W zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu. - Interpretacja - 0115-KDIT1-3.4012.855.2017.1.BK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 20.12.2017, sygn. 0115-KDIT1-3.4012.855.2017.1.BK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

W zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2017 r. (data wpływu 12 grudnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W lutym 2017 r. Szpital złożył wniosek do Marszałka Województwa o dofinansowanie projektu w zakresie wyposażenia pracowni tomografii komputerowej i endoskopowej do kompleksowej diagnostyki i leczenia nieinwazyjnego chorób układu pokarmowego. W analizie finansowej wniosku Szpital przyjął wartość dostawy i montażu aparatury i sprzętu w kwocie brutto, uwzględniając podatek od towarów usług jako koszt kwalifikowany do refundacji. Przy ubieganiu się o dofinansowanie Szpital złożył oświadczenie o braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w fakturach wystawionych przez wykonawców projektu. Zakupiona aparatura służy do wykonywania czynności zwolnionych od podatku. Na podstawie umowy nr z dnia 20 września 2017 r. Województwo przyznało Szpitalowi w ramach programu RPO województwa na lata 2014-2020 dofinansowanie w wysokości 1.135.555,96 zł. Całkowita wartość projektu wynosi 1.402.095,27 zł, w tym podatek VAT 108.608,23 zł. Szpital przy złożeniu wniosku o płatność końcową zobowiązany jest do załączenia indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego stwierdzającej brak możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego projektu ( § 7 pkt 10 ppkt 6 umowy) na podstawie art. 14a-14d ustawy Ordynacja podatkowa.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu Szpital nie ma możliwości odliczenia podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, świadcząc usługi w zakresie ochrony zdrowia Szpital jest zwolniony od podatku VAT. Inwestycja, która została wdrożona w wyniku realizacji danego projektu służy wykonywaniu podstawowych usług Szpitala wskazanych w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT jako zwolnionych od podatku (PKWiU 86). Stosownie do art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług Szpitalowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego przy nabyciu towarów usług wykorzystywanych do czynności zwolnionych od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie odnosi się do kwestii możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej