Strona we wniosku stwierdza, iż zajmuje się świadczeniem usług spedycyjnych. Spółka realizuje transport towarów na trasie: Hamburg (port) - Warszawa.... - Interpretacja - US38/443/92/04/2005/MK

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 31.01.2005, sygn. US38/443/92/04/2005/MK, Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Strona we wniosku stwierdza, iż zajmuje się świadczeniem usług spedycyjnych. Spółka realizuje transport towarów na trasie: Hamburg (port) - Warszawa. Towar, który jest przez Stronę przewożony wysyłany jest z Chin, zaś w Warszawie zostaje zgłoszony do odprawy celnej, w której uwzględniane są koszty transportu.

Do każdego transportu podatnik posiada kserokopie listu przewozowego CMR, SAD importowy z wyszczególnionymi kosztami transportu, które są wliczane do podstawy opodatkowania w podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu do wniosku Strona stwierdza, iż na fakturze dokumentującej usługę spedycyjną nie nalicza podatku od towarów i usług, gdyż koszty transportu są doliczane do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług podczas odprawy celnej.

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w przypadku świadczenia usług transportowych - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.

Zgodnie zaś z art. 83 ust. 1 pkt 23 w/w ustawy stawką 0% podatku opodatkowane są usługi transportu międzynarodowego. Przez usługi transportu międzynarodowego (art. 83ust. 3 w/w ustawy) rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

- z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty

- z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju

- z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku poza terytorium kraju (tranzyt)

- z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Z analizy powyższego przepisu wynika, iż transport międzynarodowy towarów jest to m.in. transport, który rozpoczyna się w Polsce i kończy w kraju spoza Unii Europejskiej lub rozpoczyna w kraju spoza Unii Europejskiej i kończy w Polsce. Zatem, aby usługa transportu uznana została za transport międzynarodowy, koniecznym jest aby przemieszczenie towarów odbywało się częściowo poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ustawodawca w art. 83 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług określił, iż dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług przy usługach transportu międzynarodowego są w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora -list przewozowy lub dokument spedytorski stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej lub innych dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora). Natomiast w przypadku towarów importowanych oprócz w/w dokumentów, dowodem świadczenia usług transportu międzynarodowego jest również dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

W świetle powyższych przepisów i w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w pismach Strony usługa spedycyjna w transporcie międzynarodowym towarów będzie opodatkowana stawką podatku od towarów i usług w wysokości 0%, o ile podatnik posiada dokumenty świadczące o świadczeniu tego rodzaju usługi wymienione powyżej. Jednakże należy pamiętać, że w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada terytorialności - podatek jest nakładany na terytorium Wspólnoty, a konkretnie na terytorium tego państwa, w którym ma miejsce dostawa towarów lub świadczenie usług. W przypadku natomiast usług transterytorialnych należy brać pod uwagę zasady dotyczące ustalania miejsca świadczenia usługi, które będą przesądzać o miejscu ich opodatkowania.

W myśl art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku świadczenia usług transportowych miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28. Czyli jednorodna usługa transportowa winna zostać podzielona według pokonanych odległości na tyle części, przez ile państw przebiegała trasa przejazdu i w takich częściach w tych państwach opodatkowana. Zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się do usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego.

Biorąc pod uwagę powyższe regulacje opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 0% będzie podlegać ta część usługi, która odbywa się na polskim terytorium, zaś pozostała część nie będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce. Pozostała część usługi podlega opodatkowaniu w Niemczech według przepisów i stawek obowiązujących w tym państwie.

Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów