
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Limanowej działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 17.02.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Zapytanie:
Wnioskiem z dnia 17-02-05 Gmina X zwrócił się z prośbą o wydanie pisemnej interpretacji stwierdzającej brak możliwości odliczenia podatku naliczonego z tyt. realizacji zadania dotyczącego poprawy infrastruktury drogowej na terenie Gminy.
Stan faktyczny:
W roku 2005 Gmina X zwróciła się z wnioskiem do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego o przyznanie dofinansowania z funduszy strukturalnych dla samorządów w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na realizację projektu związanego z modernizacją sieci dróg na terenie Gminy X.
Stanowisko Gminy:
Gmina powołując się na art. 86 i art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług może dokonać odliczenia podatku naliczonego tylko w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Gmina w przypadku otrzymania dofinansowania, nie będzie otrzymywać przychodów z tytułu realizacji zadania związanego z modernizacją infrastruktury drogowej w formie odpłatnego świadczenia usług (zgodnie z art. 5 ustawy), w związku z którymi powstałby podatek należny. Nie ma więc możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego z tyt. nabycia towarów i usług związanych ze sprzedażą.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Limanowej, po przeanalizowaniu przedstawionego w treści zapytania stanu faktycznego, w oparciu o stan prawny obowiązujący w dacie udzielenia odpowiedzi, uprzejmie wyjaśnia.
Gmina X jest podatnikiem podatku od towarów i usług od 10 maja 2001 r.
Zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Według cytowanego przepisu zarejestrowanym podatnikom przysługuje
prawo do obniżenia kwoty podatku należnego - płaconego z tyt. dokonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług określonych w art. 5 ustawy, o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, gdy nie zachodzi związek pomiędzy dokonywanym przez podatnika zakupem towarów i usług, a czynnościami opodatkowanymi podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 cyt. ustawy nie uznaje się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyjątkiem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zadanie, dla realizacji którego Gmina X ubiega się o pomoc finansową w ramach programu ZPORR, polegającego na poprawie infrastruktury
drogowej na terenie Gminy, wynika z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) regulującej m. in. zakres działania i zadania gminy. Art. 7 ust. 1 pkt 2 wymienionej ustawy do ww. zadań zalicza sprawy gminnych ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.
Ponadto stwierdzić należy, że na mocy art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 651 ze zm.), jednostki budżetowe, jednostki samorządu terytorialnego korzystają ze zwolnienia podmiotowego w tym podatku, w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy z dn. 13.11.2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966) i w związku z tym nie mogą zaliczać nie odliczonego podatku od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodu.
Uwzględniając powyższe, organ podatkowy stoi na stanowisku, że w ramach realizacji powyższego
zadania, polegającego na modernizacji sieci dróg, Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z tą inwestycją.
Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organypodatkowe i organy kontroli skarbowej.
Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Limanowej w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.
