
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 września 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 15 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W okresie od sierpnia 2024 do kwietnia 2025 roku uzyskiwała Pani dochód z tytułu zasiłku rodzicielskiego (Elterngeld) z Niemiec, przyznanego Pani na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w państwie źródła, czyli w Niemczech. Jest to świadczenie rodzinne, wypłacane na mocy Bundeselterngeld- und Elternzeitgesetz (BEEG), czyli federalnej ustawy o zasiłku rodzicielskim i urlopie rodzicielskim.
W latach 2024 i 2025 Pani miejscem zamieszkania dla celów podatkowych była i nadal jest Polska, i tu podlega Pani nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1 updof.
Pytania
1)Czy otrzymywany zasiłek rodzicielski podlega opodatkowaniu w Polsce?
2)Jeśli przedmiotowy zasiłek podlega opodatkowaniu w Polsce, to czy w powyższym przypadku ma zastosowanie zapis art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mówiący o możliwości zwolnienia otrzymywanego zasiłku z obowiązku odprowadzania podatku dochodowego?
3)Jeśli przedmiotowy zasiłek korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 updof, to czy należy go wykazać w zeznaniu podatkowym, jako dochody osiągnięte za granicą, o które jest zwiększona podstawa obliczenia podatku do ustalenia stopy procentowej?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, w świetle polsko-niemieckiej umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, świadczenie w postaci zasiłku rodzicielskiego (Elterngeld) otrzymanego z Niemiec przez osobę będącą polskim rezydentem, co do zasady, podlega opodatkowaniu tylko w Polsce. Jednocześnie jednak świadczenie to korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt. 8 updof, a przychodu (dochodu) zwolnionego od opodatkowania na podstawie tego przepisu nie wykazuje się w zeznaniu podatkowym składanym w Polsce.
Zasiłek rodzicielski (Elterngeld) jest nie jest wypłacany z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych, lecz pochodzi ze środków publicznych przeznaczonych na wsparcie finansowe rodziców i jest finansowany z budżetu państwa. Nie jest też emeryturą, rentą ani innym podobnym świadczeniem. W związku z powyższym nie podlega zapisom art. 18 umowy między RP a RFN w sprawie unikania podwójnego opodatkowania. Zastosowanie tu ma art. 22 ust. 1 tej umowy, który stanowi, że dochody nieobjęte postanowieniami poprzednich artykułów umowy, podlegają opodatkowaniu tylko w Państwie zamieszkania, bez względu na to, gdzie są osiągane. Zatem zgodnie z zapisami umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zasiłek rodzicielski (Elterngeld), który Pani otrzymała z Niemiec, podlega opodatkowaniu w Polsce, w związku z czym należy tu zastosować przepisy polskiego prawa podatkowego.
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 8 updof wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.
Wspomniany art. 21 ust. 1 pkt 8 nie ogranicza przedmiotowego zakresu zwolnienia wyłącznie do świadczeń funkcjonujących w polskim systemie prawnym. Tym samym uzasadnionym jest przyjęcie, że wspomnianym zakresem są objęte również świadczenia rodzinne przyznane na podstawie przepisów obowiązujących w Niemczech.
Stanowisko o możliwości zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 8 updof do świadczeń rodzinnych otrzymanych na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w innym państwie niż Polska znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych m.in. Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 11 grudnia 2014 r., nr IBPBII/2/415-952/14/NG i Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 12 września 2014 r., nr ILPB2/415-660/14-4/WM, a także Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 lipca 2020 r., nr 0115-KDIT2.4011.426.2020.2.ENB.
W konsekwencji uznać należy, że otrzymany przez Panią zasiłek rodzicielski (Elterngeld), jako wypłacony na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w państwie źródła, czyli w Niemczech – korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 updof. Przychodu (dochodu) zwolnionego od opodatkowania na podstawie tego przepisu nie wykazuje się w zeznaniu podatkowym składanym w Polsce, co również znajduje potwierdzenie we wspomnianej interpretacji indywidualnej nr 0115-KDIT2.4011.426.2020.2.ENB.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Stosownie do treści art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Stosownie do treści art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Ustawodawca przesądził zatem, że zgodnie z zasadą nieograniczonego obowiązku podatkowego (art. 3 ust. 1 omawianej ustawy) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Stąd też do tej kategorii osób mają zastosowanie ogólne reguły podatkowe korygowane wyłącznie treścią umów międzynarodowych w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu.
Z przedstawionego przez Panią opisu stanu faktycznego wynika, że w okresie od sierpnia 2024 do kwietnia 2025 roku uzyskiwała Pani dochód z tytułu zasiłku rodzicielskiego z Niemiec, przyznanego Pani na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Niemczech. W latach 2024 i 2025 Pani miejscem zamieszkania dla celów podatkowych była i nadal jest Polska, i tu podlega Pani nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
W związku z powyższym, w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdą przepisy Umowy z dnia 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz.U. z 2005 r., Nr 12, poz. 90).
Do przychodów z tytułu emerytur i podobnych świadczeń odnosi się art. 18 ww. umowy. Z kolei zasady opodatkowania innych przychodów zostały wskazane w art. 22 omawianej umowy.
Zgodnie z art. 18 ust. 1 umowy między Polską a Niemcami:
Emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.
Natomiast zgodnie z art. 18 ust. 2 ww. umowy:
Bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.
Wobec powyższego stwierdzić należy, że emerytury i renty otrzymywane z Niemiec, wypłacane osobom mającym miejsce zamieszkania w Polsce podlegają opodatkowaniu w Polsce. Wyjątek dotyczy jednak sytuacji gdy świadczenia (płatności) są wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Republiki Federalnej Niemiec, bowiem wówczas stosownie do ww. art. 18 ust. 2 umowy płatności takie podlegają opodatkowaniu tylko w państwie źródła, tj. w Niemczech.
Niemieckie ustawowe ubezpieczenie społeczne składa się z pięciu działów:
-ustawowe ubezpieczenie na wypadek bezrobocia,
-ustawowe ubezpieczenie emerytalne,
-ustawowe ubezpieczenie zdrowotne,
-ustawowe ubezpieczenie od następstw wypadków oraz
-ustawowe ubezpieczenie pielęgnacyjne.
Świadczenia pochodzące z tych pięciu działów mogą mieć formę zasiłków jednorazowych lub bieżących świadczeń stałych. Niemniej jednak, wyłączne prawo do opodatkowania w Niemczech dotyczy zarówno bieżących stałych świadczeń, jak i jednorazowych zasiłków pochodzących ze wszystkich ww. działów ustawowego ubezpieczenia. Wszelkie inne świadczenia emerytalno-rentowe przekazywane osobom mającym miejsce zamieszkania w Polsce podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce.
Stosownie natomiast do treści art. 22 ust. 1 umowy polsko – niemieckiej:
Dochody osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, gdzie są osiągane, a które nie są objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej umowy, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.
W opisie sprawy wskazała Pani, że uzyskiwała Pani dochód z tytułu zasiłku rodzicielskiego z Niemiec, przyznanego Pani na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Niemczech.
Biorąc pod uwagę wskazane powyżej przepisy prawa oraz opis sprawy, należy stwierdzić, że świadczenie (zasiłek rodzicielski) przyznane z Niemiec podlega – stosownie do treści art. 22 ust. 1 umowy polsko-niemieckiej - opodatkowaniu tylko w Polsce.
Przechodząc do przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy wskazać na zasadę powszechności opodatkowania, która została zawarta w art. 9 ust. 1 ww. ustawy.
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Zwolnienia z opodatkowania zostały wymienione w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przepis art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:
Wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.
Reasumując, zasiłek rodzicielski, który otrzymywała Pani z Niemiec stosownie do art. 22 ust. 1 umowy polsko-niemieckiej podlega opodatkowaniu tylko w państwie zamieszkania, tj. w Polsce.
Jednocześnie jednak, zasiłek rodzicielski – jak wskazała Pani w opisie stanu faktycznego - został Pani przyznany na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Niemczech. Zatem ww. zasiłek jest zwolniony od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Tym samym, nie była i nie jest Pani zobowiązana do odprowadzenia od ww. zasiłku rodzicielskiego podatku w Polsce, co oznacza, że w przypadku uzyskiwania innych dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym nie ciążył i nie będzie ciążył na Pani obowiązek doliczenia do tych dochodów zasiłku otrzymanego z Niemiec.
Przychodów zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 nie wykazuje się w zeznaniu podatkowym.
W odniesieniu natomiast do powołanych przez Panią interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Końcowo zastrzec należy, że tutejszy organ podatkowy wydając interpretację oparł się na opisie stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawczynię. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
