Zwolnienie od podatku sprzedaży działek leśnych. - Interpretacja - ITPP3/4512-112/16/APR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 06.05.2016, sygn. ITPP3/4512-112/16/APR, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Zwolnienie od podatku sprzedaży działek leśnych.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2016 r. (data wpływu 8 marca 2016 r.), uzupełnionym w dniu 5 maja 2016 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności sprzedaży niezabudowanych działek gruntu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2016 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 5 maja 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności sprzedaży niezabudowanych działek gruntu.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Urząd Miejski w S. jest czynnym podatnikiem VAT.

Działki o numerach geodezyjnych - 693/10 o powierzchni 0,0045 ha i 693/11 o powierzchni 0,0305 ha, położone we wsi O., stanowią własność Gminy. Zgodnie z zapisem w ewidencji gruntów obie działki są leśne - zapis LsV. Plan ogólny zagospodarowania przestrzennego Gminy, zatwierdzony uchwałą Rady Miasta z dnia 25 maja 1988 r., utracił moc prawną z dniem 31 grudnia 2003 r. W planie tym działki o nr 693/10 i 693/11 przeznaczone były pod teren projektowanego kompleksu zabudowy mieszkaniowej niskiej intensywności (głównie jednorodzinnej) oraz usług podstawowych w tym głównie z zakresu oświaty, handlu, rzemiosła i gastronomii (symbol w planie 8,4 MN, UO, UP).

Zgodnie z zapisami w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania gminy - Uchwała Rady Miasta i Gminy z dnia 17 czerwca 1998 r., wyżej wymienione działki posiadają przeznaczenie - strefa VII - strefy buforowe pomiędzy strefą urbanizacji a strefami krajobrazu chronionego. Wieś O. Obszar kontynuacji, przekształceń i rozwoju zagospodarowania. Funkcje obszaru: zabudowa zagrodowa, rolnicza, mieszkaniowa, usługowa w zakresie inwestycji, które nie są szczególnie szkodliwe dla środowiska i nie mają negatywnego wpływu na środowisko. Nowa zabudowa dostosowana do skali tradycyjnego charakteru zabudowy istniejącej (symbol w studium - II.5.3.).

Dla przedmiotowych działek o numerach 693/10 i 693/11 nie były wydane decyzje o warunkach zabudowy. Zgodnie z opinią architekta tut. Urzędu, przedmiotowe działki mogą stanowić samodzielną działkę. Obecnie działki te zostaną przeznaczone do sprzedaży w formie przetargu nieograniczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przy sprzedaży działek o nr 693/10 i 693/11 położonych we wsi O., w formie przetargu nieograniczonego, należy zastosować podatek VAT 23% - zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, czy też art. 43 ust. 1 pkt 9 - dotyczący zwolnienia...

Zdaniem Wnioskodawcy, należy zastosować art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy dotyczący zwolnienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Stawka podatku zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych wydanych na jej podstawie, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Artykuł 43 ust. 1 pkt 9 ustawy stanowi, że zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych regulacji prawnych prowadzi do stwierdzenia, że sprzedaż działek położnych we wsi O. o numerach 693/10 i 693/11, będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że aktualnie dla przedmiotowych działek nie istnieje plan zagospodarowania przestrzennego gminy i nie wydano dla nich decyzji o warunkach zabudowy. Zatem działki te nie stanowią terenów budowlanych w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy i tym samym o ile przed zawarciem transakcji sprzedaży, dla terenu obejmującego ww. działki nie zostanie uchwalony nowy plan zagospodarowania przestrzennego przewidujący przeznaczenie pod zabudowę ani też nie zostanie dla tych działek wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania przestrzennego spełnione będą warunki do zastosowania wskazanego zwolnienia od podatku.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy