Działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art... - Interpretacja - US.PPE/443-17-1/05/2

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.12.2005, sygn. US.PPE/443-17-1/05/2, Urząd Skarbowy w Leżajsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1, ust. 2 i 3, art. 8 ust. 1 i 2, art. 29 ust. 1, art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 08.06.2005 r. bez znaku, uzupełnionego pismem z dnia 01.08.2005 r. znak: LSR/316/2005 o udzielenie pisemnej interpretacji co od zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Leżajsku w zakresie zasad opodatkowania czynności wykonywanych przez Administratora tj. Stowarzyszenie Promocji Przedsiębiorczości w ramach programu EQUAL oraz Partnerów (czy wykonywane czynności stanowią usługę) oraz zasad opodatkowania dotacji otrzymywanej przez Administratora od Krajowej Struktury Wsparcia tj. F F W i przez Partnerów od Administratora postanawia uznać stanowisko Wnioskodawcy w jego indywidualnej sprawie za prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.

W dniu 08.06.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Leżajsku wpłynął wniosek Strony uzupełniony pismem z dnia 01.08.2005 r. znak: LSR/316/2005 w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Strona zwróciła się między innymi z zapytaniem dotyczącym zasad opodatkowania czynności wykonywanych przez Administratora tj. Stowarzyszenie Promocji Przedsiębiorczości w ramach programu EQUAL oraz Partnerów (czy wykonywane czynności stanowią usługę) oraz zasad opodatkowania dotacji otrzymywanej przez Administratora od Krajowej Struktury Wsparcia tj. Fundacji Fundusz Współpracy i przez Partnerów od Administratora.

W dniu 06.09.2005 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Leżajsku postanowieniem znak: US/PPE/443-17-1/05 odmówił wszczęcia postępowania w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Na niniejsze postanowienie w dniu 14.09.2005 r. Strona wniosła zażalenie znak: LSR/409/2005. Po rozpatrzeniu przedmiotowego zażalenia Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie uchylił w całości postanowienie organu pierwszej instancji i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia.

W oparciu o powyższe ustalenia Naczelnik Urzędu Skarbowego w Leżajsku wyjaśnia co następuje.

Ze skierowanego wniosku wynika, że L S R jest jednym z Partnerów, którzy będą działać w ramach programu operacyjnego ? Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Celem Inicjatywy jest zwalczanie wszelkiego rodzaju nierówności na rynku pracy. Program ten będzie realizowany przez wybrane w drodze konkursu Partnerstwo na rzecz Rozwoju ,,Czas na pracę-praca na czas?. Na mocy zawartych umów Partnerzy projektu wykonują lub będą wykonywali zadania niezbędne do realizacji celów w nim określonych. Zgodnie z podpisaną umową bilateralną ze Stowarzyszeniem Promocji Przedsiębiorczości (Liderem Partnerstwa), Leżajskie Stowarzyszenie Rozwoju podejmowało następujące działania:

  1. udział w pracach zespołów roboczych,
  2. udział w spotkaniach partnerstwa na szczeblu krajowym i ponadnarodowym,
  3. opracowanie informacji na temat specyfikacji grup docelowych Projektu,

Natomiast w ramach ,,Umowy o partnerstwo na rzecz Rozwoju? Wnioskodawca jest odpowiedzialny za realizację następujących zadań określonych w projekcie:

  1. nawiązanie kontaktów z potencjalnymi pracodawcami w powiecie leżajskim,
  2. przeprowadzenie ankietyzacji wśród przedsiębiorstw, analiza ankiet,
  3. udział we wdrożeniu subsydiowanego zatrudnienia,
  4. promocja projektu,
  5. opracowanie pakietu szkoleń, ewaluacja działalności szkoleniowej,
  6. opracowanie indywidualnych planów szkoleń dla osób bezrobotnych oraz ich realizacji,
  7. udział w spotkaniach Partnerstwa na szczeblu krajowym,

Na realizację zadań Strona otrzymuje środki zgodnie ze szczegółowym budżetem działania Partnera.W przedstawionym stanie faktycznym Jednostka wnosi o udzielenie odpowiedzi na następujące zapytania:

  1. Czy podatek od towarów i usług w ramach Programu EQUAL jest wydatkiem kwalifikowanym?
  2. Czy czynności wykonywane przez Partnerów oraz Administratora (Stowarzyszenie Rozwoju Przedsiębiorczości) w ramach Programu EQUAL stanowią usługę w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. (czyli czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług)?
  3. Czy dotacja otrzymana w ramach Programu EQUAL przez Administratora od Krajowej Struktury Wsparcia (Fundacji Fundusz Współpracy) i przez Partnerów od Administratora podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r.?

Zdaniem Leżajskiego Stowarzyszenia Rozwoju realizacja Programu EQUAL i ewentualne efekty, które mogą powstać w ramach tego Programu w przyszłości, nie stanowią usługi w rozumieniu ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Jednocześnie dotacje otrzymane na cele związane z realizacją przedmiotowego programu nie powinny być wykazywane przez beneficjenta jako obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Leżajsku udziela następującej interpretacji Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z definicją zawartą w art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt.1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.Z opisanego stanu faktycznego wynika, że Leżajskie Stowarzyszenie Rozwoju w ramach Programu EQUAL za realizację określonych w projekcie zadań nie otrzyma wynagrodzenia lecz zwrot poniesionych i udokumentowanych kosztów w postaci dotacji. Dostawa towarów oraz świadczenie usług, za wyjątkiem ściśle określonych w art. 7 ust. 2 i 3 oraz w art. 8 ust. 2 przypadków, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jedynie wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie.W celu sprecyzowania, co należy rozumieć pod pojęciem odpłatności (wynagrodzenia), które powoduje, że dostawa towarów lub świadczenie usług stają się czynnościami opodatkowanymi można odwołać się do orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Przyjmuje się w nim, że odpłatność ma miejsce, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem będącym świadczeniem wzajemnym. Dostawcę towarów lub usługodawcę musi łączyć z odbiorcą stosunek prawny, z którego wynika obowiązek dostawy towarów lub świadczenia usług oraz wysokość wynagrodzenia (świadczenia wzajemnego) za dokonanie tych czynności, co jednak nie oznacza, że musi mieć ono postać pieniężną, gdyż wynagrodzenie (odpłatność) jako świadczenie wzajemne może przybrać postać rzeczową (zapłatą za towar lub usługę może być inny towar lub usługa), albo mieszaną (zapłata w części pieniężna, a w części rzeczowa).Musi więc istnieć możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego za dostawę towarów lub świadczenie usług. Bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy istnieje bezpośrednia i jasna zindywidualizowana korzyść na rzecz dostawcy towaru lub świadczącego usługę i jeżeli świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności.Dostawa towarów lub świadczenie usług pod tytułem odpłatnym mogą zostać opodatkowane wtedy, gdy pomiędzy dostawcą towaru lub świadczącym usługę i ich beneficjentem istnieje jawny lub dorozumiały stosunek prawny (umowa), w ramach którego spełnione są świadczenia wzajemne. Zatem świadczenia podatnika, nie oparte na tytule prawnym wskazującym obowiązek dostawy towarów lub świadczenia usług oraz wysokość wynagrodzenia nie podlegają opodatkowaniu VAT. Analizując zadania realizowane przez Leżajskie Stowarzyszenie Rozwoju w ramach Programu EQUAL, można stwierdzić, że nie stanowią one usługi w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie są świadczeniem na rzecz jednostkowej osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej. W ramach realizacji Programu EQUAL nie dochodzi bowiem do zobowiązania się Wnioskodawcy do wykonania konkretnego świadczenia na rzecz wyżej wymienionych jednostek. ,,Zmierzanie? do osiągnięcia rezultatów, nie stanowi usługi i nie jest zatem czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. W realizacji celów Programu EQUAL trudno jest wskazać usługobiorcę, a z całą pewnością należy wykluczyć istnienie więzi prawnej pomiędzy Stowarzyszeniem (wnioskodawcą) a podmiotami, które będą w przyszłości uzyskiwały korzyści wynikające z realizacji tego Programu. Ponadto czynności wykonywane w ramach Programu EQUAL przez Partnera Inicjatywy wykonywane są bezpłatnie (Leżajskie Stowarzyszenie Rozwoju uzyskuje jedynie zwrot poniesionych kosztów w postaci dotacji).Dokonując powyższej analizy zakresu przedmiotowego obowiązywania ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług w kontekście opisanych przez Wnioskodawcę czynności podejmowanych w ramach Programu EQUAL, Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, iż charakter i zakres tych czynności nie wypełnia przesłanek do uznania ich za czynności opodatkowane VAT na podstawie przepisu art. 5 ust. 1 pkt1 ww. ustawy. W zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji otrzymanych przez Podmiot na realizację podejmowanych w ramach Programu EQUAL zadań, tutejszy organ podatkowy stwierdza, co następuje: Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.Z powyższych unormowań wynika, iż dotacje (dopłaty) zwiększają podstawę opodatkowania, wyłącznie w przypadku, gdy mają charakter przedmiotowy dla podatnika, tj. gdy dotyczą dofinansowania dla dostawcy konkretnego towaru lub dla usługodawcy konkretnej usługi. Chodzi o dofinansowanie do ceny określonego towaru lub usługi, gdyż tylko wtedy można stwierdzić, że dotacja stanowi element wynagrodzenia podatnika.Zatem opodatkowaniu podlegają wyłącznie te dotacje, które stanowią składnik ceny dostawy towaru lub ceny świadczonej usługi. Dotacje przyznawane w ramach Programu EQUAL dla Leżajskiego Stowarzyszenia Rozwoju nie spełniają wyżej wymienionych kryteriów, gdyż nie można przyporządkować ich do konkretnej dostawy czy usługi. Wnioskodawca udziela pomocy osobom bezrobotnym i dyskryminowanym na rynku pracy całkowicie bezpłatnie, zatem nie występuje zależność: cena - ilość świadczonych usług. Dotacje powyższe przeznaczone są jedynie, jak wspomniano wyżej na sfinansowanie zakupów środków trwałych, wyposażenia, materiałów biurowych, na wynagrodzenia pracowników, koszty podróży służbowych, czyli na pokrycie kosztów poniesionych przez Urząd, a nie na dofinansowanie ceny sprzedaży. Tak więc dotacja przyznawana Stronie w ramach Programu EQUAL nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ? nie mieści się w definicji art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.W kwestii dotyczącej zaliczenia podatku od towarów i usług w ramach Programu EQUAL do wydatków kwalifikowanych zostanie wydane odrębne postanowienie. Mając powyższe na uwadze Naczelnik Urzędu Skarbowego w Leżajsku orzekł jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika we wniosku z dnia 08.06.2005 r., uzupełnionego pismem z dnia 01.08.2005 r. i stanu prawnego obowiązującego w dniu wpływu wniosku do tutejszego Urzędu Skarbowego. Zmiana któregokolwiek z elementów stanu faktycznego, jak również zmiana stanu prawnego może mieć wpływ na zakres uprawnień i obowiązków Podatnika. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, natomiast wiąże organ podatkowy do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Urząd Skarbowy w Leżajsku