POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP 443 27 05 P

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.07.2005, sygn. PP 443 27 05 P, Urząd Skarbowy w Olkuszu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olkuszu, działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm), po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 11.05.2005 r. (data wpływu do tut. urzędu 13.05.2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13.05.2005 r. Miejski Ośrodek (...) zwrócił się z wnioskiem w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, uzupełnionym w dniu 21.07.2005 r. (data wpływu do Urzędu Skarbowego w Olkuszu) z następującym zapytaniem:

"czy wartość usług świadczonych nieodpłatnie przez Ośrodek powinna być ewidencjonowana w celach podatkowych i wykazywana w deklaracji VAT-7"

Do powyższego zapytania Strona przedstawia wątpliwości w trzech punktach:
1) świadczy usługi nieodpłatnie na rzecz Zespołu Szkół Zawodowych,
2) świadczy nieodpłatnie usługi na rzecz klubów i stowarzyszeń sportowych,
3) świadczy usługi na rzecz dzieci i młodzieży bez pobrania należności w ramach prowadzonych przez Ośrodek sekcji sportowych.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olkuszu informuje, iż w przedmiotowej sprawie wyda trzy odrębne postanowienia.

Strona przedstawia następujący stan faktyczny:

Miejski Ośrodek (...) jest jednostką budżetową powołaną przez Radę Miasta (...) i działa na podstawie:
- ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz. U. z 2001 r. Nr 81, poz. 889),
- ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148),
- statutu zatwierdzonego Uchwałą Rady Miejskiej w (...) z dnia 29.09.2004 r.,
- innych przepisów szczególnych.

Na podstawie Statutu, do podstawowej działalności Ośrodka należy:
- programowanie i realizacja usług w zakresie masowej kultury fizycznej, rekreacji, turystyki i sportu wypoczynkowego,
- programowanie i wykonywanie usług hotelarsko-gastronomicznych,
- prowadzenie promocji, reklamy i marketingu Ośrodka,
- właściwa eksploatacja, konserwacja, modernizacja i rozbudowa bazy Ośrodka,
- pełnienie funkcji inwestora bezpośredniego przy realizacji inwestycji w zakresie budowy, remontów i rozbudowy dalszych obiektów i urządzeń sportowych,
- prowadzenie innej działalności celem pozyskania środków finansowych.
Działalność Ośrodka finansowana jest z budżetu, na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.

Miejski Ośrodek (...) jest podatnikiem podatku od towarów i usług, i w ramach swojej działalności prowadzi:
1) odpłatną sprzedaż towarów i usług:
- usługi gastronomiczne,
- hotelarskie,
- usługi w zakresie działalności stadionów i obiektów sportowych.
2) świadczy nieodpłatnie usługi na rzecz:
- Zespołu Szkół Zawodowych, które są zwolnione z opłat za korzystanie z obiektów sportowych Uchwałą Rady Miasta (...),
- klubów sportowych i stowarzyszeń,
- dzieci i młodzieży, bez pobierania należności w ramach prowadzonych własnych sekcji sportowych.
Na koniec każdego miesiąca wystawiane są faktury wewnętrzne, dokumentujące sprzedaż usług w zakresie działalności stadionów i obiektów sportowych bez pobierania należności (PKWiU 92.61), tj.:
- faktura wewnętrzna na nieodpłatne świadczenie usług dla Zespołu Szkół Zawodowych (usługi zwolnione z podatku VAT na podstawie § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług),
- faktura wewnętrzna na nieodpłatne świadczenie usług dla klubów, stowarzyszeń sportowych, opodatkowane stawką 7% (PKWiU 92.61),
- faktura wewnętrzna na usługi nieodpłatne świadczone w ramach własnych sekcji opodatkowane stawką 7%.

Stanowisko podatnika odnośnie zapytania 2:

Zdaniem Miejskiego Ośrodka (...) wystawianie wewnętrznych faktur na nieodpłatne świadczenie usług dla klubów i stowarzyszeń oraz wykazywanie wartości netto sprzedaży i należnego podatku VAT w deklaracji jest zasadne.
Powyższe Strona uzasadnia tym, iż zgodnie z definicją art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nieodpłatne świadczenie usług nie będące dostawą na cele osobiste podatnika lub jego pracowników w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Ocena prawna stanu faktycznego:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Miejski Ośrodek (...) jest jednostka budżetową i świadczy usługi związane ze sportem i rekreacją zaklasyfikowane wg PKWiU pod symbolem 92.61."usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych".
Poza odpłatną sprzedażą usług (gastornomiczne, hotelarskie) Miejski Osirodek (...) świadczy również nieodpłate usługi na rzecz klubów i stowarzyszeń sportowych.

Stosownie do regulacji zawartej w art. 18 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych, jednostkami budżetowymi są takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

W rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), organ podatkowy wskazuje, iż zasadą w podatku od towarów i usług jest, że podatkowi temu podlegają dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że z obiektów sportowych korzystają kluby sportowe i stowarzyszenia, zwolnione z opłat na podstawie obowiązującej Uchwały Rady Miasta.
Jednakże Strona powyższą usługę opodatkowuje stawką VAT 7% przedstawiając, iż zgodnie z art. 8 ust 2 ustawy o podatku od towarów i usług, przedmiotowe czynności podlegają opodatkowaniu.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olkuszu stwierdza, że stanowisko przedstawione przez Podatnika jest nieprawidłowe.

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego:
- art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.),
- art. 8 ust. 2 wyżej powołanej ustawy o podatku od towarów i usług,
- art. 106 ust. 7 wyżej cytowanej ustawy.
Zastosowanie powołanych norm prawnych skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska Srtony, uzasadniając w następujący sposób:

Zgodnie z art. 8 ust. 2 w/w ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Dla opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług konieczne jest zatem łączne spełnienie dwóch przesłanek:
1) świadczona usługa nie jest związania z prowadzeniem przez podatnika przedsiębiorstwa,
2) podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z tymi usługami.

W pozostałym zakresie usługi świadczone nieodpłatnie - co do zasady - nie podlegają opodatkowaniu, jeżeli świadczenie ich jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem niezależnie od faktu, czy są one wykonywane na rzecz jednostek budżetowych, zakładów budżetowych, czy też takich podmiotów jak szkoły, kluby sportowe, fundacje, domy dziecka itp.

Wyżej wymienione przepisy nie mają zastosowania w przedstawionym przez Stronę stanie faktycznym, ponieważ przedmiotowe usługi świadczone są w ramach prowadzonej działalności statutowej, związane są z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a zatem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do art. 106 ust. 7 ww ustawy, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne: za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, iż zarówno towary, jak i usługi, identyfikowane są, zgodnie z art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, przy pomocy klasyfikacji statystycznych, przy czym obowiązek prawidłowego zakwalifikowania swoich produktów, towarów do określonego symbolu klasyfikacji statycznej należy do zainteresowanego podmiotu.

Za prawidłową klasyfikację wykonywanych przez siebie usług odpowiada podatnik.
W przypadku wątpliwości, należy zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez Stronę, należy stwierdzić, iż w obowiązującym stanie prawnym podatnik nie ma obowiązku wystawiania na tę okoliczność faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług.
Ponieważ świadczenie usług nieodpłanie, w omawianym wyżej przypadku, nie podlega opodatkowaniu, brak jest podstaw do ewidencjonowania i wykazywania w deklaracji podatkowej VAT-7 wartości tych usług.
Wobec powyższego, w świetle art. 14a § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, powyższa informacja zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podmiotu podatnika /płatnika, inkasenta/ następcy prawnego, osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
Pozostałe informacje:
W dacie wydania niniejszego postanowienia nie toczyło się:
- postępowanie podatkowe,
- kontrola podatkowa,
- postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pouczenie

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olkuszu, w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia - art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60).

Urząd Skarbowy w Olkuszu