POSTANOWIENIE - Interpretacja - PV-BP/443-94/O/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.10.2005, sygn. PV-BP/443-94/O/05, Urząd Skarbowy w Malborku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005r. z póź. zm. ) po rozpatrzeniu wniosku Przedsiębiorstwa ... z dnia 12.08.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie określenia czy faktura nr 17/05/05 dotycząca sprzedaży prac budowlano-montażowych związanych z realizacją zadania inwestycyjnego pod nazwą ?Budowa hali ... w ... przy ul. ...? jest wystawiona w sposób prawidłowy,

Stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

U Z A S A D N I E N I E

W złożonym w tutejszym organie podatkowym piśmie z dnia 12.08.2005r podatnik przedstawił następujący stan faktyczny:

W dniu 24 lutego 2005r. została zawarta umowa nr ... pomiędzy podatnikiem a ... sp. z o.o w ... na wykonanie prac budowlano-montażowych dla potrzeb zadania inwestycyjnego pod nazwą: Budowa ... w ... przy ul. ..., która będzie służyła do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych.

W paragrafie 5 pkt.1 umowy z dnia 24 lutego 2005r. strony zawarły klauzulę, iż zamawiający udzieli wykonawcy zaliczki na poczet realizacji przedmiotu umowy w wysokości 20% wartości umowy netto plus podatek VAT, tj. w kwocie brutto 210.192,62zł.

W następnym fragmencie cyt. paragrafu strony postanowiły, że otrzymana zaliczka zostanie rozliczona proporcjonalnie w fakturach realizacyjnych, każdorazowo w wysokości 20% wartości wykonanych i fakturowanych robót. W paragrafie 5 pkt.2 umowy ustanowiona została klauzula, iż rozliczenie za wykonane prace odbywać się będzie comiesięcznymi fakturami częściowymi za prace wykonane w danym miesiącu, wystawiane na podstawie częściowych protokołów odbioru wykonanych robót, przyjmując za podstawę procentowe zaawansowanie poszczególnych elementów robót objętych umową.

W dniach 22 i 25 marca 2005r. rachunek bankowy wykonawcy został uznany łączną kwotą brutto w wysokości 210.192,62zł. co oznacza, że podatnik wypełnił treść paragrafu 5 pkt.1 umowy. Oznacza to także, iż po stronie wykonawcy zgodnie z brzmieniem art. 19 ust. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług /Dz.U.Nr 54, poz.535 z póź. zm./ powstał obowiązek podatkowy w tym podatku. W związku z powyższym wykonawca prawidłowo wystawił fakturę VAT nr 6/ZAL/05 z dnia 25 marca 2005r. wypełniając w pełni normę prawną zawartą w paragrafie 17 ust.1 rozporządzenia Ministra finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług /Dz.U.Nr 97, poz.971 z póź. zm./.

W dniu 31 maja 2005r. wystawiona została przez wykonawcę faktura nr 17/05/05 na kwotę brutto w wysokości 177.060,63zł. w tym wartość netto 145.131,66zł podatek VAT w kwocie 31.928,97zł. Faktura została wystawiona z uwzględnieniem zapisu paragrafu 5 pkt. 1 umowy z dnia 24 lutego 2005r., który stanowi, iż otrzymana zaliczka zostanie rozliczona proporcjonalnie w fakturach realizacyjnych, każdorazowo w wysokości 20% wartości wykonanych i fakturowanych robót.

W związku z powyższym podatnik zwrócił się z zapytaniem: Czy faktura VAT nr 17/05/05 wystawiona przez wykonawcę jest prawidłowa czyli czy jest wystawiona zgodnie z zasadami określonymi w paragrafie 14 z uwzględnieniem paragrafu 17 rozporządzenia Ministra finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług ,do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług /Dz.U.Nr 97, poz.971 z póź. zm./ ?

Zdaniem podatnika zapis paragrafu 5 pkt. 2 umowy z dnia 24 lutego 2005r. w aspekcie zasady swobody zawierania umów zawartej w art. 353 tiret 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny /Dz.U.Nr 16, poz.93 z póź. zm./ jest trafny i może mieć wpływ na obowiązki podatnika w zakresie podatku od towarów i usług, a przede wszystkim na wysokość zobowiązania podatkowego w tym podatku.

Podatnik uważa, że zapis paragrafu 5 pkt.1 winien być brany pod uwagę przy wystawianiu faktur VAT, ilustrujących poziom faktycznie wykonanych prac i kwoty zaliczek do potrącenia w wysokościach ustalonych przez strony umowy. Podatnik uważa, że przedmiotowa faktura jest wystawiona zgodnie z zasadami określonymi w paragrafie 14 cytowanego rozporządzenia Ministra Finansów z uwzględnieniem przepisów paragrafu 17 i wykazuje z uwzględnieniem zapisów umowy, prawidłowe wartości. Faktura nr 17/05/05 zawiera także informację dotyczącą wystawionych dotychczas faktur zaliczkowych: jej numer i datę wystawienia, kwoty wartości netto i brutto oraz podatku należnego w nich wykazanych.

Zdaniem podatnika każda następna faktura VAT wystawiona w dotychczasowym trybie uwzględniająca treść paragrafu 5 pkt.1 umowy z dnia 24 lutego 2005r. będzie prawidłowa i nie będzie narażała strony umowy na negatywne konsekwencje w zakresie podatku VAT.

Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego tutejszy organ podatkowy stwierdza co następuje:

Zgodnie z § 17 ust.1 rozporządzenia Ministra finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom zaliczkowego zwrotu podatku , zasad wystawiania faktur, sposobów ich przechowywania oraz listy towarów i usług do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług

/Dz.U.Nr 97, poz. 971/ jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2

Fakturę wystawia się również nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym pobrano przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi każdą kolejną część należności / zaliczkę, przedpłatę, zadatek lub ratę/.

Zgodnie z § 17 ust. 3 w.w rozporządzenia faktura stwierdzająca pobranie części lub całości należności przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy
  2. numer identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy
  3. datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako FAKTURA VAT lub FAKTURA VAT-MP kwotę otrzymanej części lub całości należności brutto a w przypadku określonym w ust.2 ? również daty i numery poprzednich faktur oraz sumę kwot pobranych wcześniej części należności brutto.
  4. stawkę podatku
  5. kwotę podatku wyliczoną według wzoru:

  6. KP= (ZB x SP) / (100 + SP)
    gdzie:
    KP ? oznacza kwotę podatku
    ZB ? oznacza kwotę pobranej części lub całości należności brutto
    SP ? oznacza stawkę podatku
  7. dane dotyczące zamówienia lub umowy a w szczególności: nazwę towaru lub usługi, cenę netto, ilość zamówionych towarów, wartość zamówionych towarów lub usług netto, stawki podatku, kwoty podatku oraz wartość brutto zamówienia lub umowy
  8. datę otrzymania części lub całości należności / przedpłaty, zaliczki, zadatku, raty o której mowa w ust.1 i 2, jeśli nie pokrywa się ona z datą wystawienia faktury.

Stosownie do postanowień § 17 ust. 4 i ust. 5 cyt. Rozporządzenia, jeżeli faktury o których mowa w ust. 1 i 2 nie obejmują całej ceny brutto, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi wystawia fakturę na zasadach określonych w § 12 i w § 14-16 z tym, że sumę wartości towarów /usług/ pomniejsza o wartość otrzymanych części należności a kwotę podatku pomniejsza o sumę kwot podatku wykazanego w fakturach dokumentujących pobranie części należności; taka faktura powinna zawierać również numery faktur wystawionych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.

Natomiast jeżeli faktury o których mowa w ust. 1 i 2 obejmują całą cenę brutto towaru lub usługi, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi nie wystawia faktury w terminie określonym w § 16.

§ 12 ust.1 w. cyt. rozporządzenia określa natomiast jakie elementy winna zawierać faktura dokumentująca dokonanie sprzedaży. W myśl w.w przepisu faktura musi zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy z zastrzeżeniem ust. 10 i 11
  3. dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako ?FAKTURA VAT?; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym
  4. nazwę towaru lub usługi
  5. jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług
  6. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku / cenę jednostkową netto/
  7. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż bez kwoty podatku /wartość sprzedaży netto/
  8. stawki podatku
  9. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu
  10. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów /usług/, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku
  11. wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku /wartość sprzedaży brutto/ z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.
  12. Kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem wyrażoną cyframi i słownie.

Fakturę wystawia się nie później niż 7 dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi z zastrzeżeniem § 17 i 18 ? § 16 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Załączona do wniosku faktura nr 17/05/05 zawiera wszystkie elementy wymienione w § 12 ust. 1 i § 17 ust. 4 w.w rozporządzenia. Wobec powyższego faktura ta wystawiona jest w prawidłowy sposób.

Urząd Skarbowy w Malborku