P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - PP1/443-39/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.06.2005, sygn. PP1/443-39/05, Urząd Skarbowy w Elblągu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r., Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, że stanowisko spółki z o.o., że wewnątrzwspólnotowe nabycie używanych autubusów przeznaczonych na potrzeby działalności gospodarczej nie powoduje obowiązku obliczenia i wpłacenia podatku od towarów i usług w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W skierowanym do organu podatkowego piśmie, Strona wniosła o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów w zakresie podatku od towarów i usług według ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Strona jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych. W związku z powyższym Strona wystąpiła z zapytaniem, czy wewnątrzwspólnotowe nabycie używanych środków transportu (autobusów) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Spółka w dniu 09.02.2005 r., zakupiła używany autobus marki "VOLVO" w Danii. Jako datę pierwszej rejestracji wskazano datę 08.04.1988 r. Od powyższej transakcji Strona naliczyła i wpłaciła należny podatek VAT na konto Urzędu Skarbowego. Strona uważa, że obowiązek naliczenia i zapłaty podatku VAT z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego dotyczy wyłącznie nowych środków transportu do których ma zastosowanie art. 103 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, natomiast do nabycia używanego autobusu w/w przepis nie ma zastosowania.W uzupełnieniu wniosku złożonym w dniu 13.06.2005 r., Spółka poinformowała, że nie posiada żadnego dokumentu potwierdzającego w jaki sposób kontrahent rozliczył sprzedaż i podatek od wartości dodanej w swoim kraju.
Natomiast z załączonej faktury dot. nabycia w/w autobusu, wynika że dostawca wykazał VAT 0%.

Nabycie używanego środka transportu dla celów prowadzonej działalności gospodarczej od podatnika VAT z innego państwa członkowskiego, w myśl art. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535) o podatku od towarów i usług jest wewnątrzwspólnotowym nabyciem towaru i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ponieważ ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę w piśmie z dnia 25.04.2005 r. (data wpływu do Urzędu 29.04.2005 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13.06.2004 r., wynika, że Strony transakcji są zarejestrowanymi podatnikami dla celów uczestnictwa w handlu wewnątrzwspólnotowym, zatem do tej transakcji ma zastosowanie ogólna zasada stanowiąca, że towary dostarczane pomiędzy podatnikami zarejestrowanymi dla celów VAT, podlegają opodatkowaniu w kraju nabywcy i podatek należny obciąża nabywcę według stawki obowiązującej w kraju nabycia.
Zatem Spółka z o.o. prawidłowo postąpiła opodatkowując przedmiotową transakcję.

Wątpliwości Strony dotyczące opodatkowania nabycia używanego pojazdu dotyczą art. 103 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, że w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu lub innych środków transportu, od których podatek jest rozliczany zgodnie z art. 99 ust. 1-3 lub 8, jeżeli środek transportu ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju lub jeżeli nie podlega rejestracji, a jest użytkowany na terytorium kraju, podatnicy są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego.

Spółka uważa, że nabyty pojazd nie spełnia warunków określonych w definicji "nowe środki transportu", zatem nie ma do tej transakcji zastosowania przepis art. 103 ust. 4 w/w ustawy.

Organ podatkowy informuje, iż w cyt. wyżej art. 103 ust. 4 dokonano rozróżnienia pojęcia środków transportu na nowe środki transportu oraz inne środki transportu, pod którym należy rozumieć rodzaje pojazdów wymienione w zał. Nr 1 do ustawy "Wykaz towarów zaliczanych do nowych środków transportu". W pozycji 2 w/w załącznika Ustawodawca wymienił autubusy, tj. pojazdy mechaniczne przeznaczone do przewozu dziesięciu lub więcej osób. Zatem nabyty autubus wprawdzie nie spełnia warunków do uznania go za nowy środek transportu ze względu na wielkość przebiegu oraz okres, który upłynął od dopuszczenia autubusu do użytku, jednakże stanowi on "inny środek transportu", o którym mowa w w/w art. 103 ust. 4 ustawy o podatku od towarow i usług.

W związku z powyższym w/w przepis art. 103 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ma zastosowanie w przedmiotowej sprawie.

Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na postanowienie w zakresie interpretacji służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art.14a § 4 Ordynacji podatkowej).
W przypadku wniesienia zażalenia należy dołączyć opłatę skarbowa w wysokości 5 zł od wniosku oraz 0,50 zł od każdego załącznika.

Urząd Skarbowy w Elblągu