POSTANOWIENIE - Interpretacja - PV/443-218/IV/2005/JW

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 26.08.2005, sygn. PV/443-218/IV/2005/JW, Pomorski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 23.05.2005r. (data wpływu do tut. Urzędu 27.05.2005r.), uzupełnionego pismem z dnia 31.05.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie obowiązku prowadzenia ewidencji zakupu towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT

stwierdza, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego

Uzasadnienie

Podatnik prowadzi działalność dydaktyczną i naukowo-badawczą.

Zdecydowana większość prowadzonych w ramach tej działalności prac jest finansowana z budżetu państwa, a także na podstawie zawartych umów z podmiotami gospodarczymi:

  1. poprzez dotację z Ministerstwa Nauki i Informatyzacji na badania własne i działalność statutową ? które rozliczane są sprawozdaniami (bez wystawiania faktury na sprzedaż prac);
  2. poprzez zawarte umowy z Ministerstwem Nauki i Informatyzacji na granty ? które rozliczane są raportami (bez wystawiania faktury na sprzedaż prac);
  3. świadczone na rzecz różnych podmiotów, zgodnie z zawartymi umowami projekty celowe i prace zlecone ? rozliczane na podstawie wystawionych faktur VAT.

Część prac, wymienionych w pkt. 3, realizowanych w szczególności w zakresie obrony narodowej była zwolniona na mocy poprzednio obowiązującej ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast od dnia 01.05.2004r. (Podatnik we wniosku użył daty ?01.04.2005r.?, co tut. Organ uznaje za oczywistą omyłkę pisarską) zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. usługi te zostały opodatkowane stawką 22%.

W związku z powyższym Podatnik zwraca się z zapytaniem czy prowadzony rejestr zakupów może ograniczać się do zakupów na projekty celowe i prace zlecone, służące działalności opodatkowanej czy też musi objąć wszystkie prace naukowo-badawcze.

Zdaniem Podatnika, prowadzenie rejestru zakupów dla prac własnych, statutowych oraz grantów finansowanych dotacjami budżetowymi, jest zbędne. Podatnik jest, bowiem, w stanie zidentyfikować każdy zakup służący działalności opodatkowanej, w związku z którym przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, natomiast użytkowany przez Podatnika program komputerowy umożliwia prowadzenie odrębnych rejestrów zakupu osobno dla każdej pracy.

Po przeanalizowaniu wniosku Podatnika, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Generalne prawo do odliczenia podatku naliczonego zostało zawarte w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Natomiast kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Podatnik wykonuje czynności opodatkowane, w związku z którymi przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego oraz czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

W miejscu tym zasadne jest wskazanie treści przepisu art. 109 ust. 3 ustawy o VAT, w myśl którego podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Natomiast, zgodnie z treścią art. 90 ust. 1 ustawy o VAT w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli natomiast nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa powyżej, wówczas podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (art. 90 ust. 2).

Jednakże ? jak wynika ze złożonego wniosku ? Podatnik jest w stanie zidentyfikować każdy zakup służący działalności opodatkowanej, w związku z którym przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, a użytkowany przez podatnika program komputerowy umożliwia prowadzenie odrębnych rejestrów zakupu dla każdej pracy.

Mając powyższe na uwadze, tut. Organ podatkowy stwierdza, iż Podatnik jest obowiązany prowadzić rejestry zakupów dla projektów celowych i prac zleconych, o których mowa w pkt. 3 złożonego wniosku, bowiem w stosunku do tych czynności przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Skoro zatem, jak oświadczył Podatnik, jest w stanie zidentyfikować każdy zakup, w związku z którym przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego, to zdaniem tut. Organu nie ma konieczności prowadzenia odrębnych rejestrów zakupów dla prac własnych, statutowych oraz grantów finansowanych dotacjami budżetowymi, w stosunku do których Podatnikowi w ogóle nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego

Pomorski Urząd Skarbowy