Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDWPT.4011.249.2025.1.MH

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 7 października 2025 r. (data wpływu 13 października 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przeszłego

Stan faktyczny: Jest Pan obywatelem Korei Południowej i chciałby Pan skorzystać z tzw. ulgi na powrót. Przeniósł Pan swoje miejsce zamieszkania na terytorium Polski, gdzie przeprowadził się Pan wraz z rodziną w listopadzie 2022 r.

Wcześniej płacił Pan podatki dochodowe w Korei Południowej i tam też miał Pan miejsce zamieszkania. Dysponuje Pan certyfikatami rezydencji podatkowej wydanymi przez Organ Podatkowy Korei Południowej za lata 2019, 2020, 2021, 2022. Do Polski przyjechał Pan po raz pierwszy w życiu w celu podjęcia pracy zarobkowej. Pana pobyt w Polsce będzie ograniczony czasowo maksymalnie do 5 lat, a następnie powróci Pan na stałe do Korei Południowej wraz z rodziną. Obecnie jest Pan zatrudniony w Polsce na podstawie umowy o pracę zawartej od 1 grudnia 2022 r. i ma Pan stałe miejsce zamieszkania na terytorium RP od 22 listopada 2022 r.

Podsumowując:

1.Podlega Pan nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Polski od listopada 2022 r.

2.Miał Pan miejsce zamieszkania nieprzerwanie co najmniej przez trzyletni okres w Republice Korei przed przyjazdem do Polski.

3.Posiada Pan dowód dokumentujący miejsce zamieszkania w Polsce dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do zwolnienia podatkowego z tytułu tzw. ulgi na powrót.

4.Nie korzystał Pan poprzednio, w całości lub w części z takiego zwolnienia.

Za dwa lata tj. 2023 r. i 2024 r. pracodawca obliczył już Pana zaliczki na podatek dochodowy i złożył już Pan roczne deklaracje podatkowe PIT-37.

Zdarzenie przyszłe: w 2025 r. chciałby Pan złożyć pracodawcy jako płatnikowi podatku dochodowego od osób fizycznych oświadczenie PIT-2, że spełnia Pan warunki do stosowania zwolnienia z tytułu tzw. ulgi na powrót, aby już w trakcie roku podatkowego pracodawca mógł stosować zwolnienie podatkowe w najbliższych dwóch latach, tj. 2025 i 2026.

Ponadto, informuje Pan, że:

1.W 2019 r. miał Pan miejsce zamieszkania w Republice Korei oraz ma Pan certyfikat rezydencji dla celów podatkowych za 2019 r.

2.W wyniku przeprowadzki do Polski:

a)przeniósł Pan swoje centrum interesów życiowych do Polski, tj. przeprowadzka ta spowodowała, że ma Pan ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze z Polską niż z Republiką Korei. Po przeprowadzce do Polski pokochał Pan ten kraj, poznał wielu ludzi, którzy są dla Pana jak rodzina.

b)jednoznacznie może Pan stwierdzić, że ma Pan ściślejsze powiązania z Polską.

3.Pana pobyt w Polsce będzie trwał maksymalnie 5 lat i wynika to z Pana obecnego kontraktu.

4.Pana powiązania z Polską wyglądają w szczególności tak:

a)nie ma Pan żadnych nieruchomości ani majątków, ale chciałbym Pan posiadać, żeby w przyszłości móc pogłębić swoje więzi z Polską,

b)uczestniczy Pan w życiu społecznym, politycznym i kulturalnym w Polsce poprzez spotkania w ambasadzie, z polskim rządem, krajowe podróże do wszystkich znanych miejsc polskiej historii takich jak (…). Ponadto, stara się Pan aby Pana dzieci uczyły się języka polskiego i brały udział w różnych wydarzeniach dla dzieci. Wspólnie z rodziną bierze Pan udział w Marszu Niepodległości, w obchodach Dni (…).

5.W 2022 r. nie otrzymał Pan dochodów w Polsce podlegających opodatkowaniu. Pierwszy Pana dochód za grudzień 2022 r. otrzymał Pan w terminie wypłaty styczeń 2023. Dochody te opodatkował Pan w Polsce jako osoba, która ma miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce (jako polski rezydent podatkowy).

6.Po tym jak przeprowadził się Pan z rodziną do Polski na gruncie wewnętrznego prawa Republiki Korei nie był i nadal nie jest Pan traktowany jako rezydent podatkowy Republiki Korei.

7.Poza miejscem zamieszkania w Polsce:

a)w roku 2022 po przeprowadzce do Polski oraz w latach 2023 i 2024 nie miał Pan stałego miejsca zamieszkania w Republice Korei,

b)w latach 2025 i 2026 nie będzie miał Pan stałego miejsca zamieszkania w Republice Korei.

8.Pana powiązania z Koreą po zamieszkaniu w Polsce wyglądają następująco:

a)posiada Pan w Republice Korei nieruchomość - którą wynajmuje i inwestycje kapitałowe, ma Pan konto bankowe,

b)ma Pan zobowiązania w formie kredytu konsumpcyjnego,

c)nie ma Pan w Republice Korei rodziny, z którą prowadziłby Pan wspólne gospodarstwo domowe. Pana rodzina (żona i 2 dzieci) są na Pana utrzymaniu w Polsce,

d)do Republiki Korei wyjeżdża Pan raz w roku na okres 1 tygodnia – odbywa Pan podróż służbową.

9.Po przeprowadzce do Polski zwykle przebywa Pan w Polsce.

10.W każdym z lat podatkowych 2023 i 2024 przebywał Pan w Polsce powyżej 183 dni.

11.W każdym z lat podatkowych 2025 i 2026 będzie przebywał Pan w Polsce powyżej 183 dni.

W piśmie z 7 października 2025 r. udzielił Pan odpowiedzi na pytania zawarte w wezwaniu:

1)Czy w którymkolwiek z lat 2019-2021 i w 2022 roku – do momentu Pana przyjazdu do Polski, przebywał Pan na terytorium Polski dłużej niż 183 dni w roku podatkowym?

Odpowiedź: Do momentu przyjazdu do Polski, w latach 2019-2021 i w 2022 r. nie przebywał Pan na terytorium Polski dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

2)W którym z krajów – w latach 2019-2021 oraz w okresie od początku roku 2022 do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił Pan miejsce zamieszkania na Rzeczpospolitą Polską (przyjechał Pan do Polski) – w Polsce czy w Korei Południowej miał Pan ściślejsze powiązania osobiste rozumiane jako powiązania rodzinne (w szczególności rodzina, żona, dzieci, znajomi, aktywność społeczna, polityczna, sportową, kulturalna, obywatelska, przynależność do organizacji/klubów, itp.)? Należy to szczegółowo opisać.

Odpowiedź: W latach 2019-2021 oraz w okresie od początku roku 2022 do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił Pan miejsce zamieszkania na Rzeczpospolitą Polską ściślejsze powiązania osobiste w rozumieniu jako powiązania rodzinne (w szczególności rodzina, żona, dzieci, znajomi, aktywność społeczna, polityczna, sportowa, kulturalna, obywatelska, przynależność do organizacji/klubów) miał Pan z Koreą Południową.

3)W którym z krajów – w latach 2019-2021 oraz w okresie od początku roku 2022 do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił Pan miejsce zamieszkania na Rzeczpospolitą Polską (przyjechał Pan do Polski) – w Polsce czy w Korei Południowej miał Pan ściślejsze powiązania gospodarcze (źródła dochodów, posiadane nieruchomości, inwestycje, oszczędności, kredyty, konta bankowe, ubezpieczenia na życie lub majątkowe, ruchomości, inne umowy o świadczenie dla Pana usługi (np. telefonia komórkowa, Internet), itp.)? Należy to szczegółowo opisać.

Odpowiedź: W latach 2019-2021 oraz w okresie od początku roku 2022 do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił Pan miejsce zamieszkania na Rzeczpospolitą Polską ściślejsze powiązania gospodarcze (źródła dochodów, posiadane nieruchomości, inwestycje, oszczędności, kredyty, konta bankowe, ubezpieczenia na życie lub majątkowe, ruchomości, inne umowy o świadczenie dla Pana usług) miał Pan z Koreą Południową.

4)W którym z krajów – w latach 2019-2021 oraz w okresie od początku roku 2022 do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił Pan miejsce zamieszkania na Rzeczpospolitą Polską (przyjechał Pan do Polski) – w Polsce czy w Korei Południowej prowadził Pan aktywność społeczną, polityczną, kulturalną, obywatelską, przynależał Pan do organizacji/klubów, itp.? Należy to szczegółowo opisać.

Odpowiedź: W latach 2019-2021 oraz w okresie od początku roku 2022 do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił Pan miejsce zamieszkania na Rzeczpospolitą Polską prowadził Pan aktywność społeczną, polityczną, kulturalną, obywatelską oraz przynależał Pan do organizacji/klubów w Korei Południowej.

5)W którym z krajów – w latach 2019-2021 oraz w okresie od początku roku 2022 do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił Pan miejsce zamieszkania na Rzeczpospolitą Polską (przyjechał Pan do Polski) – zazwyczaj Pan przebywał? Należy to szczegółowo opisać.

Odpowiedź: W latach 2019-2021 oraz w okresie od początku roku 2022 do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił Pan miejsce zamieszkania na Rzeczpospolitą Polską zazwyczaj przebywał Pan w Korei Południowej.

6)Obywatelstwo jakiego państwa posiadał Pan na dzień przeniesienia miejsca zamieszkania do Polski?

Odpowiedź: Na dzień przeniesienia miejsca zamieszkania do Polski posiadał/posiada Pan obywatelstwo Korei Południowej.

7)Kiedy dokładnie (należy wskazać konkretną datę, tj.: dzień, miesiąc i rok) przyjechał Pan do Polski?

Odpowiedź: Do Polski po raz pierwszy przyjechał Pan w dniu 20 lipca 2022 r. w podróż służbową, a następnie przeprowadził się Pan do Polski w listopadzie 2022 r.

8)Jakie – w okresie od dnia przyjazdu do Polski (w listopadzie 2022 r.) – miał Pan powiązania gospodarcze z Koreą Południową (źródła dochodów, posiadane nieruchomości – w tym na współwłasność, inwestycje, ubezpieczenia na życie lub majątkowe, konta bankowe, oszczędności, kredyty, ruchomości, inne umowy o świadczenie dla Pana usług (np. telefonia komórkowa, Internet), itp.)?

Odpowiedź: W okresie od dnia przyjazdu do Polski (w listopadzie 2022) ma Pan powiązania gospodarcze z Koreą Południową z tytułu posiadanej nieruchomości, którą obecnie Pan wynajmuje, posiadania inwestycji kapitałowych oraz konta bankowego. Ponadto, posiada Pan zobowiązania w formie kredytu konsumpcyjnego.

9)Jakie – w okresie od dnia przyjazdu do Polski (w listopadzie 2022 r.) – miał Pan powiązania gospodarcze z Polską (źródła dochodów, posiadane nieruchomości – w tym na współwłasność, inwestycje, ubezpieczenia na życie lub majątkowe, konta bankowe, oszczędności, kredyty, ruchomości, inne umowy o świadczenie dla Pana usług (np. telefonia komórkowa, Internet), itp.)?

Odpowiedź: W okresie od dnia przyjazdu do Polski (w listopadzie 2022) ma Pan powiązania gospodarcze z Polską polegające na posiadaniu źródła przychodów w Polsce z tytułu zawartej umowy o pracę, posiadaniu prywatnego ubezpieczenia zdrowotnego, posiadaniu konta bankowego.

10)Gdzie Pan zamieszkiwał po przyjeździe do Polski, np. w zakupionym lub wynajętym mieszkaniu? Jeśli w wynajętym mieszkaniu proszę wyjaśnić na jaki okres ono zostało wynajęte?

Odpowiedź: Po przyjeździe do Polski zamieszkuje Pan w wynajętym domu. Okres najmu to 18 listopad 2022 r. – 30 listopad 2026 r.

11)Czy suma osiąganych przez Pana przychodów przekroczy – w którymkolwiek roku podatkowym, w którym chce Pan skorzystać z ulgi na powrót – kwotę 85.528 zł (z wyłączeniem przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku)?

Odpowiedź: W latach, w których chce Pan skorzystać z ulgi na powrót suma osiąganych przez Pana  przychodów przekroczy kwotę 85 528 zł.

Pytania

1)Pytanie dotyczące zaistniałego stanu faktycznego: Czy w świetle obowiązujących przepisów w Polsce kwalifikuje się Pan do skorzystania z tzw. ulgi na powrót i może Pan złożyć korektę zeznania podatkowego PIT-37 za lata 2023 i 2024 i uwzględnić ulgę na powrót?

2)Pytanie dotyczące zdarzenia przyszłego: Czy kwalifikuję się Pan do skorzystania z tzw. ulgi na powrót i ma Pan prawo złożyć pracodawcy w ciągu roku podatkowego jako płatnikowi podatku dochodowego od osób fizycznych oświadczenia w sprawie zwolnień, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w którym oświadczy Pan, że spełnia warunki do stosowania zwolnienia z tytułu tzw. ulgi na powrót od dnia złożenia oświadczenia czyli od 2025 do 2026 r.?

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 1

W odniesieniu do zaistniałego stanu faktycznego: uważa Pan, że ma Pan prawo złożyć korekty rocznych deklaracji podatkowych PIT-37 za lata 2023 i 2024 i uwzględnić w nich prawo do skorzystania z tzw. ulgi na powrót.

Ad. 2

W odniesieniu do zdarzenia przyszłego: uważa Pan, że spełnia Pan wszystkie warunki wynikające z art. 21 ust. 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i ma Pan prawo złożyć pracodawcy oświadczenie o stosowaniu zwolnienia wynikającego z tzw. ulgi na powrót za lata 2025 i 2026, aby w ciągu roku podatkowego pracodawca uwzględniał tę ulgę przy obliczaniu miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.; t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.; t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Wolne od podatku dochodowego są przychody podatnika, który przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte:

a)ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy,

b)z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,

c)z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

d)z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa

- w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym podatnik przeniósł to miejsce zamieszkania, albo od początku roku następnego, z zastrzeżeniem ust. 39, 43 i 44.

Na podstawie art. 21 ust. 39 ww. ustawy:

Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 43 ww. ustawy:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 152, przysługuje pod warunkiem, że:

1)w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podatnik podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz

2)podatnik nie miał miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie obejmującym:

a)trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz

b)okres od początku roku, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz

3)podatnik:

a)posiada obywatelstwo polskie, Kartę Polaka lub obywatelstwo innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacji Szwajcarskiej lub

b)miał miejsce zamieszkania:

  • nieprzerwanie co najmniej przez okres, o którym mowa w pkt 2, w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej, Australii, Republice Chile, Państwie Izrael, Japonii, Kanadzie, Meksykańskich Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Republice Korei, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub Stanach Zjednoczonych Ameryki, lub
  • na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających okres, o którym mowa w pkt 2, oraz

4)posiada certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia, oraz

5)nie korzystał uprzednio, w całości lub w części, z tego zwolnienia - w przypadku podatników, którzy ponownie przeniosą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl natomiast art. 21 ust. 44 ww. ustawy:

Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.

Zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w ww. art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, polega na zwolnieniu od podatku dochodowego niektórych przychodów osiągniętych w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych przez podatników, którzy w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Polski po dniu 31 grudnia 2021 r. podlegają w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Ponadto, w celu skorzystania z ww. „ulgi na powrót” spełnione muszą być również dodatkowe warunki określone w art. 21 ust. 39, 43 i 44 powołanej ustawy.

Aby zapewnić sobie możliwość skorzystania z omawianej preferencji podatkowej, należy zarówno przez trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmieniono miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz w okresie od początku roku, w którym zmieniono miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego ten dzień, nie posiadać miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i co istotne – w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej należy mieć nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium RP.

Oceniając możliwość skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy, w pierwszej kolejności należy ustalić od kiedy – w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – może Pan być uznany za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Polski, tj. kiedy nastąpiło przeniesienie miejsca zamieszkania do Polski.

Kwestie związane z posiadaniem miejsca zamieszkania na terytorium Polski zostały uregulowane w art. 3 i art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. ustawy:

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 3 ust. 1a tej ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1) posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2) przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Stosownie do art. 3 ust. 2a ww. ustawy:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Z art. 4a powołanej ustawy wynika, że:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Wyżej zacytowany przepis art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje na dwa warunki, od spełnienia których uzależnia się kwalifikację danej osoby jako mającej miejsce zamieszkania w Polsce. Powyższe przesłanki są rozdzielone spójnikiem „lub”, co jest równoznaczne z tym, że wystarczy spełnienie którejkolwiek z nich, aby uznać, że osoba posiada miejsce zamieszkania w Polsce, a więc podlega w kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, czyli opodatkowaniu od wszystkich osiąganych dochodów.

Jako pierwszy warunek pozwalający na uznanie osoby za mającą miejsce zamieszkania na terytorium RP przepis wskazuje posiadanie centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych). Przesłanka ta została skonstruowana w bardzo szeroki sposób, jeśli chodzi o zakreśloną grupę osób, które na potrzeby podatku dochodowego od osób fizycznych posiadają w Polsce ośrodek interesów życiowych. Wynikać może to z użycia w powołanym powyżej przepisie spójnika „lub” w sformułowaniu „centrum interesów osobistych lub gospodarczych” dla doprecyzowania kiedy uznaje się daną osobę za mającą miejsce zamieszkania na terytorium RP.

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej uważa się również osobę fizyczną, która przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym. W świetle art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, analizowany warunek stanowi samodzielną podstawę do uznawania określonej kategorii osób za rezydentów, niezależną od omówionego powyżej posiadania na terytorium RP centrum interesów życiowych.

Wymienione powyżej kryteria stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Natomiast jeśli podatnik będzie miał miejsce zamieszkania za granicą, to w Polsce będzie płacił podatek tylko od dochodów (przychodów) uzyskanych w danym roku podatkowym w Polsce (ograniczony obowiązek podatkowy).

Z treści wniosku wynika, że podlega Pan w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Polski. Przeprowadził się Pan wraz z rodziną. Ma Pan stałe miejsce zamieszkania na terytorium Polski od 22 listopada 2022 r. W wyniku przeprowadzki do Polski przeniósł Pan swoje centrum interesów życiowych do Polski, tj. przeprowadzka ta spowodowała, że ma Pan ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze z Polską niż z Republiką Korei. Nie ma Pan żadnych nieruchomości ani majątków, ale chciałbym Pan posiadać, żeby w przyszłości móc pogłębić swoje więzi z Polską. Uczestniczy Pan w życiu społecznym, politycznym i kulturalnym w Polsce poprzez spotkania w ambasadzie, z polskim rządem, krajowe podróże do wszystkich znanych miejsc polskiej historii takich jak (…). Ponadto, stara się Pan aby Pana dzieci uczyły się języka polskiego i brały udział w różnych wydarzeniach dla dzieci. Wspólnie z rodziną bierze Pan udział w Marszu Niepodległości, w obchodach (…). W okresie od dnia przyjazdu do Polski (w listopadzie 2022) ma Pan powiązania gospodarcze z Polską polegające na posiadaniu źródła przychodów w Polsce z tytułu zawartej umowy o pracę, posiadaniu prywatnego ubezpieczenia zdrowotnego, posiadaniu konta bankowego.

W związku z powyższym, warunek wskazany w art. 21 ust. 43 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych został spełniony.

Następny warunek określa art. 21 ust. 43 pkt 2 lit. a) i b) ww. ustawy.

Z treści wniosku wynika, że w latach 2019-2022 miał Pan miejsce zamieszkania w Korei Południowej i dysponuje Pan certyfikatami rezydencji podatkowej wydanymi przez Organ Podatkowy Korei Południowej za lata 2019, 2020, 2021, 2022. Do Polski przyjechał Pan po raz pierwszy w życiu w celu podjęcia pracy zarobkowej.

Zatem, nie miał Pan w Polsce miejsca zamieszkania w okresie obejmującym trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił Pan miejsce zamieszkania na terytorium Polski oraz okres od początku roku, w którym zmienił Pan miejsce zamieszkania na terytorium Polski, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił Pan miejsce zamieszkania na terytorium Polski. W związku z powyższym, spełnił Pan również wymagania wskazane w art. 21 ust. 43 pkt 2 lit. a) i b) ww. ustawy.

Spełnił Pan również warunek wskazany w art. 21 ust. 43 pkt 3 lit. b) tiret pierwsze ww. regulacji, albowiem miał Pan miejsce zamieszkania nieprzerwanie co najmniej przez okres, o którym mowa w pkt 2, w Republice Korei. Okres ten obejmuje:

  • 3 lata kalendarzowe poprzedzające 2022 r., tj. lata 2019, 2020 i 2021 oraz
  • okres od 1 stycznia 2022 r. do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił Pan miejsce zamieszkania na Polskę.

Kolejnym istotnym kryterium umożliwiającym zastosowanie „ulgi na powrót” jest stosownie do art. 21 ust. 43 pkt 4 tej ustawy, posiadanie certyfikatu rezydencji lub innych dowodów dokumentujących miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia.

Zgodnie z art. 5a pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie mowa jest o certyfikacie rezydencji - oznacza to zaświadczenie o miejscu zamieszkania podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania podatnika.

Z treści ww. regulacji wynika, że dokumentowanie miejsca zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do „ulgi na powrót” może alternatywnie nastąpić posiadanym przez podatnika certyfikatem rezydencji lub innym dowodem. Wystarczy zatem, że podatnik posiada inne dokumenty, które potwierdzą jego miejsce zamieszkania w innym państwie, niemniej muszą być to dokumenty potwierdzające miejsce zamieszkania dla celów podatkowych. Takimi dokumentami mogą być np. umowa o pracę, albo umowa najmu mieszkania za granicą, albo zaświadczenie od byłego pracodawcy.

Choć przepisy podatkowe nie wymieniają w tym zakresie żadnego katalogu, to należy pamiętać, że zgodnie z art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.):

Jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

Powyższe oznacza, że innymi dowodami wskazującymi na miejsce zamieszkania poza Polską mogą być m.in. umowa o pracę, historia zatrudnienia, zagraniczne zeznania podatkowe, zagraniczna umowa najmu nieruchomości, paski wynagrodzeń, wyciągi bankowe czy też zagraniczne zaświadczenie od pracodawcy. Można w tym zakresie przedstawić również inne dowody.

Z przedstawionego przez Pana opisu sprawy wynika, że dysponuje Pan certyfikatami rezydencji podatkowej wydanymi przez Organ Podatkowy Korei Południowej za lata 2019, 2020, 2021, 2022. Spełnił Pan zatem warunek wskazany w art. 21 ust. 43 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie, spełnił Pan również obwarowanie wynikające z art. 21 ust. 43 pkt 5 cytowanej ustawy podatkowej, bowiem jak wskazał Pan we wniosku nie korzystał Pan poprzednio, w całości lub w części z takiego zwolnienia.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, a także  powołane przepisy prawa uznać należy, że ma Pan prawo do skorzystania z tzw. „ulgi na powrót”, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym nastąpiło przeniesienie miejsca zamieszkania, albo od początku roku następnego. Przedmiotowym zwolnieniem od opodatkowania, może Pan objąć przychody uzyskiwane z tytułu umowy o pracę. Zgodnie z Pana wolą, może Pan skorzystać z tej ulgi za lata: 2023, 2024, 2025 i 2026.

Zgodnie z art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej:

Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Z art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej wynika, że:

Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

Stosownie do art. 3 pkt 5 tej ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach - rozumie się przez to również zeznania, wykazy, zestawienia, sprawozdania oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Stosownie do art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej:

Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Zgodnie natomiast z art. 75 § 3 ww. ustawy:

Jeżeli z przepisów prawa podatkowego wynika obowiązek złożenia zeznania (deklaracji), to podatnik, płatnik lub inkasent równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty jest obowiązany złożyć skorygowane zeznanie (deklarację).

Jeżeli zatem, skutkiem dokonanej korekty będzie powstanie nadpłaty, to zgodnie z art. 75 § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, należy złożyć wraz ze skorygowanym zeznaniem rocznym również wniosek o jej stwierdzenie do właściwego organu podatkowego.

W konsekwencji, może Pan złożyć korektę zeznania podatkowego za lata 2023 i 2024 i objąć przychody uzyskane z tytułu umowy o pracę tzw. „ulgą na powrót” w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.

Z ulgi na powrót można skorzystać już w trakcie roku na etapie obliczania zaliczek na podatek. W takiej sytuacji, podatnik musi złożyć płatnikowi sporządzone na piśmie oświadczenie, że spełnia warunki do zastosowania zwolnienia. Nie ma urzędowego wzoru oświadczenia. W oświadczeniu należy wskazać również rok rozpoczęcia i zakończenia stosowania zwolnienia przez płatnika.

Jak wskazano w art. 31a ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Jeżeli podatnik złoży płatnikowi, o którym mowa w art. 32, art. 34 lub art. 41 ust. 1, oświadczenie, że spełnia warunki do stosowania zwolnień, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152-154, płatnik oblicza zaliczkę z uwzględnieniem tych zwolnień, przy czym w oświadczeniu dotyczącym spełnienia warunków do stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152, podatnik wskazuje również rok rozpoczęcia i zakończenia stosowania zwolnienia przez płatnika.

W świetle natomiast art. 31a ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 8, jest składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia i zawiera klauzulę o następującej treści: ,,Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.

Stosownie do art. 31a ust. 5 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik złoży płatnikowi oświadczenie lub wniosek mające wpływ na obliczanie zaliczki, płatnik uwzględnia to oświadczenie lub ten wniosek najpóźniej od miesiąca następującego po miesiącu, w którym je otrzymał, a w przypadku płatnika, o którym mowa w art. 34 - najpóźniej od drugiego miesiąca następującego po miesiącu, w którym je otrzymał.

Jeżeli podatnik przestaje spełniać warunki uprawniające do stosowania ulgi, ma obowiązek poinformować o tym swojego pracodawcę. Po otrzymaniu takiej informacji przestaje on stosować ulgę najpóźniej od następnego miesiąca.

Zatem, ma Pan również prawo do złożenia pracodawcy w ciągu roku oświadczenia o spełnieniu warunków do skorzystania ze zwolnienia z podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pana pracodawca, powinien zastosować ulgę najpóźniej od miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymał oświadczenie.

Wobec tego, Pana stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

·stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz

·zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.) jest sam przepis prawa. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.