Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 ze zm.), art. 86 ust. ... - Interpretacja - PUS.II/443/134/2005/ZK

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17.10.2005, sygn. PUS.II/443/134/2005/ZK, Podkarpacki Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 ze zm.), art. 86 ust. 10 pkt 1, ust. 13, ust. 15 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ), po rozpatrzeniu wniosku Jednostki z dnia 30.08.2005 r. (data wpływu 02.09.2005 r.), znak L.dz.47/2005r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać, że w przedstawionym przez Podatnika stanie faktycznym stanowisko zawarte we wniosku jest prawidłowe.

Wnioskiem z dnia 30.08.2005 r. Jednostka zwróciła się o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) wskazując, iż w okresie od lipca do października 2003 r. otrzymała od kontrahenta faktury za pozostawione przez niego materiały oraz koszty demontażu urządzeń. Faktury te w związku z kwestionowaniem zasadności tych należności zostały przez Podatnika odesłane bez księgowania. W związku z tym Podatnik sformułował pytanie: czy po powtórnym otrzymaniu faktur wystawionych w roku 2003 r. będzie mógł zrealizować prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z przedmiotowych faktur? Podatnik wyraził stanowisko, iż wobec braku przepisów przejściowych w nowej ustawie, należy stosować przepisy korzystniejsze wynikające z art. 86 ust. 13 ustawy.

W związku z powyższym wnioskiem Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie udziela informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego jn.:

Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług zwanej dalej ustawą, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny (z zastrzeżeniami wymienionymi w ustawie). Na podstawie natomiast ust. 13 i 15 ww. art. ustawy, podatnik który nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18 ustawy, może obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego. Powyższy przepis obowiązuje od dnia 1.05.2004 r. Ustawodawca wprowadzając ten przepis nie ustanowił jednakże okresu przejściowego (poprzednio korekty takie ograniczone były terminem 1 roku) stąd wątpliwości jakie przepisy należy stosować w przypadku korekty deklaracji VAT-7 w związku ze zwiększeniem podatku naliczonego za okresy rozliczeniowe przed dniem wejścia w życie ustawy.

Biorąc pod uwagę fakt, iż przepisy nowej ustawy dotyczące korekt deklaracji są korzystniejsze dla podatników, według Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie dla takich korekt zwiększających podatek naliczony dokonywanych po 30.04.2004 r., a dotyczących okresów wcześniejszych należy stosować przepis art. 86 ust. 13 ww. ustawy. Stanowisko zatem Podatnika, iż ww. przepis ustawy ma zastosowanie do faktur wystawionych w 2003 r. jest zasadne.

Podkarpacki Urząd Skarbowy