
Temat interpretacji
Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art.14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) w odpowiedzi na zapytanie z dnia 30.04.2004 r. wyjaśnia co następuje:
Jak wynika z treści pisma, Fabryka Maszyn na mocy art. 160 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, przejęła prawa i obowiązki Oddziału z dniem 01.05.2004 r. ww. Oddział rozliczał się dotychczas odrębnie na mocy art. 5 ust. 2 ustawy z dnia
08.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 11, poz. 50 ze zm.)
W związku z powyższym Spółka zwróciła się o uzyskanie odpowiedzi na ww. pytania:
- 1) czy zasadnym będzie prowadzenie przez Oddział ewidencji cząstkowej oraz dla celów zbilansowania podatku deklaracji cząstkowej, która następnie będzie przekazywana do Fabryki celem sporządzenia zbiorczej deklaracji VAT-7 ?.
- 2) czy dla celów identyfikacji dokumentacji, należy w procedurze fakturowania wprowadzić dodatkowe odrębne oznaczenia faktur wystawianych przez oddział, który prowadząc działalność koncesjonowaną, w oparciu o koncesje udzielone przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki oraz ustawy Prawo Energetyczne jest zobligowany do odrębnego prowadzenia ksiąg oraz ewidencjonowania
zdarzeń gospodarczych i czy dodatkowe zapisy na fakturach, są zgodne z art. 106 ustawy o VAT ?.
- 3) czy sposób obliczenia proporcji w aspekcie art. 90 ustawy o VAT, powinien dotyczyć łącznych obrotów Fabryki i Oddziału, który do 30.04.2004 r. był odrębnym podatnikiem VAT ?.
- 4) czy dokumentacja związana z obrotem w zakresie podatku VAT może być przechowywana na terenie oddziału, czy też powinna być umiejscowiona w Fabryce ?.
W przedmiocie wniesionych zapytań Wnioskodawca przedstawił następującą ocenę prawną:
- 1) Sporządzanie deklaracji i ewidencji cząstkowej jest jak najbardziej zasadne i pozostaje w zgodzie z przepisami ustawy o VAT.
2) Umieszczanie dodatkowych zapisów na fakturach, dotyczących np.: wyspecyfikowania wystawcy lub płatnika, jako podmiotu działającego w ramach struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa, jest dopuszczalne i pozostaje w zgodzie z przepisami prawa.
3) Dla prawidłowego rozliczenia VAT według Spółki należy do obrotu uwzględnić łącznie czynności Spółki i Oddziału.
4) Dopuszczalne jest by dokumentację w zakresie podatku VAT prowadził Oddział, a na czas kontroli udostępniał ją kontrolującym.
Zdaniem tut. Urzędu:
Ad.1 Zgodnie z art. 160 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) osoba prawna, której zakłady (oddziały) rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem 1 maja 2004 r. we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki swojego zakładu (oddziału), który przestał być wyodrębnionym podatnikiem w zakresie w jakim dotyczą przepisy podatku od towarów i usług. Po utracie statusu podatnika przez
zakład (oddział) wykonywanie tych praw powraca do osoby prawnej (podatnika).
W związku z powyższym dla celów rozliczenia podatku od towarów i usług Podatnik winien prowadzić stosownie do art. 109 ust. 3 ustawy ewidencję, zawierającą dane określone w tym przepisie, pozwalającą na prawidłowe sporządzenie deklaracji podatkowej. Należy przy tym wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie warunkują sposobu prowadzenia dokumentacji, wynikającej z innych ustaw, w tym ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. Nr 76, poz. 694 ze zm. ). Prowadzenie przez Podatnika dodatkowych ewidencji cząstkowych dla oddziałów nie stoi w sprzeczności z obowiązującymi przepisami ustawy. Podatnik winien jednak składać w urzędzie jedną deklarację VAT -7.
Ad.2 Elementy, jakie powinna zawierać faktura VAT zostały wymienione w art. 106 ust. 1 ustawy o VAT i rozszerzone w przepisie § 12 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku
niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971). Należy wskazać, że wyliczenie danych, które powinna zawierać faktura, nie jest wyliczeniem enumeratywnym, na co wskazuje użyte w przepisie sformułowanie co "najmniej". Podanie w fakturze innych danych, ułatwiających w ramach przedsiębiorstwa wewnętrzną specyfikację i identyfikację dokumentacji, zarówno w przypadku faktur sprzedaży, jak i faktur zakupu, zdaniem urzędu nie jest sprzeczne z obowiązującymi przepisami w zakresie podatku od towarów i usług. Dotyczy to określeń bezpośredniego wystawcy na fakturze sprzedaży, czy też płatnika na fakturze zakupu.
Ad.3 Podatnicy, którzy dokonują proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego począwszy od rozliczenia za maj 2004 r., będą musieli przestrzegać zasady wyrażonej w art. 163 ust. 1 ustawy z dnia 11
marca 2004 r. Przepis ten nakazuje podatnikom, których obrót w 2003 r. był wyższy niż 30.000 zł, przyjąć w okresie od maja do grudnia 2004 r. proporcję wyliczoną na podstawie obrotów osiągniętych w 2003 r. Warto zwrócić uwagę, iż zgodnie z tym przepisem, proporcję tę należy ustalić w oparciu o przepisy nowej ustawy o VAT. Mając zatem na uwadze cytowany na wstępie przepis art. 160 ust. 3 ustawy, dot. przejęcia praw i obowiązków przez osobę prawną oraz zapewnienie reprezentatywności obrotu, dla celów liczenia proporcji należy uwzględnić łączne obroty Fabryki i Oddziału za rok 2003.
Ad.4 Przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie precyzują zagadnienia dotyczącego miejsca przechowywania dokumentów. Podatnik jest obowiązany przechowywać dokumentację w siedzibie firmy, względnie innym miejscu znanym organowi podatkowemu.
