Działając na podstawie art. 14a, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpa... - Interpretacja - ŁUS-III-2-443/145/05/MJS

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 02.09.2005, sygn. ŁUS-III-2-443/145/05/MJS, Łódzki Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej sposobu rozliczenia reklamacji towaru na gruncie ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

Z w/w wniosku wynika, iż Spółka dokonuje sprzedaży towarów dla kontrahentów - podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - z krajów UE oraz krajów trzecich, udzielając na sprzedawane przez siebie towary gwarancji. W przypadku, gdy podczas użytkowania pojawiają się wady fizyczne rzeczy, użytkownik towaru występuje z wnioskiem o uznanie reklamacji do swojego dostawcy tj. kontrahenta Podatnika z krajów UE lub krajów trzecich. Uznaną reklamację Podatnik często załatwia poprzez zwrot ceny, za którą został sprzedany towar kontrahentowi. Kontrahent dokonuje ostatecznego rozliczenia z odbiorcą końcowym. Towary objęte reklamacją (za którą przysługuje zwrot ceny) nie zawsze są zwracane Podatnikowi z uwagi na wysokie koszty wysyłki. Uznanie reklamacji odbywa się na podstawie przesłanego opisu rodzaju uszkodzenia towaru, przesłanej fotografii lub "oceny" dokonanej przez przedstawiciela Spółki podczas wizyty u kontrahenta-odbiorcy.
W związku z powyższym stanem faktycznym, Podatnik pyta, czy wyżej przedstawiony sposób załatwiania reklamacji towaru polegający na zwrocie ceny towaru objętego reklamacją w sytuacji gdy towar nie jest zwracany Podatnikowi, powoduje u Podatnika obowiązek w podatku od towarów i usług i jak należy tę czynność udokumentować.
Zdaniem Podatnika taki sposób załatwienia reklamacji towaru (poprzez zwrot ceny) nie powoduje powstania po stronie Podatnika obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług, bowiem czynność taka nie została wymieniona w art. 5 ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego stwierdza co następuje:

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podlega: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Na podstawie art. 29 ust. 4 obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.
Z powyższego przepisu wynikają dwie zasady:
- udzielony rabat musi być właściwie udokumentowany
- udzielony rabat musi być prawnie dopuszczalny (musi wynikać np. z przepisów prawa cywilnego dotyczących gwarancji czy rękojmi).

Reklamacyjny zwrot ceny za towar powoduje zmniejszenie podstawy opodatkowania czynności dostawy towaru. Przepis art. 29 ust. 4 odnosi się do tych rabatów, które zostały przyznane po sprzedaży towaru i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu. Zatem w przedstawionym przez Podatnika stanie faktycznym, jest On obowiązany do skorygowania rozliczeń dokonanej transakcji. Rabat (bonifikata, opust, uznana reklamacja, skonto) udzielony po wystawieniu faktury wymaga, zgodnie z treścią § 16 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798) wystawienia faktury korygującej.

Zgodnie z przepisem § 16 ust. 4 rozporządzenia, sprzedawca jest zobowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Wymóg ten nie dotyczy eksportu towarów, przypadków określonych w § 11 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia, wewnątrzwspólnotowych dostaw oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju.

Reasumując należy wskazać, iż w przypadku zwrotu ceny za towar w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy i przy eksporcie, Podatnik jest obowiązany do wystawienia faktury korygującej, którą musi uwzględnić w składanej deklaracji VAT-7 jak również jest obowiązany dokonać odpowiedniego zmniejszenia obrotu z tytułu WDT (eksportu). Fakturę taką należy ująć w bieżącym okresie rozliczeniowym, tj. w rozliczeniu za miesiąc w którym została wystawiona faktura.

W konsekwencji, stanowisko wyrażone w tym zakresie przez Podatnika we wniosku nie można uznać za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku.
Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Łódzki Urząd Skarbowy