
Temat interpretacji
Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka planuje na własny koszt przebudować drogę i chodnik należący do gminy w związku z budową centrum handlowo - usługowego. Spółka stoi na stanowisku, że powyższa czynność nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 2 ust. 6 ustawy przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postaci energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
W Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), stanowiącej usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych, obiekty inżynierii lądowej i wodnej są to wszystkie obiekty budowlane nie sklasyfikowane jako budynki , tj; drogi na obszarach miejskich i zamiejskich, w tym skrzyżowania, węzły komunikacyjne i parkingi, np.; drogi, ulice, ronda, drogi boczne, drogi dojazdowe (...)
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, będącego rozwinięciem art. 5 przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny należy stwierdzić, że przekazanie infrastruktury drogowej Gminie, będącej de iure jej właścicielem zgodnie z zasadą "superficies solo cedit", nie podlega opodatkowaniu jako dostawa towarów.
Z drugiej strony art. 5 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy mówi także, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega także odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy o VAT poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. W myśl art. 8 ust. 2 cyt. ustawy nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług. W rozpatrywanym przypadku przekazywana na rzecz Gminy infrastruktura drogowa związana jest ściśle z przedsiębiorstwem Strony. Podatnik też będzie odnosić bezpośrednią korzyść ekonomiczną z jej powstania - infrastruktura ta umożliwi bowiem korzystanie z jej obiektu handlowego. Zdaniem Naczelnika tut. Urzędu nie zmienia to jednak faktu, iż beneficjentem jest w tym przypadku Gmina. Przede wszystkim bowiem wybudowana przez Stronę z związku z realizacją obiektu infrastruktura zwiększa jej majątek. Przynajmniej pośrednio będzie ona czerpać korzyści ekonomiczne z jej powstania.
W związku z powyższym budowę infrastruktury drogowej w ocenie Naczelnika tut. Urzędu należy uznać za świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o VAT
