P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - PP.443/14/05

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.03.2005, sygn. PP.443/14/05, Urząd Skarbowy w Kościerzynie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art.14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U z 2005r. Nr 8, poz.60) po rozpatrzeniu wniosku (....) z dnia 01.03.2005r. (data wpływu 07.03.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie:

terminu rozliczania podatku VAT należnego od kwoty refundacji za leki stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

U Z A S A D N I E N I E

(....) pismem z dnia 01.03.2005r. (data wpływu 07.03.2005r.) zwróciła się o interpretację przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, w sprawie terminu rozliczenia podatku VAT należnego od kwoty refundacji za leki.

Stanowisko podatnika:

?Uprzejmie proszę o pisemną interpretację art.19 ust.21 nowej ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11.03.2004r. Moja działalność gospodarcza polega na prowadzeniu apteki. Proszę o wyjaśnienie kwestii dotyczącej rozliczenia podatku VAT należnego od refundacji za leki. Opierając się na Biuletynie Informacyjnym nr 8 z dnia 10.03.2004r. Oraz 35 z dnia 12.12.2004 obowiązek podatkowy od otrzymanych refundacji (czyli dopłat do sprzedanych leków z NFZ) powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika.

Po konsultacji z innymi aptekami, gdzie część aptek rozlicza podatek VAT na zasadach sprzed 01-05-2004 czyli w chwili sprzedaży leków, a część w momencie uznania na rachunek bankowy, tak i ja rozliczam od maja do grudnia 2004. Według mnie rozliczenie podatku VAT w momencie sprzedaży jest realnym rozwiązaniem, ponieważ sprzedaż leków jest rejestrowana także przez kasy fiskalne i po zakończeniu miesiąca i sporządzeniu raportu okresowego fiskalnego wszystko się uzgadnia. Do uzgodnienia podatku VAT w momencie uznania rachunku bankowego należy prowadzić dodatkową ewidencję sprzedaży w której wyksięgować trzeba refundacje wystawione a nie zapłacone, a zaksięgować refundacje w momencie ich zapłacenia lub w momencie podpisania cesji. Jest to dodatkowe utrudnienie pracy.

stanowisko organu podatkowego:

Na podstawie art.63 ust.1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz.2135) ? zwana w dalszej części ustawą o świadczeniach ?Apteka, po przedstawieniu podmiotowi zobowiązanemu do finansowania świadczeń opieki zdrowotnej ze środków publicznych zestawień, o których mowa w ust.6 pkt 1, oraz informacji, których mowa w przepisach wydanych na podstawie art.190 ust.2, nie częściej niż co 14 dni, otrzymuje refundację ceny leku lub wyrobu medycznego wydanego świadczeniobiorcy bezpłatnie lub za częściową odpłatnością.?

Sposób przedstawienia przez apteki podmiotom zobowiązanym do finansowania świadczeń ze środków publicznych zbiorczych zestawień realizowanych recept podlegających refundacji na podstawie delegacji ustawowej wynikającej z art.63 ust.6 ustawy o świadczeniach określił Minister Zdrowia w rozporządzeniach:

  • z dnia 28.09.2004r. w sprawie sposobu oraz terminów przedstawiania przez apteki podmiotom zobowiązanym do finansowania świadczeń ze środków publicznych zbiorczych zestawień zrealizowanych recept podlegających refundacji, a także wzoru zbiorczego zestawienia recept podlegających refundacji (Dz. U. Nr 213, poz.2165);
  • z dnia 28.09.2004r. w sprawie zakresu niezbędnych informacji gromadzonych i przekazywanych przez apteki podmiotom zobowiązanym do finansowania świadczeń ze środków publicznych (Dz. U. Nr 213, poz.2167).

Zgodnie z przepisem art.29 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 z późn. zm.) - zwana w dalszej części ustawą o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust.2 ? 22, art.30 ? 32, art.119 oraz art.120 ust.4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży leku powstaje:

  1. w momencie wydania leku i uregulowania należności przez odbiorcę (klienta apteki) za ten lek w wysokości jaka obciąża klienta zgodnie z odrębnymi przepisami ? art.19 ust.1 z związku z art.111 ust.1 ustawy o VAT;
  2. w momencie uznania rachunku bankowego podatnika z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji lub innych dopłat o podobnym charakterze. Również otrzymana zaliczka z tytułu dotacji, subwencji lub innych umów o podobnym charakterze rodzi obowiązek podatkowy w tej części ? art.19 ust.21 ustawy o VAT.

Refundacja ceny leku lub wyrobu medycznego z tytułu wydania świadczeniobiorcy bezpłatnie lub za częściową odpłatnością jest niewątpliwie dopłatą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku VAT.

Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego nie podziela stanowiska Podatnika przedstawionego we wniosku z dnia 01.03.2005r. iż podatek VAT należny od kwoty za leki refundowane rozliczany jest w momencie wystawienia paragonu fiskalnego na całość sprzedanego leku, bez uwzględnienia przysługującego kupującemu obniżki za dany lek (dopłata za lek).

Urząd Skarbowy w Kościerzynie