Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.673.2025.2.DJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 9 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.673.2025.2.DJ

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 lipca 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 17 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 12 września 2025 r. (wpływ 18 września 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W maju 2024 roku wykonała Pani ocieplenie dachu budynku przy (…).

Ocieplenie dachu tego domu było możliwe tylko od zewnątrz, ponieważ dom to typowy budynek z lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku, z płaskim betonowym dachem pokrytym papą, bez strychu i poddasza. W związku z tym na dachu wykonano konstrukcję drewnianą (bez zmiany kształtu dachu) pomiędzy którą umieszczono styropian grubości (…) cm, a całość przykryto paroizolacją i blachą trapezową. Wykonano również nowe ofasowania i orynnowanie dachu.

W ramach rozliczenia z programu „Czyste Powietrze” uwzględniono Pani tylko koszty styropianu, pianki uszczelniającej i membrany. Natomiast nie uwzględniono kosztów konstrukcji drewnianej niezbędnej do ułożenia styropianu, nie uwzględniono też przykrycia zabezpieczającego styropian, tj. blachy trapezowej, blachy na ofasowania i rynien ze spustami. Było to niezbędne do prawidłowego, zgodnego ze sztuką budowlaną ocieplenia dachu.

Od konsultanta US uzyskała Pani informację, że w uldze termomodernizacyjnej (PIT/O) za 2024 rok może Pani uwzględnić tylko różnicę między wartością brutto materiałów uznanych w programie „Czyste Powietrze”, a wypłaconą kwotą z tego programu. Dlatego prosi Pani o możliwość zaliczenia do ulgi termomodernizacyjnej za 2024 rok niżej podanych kosztów:

-faktura (…) na kwotę (…) zł brutto (netto (…) zł);

-faktura (…) na kwotę brutto (…) zł (netto (…) zł);

-faktury nr (…) poz. (…) na kwotę brutto (…) zł (netto (…) zł).

Pierwsze dwie f-ry za drewno konstrukcyjne, trzecia za blachę trapezową, blachę na ofasowania, rynny i spusty.

Nie uwzględniała Pani tych kosztów w uldze termomodernizacyjnej za rok 2024, gdyż przed 30 kwietnia 2025 r. nie otrzymała Pani jednoznacznej informacji z US w tej sprawie, a jedynie wskazanie, że może Pani wystąpić pisemnie o zaliczenie tych kosztów do Naczelnika US, co uczyniła Pani w dniu (…) 2025 r. W dniu (…) 2025 r. w US otrzymała Pani informację, że w tej sprawie musi Pani wypełnić niniejszy wniosek.

W piśmie, stanowiącym uzupełnienie wniosku doprecyzowała Pani podanie o następujące informacje:

Oczekuje Pani wydania rozstrzygnięcia w sprawie w odniesieniu do możliwości odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków poniesionych na zakup: drewna konstrukcyjnego, blachy trapezowej, blachy płaskiej na ofasowania, rynien i spustów.

Budynek, o którym mowa we wniosku stanowi dom mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane. Jest budynkiem wolnostojącym, jednopiętrowym, stanowiącym konstrukcyjnie samodzielną całość.

Na moment składania zeznania podatkowego/korekty zeznania podatkowego, tj. dokonania odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej była Pani, jest i będzie współwłaścicielem domu, o którym mowa we wniosku.

Na dachu budynku wykonano konstrukcję drewnianą, tj. przymocowano kotwami podwaliny (murłaty), do których przymocowano krokwie. Pomiędzy krokwiami ułożono styropian grub. (…) cm i uszczelniono pianką, całość przykryto membraną, oraz przybito łaty (deski) pod montaż blachy trapezowej, którą przykryto cały dach. Z blachy płaskiej wykonano ofasowania i zamontowano rynny i spusty. Prace te wykonano w ten sposób dlatego, że ocieplenie dachu było możliwe tylko od zewnątrz, gdyż dom ma płaski, betonowy dach pokryty papą, pod którym bezpośrednio znajdują się pokoje mieszkalne.

Tak wykonane ocieplenie nie wymagało demontowania istniejącego pokrycia dachowego.

Wydatki, które planuje Pani odliczyć zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków i jego wynikiem było zmniejszenie zużycia gazu do celów grzewczych.

Poniesione wydatki były całkowicie uzasadnione i wykonane w ramach programu „Czyste Powietrze”. Ze względu na konstrukcję domu nie było innej możliwości ocieplenia dachu jak tylko od zewnątrz. Użyte materiały podane w pytaniu są niezbędne do prawidłowego zamontowania i zabezpieczenia przed wilgocią i uszkodzeniami mechanicznymi styropianu ocieplającego.

Posiada Pani faktury na każdy z ww. wydatków wystawione na Pani dane przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Na ww. fakturach są wyodrębnione poszczególne wydatki, jakie Pani poniosła w związku z opisanym przedsięwzięciem - są wymienione użyte materiały.

Kwota odliczenia w odniesieniu do realizowanego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w budynku, którego jest Pani właścicielem/współwłaścicielem, nie przekroczy kwoty 53 000 zł (uwzględniając ewentualnie zrealizowane już i odliczone od podstawy obliczenia podatku przez Panią przedsięwzięcia termomodernizacyjne w ubiegłych latach).

Przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostanie/zostało zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym został poniesiony pierwszy wydatek.

W ubiegłych latach nie dokonywała Pani odliczeń od podatku w ramach przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.

W roku, w którym poniosła Pani wskazane we wniosku wydatki, uzyskała Pani dochód opodatkowany według skali podatkowej.

Wydatki poniesione przez Panią w związku z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym zostaną odliczone od dochodu w PIT/O.

W ramach programu „Czyste Powietrze” otrzymała Pani częściowy zwrot kosztów za styropian, membranę, pianki i wkręty, a nie otrzymała Pani zwrotu za materiały wymienione w pytaniu podatkowym, które były przecież niezbędne do prawidłowego wykonania ocieplenia dachu.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy może Pani odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wydatki poniesione na zakup: drewna konstrukcyjnego, blachy trapezowej, blachy płaskiej na ofasowania, rynien i spustów, w związku z ocieplaniem dachu domu jednorodzinnego (…)?

Pani stanowisko w sprawie (wynikające z uzupełnienia podania)

Ocieplanie dachu było wykonane w ramach programu „Czyste Powietrze” (umowa (…)) i z tego programu otrzymała Pani częściowy zwrot kosztów, ale tylko za styropian, membranę i wkręty, a nie uznano Pani kosztów poniesionych na materiały wymienione wyżej w pytaniu podatkowym.

Materiały te były niezbędne do prawidłowego, zgodnego ze sztuką budowlaną, wykonania ocieplenia dachu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Prawo do odliczenia przedmiotowej ulgi przysługuje także podatnikom opłacającym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 11 ust. 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane.

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1446 ze zm.).

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków:

Użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c) wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a.,

d) całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1128). Według brzmienia obowiązującego w 2024 r. są to:

1.Materiały budowlane i urządzenia:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz.Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.)) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11)pompa ciepła wraz z osprzętem;

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

2.Usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

2)wykonanie analizy termograficznej budynku;

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;

6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego;

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego;

10)montaż pompy ciepła;

11)montaż kolektora słonecznego;

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

13)montaż instalacji fotowoltaicznej;

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Na podstawie art. 26h ust. 4 komentowanej ustawy:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 cytowanej ustawy:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2) zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Z zacytowanych przepisów wynika zatem, że ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Wydatki podlegające odliczeniu w ramach omawianej ulgi należy rozliczyć w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniesiono wydatki. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Jak wskazałem powyżej, w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych wymieniono m.in.:

-materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem (jako materiały budowlane i urządzenia wskazane w ust. 1 pkt 1 wykazu wydatków),

-docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów (jako usługi wskazane w ust. 2 pkt 5 wykazu wydatków).

Podkreślam również, że dach budynku może być uznany jako przegroda budowlana w rozumieniu przepisów uprawniających do uzyskania ulgi termomodernizacyjnej. Samo pojęcie przegrody budowlanej nie zostało zdefiniowane w przepisach regulujących proces budowlany oraz w przepisach regulujących sprawy związane ze wspieraniem przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Jednak wydzielenie z przestrzeni obiektu budowlanego jest możliwe wyłącznie w przypadku wykorzystania przegród poziomych lub ukośnych, a takimi są m.in. dachy.

W świetle powyższego, wyłącznie wydatki poniesione na docieplenie dachu (rozumianego jako przegroda budowlana) można uznać za wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne, które mogą zostać odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Co jednak istotne, wydatki na wymianę/budowę dachu nie zostały ujęte w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ich brak – w katalogu wydatków wymienionych w tym rozporządzeniu – wyklucza zatem ten rodzaj wydatku z możliwości zastosowania ulgi termomodernizacyjnej. Zakresem ulgi bowiem – jak już wcześniej wyjaśniłem – objęte zostały wyłącznie wydatki poniesione na docieplenie dachu (rozumianego jako przegroda budowlana).

Jak wskazała Pani w opisie sprawy, w 2024 r. „wykonała Pani ocieplenie dachu budynku”. Ww. ocieplenie budynku (domu mieszkalnego jednorodzinnego) było możliwe tylko od zewnątrz, ponieważ dom to typowy budynek z lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku, z płaskim betonowym dachem pokrytym papą, pod którym bezpośrednio znajdują się pokoje mieszkalne (bez strychu i poddasza). W związku z tym na dachu wykonano konstrukcję drewnianą, pomiędzy którą umieszczono styropian grubości (…) cm, a całość przykryto paroizolacją i blachą trapezową. Wykonano również nowe ofasowania i orynnowanie dachu. Na dachu budynku wykonano konstrukcję drewnianą, tj. przymocowano kotwami podwaliny (murłaty), do których przymocowano krokwie. Pomiędzy krokwiami ułożono styropian grub. (…) cm i uszczelniono pianką, całość przykryto membraną, oraz przybito łaty (deski) pod montaż blachy trapezowej, którą przykryto cały dach. Z blachy płaskiej wykonano ofasowania i zamontowano rynny i spusty. Tak wykonane ocieplenie nie wymagało demontowania istniejącego pokrycia dachowego.

Pani wątpliwość budzi kwestia, czy w związku z ocieplaniem dachu domu jednorodzinnego może Pani odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatki poniesione na zakup: drewna konstrukcyjnego, blachy trapezowej, blachy płaskiej na ofasowania, rynien i spustów.

W tym miejscu wskazuję, że zakresem ulgi termomodernizacyjnej objęte zostały wyłącznie wydatki, które zostały poniesione na docieplenie dachu, natomiast z opisu wykonanych prac wynika, że „dołożyła” Pani na swoim domu jeszcze jeden dach. Słownikowo takie prace nie stanowią „wymiany” rozumianej jako „zastąpienie czegoś lub kogoś czymś/kimś innym, jednak ich efekt jest taki sam – na domu został zamontowany nowy dach.

Dlatego wydatki, będące przedmiotem Pani zapytania, które Pani poniosła na to przedsięwzięcie, nie mogą zostać przez Panią uwzględnione w ramach ulgi, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z opisu sprawy wynika, że poniesione przez Panią wydatki na „ocieplenie dachu” w istocie nie są wydatkami poniesionymi na docieplenie dachu (rozumianego jako przegroda budowlana), ale wydatkami na budowę nowego dachu/pokrycia dachowego, które to wydatki nie zostały ujęte w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Zatem, wydatki które poniosła Pani na zakup: drewna konstrukcyjnego, blachy trapezowej, blachy płaskiej na ofasowania, rynien i spustów nie mogą zostać odliczone w ramach omawianej ulgi. Materiały te zostały zamontowane w ramach prac przeprowadzonych podczas budowy nowego dachu, a więc związane były w istocie z wykonaniem (budową) nowego pokrycia dachowego. Wydatki na wykonanie nowego dachu (nowego pokrycia dachowego) na budynku mieszkalnym nie zostały ujęte w ww. rozporządzeniu – co wyklucza ich objęcie ulgą termomodernizacyjną.

W konsekwencji stwierdzam, że na gruncie opisu sprawy poniesione przez Panią wydatki, będące przedmiotem zapytania (tj. wydatki na zakup: drewna konstrukcyjnego, blachy trapezowej, blachy płaskiej na ofasowania, rynien i spustów), nie uprawniają Pani do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Końcowo zaznaczam, że zadane pytanie zakreśla granice w jakich mogę wydać interpretację indywidualną (określa zakres Pani żądania). Rozstrzygnięcie to dotyczy więc tylko wyznaczonego przez Panią przedmiotu wniosku - zakresu Pani pytania (tj. kwestii odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków poniesionych na zakup: drewna konstrukcyjnego, blachy trapezowej, blachy płaskiej na ofasowania, rynien i spustów).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.