Działając na podstawie art. 14a, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpat... - Interpretacja - ŁUS-III-2-443/258/05/MJS

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.01.2006, sygn. ŁUS-III-2-443/258/05/MJS, Łódzki Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej możliwości odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących inwestycji w obcym środku trwałym - w świetle przepisów ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

Z w/w wniosku wraz z pismami uzupełniającymi wynika, iż w 2002r. Spółka zakupiła od Gminy grunt pod budowę zakładu produkcyjnego. Obecnie prowadzone są prace przygotowujące teren pod zabudowę. Do działki, na której będzie wybudowany zakład produkcyjny nie prowadzi żadna wytyczona droga dojazdowa. Wybudowanie takiej drogi staje się więc konieczne, aby działalność gospodarcza w budowanym zakładzie produkcyjnym mogła w przyszłości przynosić wymierne korzyści. W szczególności konieczne jest zapewnienie odpowiedniego i bezpiecznego dojazdu dla samochodów ciężarowych - realizujących dostawy i wysyłki Spółki. Ponadto wybudowanie drogi dojazdowej było jednym z warunków uzyskania pozwolenia na budowę zakładu produkcyjnego. Ponieważ teren pod budowę drogi należał do mieszkańców gminy, Spółka zawarła z wójtem Gminy umowę, na mocy której Gmina zobowiązała się do wykupienia od mieszkańców wsi fragmentów działek pod planowaną drogę oraz do udostępnienia wykupionych terenów Spółce pod budowę. Spółka zobowiązała się do częściowego sfinansowania wykupu działek pod drogę przez Gminę oraz do sfinansowania w całości budowy drogi, która zostanie następnie nieodpłatnie przekazana Gminie. Teren pod budowę drogi w chwili obecnej należy już do Gminy i zostanie Spółce udostępniony pod budowę przez zawarcie umowy o bezpłatne używanie na czas budowy. Wreszcie, Spółka wskazuje, iż prowadzi wyłącznie sprzedaż opodatkowaną podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej 22 %, a zatem wybudowana droga będzie służyła czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym stanem faktycznym, Podatnik zadał pytanie, czy przysługuje mu prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych ściśle z budową przedmiotowej drogi.

Podatnik uważa, iż w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług ma prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony związany z budową opisanej drogi. Podatnik wskazuje, iż droga służyć będzie osiąganiu przychodów z działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług oraz, że odpowiednia droga jest konieczna, żeby obiekt w postaci nowego zakładu produkcyjnego mógł prawidłowo funkcjonować, a tym samym warunkuje osiąganie przychodów z prowadzonej w tym obiekcie działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Ponadto, zobowiązanie się do wybudowania drogi było warunkiem koniecznym do uzyskania pozwolenia na budowę, a zgodnie z art. 16 ustawy z dnia 21.03.1985r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2086 ze zm.) obowiązek poniesienia kosztów budowy i modernizacji dróg spoczywa na inwestorze, jeśli koszt ten wynika z realizacji inwestycji niedrogowej. W opinii Spółki, tytuł własności wybudowanego obiektu nie ma znaczenia, gdyż koszty ponoszone są niewątpliwie w celu osiągania przychodów przez Spółkę.

Ustosunkowując się do powyższego, tut. organ podatkowy wskazuje, iż w myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z przepisem art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem z podatku dochodowego. Jednakże na mocy art. 88 ust. 3 pkt 1, przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy wydatków związanych nabyciem towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3, oraz z nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów. W art. 87 ust. 3 ustawy mowa jest natomiast o towarach i usługach, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji oraz o gruntach i prawach wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały one zaliczone do środków trwałych nabywcy.

Jak wskazano w postanowieniu Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi z dnia 01.12.2005 r., znak: ŁUS-II-2-423/131/05/AG, zgodnie z definicją kosztów zawartą w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 564 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu uzyskania przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy. Zaliczenie wydatków do kosztów uzyskania przychodu, w sposób bezpośredni lub pośredni - poprzez odpisy amortyzacyjne, uzależnione jest od istnienia związku przyczynowo-skutkowego między poniesionym wydatkiem a przychodem, a także od tego czy ustawodawca danego wydatku nie umieścił w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodu. W cyt. postanowieniu stwierdzono, iż pomiędzy poniesieniem wydatków na budowę opisanej drogi, a uzyskaniem w przyszłości przychodu z działalności gospodarczej zachodzi taki związek oraz, że droga umożliwiająca m.in. transport, załadunek, rozładunek bezsprzecznie służy prowadzeniu działalności gospodarczej i osiąganiu przychodu. Ponadto, w postanowieniu z dnia 01.12.2005r. powołano art. 16a ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym amortyzacji podlegają (...) niezależnie od przewidywanego okresu używania przyjęte do używania inwestycje w obcych środkach trwałych. Wyjaśniono również, iż zgodnie z poglądami doktryny inwestycja w obcych środkach trwałych to ogół kosztów poniesionych (zarachowanych) od dnia rozpoczęcia inwestycji do dnia przyjęcia jej do używania, które pozostają w bezpośrednim związku z budową montażem i przekazaniem do używania środka trwałego niebędącego własnością podatnika, ale używanego przez niego do celów działalności gospodarczej. W konsekwencji, w postanowieniu z dnia 01.12.2005 r. znak: ŁUS-II-2-423/131/AG wydatki poniesione przez Spółkę w związku z budową opisanej we wniosku drogi uznano za inwestycję w obcym środku trwałym i stwierdzono, iż wydatki te mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne.

W związku z powyższym oraz faktem, iż wydatki na budowę przedmiotowej drogi nie mogą wprawdzie zostać bezpośrednio zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, ale jednocześnie są one kosztami uzyskania przychodu w sposób pośredni - poprzez odpisy amortyzacyjne (odpisy amortyzacyjne z tytułu inwestycji w obcym środku trwałym), należy stwierdzić, iż jeśli droga wybudowana przez Spółkę na gruncie należącym do Gminy rzeczywiście będzie służyła działalności Podatnika opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, to Podatnikowi przysługuje prawo do pomniejszenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wykazane w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług wykorzystanych do budowy tej drogi.

W konsekwencji, stanowisko wyrażone przez Podatnika we wniosku wraz z pismami uzupełniającymi, należy uznać za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku.
Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Łódzki Urząd Skarbowy