POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP-443/8479/19/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 14.07.2005, sygn. PP-443/8479/19/05, Urząd Skarbowy w Starogardzie Gdańskim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art.14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz.U.Nr 8 poz.60, tekst jednolity z 2005 roku) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie: opodatkowania podatkiem od towarów i usług wydawania za odpłatnością oferentom dokumentacji przetargowej w postaci specyfikacji istotnych warunków zamówienia

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku nie jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

U Z A S A D N I E N I E

W złożonym do tutejszego organu podatkowego wniosku Podatnik przedstawił następujący stan faktyczny oraz własne stanowisko w sprawie:

Podatnik ogłosił przetarg na wykonanie zadania: ?X?. Zgodnie z przepisami zawartymi w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych (Dz.U.Nr 19, poz. 177 ze zm.) w ramach prowadzonych przygotowań do postępowania w zakresie zamówień publicznych Podatnik przygotował specyfikację istotnych warunków zamówienia i przekazuje ją przystępującym do przetargu oferentom. Za tak przygotowaną specyfikację może żądać zgodnie z art.42 wyżej wymienionej ustawy cenę, która pokrywa koszt jej druku oraz przekazania.

Zdaniem podatnika zgodnie z art.5 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniem podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W związku z powyższym Podatnik stoi na stanowisku, iż udostępnienie oferentom dokumentacji przetargowej w postaci specyfikacji istotnych warunków zamówienia za opłatą jest dostawą towarów i następuje w ramach działań cywilnoprawnych gminy (jednostki samorządu terytorialnego) jest więc czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 22%.

Odnosząc się do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i własnego stanowiska w sprawie oraz w oparciu o przepisy prawa podatkowego tutejszy organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają czynności wymienione w art. 5 ust. 1 pkt1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), tj. między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jednakże zgodnie z art. 6 ust.1 ustawy przepisów niniejszej ustawy nie stosuje się do czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy. Jednocześnie zgodnie z art.15 ust.6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

O tym, co jest towarem, rozstrzyga przepis art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Z kolei przez świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych (bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej), zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowanie czynności lub sytuacji, świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa. Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tej klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych (art. 8 ust. 3 ustawy ).

Na potrzeby ustawy podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 06.04.2004 roku ? Dz.U.Nr 89, poz. 844 ze zm.), która jest klasyfikacją produktów krajowych i importowanych, znajdujących się w polskim obiegu gospodarczym, przy czym pod pojęciem produktów rozumie się wyroby i usługi; z kolei wyroby to surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i części - o ile występują w obrocie.

Przytoczone uregulowania wskazują jednoznacznie, że przedmiotem opodatkowania podatkiem od towarów i usług są tylko czynności wykonywane w tzw. obrocie profesjonalnym, podejmowane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (również jeżeli następuje to w wyniku nakazu organu władzy publicznej lub nakazu wynikającego z mocy prawa). Wyjątek przewidziano jedynie dla towarów objętych remanentem likwidacyjnym (art. 5 ust. 3 ustawy).

Podmioty wymienione w art. 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177 ze zm.) nabywają towary i usługi od wykonawców (dostawców), którym udzielono zamówienia publicznego. Udzielenia zamówienia dokonuje się w drodze przeprowadzonego postępowania. Niezbędnym elementem każdego z trybów postępowania jest przekazanie zainteresowanemu złożeniem oferty specyfikacji istotnych warunków zamówienia. SIWZ zawiera m.in. informacje o przedmiocie zamówienia, sposób przygotowania oferty, opis warunków udziału w postępowaniu, opis kryteriów wyboru oferty najkorzystniejszej, itp., bez których ubiegający się o zamówienie nie ma możliwości złożenia niepodlegającej odrzuceniu oferty. W trybie przetargu nieograniczonego SIWZ wysyłane jest wykonawcom, którzy w odpowiedzi na ogłoszenie zwrócili się o to z wnioskiem do zamawiającego. Stosownie do art. 42 ust. 2 ustawy zamawiający może żądać od wykonawcy ceny za udostępnienie SIWZ, jednak w wysokości nieprzekraczającej kosztów jej druku i przekazania. Specyfika postępowania prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego sprawia, że odpłatność za SIWZ należy traktować z jednej strony jako współudział w kosztach prowadzonego postępowania (na co wskazuje sposób określania ceny), z drugiej jako opłatę za uczestnictwo w przetargu (w przetargu nieograniczonym wystąpić o SIWZ może potencjalnie nieograniczona ilość podmiotów, które i tak nie są z tego tytułu do niczego zobowiązane, wprowadzenie choćby symbolicznej opłaty często jest próbą zawężenia grona zamawiających do podmiotów realnie zainteresowanych złożeniem oferty).

W świetle powyższego odpłatnego wydawania SIWZ nie można uznać za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług gdyż:

  1. wydanie to nie następuje w wyniku zawartej w tym celu jakiejkolwiek odrębnej umowy cywilnoprawnej,
  2. jest tylko jednym z elementów (etapów) postępowania prowadzonego w celu prawnie skutecznego zawarcia umowy (sprzedaży, dostawy, zlecenia, itp.);
  3. wydania SIWZ nie można wyodrębnić z całego przeprowadzanego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jako odrębnej od reszty podejmowanych działań czynności;
  4. nie dochodzi zatem do obrotu towarem - SIWZ jest wprawdzie rzeczą (zestaw formularzy i dokumentów), ale wytworzoną i udostępnioną przez zamawiającego nie w zakresie prowadzonej działalności (na zewnątrz), tylko na potrzeby konkretnego, prawem wymaganego postępowania; SIWZ jako dobro samoistne, nie związane z prowadzonym przetargiem, nie przedstawia praktycznie żadnej wartości, nawet tej liczonej kosztem druku i dystrybucji, i nie jest przedmiotem obrotu;
  5. nie występuje również świadczenie usługi na rzecz wykonawcy, to zamawiający podejmuje działania we własnym interesie w celu skutecznego udzielenia zamówienia, umożliwiającego dokonanie zakupu.

W związku z powyższym tutejszy organ podatkowy stoi na stanowisku, iż odpłatna dostawa przez Podatnika dokumentacji przetargowych w postaci specyfikacji istotnych warunków zamówienia nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Urząd Skarbowy w Starogardzie Gdańskim