
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Wniosek dotyczy m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – 8 maja 2025 r. (wpływ opłaty) oraz w piśmie z 13 maja 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca (…) Sp. z o. o. z siedzibą w (…) jest polskim rezydentem podatkowym oraz zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. (…) 2025 r. Wnioskodawca nabył od Spółki (…) Sp. z o.o. niezabudowane działki gruntu nr (…) i (…) położone w (…), objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jako teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej.
Spółka (…) Sp. z o.o. z siedzibą w (…) jest polskim rezydentem podatkowym, posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski oraz jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Sprzedawca nabył przedmiotową nieruchomość w drodze umowy z (…) 2023 r., Repetytorium A (…), przeniesienia własności w celu zwolnienia się ze zobowiązania w trybie art. 453 Kodeksu cywilnego nieruchomości niezabudowanej o łącznej powierzchni (…) ha, położonej w (…) obejmującej działki ewidencyjne (…) oraz (…), objęte księgą wieczystą numer (…), prowadzoną przez Sąd Rejonowy w (…) Wydział Ksiąg Wieczystych.
Grunt nie jest objęty uproszczonym planem urządzenia lasów, nie stanowi gruntu pod wodami, nie znajduje się w strefie rewitalizacji ani na obszarze objętym prawem pierwokupu. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego (uchwała Rady Miejskiej nr (…)), działki znajdują się w jednostce oznaczonej symbolem (...) – zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna. Działki (…) i (…) o powierzchniach odpowiednio (…) ha i (…) ha są niezabudowane, nieuzbrojone, nieogrodzone, klasyfikowane jako pastwiska (PsIV), z dostępem do drogi publicznej. Do dnia sprzedaży nie były wyposażane w media ani nie poniesiono jakichkolwiek inwestycji zwiększających ich wartość.
Dla nieruchomości wydano decyzje o warunkach zabudowy z (…) 2024 r. (nr (…)), wskazujące na możliwość zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej. Sprzedaż zgodnie z wiedzą sprzedającego i Wnioskodawcy w dniu sprzedaży działek nastąpiła bez naliczenia podatku od towarów i usług, z uwagi na stanowisko, iż transakcja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a jest zwolniona na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 lub 10 ustawy o podatku od towarów i usług.
Po dokonaniu transakcji, a także w świetle dostępnych interpretacji oraz zmieniającej się praktyki organów podatkowych, Wnioskodawca nabrał wątpliwości, czy transakcja powinna jednak zostać opodatkowana podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji powstaje pytanie, czy w razie korekty rozliczenia przez sprzedającego, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, a także czy będzie on mógł ubiegać się o zwrot niesłusznie zapłaconego podatku od czynności cywilnoprawnych.
Zaznaczamy, że przywołując za Państwem treść opisu stanu faktycznego pominęliśmy tę jego część, która znajduje się w treści uzupełnienia i nie dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych.
Pytanie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych
Czy w przypadku uznania, że transakcja sprzedaży działek nr (…) i (…) podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to w związku z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych transakcja ta nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, a tym samym będą Państwo uprawnieni do ubiegania się o zwrot niesłusznie zapłaconego podatku od czynności cywilnoprawnych? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)
Państwa stanowisko w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych
Państwa zdaniem, zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, czynność opodatkowana podatkiem od towarów i usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Jeżeli zatem sprzedaż działek powinna być opodatkowana podatkiem od towarów i usług, to nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
W Państwa ocenie, będą Państwo uprawnieni na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej – do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty i żądania zwrotu niesłusznie zapłaconego przez Państwa podatku od czynności cywilnoprawnych.
Z uwagi na zakres tej interpretacji, przywołaliśmy powyżej tylko tę część Państwa stanowiska, która odnosi się do zagadnienia dotyczącego podatku od czynności cywilnoprawnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 295):
Podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.
Stosownie do treści art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.
W myśl art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:
Obowiązek podatkowy – przy umowie sprzedaży – ciąży na kupującym.
Art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy stanowi, że:
Przy umowie sprzedaży – podstawę opodatkowania stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.
Zgodnie natomiast z art. 6 ust. 2 ww. ustawy:
Wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.
Jak wynika z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:
Stawki podatku – przy umowie sprzedaży – wynoszą:
a)nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%,
b)innych praw majątkowych – 1%.
W myśl art. 10 ust. 2 cyt. ustawy:
Notariusze są płatnikami podatku od czynności cywilnoprawnych dokonywanych w formie aktu notarialnego.
Na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a) i b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:
Nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:
a)w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług, z wyjątkiem umów sprzedaży, których przedmiotem jest lokal mieszkalny stanowiący odrębną nieruchomość, opodatkowanych zgodnie z art. 7a,
b)jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:
-umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
-umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.
Zgodnie z art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:
Użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz.1570, 1598 i 1852) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.
W związku z powyższymi regulacjami należy stwierdzić, że umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tego podatku ciąży na kupującym.
W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Z treści art. 2 pkt 4 lit. a) i b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona (z wyjątkami w ustawie wskazanymi). Przy czym, mimo zwolnienia z podatku od towarów i usług, wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie będzie miało miejsca wówczas, gdy czynność będzie dotyczyć m.in. umowy sprzedaży a jej przedmiotem będzie m.in. nieruchomość.
Jednocześnie podkreślić należy, że z treści cytowanego przepisu (lit. a) wynika, że wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest czynność tylko w takim zakresie, w jakim jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług (z wyjątkiem ściśle określonym).
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia wynika, że (…) 2025 r. nabyli Państwo od Spółki (…) Sp. z o.o. niezabudowane działki gruntu nr (…) i (…). Sprzedaż działek nastąpiła bez naliczenia podatku od towarów i usług, z uwagi na stanowisko, iż transakcja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a jest zwolniona na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 lub 10 ustawy o podatku od towarów i usług.
Państwa wątpliwość budzi to, czy w przypadku, gdy transakcja sprzedaży podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, są Państwo uprawnieni do zwrotu zapłaconego podatku od czynności cywilnoprawnych.
W związku z tym należy podkreślić, że Państwa wątpliwość w kwestii stwierdzenia nadpłaty („zwrotu podatku”) dotyczy tak naprawdę zapytania o opodatkowanie umowy sprzedaży ww. działek podatkiem od czynności cywilnoprawnych, co z kolei wymaga najpierw rozstrzygnięcia czy przeprowadzona transakcja – dokonana pomiędzy Państwem a Spółką (…) Sp. z o.o. – podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Opodatkowanie tej czynności podatkiem od towarów i usług może bowiem skutkować wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Z interpretacji indywidualnej znak: 0111-KDIB3-1.4012.314.2025.4.KO w zakresie podatku od towarów i usług wynika, że dostawa działek nie korzystała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 i pkt 9 ustawy i powinna zostać opodatkowana właściwą stawką podatku od towarów i usług.
A zatem, skoro transakcja sprzedaży ww. działek podlega faktycznemu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (według właściwej stawki podatku od towarów i usług i nie jest z tego podatku zwolniona), to w powyższej sprawie znajdzie zastosowanie wyłączenie zawarte w art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Tym samym nie ciążył na Państwu obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu zawarcia ww. umowy.
W myśl art. 72 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.):
Za nadpłatę uważa się kwotę podatku pobraną przez płatnika nienależnie lub w wysokości większej od należnej.
Zgodnie z art. 75 § 1 cyt. ustawy:
Jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku.
Reasumując, skoro nie byli Państwo zobowiązani do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu opisanej we wniosku umowy sprzedaży, to kwota zapłaconego podatku od czynności cywilnoprawnych uiszczona została nienależnie, a zatem w sprawie wystąpiła nadpłata, o której stwierdzenie mogą się Państwo ubiegać.
Tym samym Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Ta interpretacja stanowi ocenę Państwa stanowiska wyłącznie w zakresie przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku od towarów i usług wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie – znak: 0111-KDIB3-1.4012.314.2025.4.KO.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz.111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy zdnia11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art.54§ 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art.57aPPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.