Nabycie Sprzętu z wgranym oprogramowaniem zgodnie z zasadą odwrotnego obciążenia oraz opodatkowania dostaw Sprzętu z wgranym oprogramowaniem zgodnie... - Interpretacja - ILPP4/4512-1-335/15-7/IL

www.shutterstock.com

Interpretacja indywidualna z dnia 13.01.2016, sygn. ILPP4/4512-1-335/15-7/IL, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Nabycie Sprzętu z wgranym oprogramowaniem zgodnie z zasadą odwrotnego obciążenia oraz opodatkowania dostaw Sprzętu z wgranym oprogramowaniem zgodnie z zasadą odwrotnego obciążenia.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) i art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 10 września 2015 r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r., poz. 1649) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2015 r. (data wpływu 9 października 2015 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 grudnia 2015 r. (data wpływu 4 stycznia 2016 r.) oraz pismem z dnia 29 grudnia 2015 r. (data wpływu 5 stycznia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nabyć Sprzętu z wgranym oprogramowaniem zgodnie z zasadą odwrotnego obciążenia oraz opodatkowania dostaw Sprzętu z wgranym oprogramowaniem zgodnie z zasadą odwrotnego obciążenia jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 października 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nabyć Sprzętu z wgranym oprogramowaniem zgodnie z zasadą odwrotnego obciążenia oraz opodatkowania dostaw Sprzętu z wgranym oprogramowaniem zgodnie z zasadą odwrotnego obciążenia. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 grudnia 2015 r. (data wpływu 4 stycznia 2016 r.) o opis sprawy oraz pismem z dnia 29 grudnia 2015 r. (data wpływu 5 stycznia 2016 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka A (dalej: Wnioskodawca) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT). Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie oddawania rzeczy do używania na podstawie umów leasingu. W ramach zawieranych umów Wnioskodawca świadczy usługi leasingu bądź dokonuje dostawy towarów (np. w ramach leasingu finansowego, a także po zakończeniu umowy leasingu operacyjnego). Przedmiotem leasingu mogą być urządzenia elektroniczne, wymienione w pozycjach od 28a do 28c załącznika nr 11 do ustawy o VAT, takie jak komputery przenośne, tablety, notebooki i laptopy, telefony komórkowe, w tym smartfony oraz konsole do gier wideo, czy też pozostałe urządzenia do gier zręcznościowych lub hazardowych z elektronicznym wyświetlaczem (dalej: Sprzęt elektroniczny lub Sprzęt). Wnioskodawca nabywa Sprzęt elektroniczny od czynnych, zarejestrowanych podatników VAT (dalej: Dostawcy). Dostawy Sprzętu (w ramach umów leasingu finansowego i sprzedaży po leasingu operacyjnym) są również dokonywane na rzecz zarejestrowanych, czynnych podatników VAT (dalej: Leasingobiorcy lub Korzystający).

Analizując nabycie, jak i dostawy Sprzętu przez Wnioskodawcę, należy wziąć pod uwagę, iż może posiadać on wgrane fabrycznie oprogramowanie. Oprogramowanie takie może również być wgrane przez dystrybutora każdorazowo jednak jest to oprogramowanie dostępne na Sprzęcie, nie zaś na odrębnym nośniku.

1. Zakupy Sprzętu przez Wnioskodawcę

W praktyce proces zakupów Sprzętu dokonywanych przez Wnioskodawcę na potrzeby zawieranych z klientami umów leasingu realizowany jest w następujący sposób:

  1. Klienci Wnioskodawcy (Korzystający) z różnych regionów Polski zawierają z Wnioskodawcą umowy leasingu, których przedmiotem jest Sprzęt wskazując ilości, modele oraz dostawcę, u którego Wnioskodawca ma nabyć Sprzęt.
  2. Handlowiec Wnioskodawcy, który obsługuje danego Korzystającego składa zamówienie u wskazanego Dostawcy. Należy przy tym podkreślić, że handlowcy Wnioskodawcy nie posiadają wiedzy na temat działań innych handlowców działających na terenie Polski. Każdy z nich niezależnie od innych składa zamówienia na towary, w tym Sprzęt; nie można przy tym wykluczyć, że zamówienia takie mogą być składane u tych samych Dostawców. Co więcej, możliwe są również sytuacje, w których to sam Korzystający składa zamówienie na Sprzęt u Dostawcy, a następnie, na podstawie odrębnych ustaleń między Korzystającym i Wnioskodawcą, to Wnioskodawca dokonuje zakupu tego Sprzętu od Dostawcy i oddaje go do używania Korzystającemu. W efekcie możliwa jest sytuacja, gdy Wnioskodawca (za pośrednictwem handlowców) dokona kilku zamówień i kilku nabyć Sprzętu od tego samego Dostawcy w tym samym dniu lub w ciągu kilku dni, w tym również w wyniku zamówień złożonych u Dostawcy przez Korzystającego. Każde z tych zamówień może być złożone na kwotę nieprzekraczającą 20 000 zł netto, zaś łącznie wartość zamówień złożonych niezależnie u tego samego Dostawcy w ciągu jednego lub kilku kolejnych dni przez jednego lub kilku handlowców (bądź samego Korzystającego) może przekroczyć wartość 20 000 zł netto.
  3. Zamówienia na zakup Sprzętu mogą być składane w szczególności drogą telefoniczną, faksem lub elektroniczną (mailową). Sprzęt może zostać również nabyty bezpośrednio w punktach handlowych Dostawców, wskazanych przez Korzystających.
  4. Na potrzeby jednej ramowej umowy leasingu Wnioskodawca może dokonać kilku odrębnych zamówień Sprzętu. Ewentualnie, jeśli okaże się, że ilość Sprzętu nie jest wystarczająca, dane zamówienie może zostać rozszerzone, tzn. zostanie uzgodnione z Dostawcą, że ilość dostarczonego Sprzętu będzie większa niż ustalono pierwotnie. Takie rozszerzenie zamówienia może mieć miejsce zarówno jeszcze przed faktycznym dokonaniem dostawy sprzętu, jak i po nim.
  5. W pewnych sytuacjach może się zdarzyć, że handlowiec będzie w stanie złożyć jedno zamówienie na zakup Sprzętu u danego Dostawcy na potrzeby kilku umów leasingu np. w sytuacji, gdy w danym dniu bądź w ciągu kolejnych kilku dni handlowiec ten będzie zaangażowany w zawarcie kilku umów leasingu dotyczących Sprzętu dla kilku Leasingobiorców, którzy jako źródło zakupu wskazali danego Dostawcę.

Co do zasady, w przypadku zakupów Sprzętu na potrzeby zawieranych umów leasingu Wnioskodawca nie zawiera umów ramowych ani innego rodzaju umów handlowych z dostawcami Sprzętu elektronicznego. Zakupy Sprzętu, jak opisano powyżej, dokonywane są na podstawie niezależnych zamówień, przy czym to, od kogo Wnioskodawca nabędzie Sprzęt, jest w pełni uzależnione od woli Korzystającego. To on bowiem wskazuje zarówno to co ma być przedmiotem umowy leasingu, jak i Dostawcę.

Powyżej opisane warunki sprzedaży mają charakter rynkowy. Taki sposób nabywania Sprzętu jest typowy dla działalności Wnioskodawcy (jak i innych firm leasingowych) i wynika ze specyfiki działalności leasingowej, gdzie wybór towaru zależny jest od woli Korzystającego. Ceny, po których Sprzęt jest nabywany również mają charakter rynkowy, aczkolwiek, z uwagi na ilość i wartość Sprzętu nabywanego przez Wnioskodawcę, może ona uzyskiwać rabaty od Dostawców. Wnioskodawca nie dokonuje sztucznego podziału zamówień.

Wnioskodawca może, oprócz nabycia Sprzętu na potrzeby zawieranych umów leasingu, nabywać Sprzęt również dla potrzeb własnych. W tym celu zawiera umowy ramowe z Dostawcami Sprzętu, ewentualnie umowę taką zawiera podmiot powiązany, zaś Wnioskodawca (jako podmiot z tej samej grupy kapitałowej) jest uprawniony by na podstawie tak zawartej umowy ramowej składać zamówienia na zakup Sprzętu. W tym przypadku umowy ramowe określają jedynie ogólne warunki składania zamówień i realizacji dostaw. W szczególności Wnioskodawca nie zobowiązuje się w żaden sposób do dokonania zakupów Sprzętu w określonym czasie i o określonej wartości w efekcie w danym okresie funkcjonowania takiej umowy (np. roku), Wnioskodawca może w ogóle nie nabyć Sprzętu od danego Dostawcy, jak i nabyć Sprzęt o łącznej wartości przekraczającej 20 000 zł netto. W analizowanej sytuacji dostawy Sprzętu są realizowane na rzecz Wnioskodawcy na podstawie odrębnych zamówień składanych przez Wnioskodawcę, przy czym wartość każdego z nich może kształtować się na poziomie przekraczającym bądź nieprzekraczającym 20 000 zł netto.

2. Dostawy Sprzętu przez Wnioskodawcę

Nabyty Sprzęt będzie przedmiotem tzw. leasingu operacyjnego (stanowiącego usługę na gruncie Ustawy o VAT) albo finansowego (stanowiącego dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 Ustawy o VAT).

W przypadku leasingu finansowego wartość odsetkowego elementu rat leasingowych jest zmienna w czasie, z uwagi np. na zmianę stóp procentowych lub referencyjnych kursów walut w przypadku leasingu denominowanego zmiany te, tj. ich kierunek i skala, są niemożliwe do oszacowania w chwili zawierania umowy leasingu. Wydając Sprzęt Korzystającemu po zawarciu umowy leasingu finansowego Wnioskodawca wystawia fakturę ustalając podstawę opodatkowania dostawy w oparciu o elementy znane w danym momencie (tj. w oparciu o obowiązujące w danym momencie stopy procentowe oraz kurs referencyjny waluty dla leasingu denominowanego). Niemniej jednak, wartość poszczególnych rat leasingowych, na skutek zmian powyższych parametrów, będzie się zmieniać w stosunku do wartości założonej na początku, przyjętej dla celów ustalenia podstawy opodatkowania VAT. W efekcie możliwe są następujące sytuacje:

  1. po zakończeniu umowy leasingu okazuje się, że łączna wartość rat leasingowych (stanowiąca podstawę opodatkowania dostarczonego Sprzętu) przekroczyła 20 000 zł netto, podczas gdy pierwotnie, tj. w chwili zawarcia umowy leasingu, ustalona suma tych rat kształtowała się na poziomie nieprzekraczającym 20 000 zł netto w takim przypadku Wnioskodawca w chwili zawarcia umowy leasingu wystawiła fakturę z zawartym w niej podatkiem VAT, podczas gdy po zakończeniu okresu umowy okazuje się, że dostawa powinna podlegać opodatkowaniu na zasadzie odwrotnego obciążenia;
  2. podstawa opodatkowania ustalona w chwili wydania Sprzętu na podstawie umowy leasingu kształtuje się na poziomie przekraczającym 20 000 zł netto, podczas gdy po zakończeniu umowy leasingu okazuje się, że suma rat leasingowych wyniosła nie więcej niż 20 000 zł netto w takim przypadku w chwili wydania Sprzętu do umowy leasingu Korzystającemu Wnioskodawca wystawi fakturę bez podatku VAT, gdyż dostawa objęta będzie opodatkowaniem na zasadzie odwrotnego obciążenia.

Wnioskodawca dokonuje również dostaw Sprzętu po zakończeniu leasingu operacyjnego, jak i tzw. sprzętu poleasingowego. W tym ostatnim przypadku są to zasadniczo towary, w stosunku do których Korzystający nie skorzystali z opcji wykupu. Takie towary, w tym Sprzęt elektroniczny, mogą być sprzedawane na aukcjach internetowych. Aukcje te odbywają się w ten sposób, iż do wyznaczonego z góry momentu oferenci mogą składać oferty zakupu oferowanego towaru po określonej przez siebie cenie. Wyłonienie nabywcy i ustalenie ceny nabycia przedmiotu aukcji następuje z chwilą udzielenia przez EFL przybicia, które dokonywane jest drogą e-mailową lub telefonicznie. Przybicie może zostać udzielone uczestnikowi aukcji, który zaoferował najwyższą cenę w toku aukcji, a w przypadku niewywiązania się przez niego z transakcji kolejnemu, pod względem najwyższej oferowanej ceny, uczestnikowi. Rzecz zostaje zatem sprzedana w momencie udzielenia przybicia. Wnioskodawca dokonuje w tym trybie sprzedaży całych partii sprzętu poleasingowego, jednak poszczególne egzemplarze towaru często mogą być wystawiane osobno. Zdarza się jednak, że jeden kupujący, będący zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, bierze udział w kilku aukcjach. W ten sposób ten kupujący może, nawet w tym samym momencie, nabyć wiele egzemplarzy Sprzętu elektronicznego, także tego samego typu. Łączna wartość Sprzętu elektronicznego, kupionego w taki sposób na kilku oddzielnych aukcjach, może przekroczyć wartość 20 000 zł netto.

Jeśli natomiast chodzi o planowy wykup Sprzętu przez dotychczasowego Korzystającego po upływie podstawowego okresu trwania umowy leasingu operacyjnego, to może wystąpić sytuacja, w której korzysta on równocześnie z kilku lub kilkunastu laptopów (bądź innego rodzaju Sprzętu) na podstawie odrębnych umów leasingu. Przykładowo, Korzystający może używać 24 laptopów w oparciu o 12 umów leasingu. Co więcej, na każdy z tych laptopów może być również zawarta odrębna umowa leasingu. Może się jednak zdarzyć, że wszystkie te umowy leasingu ulegną zakończeniu w zbliżonym czasie, zaś Korzystający zdecyduje się nabyć Sprzęt. Jeśli dostawy Sprzętu na rzecz Korzystającego w ramach takiego wykupu dotyczyć będą np. 24 laptopów, w danym miesiącu, może się zdarzyć, że ich łączna cena sprzedaży netto przekroczy 20 000 zł. Będą to jednak laptopy uprzednio wykorzystywane przez Korzystającego na podstawie odrębnych umów leasingu.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że nabywany i sprzedawany przez Wnioskodawcę Sprzęt z wgranym oprogramowaniem, które nie jest dostarczane na odrębnym nośniku, jest klasyfikowany według obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2011 r. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293, ze zm.) mieści się odpowiednio w grupowaniach:

  • PKWiU 26.20.11.0 dla Sprzętu takiego jak laptopy i notebooki, komputery kieszonkowe i podobne;
  • PKWiU 26.30.22.0 dla Sprzętu takiego jak telefony komórkowe;
  • PKWiU 26.40.60.0 dla Sprzętu takiego jak konsole do gier wideo i pozostałe urządzenia do gier zręcznościowych lub hazardowych z elektronicznym wyświetlaczem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy w przypadku Sprzętu z wgranym oprogramowaniem, który nie jest dostarczany na odrębnym nośniku, przedmiotem nabycia lub dostawy przez Wnioskodawcę jest Sprzęt, objęty procedurą odwrotnego obciążenia jeśli dostawa obywa się w ramach JGT i jej wartość przekracza 20.000 zł netto... oznaczone we wniosku nr 7

Zdaniem Wnioskodawcy, Sprzęt z wgranym oprogramowaniem, które nie jest dostarczane na odrębnym nośniku, stanowi dla celów podatku VAT jeden towar, tj. Sprzęt, a tym samym w całości Sprzęt taki będzie objęty procedurą odwrotnego obciążenia, jeśli dostawa obywać się będzie w ramach JGT i jej wartość przekroczy netto 20.000 zł.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

W ocenie Wnioskodawcy Sprzęt z wgranym oprogramowaniem, które nie jest dostarczane na odrębnym nośniku, stanowi dla celów podatku VAT jeden towar, tj. Sprzęt, a tym samym w całości Sprzęt taki będzie objęty procedurą odwrotnego obciążenia, jeśli dostawa obywać się będzie w ramach JGT i jej wartość przekroczy 20.000 zł netto.

Potwierdzenia w tym zakresie dostarcza Broszura, w której na stronach 4-5 Minister Finansów wskazał szereg przykładów towarów stanowiących zestaw i objętych procedurą odwrotnego obciążenia w razie spełnienia dodatkowych warunków. Jednym z przykładów wskazanych w Broszurze jest właśnie komputer przenośny z zainstalowanym dodatkowym oprogramowaniem Minister Finansów wskazuje w tym przypadku, że produkt ten mieści się w grupowaniu PKWiU 26.20.11.0 jego dostawa objęta jest mechanizmem odwrotnego obciążenia (jeśli transakcja przekracza określony limit kwotowy patrz część III).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Według art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
  3. dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.

W myśl art. 17 ust. 1c ustawy w przypadku dostaw towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się, jeżeli łączna wartość tych towarów w ramach jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej te towary, bez kwoty podatku, przekracza kwotę 20 000 zł.

Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia VAT na podatnika, na rzecz którego jest dokonywana dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy. Zasada tzw. odwrotnego obciążenia polega na tym, że to nabywca a nie dostawca rozlicza VAT od transakcji związanych z ww. towarami.

Ustawodawca w załączniku nr 11 do ustawy zawierającym wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, w poz. 28a-28c wymienił towary:

  • zgrupowane pod symbolem PKWiU ex 26.20.11.0 przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie zgrupowane pod symbolem PKWiU ex 26.30.22.0 telefony dla sieci komórkowych lub dla innych sieci bezprzewodowych wyłącznie telefony komórkowe, w tym smartfony,
  • zgrupowane pod symbolem PKWiU ex 26.40.60.0 konsole do gier wideo (w rodzaju stosowanych z odbiornikiem telewizyjnym lub samodzielnym ekranem) i pozostałe urządzenia do gier zręcznościowych lub hazardowych z elektronicznym wyświetlaczem z wyłączeniem części i akcesoriów.

Stosownie do art. 5a ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Ponieważ jednak symbole dotyczące towarów z poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy zawierają dodatkowe oznaczenie ex oznacza to, zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, że zakres wyrobów znajdujący się w tej pozycji jest węższy niż określony w danym grupowaniu PKWiU.

Wskazać należy, że w praktyce handlowej występują przypadki sprzedaży towarów w formie zestawów. Ponieważ zakres stosowania mechanizmu odwróconego obciążenia wyznaczony jest, co do zasady, Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (według której sklasyfikowane są towary w załączniku nr 11 do ustawy), reguły związane z klasyfikacjami statystycznymi należy odpowiednio przyjąć w przypadku towarów sprzedawanych w formie zestawów. Biorąc pod uwagę różny charakter zestawów, jakie pojawiają się na rynku, klasyfikowanie tego rodzaju produktów powinno być dokonywane indywidualnie.

Jak wskazał Wnioskodawca, nabywany i sprzedawany przez niego Sprzęt z wgranym oprogramowaniem, który nie jest dostarczany na odrębnym nośniku, jest klasyfikowany według obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2011 r. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.), w grupowaniach:

  • PKWiU 26.20.11.0 dla Sprzętu takiego jak laptopy i notebooki, komputery kieszonkowe i podobne;
  • PKWiU 26.30.22.0 dla Sprzętu takiego jak telefony komórkowe;
  • PKWiU 26.40.60.0 dla Sprzętu takiego jak konsole do gier wideo i pozostałe urządzenia do gier zręcznościowych lub hazardowych z elektronicznym wyświetlaczem.

Biorąc pod uwagę powyższe należy zatem stwierdzić, że w przypadku Sprzętu (wskazanego w opisie sprawy) z wgranym oprogramowaniem, który nie jest dostarczany na odrębnym nośniku i który jest zakwalifikowany do wskazanego przez Wnioskodawcę symbolu PKWiU, przedmiotem nabycia lub dostawy jest towar objęty procedurą odwrotnego obciążenia jeśli dana dostawa odbywa się w ramach JGT i jej wartość przekracza 20.000 zł.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, że zgodnie z przepisem art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa zainteresowany występując z konkretnym pytaniem podatkowym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez niego.

W związku z powyższym należy wskazać, że w niniejszej sprawie wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, przy jego wskazaniu, że nabycie/dostawa towarów będących przedmiotem pytania odbywają się w ramach JGT i ich wartość przekracza 20.000 zł. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Dodatkowo tut. Organ informuje, że w zakresie zdefiniowania nabyć Sprzętu elektronicznego na potrzeby umów leasingu lub na potrzeby własne jako jednolite gospodarczo transakcje, zdefiniowania dostaw Sprzętu elektronicznego w ramach aukcji internetowych jako jednolite gospodarczo transakcje, zdefiniowania nabycia dodatkowego Sprzętu w ramach rozszerzenia zamówienia jako jednolite gospodarczo transakcje, zdefiniowania dostaw Sprzętu, w ramach wykupu ich przez Korzystającego po upływie okresu korzystania ze sprzętu na podstawie umów leasingu jako jednolite gospodarczo transakcje dnia 18 grudnia 2015 r. zostało wydane postanowienie nr ILPP4/4512-1-335/15-3/IL. Natomiast w zakresie momentu dokonania korekty w związku ze zmianą podstawy opodatkowania dostaw towarów oraz obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej od nabywcy towarów dnia 18 grudnia 2015 r. została wydana interpretacja indywidualna nr ILPP4/4512-1-335/15-4/IL.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 988 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu