
Temat interpretacji
P o s t a n o w i e n i e
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity z 2005r Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm. ) po rozpatrzeniu wniosku nr 3 Burmistrza Miasta zawartego w piśmie z dnia 12.08.2005r nr GN(D)72/KO/191/2005 ( data wpływu 16.08.2005r ), uzupełnionego pismem z dnia 23.09.2005r nr GN(D)72/KO/191/2/2005 i z dnia 10.10.2005r nr GN(D)72/KO/191/3/2005 ( data wpływu 12.10.2005r ) o udzielenie pisemnej interpretacji odnośnie zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w sprawie opodatkowania podatkiem VAT zamiany nieruchomości w szczególnym trybie przewidzianym w art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r o gospodarce nieruchomościami ( tekst jednolity z 2000r Dz. U. Nr 46, poz. 543 ze zm. ), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lęborku stwierdza, iż stanowisko przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
U z a s a d n i e n i e
Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, iż nieruchomości gruntowe będące przedmiotem zamiany pomiędzy Gminą Miasto a Starostwem Powiatowym, są niezabudowane. Prawo własności nieruchomości , jednostki te nabyły w latach 90 ? ych, z mocy prawa, na podstawie decyzji komunalizacyjnych. Nie ma tu zatem zastosowania odliczenie podatku naliczonego przy zakupie ? nabyciu. Nieruchomości położone są na terenach zurbanizowanych. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego miasta, nieruchomość gminna przewidziana jest pod zabudowę mieszkaniową. Dla nieruchomości Powiatu, z dniem 01.01.2004r przestał obowiązywać miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Działka zostałaby przeznaczona do sprzedaży pod budownictwo mieszkaniowe ( uzyskałaby w tym zakresie pozytywną decyzję o warunkach zabudowy ). Wartość nieruchomości gminnej została określona na kwotę 50.000,-zł a powiatowej na kwotę 30.000,-zł. Gmina w tym wypadku rezygnuje z dopłaty kwoty 20.000,-zł stanowiącej różnicę wartości zamienianych nieruchomości - w trybie art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r o gospodarce nieruchomościami.
W związku z powyższym Podatnik zwrócił się z zapytaniem, czy zamiana nieruchomości dokonywana w szczególnym trybie przewidzianym w art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r o gospodarce nieruchomościami tj. bez konieczności dopłat w przypadku różnej wartości zamienianych nieruchomości , podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT. Czy podstawą opodatkowania będą wartości zamienianych nieruchomości lub jedna wartość przyjęta jako niższa, lub różnica wartości, czy też czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu.
Zdaniem podatnika , zamiana nieruchomości realizowana w szczególnym trybie - określonym w art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r o gospodarce nieruchomościami , należy do czynności nie podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dokonywanie zamiany bez wzajemnych dopłat jest dostawą towaru o charakterze nieodpłatnym , co podlega wyłączeniu z opodatkowania na podstawie art. 5 ust. 1 pkt. 1 ustawy o podatku VAT. Zamiana taka nie daje też podstaw do ustalenia podstawy opodatkowania o której mowa w art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług, z uwagi na możliwość wzajemnego wydania towaru ( nieruchomości ) bez dokonywania żadnych dopłat czy też zapłat. Dla tej czynności nie ma znaczenia wartość , czy też cena tych nieruchomości, zadaniem jej jest jedynie przeniesienie określonych praw na strony umowy zamiany.
Po rozpatrzeniu wniosku Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lęborku stwierdza:
Przedmiotowy zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług został określony w art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ). W ust. 1 pkt. 1 tego artykułu określono, iż opodatkowaniu podatkiem towarów i usług, zwanym dalej podatkiem, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W art. 2 pkt. 6 ustawodawca określił, iż pod pojęciem towaru należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
Przepis art. 7 ust. 1 wskazanej ustawy stanowi natomiast, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zatem również zamiana nieruchomości gruntowych jako czynność spełniająca przesłankę określoną w cytowanym wyżej art. 7 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Stawki podatku zostały określone w art. 41 ustawy o podatku VAT. Zgodnie z treścią ust. 1 podstawowa stawka podatkowa w tym podatku wynosi 22%. Odstępstwa od tej stawki zostały wymienione w dalszej treści art. 41, w art. 42 oraz w treści ustawy i rozporządzeniach wykonawczych do ustawy. Dostawa wszelkich gruntów zabudowanych i gruntów niezabudowanych kwalifikowanych jako tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę podlega opodatkowaniu stawką podstawową 22%.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt. 9 w/w ustawy, zwalnia się od podatku dostawę3 terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Opodatkowaniu zatem podlegają dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich (niezabudowanych ) tylko te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Oznacza to, że ze zwolnienia od podatku korzystają dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym, działek rekreacyjnych, nieprzeznaczone pod zabudowę. O charakterze i przeznaczeniu tych gruntów decydować powinien plan zagospodarowania przestrzennego danego obszaru.
W związku z tym, że grunty uznaje się za towary, zatem dokonanie zamiany gruntów w świetle w/w przepisów ustawy o podatku VAT jest jednoznaczne z dostawą towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ) stanowi, iż podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę ( kwotę należą ) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o podatku VAT, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont ) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.
Art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity z 2000r Dz. U. Nr 46, poz. 543 ze zm. ) stanowi, iż ?Nieruchomości mogą być przedmiotem zamiany między Skarbem Państwa a jednostkami samorządu terytorialnego oraz między tymi jednostkami, bez obowiązku dokonywania dopłat w przypadku różnej wartości zamienianych nieruchomości.?
Zgodnie z art. 14 ust. 5 ustawy o gospodarce nieruchomościami ? ?Zawarcie umów w sprawach, o których mowa w ust. 1 ? 4, wymaga uprzedniej zgody wojewody w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa albo zgody odpowiednio rady lub sejmiku w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego.?
W związku z powyższym, do ustalenia podstawy opodatkowania może być przyjęta wartość nieruchomości uzgodniona między stronami zamiany, bez obowiązku dokonywania dopłat w przypadku różnej wartości zamienianych nieruchomości . Dostawa ta będzie opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 22%.
Zatem, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lęborku uważa za nieprawidłowe stanowisko podatnika wyrażone w piśmie z dnia 12.08.2005r.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
