Podatek od towarów i usług w zakresie zwrotu kwoty podatku naliczonego z tytułu zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją Działani... - Interpretacja - ILPP4/4512-1-145/16-2/JN

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 12.07.2016, sygn. ILPP4/4512-1-145/16-2/JN, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie zwrotu kwoty podatku naliczonego z tytułu zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją Działania 19. Wsparcie dla Rozwoju Lokalnego w Ramach Inicjatywy Leader, Poddziałania 19.3 Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania oraz Poddziałania 19.4 Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2016 r. (data wpływu 1 czerwca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu kwoty podatku naliczonego z tytułu zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją Działania 19. Wsparcie dla Rozwoju Lokalnego w Ramach Inicjatywy Leader, Poddziałania 19.3 Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania oraz Poddziałania 19.4 Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 czerwca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu kwoty podatku naliczonego z tytułu zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją Działania 19. Wsparcie dla Rozwoju Lokalnego w Ramach Inicjatywy Leader, Poddziałania 19.3 Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania oraz Poddziałania 19.4 Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie zostało wpisane do rejestru KRS w dniu 27 sierpnia 2008 r. Celem działania Stowarzyszenia jest działanie na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich z uwzględnieniem należytej ochrony oraz promocji środowiska naturalnego i realizowanie Lokalnej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego, mobilizowanie społeczności lokalnej do wzięcia udziału w procesie zrównoważonego rozwoju Obszarów Wiejskich. W trakcie bieżącego roku Stowarzyszenie podpisało umowę o warunkach i sposobie realizacji strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność. Z dotacji przyznanej w tej umowie Stowarzyszenie będzie korzystać w latach 2016-2023.

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania w ramach umowy realizuje Działanie 19. Wsparcie dla Rozwoju Lokalnego w ramach inicjatywy Leader, Poddziałanie 19.3 Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania oraz Poddziałanie 19.4 Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji. W ramach Poddziałania 19.3 Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania będą realizowane 3 projekty współpracy: dwa z LGD z terenu Polski, jeden projekt międzynarodowy.

W ramach projektów współpracy będą finansowane koszty administracyjne: wynagrodzenie koordynatorów projektów, opłaty za usługi bankowe, opłaty za zakup materiałów biurowych, opłaty za wykonanie (projekt) materiałów informacyjnych, opłata za druk materiałów informacyjnych, organizacja szkoleń dla uczestników projektów, organizacja targów, zakup sprzętu, zakup usług hotelowych i cateringowych, zakup usług transportowych, zakup ubezpieczenia OC, NNW, zakup produktów do wytworzenia produktu lokalnego, organizacja konferencji podsumowujących projekty. Umowy na dofinansowanie projektów i rozliczanie ich realizacji będzie prowadził Urząd Marszałkowski Województwa oraz AMiMR jako instytucja płatnicza.

Wszystkie świadczenia dla beneficjentów projektów Stowarzyszenie będzie świadczyło nieodpłatnie. Realizując projekty współpracy Stowarzyszenie nie będzie osiągało żadnego obrotu, usługi szkoleniowe będą mieściły się w zakresie edukacji. Realizując operacje w zakresie przygotowania i wdrażania projektów współpracy Stowarzyszenie po stronie zakupów materiałów i VAT (...) na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o PTU, a otrzymana dotacja nie ma wpływu na cenę świadczonych przez Stowarzyszenie usług. Nabyte towary i usługi nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w okresie 2016-2023 r., tj. w okresie przygotowania i wdrażania projektów współpracy w ramach PROW 2014-2020.

W ramach Poddziałania 19.4 Wsparcie na rzecz kosztów bieżących aktywizacji finansowane będą koszty utrzymania biura, tj. najem, media, płace, materiały biurowe, obsługa księgowa, wyposażenie biura, nieodpłatna działalność szkoleniowa i doradcza dla potencjalnych beneficjentów z terenu objętego działaniem Stowarzyszenia, środki czystości, przenośny internet. Zakupione będą usługi telefonu stacjonarnego oraz komórkowego, zakupiona zostanie domena, poniesione zostaną koszty związane z prowadzeniem rachunku bankowego oraz związane z prowizją za wykonywane przelewy bankowe. Pozostałymi kosztami będą koszty reklamy i ogłoszeń prasowych. Zadaniem Stowarzyszenia będzie przygotowanie postępowania konkursowego oraz wybieranie projektów, które przyczynią się do realizacji przyjętej strategii. Umowę o dofinansowanie projektów i rozliczanie finansowe będą prowadzone przez instytucje wdrażające, tj. Stowarzyszenie (projekty grantowe), Urząd Marszałkowski (projekty konkursowe) oraz instytucję płatniczą ARiMR. Wszelkie świadczenia dla beneficjentów projektu Stowarzyszenie będzie świadczyło nieodpłatnie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie nie będąc zarejestrowanym podatnikiem VAT, ma prawo do zwrotu podatku naliczonego VAT od zakupów towarów i usług dokonywanych w Polsce w związku z realizacją Działania 19. Wsparcie dla Rozwoju Lokalnego w Ramach Inicjatywy Leader, Poddziałania 19.3 Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania oraz Poddziałania 19.4 Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będąc podatnikiem VAT, nie ma on prawa do zwrotu podatku naliczonego VAT od zakupów towarów i usług związanych z realizacją projektów współfinansowanych ze środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej. Dokonywane zakupy będą dotyczyły działalności zwolnionej z VAT przedmiotowo. Wobec powyższego nie występują przesłanki stwarzające podstawy do zwrotu podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Z przepisów ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie zostało wpisane do rejestru w dniu 27 sierpnia 2008 r. Celem działania Wnioskodawcy jest działanie na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich z uwzględnieniem należytej ochrony oraz promocji środowiska naturalnego i realizowanie Lokalnej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego, mobilizowanie społeczności lokalnej do wzięcia udziału w procesie zrównoważonego rozwoju Obszarów Wiejskich. W trakcie bieżącego roku Stowarzyszenie podpisało umowę o warunkach i sposobie realizacji strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność.

Wnioskodawca w ramach umowy realizuje Działanie 19. Wsparcie dla Rozwoju Lokalnego w ramach inicjatywy Leader, Poddziałanie 19.3 Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania oraz Poddziałanie 19.4 Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji. W ramach Poddziałania 19.3 Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania będą realizowane 3 projekty współpracy: dwa z LGD z terenu Polski, jeden projekt międzynarodowy.

Nabywane towary i usługi nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wszelkie świadczenia dla beneficjentów wykonywanych działań Stowarzyszenie będzie świadczyło nieodpłatnie. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. działania.

W zakresie przedmiotowego działania Stowarzyszenie nie będzie miało również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz.U. z 2013 r., poz. 1656). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot tego podatku na podstawie przepisów rozdziału 4 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Stowarzyszenie nie będzie miało prawa do zwrotu podatku naliczonego VAT od zakupów towarów i usług dokonywanych w Polsce, w związku z realizacją Działania 19. Wsparcie dla Rozwoju Lokalnego w Ramach Inicjatywy Leader, Poddziałania 19.3 Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania oraz Poddziałania 19.4 Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 Ordynacji podatkowej. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej, tut. Organ dokonuje oceny stanowiska wnioskodawcy.

W związku z powyższym należy zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, że Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT a zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy, w szczególności konieczności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania powstałego w efekcie działania mienia do wykonywania czynności opodatkowanych, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu