Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 kwietnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 8 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży prawa własności działki nr 1 zabudowanej budynkiem hali produkcyjnej i budynkiem socjalno-biurowym z portiernią wraz z urządzeniami budowlanymi w postaci ogrodzenia i placów manewrowych utwardzonych płytami betonowymi.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Będąc komornikiem sądowym przy Sądzie Rejonowym w ..., Kancelaria Komornicza ... w ... prowadzi Pani egzekucję przeciwko dłużnikowi A Sp. z o.o. (REGON …, NIP …) w sprawie Km …. Wierzyciel w sprawie złożył wniosek o skierowanie egzekucji do nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkiem przemysłowym, dla której Sąd Rejonowym w ..., … prowadzi księgę wieczystą ... – działka nr 1, województwo …, powiat …, gmina …, miejscowość … - powierzchnia nieruchomości 13762 metrów kwadratowych.

Wszczęcie egzekucji z ww. nieruchomości nastąpiło w dniu 22-05-2019 roku.

Z uwagi na zgon jedynych wspólników A Sp. z o.o., tj. A.A. oraz B.B. w toku postępowania egzekucyjnego, a tym samym braku organów uprawnionych do reprezentacji spółki Sąd Rejonowy w ... postanowieniem z dnia 31 maja 2024 roku, sygn. … w trybie art. 818 ze zn. 1 kpc ustanowił kuratora dla ochrony interesów dłużnej spółki „A” sp. z o.o. w osobie adwokata C.C..

Kurator dłużnej spółki wezwany pismem z dnia 24-02-2025 r. do złożenia wyjaśnień w kwestiach dotyczących podatku VAT nie ustosunkował się do wezwania w wyznaczonym terminie - pismo pozostało bez odpowiedzi.

Komornik wzywał wówczas do wyjaśnienia następujących kwestii:

czy dłużnik jest lub był czynnym podatnikiem podatku VAT. Jeżeli nie jest to z jakiej przyczyny i na jakiej podstawie oraz od kiedy. Należy także wskazać właściwy dla dłużnika urząd skarbowy i NIP; -kiedy i od kogo dłużnik nabył wyżej oznaczone nieruchomości;

czy w chwili nabycia nieruchomość ta była zabudowana budynkami i budowlami (należy oznaczyć i opisać każdy z budynków i budowli z osobna wraz ze wskazaniem jego stanu);

czy wszystkie obiekty stanowią budynki lub budowle w rozumieniu art. 3 pkt 2 i pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2017 r., poz. 1332);

czy przy zakupie oznaczonych powyżej nieruchomości przysługiwało dłużnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;

czy po nabyciu wskazanej nieruchomości dłużnik wybudował na terenie nieruchomości nowe budynki, budowle (jeżeli tak to należy wskazać datę rozpoczęcia i zakończenia budowy) lub w jakiej fazie budowy budynki lub budowle się znajdują, wskazać czy budynek lub budowla została oddana do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu - np. najem, dzierżawa lub były użytkowane przez dłużna spółkę na potrzeby własnej działalności gospodarczej i w jakich okresach;

czy dłużnik dokonał nakładów przekraczających 30% wartości początkowej nieruchomości w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym, kiedy te wydatki zostały poniesione oraz czy w stosunku do tych wydatków miał on prawo do obniżenia całej kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Należy odnieść się do poszczególnych budynków/budowli przedmiotowej nieruchomości oraz kiedy to miało miejsce – proszę podać datę;

czy po ulepszeniach powyżej 30% wartości początkowej, budynki lub budowle zostały oddane do użytkowania w ramach czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, np. najem, dzierżawa. Należy informacje odnieść do poszczególnych budynków, które podlegały ulepszeniom powyżej 30% ich wartości początkowej oraz wskazać okresy w jakich były wynajmowane/wydzierżawiane;

czy w stanie ulepszonym budynki/budowle lub ich części były wykorzystywane przez dłużnika do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przez okres co najmniej 5 lat.

Pismem z dnia 20-05-2025 roku komornik ponownie pisemnie wzywał kuratora spółki do odpowiedzi na poniższe pytania:

czy dłużna spółka jest lub była czynnym podatnikiem podatku VAT. Jeżeli nie jest, to z jakiej przyczyny i na jakiej podstawie oraz od kiedy. Należy także wskazać właściwy dla dłużnika urząd skarbowy i NIP;

kiedy i od kogo dłużnik nabył wyżej oznaczoną nieruchomość;

czy działka/działki objęte ww. księgą wieczystą są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego? Jeżeli tak, to należy wskazać, jakie jest ich przeznaczenie według miejscowego planu zagospodarowani przestrzennego;

w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, należy wskazać, czy dla działki została/zostanie wydana decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 1 lub pkt 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2022 poz. 503);

czy nabycie przez dłużnika działki objętej ww. księgą wieczystą będącą przedmiotem egzekucji, nastąpiło w ramach transakcji opodatkowanej, zwolnionej czy niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT;

czy transakcja ta została udokumentowana fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT;

czy dłużnikowi przysługiwało prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu ww. nieruchomości będącej przedmiotem postępowania;

w jaki sposób, do jakich celów dłużnik wykorzystywał/wykorzystuje działkę będące przedmiotem postępowania, od dnia nabycia;

czy działkę dłużnik wykorzystywał do działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.);

czy działka będąca przedmiotem egzekucji, wykorzystana była/jest przez dłużnika wyłączenie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług. Jeśli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywana była ww. działka/działki, wykonywał dłużnik - należy podać podstawę prawną zwolnienia;

czy w chwili nabycia przedmiotowej nieruchomość ta była zabudowana budynkami i budowlami (należy oznaczyć i opisać każdy z budynków i budowli z osobna wraz ze wskazaniem jego stanu). Czy wszystkie obiekty stanowią budynki lub budowle w rozumieniu art. 3 pkt 2 i pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2017 r., poz. 1332);

czy przy zakupie oznaczonej powyżej nieruchomości przysługiwało dłużnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;

czy po nabyciu wskazanej nieruchomości dłużnik wybudował na terenie nieruchomości nowe budynki, budowle (jeżeli tak to należy wskazać datę rozpoczęcia i zakończenia budowy) lub w jakiej fazie budowy budynki lub budowle się znajdują, wskazać czy budynek lub budowla została oddana do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu - np. najem, dzierżawa lub były użytkowane przez dłużna spółkę na potrzeby własnej działalności gospodarczej i w jakich okresach;

czy dłużnik dokonał nakładów przekraczających 30% wartości początkowej nieruchomości w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym, kiedy te wydatki zostały poniesione oraz czy w stosunku do tych wydatków miał on prawo do obniżenia całej kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Należy odnieść się do poszczególnych budynków/budowli przedmiotowej nieruchomości oraz kiedy to miało miejsce – proszę podać datę;

czy po ulepszeniach powyżej 30% wartości początkowej, budynki lub budowle zostały oddane do użytkowania w ramach czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, np. najem, dzierżawa. Należy informacje odnieść do poszczególnych budynków, które podlegały ulepszeniom powyżej 30% ich wartości początkowej oraz wskazać okresy w jakich były wynajmowane/wydzierżawiane;

czy w stanie ulepszonym budynki/budowle lub ich części były wykorzystywane przez dłużnika do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przez okres co najmniej 5 lat;

jakie naniesienia budowlane znajdują się na przedmiotowej nieruchomości;

czy naniesienia budowlane znajdujące się na działce stanowią budynki w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021, poz. 2351 z późn. zm.);

czy naniesienia budowlane znajdujące się na działce stanowią budowle w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane;

czy naniesienia budowlane znajdujące się na działce stanowią urządzenia budowlane, o których mowa w art. 3 pkt ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane. Jeśli tak, to należy wskazać, jakie oraz z którym budynkiem/budowlą są one powiązane;

jaki jest symbol PKOB, nazwa grupowania oraz wyszczególnienie poszczególnych budynków/budowli, wg. Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych;

czy poszczególne budynki/budowle posadowione na nieruchomości są stale związane z gruntem;

czy poszczególne budynki/budowle zostały nabyte, czy wybudowane przez dłużnika. Należy wskazać datę nabycia lub wybudowania;

czy z tytułu nabycia poszczególnych budynków/budowli/urządzeń budowlanych dłużnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony? Jeśli nie, to należy wskazać przyczyny;

czy z tytułu wytworzenia/wybudowania budynków/budowli/urządzeń budowlanych dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego? Jeżeli nie, to należy wskazać przyczynę;

kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie poszczególnych budynków/budowli lub ich części w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatkach od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.). Należy podać dokładną datę;

jeżeli nastąpiło pierwsze zasiedlenie części poszczególnych budynków/budowli to należy wskazać w jakiej części;

w wyniku jakich czynności nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynków/budowli lub ich części;

czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem poszczególnych budynków /budowli lub ich części a ich dostawą (ewentualna sprzedażą) upłynął/upłynie okres dłuższy niż 2 lata;

kiedy nastąpiło zajęcie do używania przez pierwszego właściciela poszczególnych budynków/budowli. Należy wskazać dokładną datę;

czy poszczególne budynki/budowle były/są przedmiotem najmu;

kiedy poszczególne budynki/budowle lub ich części zostały oddane w najem, dzierżawę, użyczenie;

czy to udostępnienie miało charakter odpłaty czy nieodpłatny (należy wskazać dzień, miesiąc, rok);

czy poszczególne budynki/budowlane były wykorzystywane przez dłużnika wyłączenie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeśli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywane były budynki/budowle, wykonywał dłużnik- należy podać podstawę prawną zwolnienia;

czy poszczególne budynki/budowle wykorzystywane były w działalności gospodarczej dłużnika i w jakim okresie;

czy dłużnik ponosił nakłady na ulepszenie poszczególnych budynków/budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w wysokości wyższej niż 30% wartości początkowej budynków/ budowli. Jeśli tak, to należy wskazać:

a)w jakim okresie dłużnik ponosił wydatki na ulepszenie poszczególnych budynków/budowli,

b)jakie budynki/budowle były ulepszone,

c)czy nakłady ponoszone przez dłużnika na ulepszenie budynków/budowli stanowiły „przebudowę” rozumianą jako dokonanie istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany wykorzystania nieruchomości lub w celu znaczącej zmiany warunków zasiedlenia,

d)czy w stosunku do wydatków na ulepszenie poszczególnych budynków/budowli dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

e)kiedy budynki/budowle po dokonaniu ulepszeń, zostały oddane do użytkowania? Należy wskazać dokładną datę,

f)czy po oddaniu do użytkowania ulepszonych budynków/budowli miało miejsce pierwsze zasiedlenie tych budynków/budowli? Jeżeli tak, to należy wskazując dzień, miesiąc i rok, kiedy nastąpiło „pierwsze zasiedlenie”,

g)w ramach jakich czynności nastąpiło pierwsze zasiedlenie ulepszonych budynków/budowli po oddaniu ich do użytkowania,

h)czy między pierwszym zasiedleniem ulepszonych budynków/budowli a ich dostawą upłynął/upłynie okres dłuższy niż 2 lata,

i)w jaki sposób, do jakich czynności dłużnik wykorzystywał ulepszone budynki/budowle po oddaniu ich do użytkowania,

j)czy ulepszone budynki/budowle były udostępniane osobą trzecim na podstawie najmu, dzierżawy itp.? Czy była to czynność odpłata czy nieodpłatana?

k)czy ulepszone budynki/budowle były wykorzystywane przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Wskazano, że odpowiedzi należy udzielić odrębnie dla każdego budynku, budowli, urządzenia budowlanego posadowionego na działce 1 - KW ... będących przedmiotem egzekucji.

W odpowiedzi na pismo z dnia 20-05-2025 roku kurator dłużnej spółki w osobie adwokata C.C. pisemnie wskazał, że nie jest w stanie udzielić odpowiedzi na przesłane pytania, ponieważ od dnia 10-06-2024 roku, tj. od dnia kiedy została ustanowiona kuratorem dłużnej spółki nikt z zarządu spółki nie kontaktował się z nią, a kurator nie miał możliwości ustalenia kogokolwiek z osób, które reprezentowały spółkę.

Komornik w toku postępowania powziął zatem wątpliwość, czy do ceny oszacowania nieruchomości nie należy doliczyć podatku Vat w stawce 23%, gdyż nie uzyskał jednoznacznych informacji w przedmiocie zwolnień wyżej wskazanej nieruchomości od podatku VAT wynikających z art. 43 ust. 10 i 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Dodatkowo ustalono, że dłużnik A Sp. z o.o. posiada:

adres rejestracyjny spółki zgodnie z KRS: …;

zgodnie z danymi z KRS-u przedmiotem przeważającej działalności była: produkcja papieru i tektury;

zgodnie z informacją z dnia 28-03-2025 roku uzyskaną od Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, w odpowiedzi na wniosek WUD-1K, dłużnik figurował jako podatnik Vat do 16-11-2018 roku. Urząd Skarbowy wskazał, że odnotował ostatnie zeznanie CIT-8 za 2020 r. W Centralnym Rejestrze czynności majątkowych Urząd nie odnotował informacji o nabyciu przez Spółkę wskazanej nieruchomości i brak jest ze strony urzędu możliwości ustalenia sposobu nabycia przedmiotowej nieruchomości. Tym samym Urząd Skarbowy nie może wskazać, czy dłużna Spółka odprowadziła podatek Vat od transakcji nabycia w/w nieruchomości;

z dokumentów zamieszczonych w Sądzie Rejonowym w ... wynika, że aktem notarialnym, tj. umową przeniesienia własności … z dn. 22-12-2006 roku A. i B. małżonkowie ..., przenieśli własność działki nr 1 na dłużną spółkę „A” Sp. z o.o. w organizacji, powołując się na treść umowy spółki zawartej 29 lutego 2006 roku, mocą której to umowy A. i B. małżonkowie ... zobowiązali się jako wspólnicy A Sp. z o.o. do wniesienia do A Sp. z o.o. aportu o wartości … zł w postaci działki nr 1 (poprzednio działka nr 2).

Zgodnie z zapisami ksiąg wieczystych oraz danymi zawartymi w przedłożonym przez biegłego sądowego … operacie szacunkowym z dnia 21-03-2025 r.:

dla ww. nieruchomości jest prowadzona księga wieczysta o nr ..., nieruchomość oznaczona jako działka ewidencyjna 1 o pow. 1,3762 ha położona w województwie …, powiecie …, gminie …, miejscowość …. Przedmiotowa nieruchomość stanowi zgodnie z księga wieczystą nieruchomość gruntową - działka nr 1.

Sposób korzystania z nieruchomości został określony w księdze wieczystej jako BA-tereny przemysłowe.

w dziale II księgi wieczystej-własność wpisany jako właściciel nieruchomości jest dłużnik A Spółka z o.o.

wpis w dziale III księgi wieczystej – umowa najmu – uznano po badaniu akt księgi wieczystej za bezprzedmiotowy. Zgodnie z treścią działu III księgi wieczystej nr ... prawo na rzecz … Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w ... do korzystania z nieruchomości na podstawie umowy najmu z dnia 27.06.2005 r., zmienionej aneksami do umowy z dnia 16.09.2005 r. oraz z dnia 27.06.2007 r. i trójstronnego porozumienia zawartego w dniu 30 lipca 2009 r. o dokonaniu cesji praw i obowiązków wynikających z umowy najmu lokalu z dnia 27 czerwca 2005 r. Ze względu na brak podczas oględzin przedstawiciela właściciela wycenianej nieruchomości autor wyceny nie miał możliwości zweryfikowania aktualności umowy najmu ujawnionej w księdze wieczystej. Badanie akt księgi wieczystej nr ... przeprowadzone w dniu 02.10.2020 r. w Wydziale Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w ... wykazało, że umowa dnia 27.06.2005 zmieniona aneksami do umowy z dnia 16.09.2005 r., z dnia 27.06.2007 r. i trójstronnego porozumienia zawartego w dniu 30 lipca 2009 r. obowiązywała przez okres 13 lat licząc od daty 01.07.2005 r., tj. do dnia 01.07.2018 r. W aktach księgi wieczystej brak jest informacji o przedłużeniu bądź zmianie tej umowy (oprócz wyżej wymienionych aneksów) ani informacji o nowej umowie, dlatego w związku z powyższym przyjęto, że umowa wygasła i brak jest podstaw do jej wyceny w operacie szacunkowym nieruchomości.

stan prawny ujawniony w księdze wieczystej jest zgodny ze stanem ujawnionym w Ewidencji Gruntów.

Starosta …nie prowadzi dla tej nieruchomości kartoteki budynków.

Obszar, na którym znajduje się wyceniana nieruchomość jest w większości objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego (ok. 0,8 ha). Zgodnie z Uchwałą Rady Gminy …z dnia 10 marca 2009 r. nr … część działki nr 1 znajduje się na obszarze planu oznaczonym symbolem 12P – teren obiektów produkcyjnych, składów i magazynów. Część wschodnia działki nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W przypadku braku planu miejscowego przeznaczenie nieruchomości ustala się na podstawie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy ... wskazuje przeznaczenie tego ternu jako tereny rolne – oznaczone symbolem R.

Na podstawie oględzin nieruchomości z dnia 28-01-2025 roku biegła stwierdziła, że:

działka nr 1 ma kształt nieregularny. Powierzchnia działki wynosi 1 3762 m2, kształt działki jest nieregularny – granica północna biegnie częściowo po ścianie oddzielającej dwa budynki (dwie odrębne nieruchomości). Podjazd od drogi wojewódzkiej nr … drogą gruntową utwardzoną częściowo płytami betonowymi. Działka od strony północnej graniczy z działką zabudowaną obiektami przemysłowymi, w tym częściowo budynek posadowiony na działce wycenianej styka się z podobnym obiektem na działce sąsiedniej (stanowiącej odrębną nieruchomość). Od strony wschodniej działka graniczy z rzeką …. Działka przylega do dwóch działek drogowych, stanowiących drogi wewnętrzne – od strony zachodniej do działki nr …, a od strony południowej do działki nr … (obie są własnością gminy …).

Na dzień oględzin działka zabudowana jest obiektem przemysłowym o zróżnicowanej wysokości. Place manewrowe na działce utwardzone płytami betonowymi. Działka jest wspólnie, częściowo ogrodzona z działką nr ... Wjazd na nieruchomość poprzez bramę usytuowaną od strony działki nr … (od południa), przy portierni.

przedmiotowa nieruchomość ma pośredni dostęp do drogi publicznej poprzez drogi wewnętrzne.

nieruchomość położona jest w granicach Parku Krajobrazowego …. Nieruchomość położona jest w strefie zagrożenia powodziowego od rzek o prawdopodobieństwie 10 % - cały niezabudowany obszar wschodniej części działki. Nieruchomość położona jest w strefie zagrożenia powodziowego od rzek o prawdopodobieństwie 1 % - obejmującej praktycznie cały obszar działki nr 1.

nieruchomość nie jest położona w strefie ochrony konserwatorskiej ani archeologicznej. - nieruchomość nie jest położona w strefie Natura 2000. Na nieruchomości brak użytków rolnych i leśnych.

Reasumując:

Nieruchomość o nr KW ... składa się z jednej działki ewidencyjnej o nr 1; działka zabudowana jest obiektem przemysłowym o zróżnicowanej wysokości.

Na działce nr 1 znajduje się:

Budynek posadowiony na działce nr 1 składa się z: hali produkcyjnej, budynku socjalno- biurowego z portiernią.

1)Hala produkcyjna: jest to obiekt jednokondygnacyjny, niepodpiwniczony, wybudowany w 1993 w konstrukcji szkieletowej (prefabrykowanej) o module 12 x 6 m i wysokości 6,6 m. Słupy żelbetowe 40 x 40 cm. Pow. zabudowy: 5856 m2, Pow. ogólna: 5613 m2, Ściany zewnętrzne: murowane warstwowe, Stolarka okienna i drzwiowa: metalowa, Stropodach: dźwigary strunobetonowe, płyty panwiowe, ocieplone styropianem, krycie papa. Posadzki: cementowe, lastrico, Instalacje: energii elektrycznej, wod.-kan., p.poż., odgromowa, sprężonego powietrza, c.o. lokalne. Stan techniczny – stan zadowalający. Budynek na dzień oględzin nieużytkowany, ulegający degradacji. Symbol PKOB dla budynku określonego jako budynek hali produkcyjnej znajdujący się na nieruchomości to prawdopodobnie sekcja I, dział 12, grupa 125.

2)Budynek socjalno-biurowy z portiernią: Budynek wybudowany w 1993 r. w technologii tradycyjnej w części socjalno-biurowej trzykondygnacyjny, portiernia jednokondygnacyjna. Powierzchnia zabudowy: 190 m2 + 48 m2 = 238 m2. Powierzchnia ogólna: 528 m2 + 35 m2 = 563 m2.

Ściany: warstwowe, murowane, Strop: płyty kanałowe, Schody: betonowe, Dach – o konstrukcji drewnianej, kryty blachą, dach portierni – wiązar drewniany kryty blachą. Okładziny wewnętrzne: pomieszczenia sanitarne – glazura, pom. biurowe – tynk cementowo-wapienny Posadzki – parter – lastryko, I piętro – terakota, II piętro – wylewka betonowa, korytarz – terakota. Stolarka okienna – drewniana, portiernia – aluminiowa. Instalacje w budynku – energii elektrycznej, wodociągowa, kanalizacyjna, c.o., odgromowa. Stan techniczny – średni. Symbol PKOB dla budynku określonego jako budynek socjalno-biurowy znajdujący się na nieruchomości to prawdopodobnie sekcja I, dział 12, grupa 122.

Łączna powierzchnia ogólna budynków = 6176 m.

Budynki prawdopodobnie są budynkami w rozumieniu ustawy Prawo Budowlane z dn. 7 lipca 1994 roku Prawo Budowlane.

Budynki trwale związane z gruntem.

Z operatu szacunkowego sporządzonego przez biegłą nie wynika by na przedmiotowej nieruchomości znajdowały się budowle w rozumieniu Ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo Budowlane.

Na nieruchomości znajdują się prawdopodobnie urządzenia budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo Budowlane takie jak: ogrodzenie, place manewrowe na działce utwardzone płytami betonowymi.

Wnioskodawca nie posiada udokumentowanej wiedzy, czy budynki zostały wybudowane przez dłużnika lecz z dokumentów załączonych do ksiąg wieczystych wynika, że nabycie nieruchomości przez dłużną spółkę nastąpiło w 2006 roku - wówczas bowiem działka nr … została aportem wniesiona do A Sp. z o.o., a rok budowy budynków przypadał na 1993 rok, potem rozbudowa w 2003 roku, należy zatem wnioskować że dłużna spółka nabyła nieruchomość z istniejącymi już budynkami.

Wnioskodawca nie posiada wiedzy, czy, kiedy i w wyniku jakich czynności nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynków. Kurator dłużnej spółki oświadczył, że nie posiada wiedzy w tym zakresie. Z badanych akt ksiąg wieczystych wynika, że przedmiotowa nieruchomość została nabyta przez A. i B. małżonków … (późniejszych wspólników dłużnej spółki A Sp. z o.o.) aktem notarialnym w 1990 roku jako nieruchomość rolna - rola od osoby fizycznej. Zgodnie z operatem szacunkowym biegłej budynki posadowione na przedmiotowej nieruchomości wybudowane zostały 1993 roku i wówczas prawdopodobnie nastąpiło ich pierwsze zasiedlenie bowiem poprzedni właściciel przedmiotowej nieruchomości A.A. (wspólnik dłużnej spółki A Sp. z o.o.) prowadził tam produkcję tektury falistej i opakowań i prawdopodobnie on wybudował te budynki.

Wnioskodawca nie posiada wiedzy czy zasiedlenie dotyczyło wszystkich budynków czy ich części.

Wnioskodawca nie posiada udokumentowanej wiedzy w wyniku jakich czynności nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynków.

Jeżeli przyjąć że pierwsze zasiedlenie budynków posadowionych na nieruchomości nastąpiło w 1993 roku (a prawdopodobnie fabryka tektury A.A. działała już pomiędzy 1993 a 1997 r.) to pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynków a ich sprzedażą upłynie okres 2 lat. Wniosek organu egzekucyjne w tym zakresie nie został poparty dokumentacją a jedynie przyjęciem chronologii czasowej zdarzeń.

Prawdopodobnie od stycznia 2021 roku nieruchomość, w tym budynki na niej posadowione stoją puste.

Dłużnik nie złożył oświadczenia, co do tego, czy były poczynione na nieruchomości nakłady przewyższają 30% ceny wartości początkowej nieruchomości. Komornik wzywał kuratora do złożenia oświadczenia w tym zakresie lecz kurator pismem z dnia 20-05-2025 roku poinformował pisemnie że nie jest w stanie udzielić odpowiedzi na pytanie.

Wnioskodawca nie ustalił, czy budynki posadowione na nieruchomości były przedmiotem umów cywilnoprawnych np. umowy najmu, dzierżawy.

Komornik wzywał kuratora do złożenia oświadczenia w tym zakresie lecz kurator pismem z dnia 20-05-2025 roku poinformował pisemnie że nie jest w stanie udzielić odpowiedzi na pytanie.

Zgodnie jednak z treścią działu III księgi wieczystej nr ... ujawnione jest prawo na rzecz … Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w … do korzystania z nieruchomości (bez konkretnego wskazania budynków) na podstawie umowy najmu z dnia 27.06.2005 r., zmienionej aneksami do umowy z dnia 16.09.2005 r. oraz z dnia 27.06.2007 r. i trójstronnego porozumienia zawartego w dniu 30 lipca 2009 r. o dokonaniu cesji praw i obowiązków wynikających z umowy najmu lokalu z dnia 27 czerwca 2005 r. Ze względu na brak podczas oględzin przedstawiciela właściciela wycenianej nieruchomości nie było możliwości zweryfikowania aktualności umowy najmu ujawnionej w księdze wieczystej. Badanie akt księgi wieczystej nr ... przeprowadzone przez biegłą w dniu 02.10.2020 r. w Wydziale Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w ... wykazało, że umowa dnia 27.06.2005 zmieniona aneksami do umowy z dnia 16.09.2005 r., z dnia 27.06.2007 r. i trójstronnego porozumienia zawartego w dniu 30 lipca 2009 r. obowiązywała przez okres 13 lat licząc od daty 01.07.2005 r., tj. do dnia 01.07.2018 r. W aktach księgi wieczystej brak jest informacji o przedłużeniu bądź zmianie tej umowy (oprócz wyżej wymienionych aneksów) ani informacji o nowej umowie, dlatego w związku z powyższym przyjęto, że umowa wygasła i brak jest podstaw do jej wyceny w operacie szacunkowym nieruchomości.

Obecnie nieruchomość nie jest przedmiotem najmu ze względu na zły stan techniczny budynków - praktycznie nadają się do rozbiórki.

Nie ustalono, czy działka nr 1 oraz posadowione na niej budynki były w przeszłości wykorzystywane do celów działalności zwolnionej od podatku Vat. Budynki prawdopodobnie nie są w chwili obecnej wykorzystywane do celów działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług - budynki w złym stanie technicznym. Budynki bez okien i drzwi, w stanie postępującej degradacji.

Komornik informuje, że brak możliwości ustalenia niektórych danych dotyczących przedmiotowej nieruchomości, w tym m.in. danych dotyczących pierwszego zasiedlenia budynków oraz tego czy były poczynione nakłady na nieruchomość przewyższające 30% wartości początkowej nieruchomości itd. jest wynikiem podjętych przez organ egzekucyjny działań, a działania te są udokumentowane. W ocenie komornika podjęte działania w postaci pisemnych wezwań kuratora dłużnej spółki do złożenia odpowiedzi na zadane pytania, zapytanie skierowane do właściwego Urzędu Skarbowego o udzielenie odpowiedzi na zadane pytania potwierdzają brak możliwości uzyskania niezbędnych informacji przez organ egzekucyjny.

Pytania

Czy sprzedaż nieruchomości stanowiącej własność dłużnika A Sp. z o.o. opisanej w KW ... – działka nr 1 będzie opodatkowana podatkiem od towaru i usług?

Pani stanowisko w sprawie

Mając na uwadze powyższe okoliczności komornik przyjął, że do ceny oszacowania nieruchomości należy doliczyć podatek Vat w stawce 23%.

Organ egzekucyjny podjął udokumentowane działania (z pisemnym wezwaniem wystąpił do kuratora dłużnika, do Urzędu Skarbowego) mające na celu potwierdzenie spełnienia warunków zastosowania zwolnienia od podatku Vat. W wyniku uzyskania niepełnych danych danych lub danych niemających jednoznacznego poparcia w dokumentach komornik stoi na stanowisku że powyższe okoliczności uzasadniają doliczenie podatku Vat do ceny oszacowania przedmiotowej nieruchomości. Transakcja sprzedaży nie korzysta ze zwolnienia z podatku Vat. Zatem faktura potwierdzająca sprzedaż powinna być wystawiona w doliczeniem podatku Vat.

Stosownie do treści art. 43 ust. 21 ustawy o podatku Vat jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18 nie doprowadziły na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 18 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:

Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2025 r. poz. 132 i 620) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 111 ze zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika.

W świetle cyt. wyżej przepisów, płatnikami podatku od towarów i usług (czyli podmiotami zobowiązanymi do obliczania, poboru podatku od podatnika i wpłaty podatku na konto organu podatkowego) mogą być organy egzekucyjne oraz komornicy sądowi. Sytuacja taka ma miejsce, gdy w wykonaniu czynności egzekucyjnych organy te dokonują dostawy towarów należących do podatnika lub przez niego posiadanych z naruszeniem przepisów. Sformułowanie „płatnikami” oznacza, że organy te nie stają się z tytułu wykonania powyższych czynności podatnikami podatku od towarów i usług, lecz pełnią jedynie rolę płatnika w odniesieniu do podatku należnego z tytułu sprzedanych (zlicytowanych) towarów należących do podatnika, w stosunku do którego toczy się postępowanie egzekucyjne.

Komornik sądowy pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą dokonaną w ramach egzekucji. Nie bez znaczenia jest także fakt, że podatnik, będący dłużnikiem, zazwyczaj nie otrzymuje kwot uzyskanych przez organ egzekucyjny ze sprzedaży towarów w wykonaniu czynności egzekucyjnych. Prawdopodobne jest zatem, że podatnik nie posiada innych środków finansowych umożliwiających uiszczenie należnego podatku. Ustanowienie organu egzekucyjnego płatnikiem zapewnia odprowadzenie należnego podatku przez organ przeprowadzający dostawę w ramach czynności egzekucyjnych.

Zaznaczenia wymaga, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika, będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik. Natomiast w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Zatem komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i do uwzględnienia w trakcie sprzedaży licytacyjnej towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W odniesieniu do art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie.

Zgodnie z przedstawionymi przepisami budynki oraz grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Zaznaczenia wymaga, że sprzedaż składników wykorzystywanych w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że - jako Komornik Sądowy – prowadzi Pani egzekucję przeciwko dłużnikowi A Sp. z o.o. obejmującą prawo własności działki nr 1 zabudowanej budynkiem hali produkcyjnej i budynkiem socjalno-biurowym z portiernią wraz z urządzeniami budowlanymi w postaci ogrodzenia i placów manewrowych utwardzonych płytami betonowymi.

Mając na uwadze fakt, że dłużnikiem jest spółka, w niniejszej sprawie dojdzie do sprzedaży majątku należącego do przedsiębiorstwa dłużnika. Zatem w odniesieniu do dostawy prawa własności działki nr 1 zabudowanej budynkiem hali produkcyjnej i budynkiem socjalno-biurowym z portiernią wraz z urządzeniami budowlanymi w postaci ogrodzenia i placów manewrowych utwardzonych płytami betonowymi dłużnika należy uznać za podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, bowiem sprzedaż będzie dotyczyła składników majątku przedsiębiorstwa dłużnika.

W konsekwencji, dostawa przez Panią jako komornika prawa własności działki nr 1 zabudowanej budynkiem hali produkcyjnej i budynkiem socjalno-biurowym z portiernią wraz z urządzeniami budowlanymi w postaci ogrodzenia i placów manewrowych utwardzonych płytami betonowymi będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Przy czym, wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy:

Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146ef ust. 1 ustawy:

W okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz.U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347, 641, 1615, 1834 i 1872) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy:

1)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3)stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4)stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Jednakże, zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Zakres i zasady zwolnienia dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim;

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części, kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z treścią art. 2 pkt 14 ustawy:

Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. Pierwsze zasiedlenie budynku/budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku/budowli lub ich części oddano je w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku/budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika – bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku, budowli.

W tym miejscu należy nadmienić, że w przypadku budynków i budowli niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Według art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Powyższy przepis wskazuje, jakie muszą zostać spełnione warunki aby sprzedaż budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Z przepisu tego wynika, że prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do budynków, budowli lub ich części będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy stanie się bezzasadne.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania dla dostawy zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

-towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

-przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Jednocześnie należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku” i „urządzenia budowlane”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418).

W myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane:

Przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Z kolei zgodnie z art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane:

Przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków/budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

W tym miejscu należy zauważyć, że zgodnie z art. 43 ust. 21 ustawy:

Jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.

Wobec powyższego, dokonana w trybie egzekucji dostawa towarów, jest opodatkowana, jeżeli udokumentowane działania w celu potwierdzenia zwolnienia podjęte przez komornika lub organ egzekucyjny były z powodu dłużnika bezskuteczne.

W niniejszej sprawie, w celu ustalenia czy w odniesieniu do dostawy nieruchomości składającej się z działki nr 1 zabudowanej budynkiem hali produkcyjnej i budynkiem socjalno-biurowym z portiernią wraz z urządzeniami budowlanymi w postaci ogrodzenia i placów manewrowych utwardzonych płytami betonowymi zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku VAT, w pierwszej kolejności należy zbadać, czy względem ww. budynków nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki okres czasu upłynął od tego momentu.

Jak wynika z opisu sprawy przedmiotem sprzedaży w drodze egzekucji komorniczej będzie działka nr 1 zabudowana budynkiem hali produkcyjnej i budynkiem socjalno-biurowym z portiernią wraz z urządzeniami budowlanymi w postaci ogrodzenia i placów manewrowych utwardzonych płytami betonowymi. Na przedmiotowej nieruchomości nie znajdują się budowle w rozumieniu ustawy Prawo Budowlane. Budynki są budynkami w rozumieniu ustawy Prawo Budowlane. Budynki trwale związane z gruntem. Wnioskodawca nie posiada udokumentowanej wiedzy, czy budynki zostały wybudowane przez dłużnika lecz z dokumentów wynika, że dłużna spółka nabyła nieruchomość z istniejącymi już budynkami. Wnioskodawca nie posiada wiedzy, czy, kiedy i w wyniku jakich czynności nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynków. Budynki posadowione na przedmiotowej nieruchomości wybudowane zostały 1993 roku i wówczas prawdopodobnie nastąpiło ich pierwsze zasiedlenie bowiem poprzedni właściciel przedmiotowej nieruchomości prowadził tam produkcję tektury falistej i opakowań i prawdopodobnie on wybudował te budynki. Wnioskodawca nie posiada wiedzy czy zasiedlenie dotyczyło wszystkich budynków czy ich części. Dłużnik nie złożył oświadczenia, co do tego, czy były poczynione na nieruchomości nakłady przewyższające 30% ceny wartości początkowej nieruchomości. Na podstawie umowy najmu z dnia 27.06.2005 r., zmienionej aneksami do umowy nieruchomość była przedmiotem najmu na rzecz … Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Umowa dnia 27.06.2005 obowiązywała przez okres 13 lat, tj. do dnia 01.07.2018 r. Obecnie nieruchomość nie jest przedmiotem najmu ze względu na zły stan techniczny budynków - praktycznie nadają się do rozbiórki. Nie ustalono, czy działka nr 1 oraz posadowione na niej budynki były w przeszłości wykorzystywane do celów działalności zwolnionej od podatku Vat.

Zatem nie jest możliwe ustalenie czy dostawa budynku hali produkcyjnej i budynku socjalno-biurowego z portiernią korzysta ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10, bowiem komornik nie ma wiedzy odnośnie danych dotyczących pierwszego zasiedlenia budynków oraz tego czy były poczynione nakłady na nieruchomość przewyższające 30% wartości początkowej nieruchomości.

Przy czym, jak Pani wskazała w opisie sprawy brak możliwości ustalenia niektórych danych dotyczących przedmiotowej nieruchomości, w tym m.in. danych dotyczących pierwszego zasiedlenia budynków oraz tego czy były poczynione nakłady na nieruchomość przewyższające 30% wartości początkowej nieruchomości itd. jest wynikiem podjętych przez organ egzekucyjny działań, a działania te są udokumentowane.

Zatem do sprzedaży licytacyjnej nieruchomości składającej się z działki nr 1 zabudowanej budynkiem hali produkcyjnej i budynkiem socjalno-biurowym z portiernią wraz z urządzeniami budowlanymi w postaci ogrodzenia i placów manewrowych utwardzonych płytami betonowymi nie jest możliwe ustalenie czy sprzedaż ta będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, pkt 10a lub pkt 2 ustawy, bowiem komornik nie ma informacji pozwalających na zastosowanie ww. zwolnień od podatku VAT.

Przy czym, jak wynika z podanych okoliczności sprawy, brak żądanych informacji jest wynikiem podjętych przez Panią - jako komornika - udokumentowanych działań, potwierdzających brak możliwości uzyskania tych informacji od dłużnika.

W związku z powyższym, w sprawie znajduje zastosowanie art. 43 ust. 21 ustawy, tj. przyjęcie, że warunki zastosowania zwolnień nie są spełnione, skoro podjęte przez Panią udokumentowane działania nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania zwolnień od podatku, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2, pkt 10 i pkt 10a.

Zaznaczyć jednak należy, że kwestia oceny podjętych przez Panią działań nie była przedmiotem interpretacji.

W konsekwencji, sprzedaż licytacyjna nieruchomości składającej się z działki nr 1 zabudowanej budynkiem hali produkcyjnej i budynkiem socjalno-biurowym z portiernią wraz z urządzeniami budowlanymi w postaci ogrodzenia i placów manewrowych utwardzonych płytami betonowymi, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, według właściwej stawki podatku od towarów i usług.

Tym samym, przy sprzedaży tej nieruchomości należy doliczyć podatek od towarów i usług.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pani wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Informuję, że kwestia ustalenia wysokości stawki podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług od dnia 1 lipca 2020 r. może być określona tylko i wyłącznie w ramach wydania wiążącej informacji stawkowej określonej w art. 42a ustawy o podatku od towarów i usług.

Zaznaczam ponadto, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponosi Pani ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.