P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - PP/443-21/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.04.2005, sygn. PP/443-21/05, Urząd Skarbowy w Chełmie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika
Referencje
ZP2-449/I/4/05, decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216 oraz art.14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ), art.29 ust.1, art.90 ust.7 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz.535 z późn.zm.) po zapoznaniu się z treścią wniosku znak ...z dnia 01 marca 2005r. (data wpływu do Urzędu 02.03.2005r.) o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej wpływu otrzymanych dotacji budżetowych na ustalenie struktury sprzedaży i wysokość podatku naliczonego podlegającego odliczeniu stwierdzam, że stanowisko Jednostki jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Pismem znak... z dnia 01 marca 2005r. (data wpływu do Urzędu 02.03.2005r.)... zwróciło się do tutejszego organu podatkowego z zapytaniem w sprawie wpływu otrzymanych dotacji podmiotowych z ... na ustalenie struktury sprzedaży i wysokość podatku naliczonego podlegającego odliczeniu. ... jako jednostka świadcząca usługi w zakresie kultury w 2004r. dokonywała sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT i zwolnionej od podatku. Głównym źródłem finansowania działalności jest dotacja podmiotowa z .... Otrzymana dotacja służy dofinansowaniu działalności bieżącej ...: płace pracowników, utrzymanie budynków, bieżąca działalność merytoryczna - organizowanie wystaw, zakup eksponatów. Jednostka pyta czy wyliczając proporcję za 8 miesięcy 2004r. winna do ogółu sprzedaży dodać otrzymaną dotację. Zdaniem Jednostki dotacja powinna zwiększyć obrót - zgodnie z art.90 ust.7 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz.535 z późn.zm.).

Po przeanalizowaniu przedstawionego wyżej stanu faktycznego, stwierdzam co następuje:

Podstawą opodatkowania zgodnie z treścią art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

W związku z powyższym, gdy podatnik otrzymuje jakiekolwiek dofinansowanie stanowiące dopłatę do ceny towaru czy usługi w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, tego rodzaju dotacja czy dofinansowanie stanowi obok ceny uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usług. Dotacja musi być być bezpośrednio związana z daną dostawą lub świadczeniem usług.

W przypadku, gdy podmiot uzyskuje dotację nie do konkretnego produktu, lecz na cele całego przedsiębiorstwa, tzw. dotację podmiotową, to w świetle ustawy o podatku od towarów i usług nie podlega ona opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów otrzymana dotacja, ponieważ nie stanowi dopłaty do konkretnej dostawy , a jest związana z dofinansowaniem działalności bieżącej instytucji, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art.90 ust.7 ustawy o VAT, dotacje niezwiązane z dostawą konkretnych towarów lub świadczeniem konkretnych usług (czyli inne niż określone w art.29 ust.1 ustawy) stanowią obrót uzyskany z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. W związku z tym do ustalenia obrotu niedającego prawa do odliczenia podatku naliczonego, należy wliczać kwotę uzyskanych dotacji niezwiązanych z dostawą lub świadczeniem usług.

Podsumowując, jeżeli uzyskane przez Jednostkę dotacje nie stanowią obrotu w rozumieniu art.29 ust.1 to należy wliczyć je do obrotu uzyskiwanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Kwota ta nie powinna być wykazana w deklaracji VAT-7 jako sprzedaż zwolniona, posłuży jedynie do wyliczenia proporcji, o której mowa w art.90 ust.2-8 i art.91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto tutejszy organ podatkowy informuje, że powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i udzielona została w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dacie skierowania zapytania do organu podatkowego oraz odpowiedzi na nie.

Zgodnie z art. 14b §1 i §2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jest natomiast wiążąca dla organu podatkowego i organu kontroli skarbowej właściwych dla podatnika do czasu jej zmiany lub uchylenia wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w §5 art.14b Ordynacji podatkowej.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie Ośrodek Zamiejscowy w Zamościu za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Zażalenie na niniejsze postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia zgodnie z art. 222 w związku z art.239 Ordynacji podatkowej.

Urząd Skarbowy w Chełmie