Na podstawie art.233 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poz... - Interpretacja - P1-P-443/134/05

shutterstock

Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24.01.2006, sygn. P1-P-443/134/05, Izba Skarbowa w Poznaniu Ośrodek Zamiejscowy w Pile

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art.233 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu po rozpatrzeniu zażalenia na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Chodzieży z dnia 09.11.2005r. Nr PP/443-22/05 sporne postanowienie utrzymuje w mocy.

Wnioskiem z dnia 22.09.2005r. (uzupełnionym pismem z dnia 19.10.2005r.) Podatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Chodzieży o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

We wniosku podano, że Przedsiębiorstwo wykonuje usługi budowlane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej - roboty instalacyjne centralnego ogrzewania, instalacje doprowadzania wody i inne w budynkach mieszkalnych.

Usługi te wykonywane są w oparciu o zawarte umowy, a zapłata następuje zawsze na podstawie faktur, przelewem na rachunek bankowy zakładu.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że przedmiotem działalności zakładu jest produkcja grzejników i kotłów centralnego ogrzewania, działalność w zakresie projektowania budowlanego, urbanistycznego i technologicznego, wykonywanie robót ogólnobudowlanych, wykonywanie instalacji co i cwu.Zakład w 2004r. osiągnął obrót 4.451.597,34 zł w tym:
1. na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą 4.271.612,45 zł
2. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalnościgospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność w formie indywidualnych gospodarstw rolnych 179.984,89 zł.
Z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wystawiono faktury VAT, które dotyczyły:
-sprzedaży nieruchomości -1 faktura -1 odbiorca
-sprzedaży usług -7 usług -7 odbiorców
-sprzedaży materiałów -3 faktury -1 odbiorca
-czynsz za wynajem -6 faktur -1 odbiorca
-refakturowanie opłat za media -8 faktur -1 odbiorca.
Wnioskodawca podkreślił ponadto, że każda sprzedaż na rzecz osób fizycznych udokumentowana była fakturą VAT i płatna przelewem na konto bankowe zakładu.

Zdaniem Podatnika z samej nazwy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004r. w sprawie kas rejestrujących wynika, iż "operacje w kasie fiskalnej powinny odbywać się zawsze gotówką, natomiast bezgotówkowe nie".
Ponadto Wnioskodawca wskazał na poz.41 załącznika do ww. rozporządzenia - "Wykaz sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania", który, jak zauważył, określa częściowe zwolnienie jeśli ilość operacji nie przekroczy 25, a liczba odbiorców tych usług 10.
Skoro zatem forma zapłaty za faktury - przelewem na rachunek bankowy, nie była przeprowadzona przez kasę fiskalną, to nawet gdy liczba wszystkich dokonanych operacji przekroczy 25 dla ponad 10 usługobiorców, nie może to spowodować powstania obowiązku zainstalowania kasy rejestrującej.

Odnosząc się do powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Chodzieży postanowieniem z dnia 09.11.2005r. Nr PP/443-22/05 uznał przedstawione stanowisko za nieprawidłowe.

W uzasadnieniu wskazano, że z uwagi na fakt, iż w 2004r. wartość sprzedaży dokonana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych wyniosła 179.984,89 zł, zatem Podatnik nie mógł korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, zgodnie z § 3 ust.1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.
Ponadto zauważono, że biorąc pod uwagę regulację zawartą w poz.41 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, na którą powołał się Podatnik, ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotów i podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej mógł Podatnik korzystać jedynie w przypadku wykonywania robót budowlanych, ponieważ zwolnienie, o którym mowa, dotyczy wyłącznie świadczenia usług. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika natomiast, że Podatnik dokonywał również sprzedaży towarów.
Naczelnik Urzędu Skarbowego zaznaczył ponadto, że fakt zapłaty za faktury przelewem na rachunek bankowy Podatnika, mógł mieć znaczenie tylko dla niektórych dokonywanych dostaw - wymienionych w załączniku do rozporządzenia w poz.42 (m.in. dostawa nieruchomości, świadczenie usług).Przepis ten nie zwalnia jednak z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej innych czynności dokonywanych przez Podatnika np. sprzedaży materiałów.
W podsumowaniu Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził, że brak jest podstaw prawnych do korzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na powyższe postanowienie Podatnik wniósł zażalenie, w którym zaznaczył, iż wykonywane przez niego operacje gospodarcze:
-sprzedaż nieruchomości i usług, o których mowa w poz.41 i 42 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących,
-wynajem lokali - poz.40 ww. załącznika,
-refakturowanie za wodę i energię elektryczną - poz.2 ww. załącznika,nie spowodowały obowiązku zainstalowania kasy fiskalnej.
Ponadto, zdaniem Strony, organ podatkowy "niesłusznie przyjął za podstawę zrealizowaną sprzedaż w wysokości 179.984,89 zł, a nie strukturę tej sprzedaży i usług, które to operacje były wykonane: nieruchomość sprzedana na podstawie aktu notarialnego, usługi na podstawie wystawionych faktur. Wszystkie były płatne przelewem".

Jednocześnie Podatnik zaznaczył, że we wniosku z dnia 22 .09.2005r. zwrócono się w szczególności o wyjaśnienie, czy wszelkie operacje sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na podstawie wystawionych faktur płatnych przelewem na rachunek bankowy powodują jeszcze obowiązek zaewidencjonowania w kasie rejestrującej, w przypadku gdy przekroczono obrót, który nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w rozporządzeniu.
Zdaniem Podatnika jeżeli operacje są rozliczane na podstawie faktury zapłaconej przelewem na rachunek bankowy, to obowiązek zainstalowania kasy i zarejestrowania operacji bezgotówkowych nie powstanie.

Po rozpatrzeniu zażalenia Dyrektor Izby Skarbowej wyjaśnia:

Zgodnie z art.111 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz.535 ze zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.12.2004r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U.Nr 273, poz.2706) przewidują szczegółowe zasady ewidencjonowania obrotu za pomocą kas rejestrujących.
Na podstawie § 3 ust.1 pkt 3 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2005r. podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art.111 ust.1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust.7.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika wynika, że w 2004r. kwota obrotu, o której mowa w art.111 ust.1 ustawy, czyli obrotu uzyskanego w wyniku sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych - wyniosła 179.984,89 z, a zatem przekroczyła wartość, o której mowa w ww. przepisie rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących. Tym samym Podatnik w 2005r. nie mógł korzystać z podmiotowego zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących (w zakresie całej prowadzonej przez Podatnika działalności).

Rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących obok zwolnień podmiotowych przewiduje także możliwość korzystania przez podatników z szeregu zwolnień przedmiotowych - zwalniających z ewidencjonowania tylko określone czynności.

I tak zgodnie z § 2 pkt 3 do dnia 31 grudnia 2005r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.
Wskazany załącznik zawiera wykaz sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania.
W poz.41 załącznika, na który powołuje się Strona, ujęto - świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych, o ile łącznie zostaną spełnione następujące warunki:
1. każde świadczenie usługi dokonane przez podatnika jest dokumentowane fakturą, w której zawarte są m.in. dane identyfikujące odbiorcę,
2. liczba wszystkich dokonanych operacji świadczenia usług, o których mowa w pkt 1, w 2004 r. nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresie była mniejsza niż 20.
Ponadto w poz.42 załącznika ujęto - dostawę nieruchomości, dostawę towarów w systemie wysyłkowym oraz świadczenie usług , za które to czynności zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, z wyłączeniem płatności dokonywanych czekiem, bankową kartą płatniczą lub kredytową, przy czym z dowodów tych jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.
Powyższa regulacja odnosi się zatem jedynie do świadczonych przez Wnioskodawcę usług oraz sprzedaży nieruchomości. Nie zwalnia natomiast z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży materiałów.

Ponieważ wszystkie płatności za wykonywane przez Podatnika usługi, a także sprzedaż nieruchomości były dokonywane przelewem na konto bankowe zakładu, zatem spełniony został warunek, o którym mowa w ww. poz.42 załącznika.
Tym samym obrót uzyskany z tytułu dokonania powyższych czynności w 2005r. był zwolniony z ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej.

W zażaleniu na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Strona zaznaczyła, iż wynajem lokali podlega zwolnieniu z ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej na podstawie poz.40 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących. W pozycji tej uwzględniono dostawę towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników.
Jeżeli zatem Podatnik wynajmuje lokal na rzecz pracownika, to zwolnienie, o którym mowa w poz.40 załącznika będzie miało w tym przypadku zastosowanie.
Jednocześnie należy zaznaczyć, iż usługa polegająca na wynajmowaniu lokalu, za którą zapłata dokonywana jest bezgotówkowo - przelewem na rachunek bankowy zakładu, może korzystać ze zwolnienia z ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej w związku z poz.42 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.

Odnośnie refakturowania należności za wodę, gaz i energię elektryczną należy stwierdzić, że podatnik, który refakturuje usługę, świadczy tę usługę w rozumieniu art.5 ust.1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, co oznacza, że świadczącym usługę jest zarówno podmiot faktycznie ją wykonujący jak i podmiot, który dokonuje jej refakturowania.

W wykazie sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej w poz.2 ujęto sprzedaż energii elektrycznej, gazu, pary wodnej i gorącej wody, w poz.3 natomiast m.in. sprzedaż usług w zakresie rozprowadzania wody.
W związku z powyższym refakturowanie przez Podatnika kosztów za media będzie korzystało ze zwolnienia z ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej.

W opisanym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym wskazano, że Podatnik oprócz świadczenia ww. usług oraz sprzedaży nieruchomości dokonał sprzedaży materiałów.
Sprzedaż ta nie została jednak uwzględniona w rozporządzeniu w sprawie kas rejestrujących jako zwolniona z ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy fiskalnej.
Zatem w związku z tym, iż w stosunku do Podatnika nie można zastosować zwolnienia podmiotowego, ze względu na przekroczenie w 2004r. wartości sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych powyżej 40.000 zł, sprzedaż materiałów powinna być ewidencjonowana przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż samo dokonanie zapłaty przelewem za pośrednictwem banku nie przesądza o możliwości zwolnienia z ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Zwolnieniu temu podlegają bowiem konkretne przypadki, o których mowa w rozporządzeniu dotyczącym kas rejestrujących.

Odnosząc się natomiast do zarzutu Strony, iż organ podatkowy niesłusznie przyjął za podstawę zrealizowaną sprzedaż w wysokości 179.984,89 zł Dyrektor Izby Skarbowej zauważa, że przewidziany w § 3 ust.1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących limit warunkujący możliwość zastosowania zwolnienia podmiotowego z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy użyciu kas rejestrujących odnosi się do całości obrotu, o którym mowa w art.111 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług - a więc całego obrotu podatnika z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
Ponadto należy zauważyć, iż obowiązek ewidencjonowania sprzedaży nieobjętej zwolnieniem z ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej powstał u Podatnika już z chwilą utraty prawa do zwolnienia podmiotowego przewidzianego w § 3 ust.1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.12.2002r., z upływem 2 miesięcy licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego (2004) przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł z tytułu całej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

W związku z powyższym orzeczono jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Izba Skarbowa w Poznaniu Ośrodek Zamiejscowy w Pile