P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - PP.443/19/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24.05.2005, sygn. PP.443/19/05, Urząd Skarbowy w Kościerzynie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art.14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60) po rozpatrzeniu wniosku (...)z dnia 26.04.2005r. - (uzupełnionego 06.05.2005r.) o udzielnie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie:

zwolnienia od podatku od towarów i usług
sprzedaży niezabudowanej nieruchomości
gruntowej oznaczoną w ewidencji
gruntów jako użytki rolne

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

U Z A S A D N I E N I E

(...) pismem z dnia 26.04.2005r. (uzupełnione 06.05.2005r.) zwróciła się o interpretację przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, w sprawie zwolnienia od podatku od towarów i usług sprzedaży niezabudowanej nieruchomości gruntowej oznaczonej w ewidencji gruntów jako użytki rolne.

Stanowisko podatnika:

?(...) ewentualna odpłatna dostawa towaru w postaci gruntu będzie zwolniona od podatku od towarów i usług, a zwolnienie to będzie wypływało z art.43 ust.1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, który mówi o dostawie terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Interesująca nas nieruchomość nie jest zabudowana i zgodnie z ewidencją gruntów prowadzoną przez Starostwo Powiatowej w .... Wydział Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami stanowi w części 0,0698 ha (RV) użytek rolny piątej klasy oraz w części 0,0583 ha (PsVI) pastwisko na glebie klasy szóstej, dlatego też nie można mówić o kwalifikacji gruntu jako terenu budowlanego bądź przeznaczonego pod zabudowę.

Po drugie za powyższą interpretacją przemawia fakt, iż dla przedmiotowego terenu z dniem 31.12.2002r. wygasł miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę, który jako akt prawa miejscowego był powszechnie obowiązujący dla danego obszaru. Patrząc na problem inaczej można by posłużyć się uchwałą Nr VIII/40/2003 Rady Gminy z dnia 28 maja 2003r. w sprawie ?Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (....), której integralną częścią jest załącznik nr 2 określający kierunki i politykę zagospodarowania przestrzennego (....). W załączeniu tym przedmiotowy grunt umiejscowiony jest w kompleksie tzw. Terenów rozwojowych, które należałoby uwzględnić w opracowywanym w przyszłości miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Tereny rozwojowe są tak szerokim i lakonicznym pojęciem, dlatego też można sobie wyobrazić również przeznaczenie tego terenu pod zabudowę. Jednakże nie może być podstawą do wysnuwania kategorycznych rozstrzygnięć, ponieważ nie ma on mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Reasumując (....) stoi na stanowisku, iż sprzedaż przedmiotowej nieruchomości będzie zwolniona od podatku od towarów i usług, ponieważ jedynie miarodajne przeznaczenie terenu mające podstawy prawne zostało określone w ewidencji gruntów, co do której istnieje niepisana zasada wiarygodności.?

Stanowisko organu podatkowego:

Z przedłożonego wypisu z rejestru gruntów sporządzonego przez Starostwo Powiatowe Wydział Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami w .... wynika, że przedmiotowa działka jest użytkiem rolnym klasy piątej (grunty orne) i szóstej (pastwisko).

Na podstawie art.43 ust.1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004r. ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz.535 z późn. zm.) zwolniono od podatku dostawę (sprzedaż) terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczonych pod zabudowę.

Z przepisu tego wynika, że zwolnieniu od podatku od towarów i usług będzie podlegała dostawa tylko gruntów rolnych, leśnych, pod stawami, albo inne tereny, których nie można zakwalifikować jako budowlane lub przeznaczone pod zabudowę.

Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego podziela stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 26.04.2005r., w zakresie zwolnienia od podatku dostawy gruntów rolnych, pod warunkiem, że przedmiotowa działka nie jest działką budowlaną lub przeznaczoną pod zabudowę.

O tym, czy dany grunt będzie przeznaczony pod zabudowę decydują władze gminne, do zadań których należy m.in. kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy w tym ?uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego? - art.18 ust.1 pkt 4 ustawy z dnia 8marca 1990r. Tekst jednolity Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz.1591)

Urząd Skarbowy w Kościerzynie