
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 30 czerwca 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Dnia (…).06.2022 roku założył Pan działalność gospodarczą pod nazwą (…), wpisaną do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). W pierwotnym zgłoszeniu wybrał Pan formę opodatkowania na zasadach ogólnych (skala podatkowa).
Dnia 14.06.2022 roku złożył Pan wniosek o zmianę formy opodatkowania na ryczałt ewidencjonowany. W wyniku problemów natury osobistej, braku pełnej świadomości różnic pomiędzy formami opodatkowania oraz zwyczajnego zapomnienia o tym wniosku, nie poinformował Pan o tej zmianie swojej księgowej i nie dopilnował formalności związanych ze skuteczną zmianą formy opodatkowania.
W konsekwencji przez okres od 2022 do końca 2024 roku rozliczał się Pan i prowadził księgowość zgodnie z zasadami ogólnymi, świadomie i aktywnie, nie korzystając z ryczałtu.
Dnia 08.01.2025 roku zauważył Pan ten błąd i niezwłocznie złożył wniosek do właściwego Urzędu Skarbowego o uznanie za podatnika rozliczającego się na zasadach ogólnych za lata 2022-2024.
Otrzymał Pan odpowiedź, iż Naczelnik Urzędu Skarbowego w (…) nie jest organem uprawnionym do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego i został Pan poinformowany, że powinien złożyć wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, przedstawiając szczegółowo stan faktyczny oraz swoje stanowisko prawne.
W odpowiedzi na wezwanie doprecyzował Pan opis wniosku, wskazując, iż:
- dnia (…).06.2022 roku założył Pan działalność gospodarczą pod nazwą (…), wpisaną do CEIDG;
- w pierwotnym zgłoszeniu wybrał Pan formę opodatkowania na zasadach ogólnych (skala podatkowa);
- dnia 14.06.2022 roku złożył Pan wniosek o zmianę formy opodatkowania na ryczałt ewidencjonowany. W tym czasie (…), co przeniosło się na niekonsekwentne zachowanie oraz fakt, że zapomniał Pan o złożeniu tego wniosku;
- w czerwcu 2022 roku, miesiącu założenia działalności gospodarczej, nie uzyskał Pan pierwszego przychodu. Pierwszy przychód w roku 2022 uzyskał Pan (…) lipca 2022 roku;
- za miesiąc, w którym uzyskał Pan pierwszy przychód, nie dokonywał Pan wpłaty zaliczki na podatek dochodowy, ponieważ nie przekroczył Pan wtedy linii progu podatkowego. Pierwszą wpłatę zaliczki na podatek dochodowy dokonał Pan 16 listopada 2022 roku;
- w przelewie na rachunek bankowy urzędu skarbowego, dokonując wpłaty pierwszej zaliczki, wybrał Pan symbol formularza/płatności: PIT.
Poprzez wskazanie, że nie dopilnował Pan formalności związanych ze skuteczną zmianą formy opodatkowania, miał Pan na myśli, że nie poinformował Pan księgowej o złożonym wniosku o zmianę formy opodatkowania na ryczałt, a sam nigdy nie sprawdził Pan jaką formę opodatkowania ma Pan wpisaną w rejestrze CEIDG oraz na e-Urzędzie Skarbowym. Ponieważ nie pamiętał Pan o wniosku z 14.06.2022 roku, był Pan przekonany, że Pana formą opodatkowania jest skala podatkowa.
Faktycznie i świadomie zamierzał Pan wybrać formę opodatkowania na zasady ogólne. Potwierdzeniem Pana intencji jest fakt, że przez okres od 2022 do końca 2024 roku rozliczał się Pan i prowadził Pan księgowość zgodnie z zasadami ogólnymi, świadomie i aktywnie, nie korzystając z ryczałtu.
Pytanie
Czy w opisanej sytuacji, mimo formalnego zgłoszenia zmiany formy opodatkowania na ryczałt ewidencjonowany w dniu 14.06.2022 roku, możliwe jest uznanie Pańskich rozliczeń podatkowych na zasadach ogólnych za lata 2022-2024 za prawidłowe, biorąc pod uwagę, że rozliczał się Pan w dobrej wierze i niezwłocznie po zauważeniu błędu podjął Pan działania mające na celu wyjaśnienie sytuacji?
Pana stanowisko w sprawie
Uważa Pan, że w Pana sytuacji, mimo formalnego błędu w terminie zmiany formy opodatkowania, Pana rozliczenia na zasadach ogólnych powinny zostać uznane za prawidłowe, ponieważ:
- działał Pan w dobrej wierze, nieświadomie nie stosując się do formalnej zmiany formy opodatkowania,
- prowadził Pan księgowość i rozliczenia zgodnie z zasadami ogólnymi przez cały okres 2022-2024,
- po zauważeniu błędu niezwłocznie podjął Pan działania mające na celu wyjaśnienie i skorygowanie sytuacji.
Prosi Pan o pozytywne rozpatrzenie Pana wniosku i wydanie interpretacji potwierdzającej powyższe stanowisko.
W przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku, prosi Pan o wskazanie dalszych kroków, które powinien podjąć, aby prawidłowo rozliczyć się z zobowiązań podatkowych za lata 2022-2024 oraz uniknąć ewentualnych sankcji.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Treść uzasadnienia:
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2022 roku:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
W myśl art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Z tych przepisów jednoznacznie wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843) w brzmieniu obowiązującym w 2022 roku:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Jak stanowi art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2020 r. poz. 2296 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 1641), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Podsumowując - w sytuacji, gdy podatnik chce wybrać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jako formę opodatkowania działalności gospodarczej, to przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakładają obowiązek złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenia na piśmie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
Zaznaczam, że ustawodawca na podstawie regulacji zawartych w ustawie z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2320) dokonał zmiany wyrażenia „pisemnego” dla określenia formy złożonego oświadczenia na „sporządzonego na piśmie” oraz – analogicznie – zastąpił wyrażenie „w formie pisemnej” na sformułowanie „na piśmie”.
Wyboru formy lub sposobu opodatkowania podatnik dokonuje składając więc sporządzone na piśmie oświadczenie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
Podkreślam przy tym, że zarówno przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie określają urzędowego wzoru takiego oświadczenia ani innych wymogów co do jego formy. Ma natomiast z niego jednoznacznie wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik.
Dlatego też, w przypadku gdy podatnik dokonał wpłaty pierwszej zaliczki na podatek dochodowy lub ryczałtu w ustawowym terminie przewidzianym dla złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania i z opisu dokonanej wpłaty (np. tytułu przelewu) wynika, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczy płatność, taki dowód wpłaty może zostać uznany za złożenie oświadczenia.
Te same okoliczności mogą przesądzać o skuteczności złożenia zawiadomienia/oświadczenia o rezygnacji z danej formy opodatkowania.
W opisie sprawy wskazał Pan, że (…) czerwca 2022 roku założył Pan działalność gospodarczą. 14 czerwca 2022 roku złożył Pan wniosek natomiast o zmianę formy opodatkowania na ryczałt ewidencjonowany. Oznacza to, że skutecznie dokonał Pan zmiany formy opodatkowania na rok 2022. Jednakże, zgodnie z wskazanymi wcześniej przepisami, mógł Pan dokonać ponownej zmiany formy opodatkowania – do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął Pan pierwszy przychód z tytułu działalności gospodarczej w roku podatkowym.
W uzupełnieniu wniosku oznajmił Pan, że w czerwcu 2022 roku (miesiącu założenia działalności gospodarczej), nie uzyskał Pan pierwszego przychodu. Pierwszy przychód w roku 2022 uzyskał Pan (…) lipca. Pierwszej wpłaty zaliczki na podatek dochodowy dokonał Pan natomiast 16 listopada 2022 roku. W przelewie na rachunek bankowy urzędu skarbowego, dokonując wpłaty pierwszej zaliczki, wybrał Pan symbol formularza/płatności: PIT.
Zgodnie z art. 12 § 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.):
Jeżeli ostatni dzień terminu przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień terminu uważa się następny dzień po dniu lub dniach wolnych od pracy, chyba że ustawy podatkowe stanowią inaczej.
Zatem w przypadku, jeśli termin przypada na 20 sierpnia, a dzień ten przypada na sobotę, ostatnim dniem terminu jest 22 lipca.
Wobec powyższego, stwierdzam, iż pomimo faktu, że taki dowód wpłaty może zostać uznany za złożenie oświadczenia, nie zachował Pan terminu określonego w ustawie. Stwierdzam bowiem, iż nieprzekraczalnym terminem na zmianę formy opodatkowania w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej był 22 sierpnia 2022 roku, a pierwsza wpłata zaliczki z działalności gospodarczej nastąpiła dopiero w listopadzie 2022 roku.
Zatem wybrana wcześniej przez Pana forma opodatkowania – ryczałt ewidencjonowany – obowiązywała Pana przez cały rok podatkowy.
Jednakże, ustawą z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1265) ustawodawca w ramach tzw. Polskiego Ładu 2.0 umożliwił przejście na skalę podatkową w 2022 roku podatnikom, którzy wybrali jako formę opodatkowania podatek liniowy lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Wyboru tego podatnicy mogli dokonać po zakończeniu roku w zeznaniu rocznym PIT-36 albo PIT-36S.
Zgodnie z art. 15 ust. 1-10 ww. ustawy:
1. Podatnicy, którzy przed wejściem w życie ustawy stosowali ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, mogą wybrać opodatkowanie dochodów z 2022 roku na zasadach ogólnych, jeśli poinformują o tym w zeznaniu rocznym złożonym w terminie.
2. Wybór dokonany po złożeniu zeznania rocznego nie wywołuje skutków prawnych, jeśli podatnik wykazał w nim przychody z działalności gospodarczej.
3. W przypadku wyboru opodatkowania na zasadach ogólnych, podatnicy wykazują w zeznaniu:
1) osiągnięty dochód lub poniesioną stratę,
2) miesięczne lub kwartalne zaliczki należne i zapłacone z tytułu ryczałtu.
4. Podatnik musi zaprowadzić i uzupełnić księgę przychodów i rozchodów przed złożeniem zeznania. Nie uznaje się jej za nierzetelną tylko z powodu późniejszego założenia lub uzupełnienia.
5. Jeśli sporządzono remanent na 31 grudnia 2021 r., uznaje się go za sporządzony na 1 stycznia 2022 r. Jeśli nie, wartość początkowa remanentu wynosi 0 zł.
6. W przypadku działalności prowadzonej w formie spółki, zawiadomienia dokonują wszyscy wspólnicy.
7. Wybór opodatkowania nie dotyczy lat następnych.
8. Wyboru tego nie mogą dokonać:
1) podatnicy wskazani w art. 17 lub 22 ustawy zmienianej,
2) podatnicy, którzy złożyli odpowiednie oświadczenie z art. 17 ust. 1.
9. W przypadku wyboru zasad ogólnych, nie stosuje się przepisów dotyczących sankcji z ustawy zmienianej w art. 3.
10. Przepisy te stosuje się odpowiednio do podatników wskazanych w art. 9 ust. 5 i 6 ustawy zmienianej.
Z powyższych przepisów wynika, że zmiany formy opodatkowania z ryczałtu na skalę podatkową za 2022 rok podatnicy mogli dokonać w zeznaniu rocznym za 2022 rok. W tym celu powinni oni złożyć zeznanie PIT-36. Ponadto, jeżeli podatnik złożył za 2022 rok zeznanie na formularzu PIT-36L lub PIT-28, to nie może już zmienić formy opodatkowania za 2022 rok na skalę podatkową.
Mając na uwadze powyższe, w sytuacji, kiedy z Pana zeznania podatkowego za rok 2022 wynikała wola rozliczenia się wg zasad ogólnych (złożył Pan PIT-36 w terminie wynikającym z art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z 12 § 5 ustawy Ordynacja podatkowa, tj. do 2 maja 2023 roku, a także zaznaczył Pan w owym zeznaniu poz. 64 lub 65, czyli wskazanie, iż wybrał Pan opodatkowanie na zasadach określonych w art. 27 ustawy dochodów osiągniętych w 2022 r. z pozarolniczej działalności gospodarczej, które przez cały 2022 r. opodatkowane były ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych), miał Pan prawo do zmiany formy opodatkowania prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej z ryczałtu na zasady ogólne.
Zgodnie natomiast ze wskazanym wcześniej art. 15 ust. 7, wybór opodatkowania nie dotyczy lat następnych. Dlatego też, zważając na pełną treść pytania oraz wskazaną przez Pana argumentację, uznałem Pana stanowisko za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Informuję również, że rolą Organu przy wydawaniu interpretacji indywidualnej jest dokonywanie wykładni przepisów prawa podatkowego, a nie świadczenie doradztwa podatkowego ani wskazywanie rozwiązań optymalizacyjnych dla podatnika.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
