
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 marca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku uznania Państwa za podatnika oraz braku prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.
Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 13 maja 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (…) (dalej zwana „Gminą”) jest jednostką samorządu terytorialnego i czynnym podatnikiem podatku VAT.
Miejski Obszar Funkcjonalny (dalej „MOF”) to układ osadniczy ciągły przestrzennie, złożony z odrębnych administracyjnie jednostek (gmin miejskich, wiejskich i miejsko-wiejskich) i składający się ze zwartego obszaru miejskiego oraz powiązanej z nim funkcjonalnie strefy zurbanizowanej.
Miejski Obszar Funkcjonalny Miasta (…) składa się z trzech gmin:
1.Gmina A.;
2.Gmina B.;
3.Gmina C.
W ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Miejskich Obszarów Funkcjonalnych (MOF) Województwa (…) Działanie (…), Gmina A. jako lider wraz z Gminą C. i Gminą B. - jako partnerami będzie realizowała projekt pn. „(…)” (dalej zwany „Projektem”). Przewidziano w nim cyfryzację nowych usług oraz poprawę funkcjonalności i e-dojrzałości już istniejących, wdrożenie oraz rozbudowę (…).
Wykonana zostanie także digitalizacja i udostępnienie na dedykowanej platformie zasobów Informacji (…) (…) z zakresu co najmniej planowania (…) oraz wdrożenie rozwiązań umożliwiających zarządzanie informacją przestrzenną (infrastruktura systemowo-sprzętowa).
Działania zaplanowane w projekcie realizują cel szczegółowy Działania (…) poprzez udostępnienie w jednostkach wchodzących w skład MOF rozwiązań dostępnych dla obywateli i przedsiębiorstw (w tym wspólnych dla MOF). Będą oni osiągać korzyści z cyfryzacji poprzez możliwość korzystania z wysokiej jakości usług publicznych w dogodnym dla siebie miejscu i czasie, oszczędzając czas i inne zasoby.
Okres realizacji projektu to wrzesień 2024 r. - sierpień 2026 r. Całkowita wartość projektu to (…) zł (tj. (…) EUR przy kursie (…) zł), zaś dofinansowanie wyniesie (…) EUR.
Realizacja projektu wynika z potrzeb mieszkańców MOF (…), którzy oczekują wysokiej dostępności usług publicznych, tj. świadczenia ich w dowolnym czasie, w tym w sposób zdalny oraz szybkiego załatwiania spraw urzędowych. Przekłada się to na konieczność zapewnienia mieszkańcom MOF możliwości korzystania z usług elektronicznych oraz informatyzacji procesów wewnętrznych urzędów jednostek samorządu terytorialnego.
W projekcie przewidziano realizację następującego zakresu rzeczowego:
(…)
Projekt obejmie zakupy sprzętowe w zakresie niezbędnym do realizacji powyższych elementów w zakresie wynikającym z analizy dostępności zasobów. Wszelkie e-usługi realizowane w ramach projektu będą usługami o wysokim poziomie dojrzałości (co najmniej na (…) poziomie dojrzałości), gwarantujące pełną dostępność on-line. Każda z e-usług udostępnionych w efekcie realizacji projektu będzie zapewniać możliwość uzyskania informacji, pobrania i odesłania formularzy, a także uiszczenia wymaganych opłat oraz otrzymania oficjalnego zaświadczenia, decyzji lub innego dokumentu, o który dana osoba/firma występuje (zależnie od typu sprawy, którego dotyczy dana e‑usługa). E-usługi planowane do uruchomienia w ramach projektu będą komplementarne z istniejącymi i planowanymi e-usługami (na poziomie regionalnym i krajowym). Systemy udostępniające e‑usługi będą cechować się interoperacyjnością i będą zgodne z założeniami Architektury Informacyjnej (…).
Odpowiednie wymagania dla wykonawców realizujących projekt zostaną zawarte w dokumentacji przetargowej. Zadania określone w projekcie będą realizowane zarówno przez lidera, jak i partnerów. Podział przewidzianych do wykonania zadań oraz środków finansowych na ich realizację określa porozumienie miedzy liderem a partnerami. Środki finansowe na dofinasowanie projektu otrzyma lider, który następnie będzie przekazywał partnerom środki na sfinansowanie zadań, za które są odpowiedzialni. Odbiorcami projektu będą wszyscy mieszkańcy i przedsiębiorcy gmin MOF (…) oraz inne osoby, które będą zainteresowane korzystaniem z e-usług świadczonych przez gminy MOF (…) oraz dostępem do udostępnianych zasobów informacji sektora publicznego. Korzystanie z usług, których udostepnienie przewiduje realizowany projekt będzie nieodpłatne.
Zadanie realizowane przez Gminę C niezbędne dla osiągnięcia celów szczegółowych nr 1, 2 i 3:
1)informatyzacja procesów(…);
2)uruchomienie nowych e-usług (…) oraz
3)zwiększenie dostępności informacji sektora (…).
W ramach zadania planuje się:
- zakup licencji oprogramowania (…),
- zakup usług wdrożenia (…),
- zakup usług rozbudowy systemu (…),
- zakup usług przeprowadzenia digitalizacji (…),
- zakup usług opracowania (…),
- zakup usług opracowania i wdrożenia e-usług (…).
Pytanie
Czy Gmina C. realizując przedmiotowy projekt będzie podatnikiem podatku od towarów i usług i czy w związku z tym przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją inwestycji?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.
Z treści powyższej regulacji wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:
a)zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz
b)pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT.
Odnosząc się do warunku nabywania towarów i usług przez podatnika, należy wskazać, iż definicja podatnika została uregulowana w art. 15 ustawy o VAT.
Zgodnie z ust. 1 tego przepisu, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody.
Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie natomiast do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zapis cytowanego powyżej art. 15 ust. 6 ustawy o VAT jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1 ze zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych Gminy.
W szczególności zadania własne Gminy obejmują sprawy z zakresu utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym).
Mając na uwadze powyższe należy uznać, iż Gmina nabywając towary oraz usługi celem realizacji Projektu, nie będzie nabywać ich w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i tym samym nie będzie działała w charakterze podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 tej ustawy. Wydatki na Projekt zostaną bowiem poniesione w związku z realizacją zadań własnych Gminy z zakresu utrzymania urządzeń użyteczności publicznej.
Jak zostało to wskazane, Gmina nie będzie wykorzystywać nabytych w ramach realizacji Projektu towarów/usług do świadczenia odpłatnych usług/dostawy towarów, które podlegałaby opodatkowaniu VAT po stronie Gminy, lecz do zwiększenia cyfryzacji Urzędu Gminy i jednostek podległych poprzez wdrożenie nowoczesnych narzędzi i technologii informatycznych, przygotowanie infrastruktury dla rozwoju platform e-usług dla obywateli i przedsiębiorstw, udoskonalenie procesów administracyjnych i usprawnienie obsługi klientów, nauczycieli, rodziców, uczniów.
W konsekwencji, realizowanie przez Gminę projektu będzie związane z realizacją zadań własnych Gminy wskazanych w ustawie o samorządzie gminnym i nie będzie miało bezpośredniego związku z realizowaną przez Gminę sprzedażą opodatkowaną VAT. Tym samym Gmina nie będzie wykorzystywała nabytych w ramach realizacji Projektu towarów/usług do świadczenia odpłatnych usług/dostawy towarów, które podlegałaby opodatkowaniu VAT po stronie Gminy.
Wydatki na Projekt zostaną zatem poniesione przez Gminę do realizacji zadań własnych, poza działalnością gospodarczą Gminy, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, a tym samym nie zostanie spełniona pierwsza przesłanka warunkująca prawo do odliczenia VAT, stanowiąca o ponoszeniu wydatków przez podatnika tego podatku w ramach wykonywanej przez niego działalności gospodarczej.
Drugim warunkiem wynikającym z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, niezbędnym do zastosowania prawa do odliczenia VAT naliczonego, jest związek ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT.
W ocenie Gminy, w analizowanej sprawie nie istnieje związek pomiędzy wydatkami Gminy na Projekt z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT przez Gminę.
W konsekwencji druga przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkująca możliwość odliczenia VAT naliczonego, również nie zostanie spełniona.
Tożsame stanowisko potwierdził również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS) w m.in. interpretacji indywidualnej z 29 września 2023 r. sygn. 0112-KDIL3.4012.471.2023.1.AK w której wskazał, że: „Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, bowiem - jak wynika z treści wniosku - towary i usługi nabyte w ramach projektu udostępniane będą nieodpłatnie. Efekty inwestycji wykorzystywane będą wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Realizowana inwestycja stanowi zadanie własne Gminy. Wydatki na inwestycję są i będą udokumentowane wystawionymi przez wykonawców fakturami na Gminę z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego.
W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Gmina nie będzie miała - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT - prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją ww. projektu”.
Analogicznie w wydanej interpretacji indywidualnej DKIS z 1 lutego 2024 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.816.2023.1.OS wskazał, że „Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak Państwo wskazali - nabyte towary i usługi nie będą służyć działalności gospodarczej wykonywanej przez Gminę i czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, nie będzie przysługiwać Państwu z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane powyżej przepisy prawa stwierdzam, że nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn. ponieważ efekty projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT”.
W świetle powyższego, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na Projekt, w związku z tym, że majątek nabyty w ramach Projektu będzie wykorzystywany przez Gminę wyłącznie do realizacji zadań własnych Gminy, a tym samym nie będzie służył czynnościom opodatkowanym VAT Gminy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Oba warunki muszą być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przy czym przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia.
W dorobku orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (np. wyrok z 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council przeciwko Commissioners of Customs and Excise), przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem, przy czym wynagrodzenie jakkolwiek musi być wyrażone w pieniądzu, to jednak nie musi być w tej formie dokonane. Należy podkreślić, że na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług bez znaczenia pozostaje to, czy kwota uzyskanego wynagrodzenia (cena) została skalkulowana tak, że stanowi tylko koszt wytworzenia towaru lub wykonania usługi, czy została powiększona także o zysk sprzedającego.
Skoro przepisy nie określają formy zapłaty za świadczoną usługę, należy uznać, że zobowiązanie usługobiorcy może mieć postać świadczenia nie tylko określonej sumy pieniędzy, ale także świadczenie innej usługi (usługi wzajemnej). Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Ponadto, aby dana czynność (świadczenie) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczoną usługą a świadczeniem wzajemnym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia.
Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę, wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. Zatem za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT uważane mogą być takie sytuacje, w których:
- istnieje związek prawny między dostawcą i odbiorcą bądź między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,
- wynagrodzenie otrzymane przez dostawcę/usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za dokonywane dostawy bądź świadczone usługi na rzecz odbiorcy,
- istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi,
- odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,
- istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.
Ponadto nie każda czynność, stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być wykonana przez podatnika.
Art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na mocy art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1 ze zm.):
„Podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.
„Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.
Art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności:
- inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań, oraz
- mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym stanowi, że:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.
Wskazali Państwo, że Gmina A. jako liderem wraz z Państwem oraz Gminą B. - jako partnerami będzie realizowała projekt pn. „(…)” (Projekt). Przewidziano w nim cyfryzację nowych usług oraz poprawę funkcjonalności i e-dojrzałości już istniejących, wdrożenie oraz rozbudowę (…).
Wykonana zostanie także digitalizacja i udostępnienie na (…) z zakresu co najmniej (…)). Działania zaplanowane w Projekcie realizują cel szczegółowy Działania (…) poprzez udostępnienie w jednostkach wchodzących w skład MOF rozwiązań dostępnych dla obywateli i przedsiębiorstw, będą oni osiągać korzyści z cyfryzacji poprzez możliwość korzystania z wysokiej jakości usług publicznych w dogodnym dla siebie miejscu i czasie, oszczędzając czas i inne zasoby.
Realizacja Projektu wynika z potrzeb mieszkańców MOF (…), którzy oczekują wysokiej dostępności usług publicznych, tj. świadczenia ich w dowolnym czasie, w tym w sposób zdalny oraz szybkiego załatwiania spraw urzędowych. Przekłada się to na konieczność zapewnienia mieszkańcom MOF możliwości korzystania z usług elektronicznych oraz informatyzacji procesów wewnętrznych urzędów jednostek samorządu terytorialnego.
Zadania określone w Projekcie będą realizowane zarówno przez lidera, jak i partnerów. Podział przewidzianych do wykonania zadań oraz środków finansowych na ich realizację określa porozumienie miedzy liderem a partnerami. Środki finansowe na dofinasowanie Projektu otrzyma lider, który następnie będzie przekazywał partnerom środki na sfinansowanie zadań, za które są odpowiedzialni. Odbiorcami Projektu będą wszyscy mieszkańcy i przedsiębiorcy gmin MOF (…) oraz inne osoby, które będą zainteresowane korzystaniem z e-usług świadczonych przez gminy MOF (…) oraz dostępem do udostępnianych zasobów informacji sektora publicznego. Korzystanie z usług, których udostępnienie przewiduje realizowany Projekt będzie nieodpłatne.
W pierwszej kolejności mają Państwo wątpliwości, czy realizując ww. Projekt będą Państwo podatnikiem podatku od towarów i usług.
Rozpatrując Państwa wątpliwości należy przede wszystkim rozstrzygnąć, czy realizacja przez Państwa Projektu będzie dokonywana w ramach działalności gospodarczej zdefiniowanej w art. 15 ust. 2 ustawy.
Z okoliczności sprawy wynika, że efekty realizacji Projektu będą udostępnione nieodpłatnie na rzecz mieszkańców i przedsiębiorców gmin MOF oraz innych osób, które będą zainteresowane korzystaniem z e-usług.
Zatem, realizując opisany Projekt nie będą Państwo wykonywali działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy (nie zostaną spełnione przesłanki określone w tym przepisie, a więc wykorzystywanie towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły do celów zarobkowych), tym samym nie będzie można Państwa uznać za podatnika podatku od towarów i usług z tego tytułu.
Państwa działania, w ramach których będą Państwo udostępniać usługi elektroniczne oraz zapewnią Państwo informatyzację procesów wewnętrznych urzędu, pozostaną w bezpośrednim związku z wykonywaniem przez Państwa zadań publicznych, związanych z zaspokajaniem zbiorowych potrzeb mieszkańców. Zatem wykonując wskazane czynności realizowane w ramach Projektu nie będą Państwo podatnikiem podatku od towarów i usług wykonującym działalność gospodarczą.
Państwa wątpliwości dotyczą także możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:
- podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
- towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).
Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w kontekście prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W analizowanej sprawie związek taki nie wystąpi.
Jak wskazano wyżej, skoro korzystanie z usług, których udostępnienie przewiduje realizowany Projekt będzie nieodpłatne, Państwo wykonując wskazane czynności realizowane w ramach Projektu nie będą podatnikiem podatku od towarów i usług wykonującym działalność gospodarczą. Państwa działania, w ramach których będą Państwo udostępniać usługi elektroniczne oraz zapewnią Państwo informatyzację procesów wewnętrznych urzędu, nie będą związane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zatem nie będą Państwo mieli prawa do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu pn. „(…)”.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
