Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację projektu unijnego. - Interpretacja - 0461-ITPP2.4512.931.2016.1.KN

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 28.12.2016, sygn. 0461-ITPP2.4512.931.2016.1.KN, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację projektu unijnego.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2016 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniach 13 i 21 grudnia 2016 r. (daty wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację zadania pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniach 13 i 21 grudnia 2016 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację zadania pn. .

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie realizacji zadania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, Oś priorytetowa VI Ochrona środowiska i racjonalne gospodarowanie jego zasobami, Działanie 6.3 Ochrona zasobów bio i georóżnorodności oraz krajobrazu, w ramach którego ma zostać opracowane Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Przedmiotem projektu jest przygotowanie Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego wraz z niezbędną dokumentacją oraz przeprowadzeniem uzgodnień i sporządzeniem strategicznej oceny oddziaływania na środowisko. Opracowania i uzgodnienia realizowane w ramach projektu będą zgodne z obowiązującymi przepisami prawa, w tym ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W wyniku realizowanego projektu zostanie osiągnięty nadrzędny cel, jakim jest stworzenie prawnych podstaw do prowadzenia odpowiadającej bieżącym potrzebom polityki przestrzennej Gminy (w tym ochrony zasobów środowiska przyrodniczego), poprzez opracowanie i uchwalenie Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy. Szczegółowymi celami osiągniętymi w związku z realizacją projektu będą:

  • zapewnienie ochrony istniejącego stanu środowiska naturalnego z jednoczesnym umożliwieniem jego zrównoważonego rozwoju,
  • zatrzymanie niekontrolowanych inwestycji na obszarach chronionych powodujących pogorszenie jakości środowiska przyrodniczego,
  • wyznaczenie terenów pod zabudowę (mieszkaniową i usługową) i zahamowanie rozprzestrzeniania się zabudowy niekontrolowanej,
  • określenie obszarów i zasad ochrony środowiska i jego zasobów,
  • stworzenie podstaw do opracowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, a tym samym skrócenia procesów inwestycyjnych.

Opracowane Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego będzie stanowiło podstawę polityki przestrzennej gminy, która pośrednio wpływać będzie na możliwe zachowania w zakresie zagospodarowania przestrzennego gminy przez osoby i podmioty dysponujące nieruchomościami. Bezpośrednim odbiorcą dokumentacji będzie sama Gmina, która dzięki opracowanemu Studium będzie mogła łatwiej zarządzać przestrzenią gminy, w tym prowadzić politykę ochrony bio- i georóżnorodności. Analizowany projekt wpisuje się w cele Osi priorytetowej 6. RPO na lata 2014-2020 związanej z ochroną środowiska i racjonalnym gospodarowaniem jego zasobami. Wykonanie projektu nastąpi na podstawie obowiązujących przepisów prawa, m. in. ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz aktów wykonawczych określających zakres i procedury przygotowywania dokumentacji poprzedzającej opracowanie Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, jak również procedur związanych ze strategiczną oceną oddziaływania na środowisko, zgodnie z ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

Gmina jest pośrednikiem wykonującym zadanie, tzn. w ramach przeprowadzonego zapytania ofertowego wyłoniony został wykonawca. Po wykonaniu zadania Gmina nie będzie osiągała z tego tytułu żadnych dochodów, a realizacja zadania ma na celu dostosowanie stanu faktycznego do bieżącej sytuacji prawnej dokumentów będących podstawą do opracowania Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, jak również prowadzenia efektywnej polityki ochrony bio- i georóżnorodności.

Inwestycja finansowana będzie z następujących źródeł: 85% kwoty brutto środki Unii Europejskiej, 15% wkład własny Gminy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji zadania pn. , w dniu sporządzania wniosku o dofinansowanie oraz później, w okresie realizowania projektu oraz w okresie trwałości projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, zadanie inwestycyjne pn. należy do zadań własnych Gminy obejmujących sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Zgodnie z art. 91 ustawy o ochronie przyrody (Dz. U. z 2015 r., poz. 1651), wójt jest również podmiotem pełniącym rolę organu ochrony przyrody, który niewątpliwie wkomponowuje się w cel jaki został podniesiony we wniosku o dofinansowanie zadania z Regionalnego Programu Operacyjnego. Zdaniem Wnioskodawcy, na moment składania wniosku o dofinansowanie, oraz później, w okresie realizowania projektu oraz w okresie trwałości projektu, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego zadania.

W myśl przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz., 710; dalej jako ustawa o VAT"), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tj. gdy odliczenia tego dokonuje podatnik podatku VAT oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Z powyższego wynika, że wykluczona jest możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodbiegających temu podatkowi.

Należy zatem, zdaniem Wnioskodawcy, dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności rodzące skutki prawnopodatkowe jest wykonywanie czynności opodatkowanych.

Nadto, oprócz spełnienia przestanek pozytywnych obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, konieczne jest niezaistnienie przesłanek negatywnych, wymienionych w art. 88 ustawy o VAT.

Dodatkowo, na możliwość korzystania z prawa do odliczeń w podatku VAT, wpływa również kwalifikacja danego podmiotu jako podatnika podatku VAT wykonującego czynności opodatkowane. Wynika to z faktu, że tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT ma prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Na zasadzie art. 15 ust 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Jednocześnie, na zasadzie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Wynika z tego, że Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane w oparciu o umowy cywilnoprawne.

Zauważyć zatem trzeba, że zgodnie z brzmieniem art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, ze zm.), sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej należą do zadań własnych gminy. Z powyższego wynika, że zadanie nieinwestycyjne pn. , na podstawie którego możliwe będzie dostosowanie stanu faktycznego do bieżącej sytuacji prawnej dokumentów będących podstawą do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, oraz prowadzenie polityki ochrony bio- i georóżnorodności stanowi niewątpliwie realizowanie zadań własnych Gminy, przy czym te działania pozbawione są cech działań cywilnoprawnych.

Wobec powyższego, stwierdzić należy, iż towary i usługi, które Wnioskodawca zamierza nabyć w ramach realizowania przedmiotowego zadania nieinwestycyjnego, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, ani na etapie składania aplikacji do przedmiotowego zadania nieinwestycyjnego, ani w okresie jego realizowania i trwałości. Jednocześnie, opracowanie Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego w ramach realizowania przedmiotowego zadana nieinwestycyjnego, jest wykonywaniem zadań własnych Gminy poza sferą cywilnoprawną, co z kolei wskazuje za przyjęciem, że w ramach tego projektu Gmina nie jest podatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

Zatem z uwagi na powyższe uznać należy, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego zadania, tak w momencie składania wniosku o dofinansowanie, oraz później, w okresie realizowania projektu oraz w okresie trwałości projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy