Działając na podstawie art. 14a §1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60) oraz art. 86 ust. 1 i art... - Interpretacja - US-PP/443/27/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 05.05.2005, sygn. US-PP/443/27/05, Urząd Skarbowy w Sanoku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a §1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60) oraz art. 86 ust. 1 i art. 90 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) w odpowiedzi na pisemny wniosek Powiatu z dnia 21.03.2005 r. złożony do tut. organu podatkowego w dniu 21.03.2005 r. o interpretację zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sanoku po wnikliwej analizie stanowiska wnioskodawcy, który uważa, iż może odliczyć z przedmiotowej faktury zakupu za centralne ogrzewanie pomieszczeń wystawionej przez Przedsiębiorstwo w miesiącu styczniu, taką część podatku naliczonego, która przypada na zajmowaną przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie powierzchnię co wynika z zawartej między podmiotami umowy postanawia uznać, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Powiat zwrócił się w dniu 21.03.2005 r. z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego. Przedstawiając stan faktyczny podatnik podaje, iż Przedsiębiorstwo wystawiło w miesiącu 01/2005 r. (fakturę otrzymano 11.02.2005 r.) dla Powiatu fakturę za centralne ogrzewanie pomieszczeń zajmowanych przez powiatowe Centrum pomocy Rodzinie (lokal jest własnością Powiatu).

Wartość netto 2.144,67 złVAT 22% 471,83 złWartość brutto 2.616.50 zł

Powiat refakturował na Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie zgodnie z zajmowaną przez jednostkę powierzchnię tj. 55,9 %.

Wartość netto 1.198,77 złVAT 22% 263,72 złWartość brutto 1.462,49 zł

Powiat nie odliczył podatku naliczonego z wyżej wymienionej faktury ani bezpośrednio ani strukturą, lecz uważa, że może odliczyć podatek naliczony w tej konkretnej sytuacji 263,72 zł (55.9 % z 471,83 zł).

Naczelnik Urzędu Skarbowego na podstawie art. 14a § 1 cytowanej ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa w związku z wniesionym zapytaniem z dnia 21.03.2005 r. - data wpływu do urzędu 21.03.2005 r., dotyczącym stosowania przepisów prawa podatkowego po analizie przedstawionego przez Powiat stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie postanawia, uznać iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe. Zgodnie z art. 86 ust. 1 cytowanej ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust.4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast art. 90 ust. 1 stanowi, iż w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Biorąc pod uwagę powyższe skoro podatnik ma możliwość wyodrębnienia części kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w stosunku, do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wówczas będzie przysługiwało mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z czynnościami, z którymi takie prawo przysługuje. Stąd też należy uznać stanowisko podatnika, iż istnieje możliwość odliczenia podatku naliczonego w kwocie 263,72 zł w tej konkretnej sytuacji.

Niniejsze postanowienie dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę jak i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanego zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jeżeli jednak wnioskodawca zastosuje się do niej, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Niniejsza interpretacja - zgodnie z art. 14b § 2 cyt. ustawy Ordynacji podatkowej jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji.

Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie ul. Geodetów 1 za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sanoku w terminie 7 dni od dnia otrzymania postanowienia. Zażalenie na postanowienia zgodnie z art. 222 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa, winno zawierać zarzuty, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt. 1 lit. a oraz art. 9 ustawy z dnia 09.09.2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U z 2004 r. Nr 253, poz. 2532) zażalenie i załączniki do zażalenia podlegają opłacie skarbowej wg. stawki; 5,- zł od zażalenia i po 0,50 zł od załącznika do zażalenia.

Urząd Skarbowy w Sanoku