
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu Pani wniosku złożonego w dniu 08.11.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko odnośnie opodatkowania zbycia wydzielonej części gruntu z uwagi na przeznaczenie tego terenu pod budowę celu publicznego (droga krajowa i rondo) nie jest prawidłowe,
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 14a § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Wnioskiem złożonym w tut. Organie w dniu 8.11.2005 r. zwróciła się Pani jako przedsiębiorca o udzielenie pisemnej interpretacji co do sposobu i zakresu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania dostawy części działki: gruntu przeznaczonego na budowę drogi krajowej i ronda nabytego przez Panią w dniu 2.04.2001 r. w ramach umowy darowizny. W dniu 18.04.2003 r. rozpoczęła Pani prowadzenie działalności gospodarczej i na ww. gruncie wybudowała Pani budynek mieszkalno-usługowy, który następnie wynajęto. Dokonuje Pani amortyzacji części usługowej tego budynku. Zgodnie z Pani pismem wydzielona część gruntu, podlegająca obecnie zbyciu jest obszarem niezabudowanym.
Zgodnie z Pani stanowiskiem w opisanym stanie faktycznym nie występuje obowiązek naliczania podatku od towarów iusług, gdyż zakup ww. gruntu nie miał związku z podatkiem VAT.
Po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku złożonym w dniu 8.11.2005 r. tut. Organ zauważa:
Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
Stawka podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Z Pani wniosku wynika, że przedmiotowy grunt wykorzystywany był w ramach prowadzonej od 2003 r. działalności gospodarczej. W związku z powyższym, dokonuje Pani obecnie dostawy tego gruntu jako podatnik podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, zaś dostawa ta dotyczy elementu składowego prowadzonego przez Panią przedsiębiorstwa. W tych okolicznościach przyjąć należy iż dostawa przedmiotowego gruntu rodzi obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług. Odnosząc się do sposobu realizacji ww. obowiązku podkreślić należy, iż przedmiotowy grunt - zgodnie z informacjami zawartymi we wniosku - jest terenem zabudowanym (znajduje się na nim budynek mieszkalno-usługowy) przeznaczonym pod budowę drogi krajowej i ronda.
W art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy zwolniono od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Z cytowanego przepisu wynika, że zwolnieniem od podatku od towarów i usług nie są objęte tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Charakter gruntu należy ustalić w oparciu o przepisy prawa miejscowego (lokalny plan zagospodarowania przestrzennego). W przepisach podatkowych brak jest definicji pojęcia "gruntu przeznaczonego pod zabudowę". Posługując się więc definicjami z innych gałęzi prawa, przez "grunt przeznaczony pod zabudowę" rozumieć należy zarówno grunty, które widnieją w planie zagospodarowania przestrzennego jako przeznaczone pod zabudowę, jak i te, w stosunku do których właściciel w sposób dający się udowodnić uzewnętrznił zamiar ich przeznaczenia pod zabudowę.
Biorąc zatem pod uwagę przedstawione okoliczności podkreślić należy, iż w przypadku gruntu, który ma być przedmiotem transakcji, przeznaczonego pod zabudowę (budowę drogi krajowej i ronda) wspomniane zwolnienie nie będzie mieć zastosowania.
Ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 korzysta jedynie sprzedaż terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane i przeznaczone pod zabudowę oraz dostawa gruntów rolnych i leśnych.
Jeżeli grunt na podstawie wskazanych wyżej zasad nie zostanie przez podatnika dokonującego jego dostawy zaliczony do gruntów określonych we wskazanym wyżej przepisie, jego dostawa podlegać będzie opodatkowaniu stawką podstawową 22%. Obowiązek podatkowy - zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4 ww. ustawy).
Wskazać przy tym należy, że właściwa klasyfikacja gruntu jest obowiązkiem podatnika dokonującego dostawy tego gruntu, gdyż to on posiada pełną wiedzę w zakresie stanu faktycznego związanego ze sprzedażą.
Nadmienia się, że cytowana wyżej ustawa o podatku od towarów i usług nie przewiduje zwolnienia od podatku gruntów spełniających kryteria towarów używanych, o czym stanowi art. 43 ust. 2 pkt 2.
W tych okolicznościach faktycznych i prawnych stanowisko Pani wyrażone we wniosku z dnia 8.11.2005 r. należało uznać za nieprawidłowe.
Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
POUCZENIE
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika tut. Organu w terminie 7 dnia od daty doręczenia niniejszego postanowienia.
