POSTANOWIENIEDziałając na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r. Dz. U. Nr 8 p... - Interpretacja - 1405 UPP-443/3/2006/AJ

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 01.02.2006, sygn. 1405 UPP-443/3/2006/AJ, Urząd Skarbowy w Gostyninie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE
Działając na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r. Dz. U. Nr 8 poz. 60 ze zm.), w odpowiedzi na pisemny wniosek podatnika, o interpretację z zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym po wnikliwej analizie własnego stanowiska wnioskodawcy, który uważa, że cała w/w sprzedaż będzie objęta podatkiem od towarów i usług w wysokości 22%, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Gostyninie postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE
Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że podatnik jest podatnikiem podatku od towarów i usług i sprzedaje działkę Nr Y, która zabudowana jest budynkami i budowlami niebędącymi obiektami budownictwa mieszkaniowego, w tym: hala produkcyjno-magazynową od zakończenia której nie upłynęło 5 lat, używanym budynkiem magazynowo-biurowym, na który wydatki poniesione w trakcie jego użytkowania na ulepszenie stanowiły co najmniej 30% jego wartości i Podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków, oraz budynkiem i budowlami od zakończenia budowy, których upłynęło 5 lat i na które nie były ponoszone wydatki na ich ulepszenie.

Po wnikliwej analizie przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego, dokumentów w sprawie oraz własnego stanowiska w sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Gostyninie uznaje stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe, ponieważ:Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 zwanej dalej ustawą o VAT) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Definicja towaru, skonstruowana na potrzeby podatku VAT, zawarta została w art. 2 pkt 6 tej ustawy. Zgodnie z jej brzmieniem przez pojęcie towaru rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Wobec powyższego obecnie także dostawa gruntów stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Stawka jaką należy zastosować w przypadku, gdy na gruncie posadowione są budynki trwale z nim związane uzależniona jest od stawki podatkowej, z jakiej korzysta sprzedawany wraz z nim obiekt budowlany.W myśl art. 29 ust. 5 wyżej cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych, albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.Jeżeli więc przedmiotem sprzedaży będzie grunt, na którym posadowiony jest budynek mieszkalny opodatkowany stawką 7%, również grunt opodatkowany będzie tą sama stawką.W sytuacji gdy dostawa będzie dotyczyć gruntu, na którym posadowiony jest obiekt użytkowy (podlegający opodatkowaniu według stawki 22%), stawką właściwą będzie 22%. Stawką podstawową 22% opodatkowana jest również dostawa gruntu budowlanego i gruntu przeznaczonego pod zabudowę, bez względu na to, co w przyszłości ma być na nim wybudowane. Przypadek zwolnienia z opodatkowania dostawy gruntu na podstawie art.43 ustawy, dotyczy jedynie sytuacji, gdy na gruncie posadowiony jest budynek używany, korzystający ze zwolnienia z VAT, a także w sytacji, gdy przedmiotem sprzedaży jest teren niezabudowany inny niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Zgodnie z art. 43 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez towary używane rozumie się budynki, budowle lub ich części jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat. Dostawa tych towarów używanych, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 2 pkt 1 w/w ustawy. Równocześnie w ust. 6 tegoż artykułu wskazano, że zwolnień nie stosuje się do dostawy towarów używanych będących budynkami, budowlami (art. 43 ust. 2 pkt 1) jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej a podatnik:- miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków;- użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.Reasumując: w sytuacji, gdy sprzedawany jest grunt, na którym znajdują się budynki, do których stosuje się różne stawki podatkowe należałoby przypisać części gruntu do poszczególnych budynków i opodatkować je właściwą stawką dla sprzedawanych posadowionych na nim nieruchomości. Należy wówczas proporcjonalnie do wartości sprzedawanych budynków przypisać odpowiednio do nich udział gruntu i zastosować właściwe stawki zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, który wprost mówi, że w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych, albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Niniejsze postanowienie dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanego zdarzenia.Zgodnie z art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jeżeli jednak wnioskodawca zastosuje się do niej, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.Niniejsza interpretacja - zgodnie z art. 14b § 2 ww. ustawy - jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie. Zażalenie wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia stronie. Zażalenie wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego.

Urząd Skarbowy w Gostyninie