czy wydzielone w ramach spółki Wnioskodawcy oddziały, tj. Zakład Transport i Spedycja oraz Zakład Handlu Stalą (które będą funkcjonowały w spółce Wn... - Interpretacja - IBPP1/443-531/12/MS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 29.08.2012, sygn. IBPP1/443-531/12/MS, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

czy wydzielone w ramach spółki Wnioskodawcy oddziały, tj. Zakład Transport i Spedycja oraz Zakład Handlu Stalą (które będą funkcjonowały w spółce Wnioskodawcy po dokonaniu reorganizacji jej wewnętrznej struktury) za zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów art. 2 pkt 27e ustawy o VAT

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2012r. (data wpływu 18 maja 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 sierpnia 2012r. (data wpływu 23 sierpnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy wydzielone w ramach spółki Wnioskodawcy oddziały, tj. Zakład Transport i Spedycja oraz Zakład Handlu Stalą (które będą funkcjonowały w spółce Wnioskodawcy po dokonaniu reorganizacji jej wewnętrznej struktury) za zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów art. 2 pkt 27e ustawy o VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek z dnia 11 maja 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy wydzielone w ramach spółki Wnioskodawcy oddziały, tj. Zakład Transport i Spedycja oraz Zakład Handlu Stalą (które będą funkcjonowały w spółce Wnioskodawcy po dokonaniu reorganizacji jej wewnętrznej struktury) za zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 sierpnia 2012r. (data wpływu 23 sierpnia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 10 sierpnia 2012r. znak: IBPP1/443-531/12/MS, IBPBI/2/423-569/12/AK.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie:

  1. handlu hurtowego towarami ze stali nierdzewnej,
  2. towarowego transportu drogowego międzynarodowego i krajowego,
  3. składowania towarów oraz
  4. wynajmu pomieszczeń.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z charakterem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej oraz ich różnorodnością Wnioskodawca planuje reorganizację struktur wewnętrznych mającą na celu zwiększenie efektywności prowadzonej działalności poprzez odpowiedni podział kompetencji między zarządem oraz między kierowników poszczególnych działów (zakładów), przejrzystą kontrolę poszczególnych działalności Wnioskodawcy, efektywniejsze wykorzystanie zasobów, urealnienie wyników finansowych poszczególnych działów (zakładów) oraz zmniejszenie kosztów prowadzenia działalności w długim okresie.

Uchwałą zarządu Wnioskodawcy zostanie wprowadzony nowy regulamin organizacyjny Wnioskodawcy, na mocy którego w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy zostaną wyodrębnione trzy zakłady:

  1. Zakład Transport i Spedycja,
  2. Zakład Handlu Stalą,
  3. Zakład Nieruchomości.

Bieżącym funkcjonowaniem Zakładów będą zajmować się ich kierownicy powoływani na tą funkcję uchwałą zarządu. Kierownicy Zakładów będą podlegać bezpośrednio zarządowi Wnioskodawcy. Do każdego z Zakładów zostaną przyporządkowani pracownicy zgodnie z zajmowanym rzeczowo stanowiskiem.

Do każdego z Zakładów zostanie wprost przydzielony majątek w skład którego będą wchodzić składniki materialne i niematerialne niezbędne do prowadzenia przez nie działalności gospodarczej tj.:

  1. Zakład Transport i Spedycja będzie świadczyć usługi transportu drogowego międzynarodowego i krajowego oraz usługi spedycyjne,
  2. Zakład Handlu Stalą będzie prowadzić działalność w zakresie skupu i sprzedaży stali nierdzewnej,
  3. Zakład Nieruchomości będzie świadczyć usługi składowania oraz wynajmu nieruchomości.

Do każdego z Zakładów zostaną przyporządkowane również funkcjonalnie związane z nimi zobowiązania.

Ponadto regulamin organizacyjny będzie przewidywać funkcjonowanie jednostek organizacyjnych, które będą realizować zadania wspólne dla ww. Zakładów. Do jednostek organizacyjnych zalicza się: zarząd, księgowość, kadry, stanowisko ds. BHP.

Księgowość Wnioskodawcy już obecnie prowadzona jest w sposób umożliwiający rozpoznawanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań dla poszczególnych rodzajów działalności. Praktyka taka będzie kontynuowana w odniesieniu do ww. Zakładów. Koszty wspólne, w tym dotyczące ww. jednostek organizacyjnych realizujących wspólne zadania, będą przyporządkowywane do poszczególnych zakładów według przyjętego przez Wnioskodawcę klucza alokacji. Wnioskodawca będzie posiadać instrumenty umożliwiające sporządzenie odrębnego bilansu oraz rachunku zysków i strat dla poszczególnych Zakładów. Każdy z Zakładów będzie posiadać odrębne rachunki bankowe.

W przyszłości zarząd Wnioskodawcy nie wyklucza przeprowadzenie dalej idącej restrukturyzacji spółki Wnioskodawcy polegającej na przeprowadzeniu podziału spółki Wnioskodawcy w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych i wydzieleniu z niej Zakładu Nieruchomości do istniejącej bądź nowozawiązanej spółki z o.o. (spółka wydzielona). Obecna działalność w zakresie usług transportowych oraz handlu stalą w ramach odpowiednio zakładów Wnioskodawcy: Zakład Transport i Spedycja oraz Zakład Handlu Stalą, prowadzona byłaby z wykorzystaniem majątku Spółki wydzielonej tj. powierzchni handlowych w oparciu o długoterminowe umowy najmu przez co zachowana zostanie ciągłość funkcjonowania tych zakładów. Spółka wydzielona z kolei będzie korzystać z usług outsourcingowych (np. usługi księgowe, kadrowe) świadczonych przez Spółkę (wykorzystując wspólne jednostki organizacyjne) bądź przez podmioty trzecie.

Wraz z Zakładem Nieruchomości do Spółki wydzielonej zostaną przeniesieni na mocy przepisów Kodeksu pracy wszyscy pracownicy zatrudnieni w tym zakładzie w dniu wydzielenia. Przewiduje się, że co najmniej jeden z obecnych członków czteroosobowego zarządu Wnioskodawcy, który będzie odpowiedzialny za Zakład Nieruchomości zostanie powołany również na prezesa zarządu Spółki wydzielonej. W wyniku dokonania wydzielenia do istniejącej lub nowopowstałej spółki z o.o. zostaną przeniesione również wszelkie zobowiązania związane z funkcjonowaniem Zakładu Nieruchomości do momentu wydzielenia, a których powiązanie z tym zakładem będzie bezsporne. Na bazie majątku wchodzącego w skład przedsiębiorstwa Spółki stanowiącego Zakład Nieruchomości, Spółka wydzielona będzie kontynuować prowadzenie działalności w zakresie świadczenia usług składowania oraz wynajmu nieruchomości.

Zakładowi Transportu i Spedycji zostaną przydzielone w szczególności: samochody ciężarowe (ciągniki - 12 szt.), naczepy (14 szt.), sprzęt komputerowy (komputery, drukarki, skanery) wraz z oprogramowaniem, w tym oprogramowaniem specjalistycznym (oprogramowanie-czas pracy kierowców, oprogramowanie autospedmax), kompresor, koparko-ładowarka, centrala telefoniczna, montażownica ciężarowa, żurawie (2 szt.), trawersa (3 szt.), waga dźwigowa, klimatyzacja, samochód ciężarowy vw golf, vw caddy, podnośnik, wózki widłowe (2 szt.), podnośnik widłakowy, wózek warsztatowy.

Zakładowi Handlu Stalą zostaną przydzielone w szczególności: narzędzia i urządzenia (przecinarki, szlifierka, foliarka, spawarka), system monitorowania, urządzenia klimatyzacyjne, urządzenia wagowe (waga pomostowa oraz waga hakowa), sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem komputerowym (komputery, drukarki, ups, router, skaner, oprogramowanie macrologic), kserokopiarki, samochody ciężarowe (iveco, crafter), portiernia-kontener, zadaszenia ochronne, regały stalowe, towary handlowe, zapasy.

Zakładowi Nieruchomości zostaną przydzielone w szczególności:

  • nieruchomości: tj. niezabudowana nieruchomość gruntowa w P., niezabudowana nieruchomość gruntowa w K., zabudowana nieruchomość gruntowa w K. przy ul. P. 7 (budynek biurowy), zabudowana nieruchomość gruntowa w S. (budynki, budowle),
  • sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem,
  • systemy alarmowe,
  • dźwig/winda,
  • suwnice (3 szt.) zamontowane w budynku hali.

Obecnie w działalności gospodarczej prowadzonej przez Zakład Transportu i Spedycji oraz Zakład Handlu Stalą wykorzystywane są nieruchomości przydzielone do Zakładu Nieruchomości. Nie oznacza to, iż konkretne nieruchomości wykorzystywane przez ww. Zakłady są elementem koniecznym prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie transportu i spedycji oraz handlu stalą.

Niemniej jednak zakłada się (jak już wskazano we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji), iż po dniu wydzielenia Zakładu Nieruchomości, spółka która przejmie ten Zakład, będzie związana z Wnioskodawcą długoterminowymi umowami dzierżawy nieruchomości.

Majątek materialny i niematerialny wskazany na wstępie umożliwi potencjalnym nabywcom tych Zakładów prowadzenie niezależnej działalności gospodarczej (odpowiednio w zakresie usług transportu drogowego międzynarodowego i krajowego oraz usług spedycyjnych, skupu i sprzedaży stali nierdzewnej, usług składowania oraz wynajmu nieruchomości) jako samodzielne, niezależne od Wnioskodawcy (w ramach odrębnego przedsiębiorstwa) podmioty gospodarcze.

Przeniesienie Zakładu Nieruchomości do Spółki przejmującej nastąpi wskutek dokonania podziału spółki Wnioskodawcy w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych (podział przez wydzielenie). W wyniku dokonania podziału spółki Wnioskodawcy przez wydzielenie z niej Zakładu Nieruchomości do istniejącej bądź nowopowstałej spółki z o.o. dotychczasowi udziałowcy Wnioskodawcy obejmą udziały w Spółce przejmującej. Wnioskodawca nie otrzyma w związku z tym żadnego wynagrodzenia od Spółki przejmującej.

Wnioskodawca dopuszcza w przyszłości możliwość dalszego podziału spółki Wnioskodawcy poprzez wydzielenie z niej w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych, wniesienia w drodze aportu bądź sprzedaży jednego z pozostałych zakładów tj. Zakładu Transportu i Spedycji albo Zakładu Handlu Stalą. Jednakże kwestia ta nie jest przedmiotem zapytania interpretacyjnego.

W oparciu o posiadany zespół składników materialnych i niematerialnych Zakład Nieruchomości, Zakład Transportu i Spedycji oraz Zakład Handlu Stalą, mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

Na pytanie organu: czy oprócz składników materialnych i niematerialnych, Zakładowi Nieruchomości, Zakładowi Transportu i Spedycji oraz Zakładowi Handlu Stalą, przekazane zostaną następujące składniki:

  1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa),
  2. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne,
  3. koncesje, licencje i zezwolenia,
  4. patenty i inne prawa własności przemysłowej,
  5. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne,
  6. tajemnice przedsiębiorstwa,
  7. księgi i dokumentu związane z prowadzeniem działalności gospodarczej...

Jeśli któryś z ww. składników nie zostanie przekazany, to należy wskazać dlaczego.

Wnioskodawca stwierdził, że Każdemu Zakładowi zostaną przekazane składniki związane z jego działalnością gospodarczą wymienione powyżej. Przy czym nieprzekazanie niektórych składników może wynikać jedynie z tej przyczyny, że w ogóle one nie istnieją w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy (np. patenty, majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Zakład Transport i Spedycja oraz Zakład Handlu Stalą, które będą funkcjonować w spółce Wnioskodawcy po dokonaniu reorganizacji jej wewnętrznej struktury, będą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów prawa podatkowego (art. 2 pkt 27e ustawy o VAT) w aspekcie ewentualnego późniejszego wydzielenia ze spółki Wnioskodawcy Zakładu Nieruchomości w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych...

Zdaniem Wnioskodawcy, Zakład Transport i Spedycja oraz Zakład Handlu Stalą będą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów prawa podatkowego w aspekcie ewentualnego późniejszego wydzielenia ze spółki Wnioskodawcy Zakładu Nieruchomości w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych.

Wszystkie Zakłady będą bowiem spełniać warunki (kryteria) do uznania ich za odrębne zorganizowane części przedsiębiorstwa (dalej jako ZCP).

Zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ZCP oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Tożsamą definicję ZCP zawiera przepis art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Z powyższej definicji wynika, iż aby dana część przedsiębiorstwa mogła być kwalifikowana jako ZCP na podstawie ww. przepisów muszą być spełnione następujące kryteria:

  1. musi istnieć w przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  2. zespół ten musi być wyodrębniony organizacyjnie,
  3. zespół ten musi być wyodrębniony również finansowo,
  4. powinien być przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  5. musi posiadać cechy umożliwiające mu samodzielną realizację tych zadań.

Zatem wyodrębnienie danego zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) musi zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że ZCP ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział, itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze (por. J. Marciniuk, Podatek dochodowym od osób prawnych 2011. Komentarz, Wyd. CH Beck, Legalis).

Z okoliczności przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego wynika, iż w strukturze organizacyjnej spółki Wnioskodawcy na mocy uchwały zarządu zostaną wydzielone odrębne jednostki (zakłady): Zakład Transport i Spedycja, Zakład Handlu Stalą oraz Zakład Nieruchomości. Dodatkowo podział kompetencji poprzez powołanie przez Zarząd Wnioskodawcy kierowników poszczególnych Zakładów, którzy będą odpowiedzialni bezpośrednio przed Zarządem spowoduje, iż ww. Zakłady będą spełniać kryteria wyodrębnienia organizacyjnego w aspekcie przedstawionej powyżej definicji ZCP.

Wyodrębnienie finansowe.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza automatycznie samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań ZCP (por. J. Marciniuk, Podatek dochodowym od osób prawnych 2011. Komentarz, Wyd. CH Beck, Legalis).

Aspekt wyodrębnienia finansowego funkcjonujących w ramach spółki Wnioskodawcy Zakładów będzie również realizowany poprzez możliwość prowadzenia księgowości w sposób umożliwiający rozpoznawanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań poszczególnych Zakładów. Wyodrębnienie finansowe podkreśla również możliwość sporządzenia odrębnego bilansu oraz rachunku zysków i strat dla każdego z Zakładów odrębnie. Wpływ na wyodrębnienie finansowe będzie mieć również używanie przez poszczególne departamenty oddzielnych rachunków bankowych.

Wyodrębnienie funkcjonalne.

Do wypełnienia kryteriów zawartych w definicji ZCP, wymagane jest również, aby ZCP mogła stanowić potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. ZCP tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że ZCP nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa.

Wyodrębnione w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy Zakłady (Zakład Transport i Spedycja, Zakład Handlu Stalą, Zakład Nieruchomości) będą spełniać kryteria odrębności funkcjonalnej w ten sposób, że każdy z nich potencjalnie będzie mógł stanowić (utworzyć) odrębne przedsiębiorstwo. Każdy z Zakładów będzie wyposażony w składniki materialne i niematerialne służące prowadzeniu działalności gospodarczej o zupełnie innym charakterze oraz będzie dysponować wyodrębnionym personelem.

Zakład Transport i Spedycja będzie prowadzić działalność transportową i spedycyjną. Zakład Handlu Stalą z kolei będzie prowadzić działalność handlową, której przedmiotem będą wyroby ze stali nierdzewnej. Natomiast Zakład Nieruchomości będzie prowadzić działalność w zakresie składowania towarów oraz wynajmu nieruchomości.

Każdy z Zakładów będzie posiadać również funkcjonalnie związane z nim zobowiązania wobec podmiotów trzecich. Ww. Zakłady nie będą zatem stanowić sumy składników, przy pomocy których prowadzona będzie działalność, lecz będą zorganizowanymi zespołami tych składników, przeznaczonymi do realizacji określonych zadań.

Należy również podkreślić, iż na fakt spełnienia kryteriów wyodrębnienia organizacyjnego, finansowego czy też funkcjonalnego przez każdy z Zakładów nie będzie wpływać to, że po dniu wydzielenia Zakładu Nieruchomości ze spółki Wnioskodawcy do Spółki wydzielonej, Spółka wydzielona będzie korzystać z usług outsourcingowych świadczonych zarówno przez spółkę Wnioskodawcy bądź przez podmioty trzecie.

Jak wynika z orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego ....istotą przedsiębiorstwa, jako zorganizowanego zespołu składników niematerialnych i materialnych, jest bowiem prowadzenie działalności gospodarczej, poprzez realizację określonych zadań gospodarczych, które mogą być wykonywane bez wewnętrznych działów obsługi kadrowej, informatycznej i finansowej przedsiębiorstwa, które to zadania mogą być przedmiotem obsługi dokonywanej przez firmy zewnętrzne (outsourcing). Usługi te bowiem, jako niematerialne, nie decydują o realizacji przez przedsiębiorstwo jego zadań gospodarczych, lecz wspomagają jedynie jego funkcjonowanie jako podmiotu gospodarczego. (...) wiele przedsiębiorstw realizujących zadania gospodarcze, dla których zostały powołane, korzysta w powyższych spornych zakresach z usług outsourcingowych, co nie wyklucza uznawania ich za przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 K.c.

Reasumując dla bytu zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) konieczny jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania, co oznacza, że zespół ten nie musi obejmować działów obsługujących przedsiębiorstwo pod względem niematerialnym, w zakresie obsługi kadrowej, informatycznej i finansowej, które nie są niezbędne do realizacji, przez zespół tak wyodrębnionych składników majątkowych, jego określonych zadań gospodarczych" (por. wyrok NSA z 27 września 2011r. I FSK 1383/10).

Powyższe oznacza, iż pozostawienie w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy jednostek organizacyjnych wykonujących wspólne zadania, za pomocą których Wnioskodawca będzie świadczyć usługi outsourcingowe na rzecz Spółki wydzielonej nie zmienia statusu Zakładu Nieruchomości i na dzień jego wydzielenia do Spółki wydzielonej w dalszym ciągu będzie spełniać kryteria ZCP.

Podobnie należy odnieść się do okoliczności, zgodnie z którą w związku z wydzieleniem Zakładu Nieruchomości do Spółki wydzielonej Spółka przy kontynuowaniu prowadzenia działalności w zakresie transportu i spedycji oraz działalności handlowej na bazie składników majątkowych Zakładu Transport i Spedycja oraz Zakładu Handlu Stalą, będzie korzystać z nieruchomości stanowiących własność Spółki wydzielonej. Zmiana formy prawnej korzystania z nieruchomości (z prawa własności na prawa wynikające z długoletnich umów najmu) nie będzie w żaden sposób wpływać na wypełnienie kryteriów ZCP, w szczególności kryterium funkcjonalności, istotą kryterium funkcjonalności, jest to aby, zostały zachowane związki pomiędzy poszczególnymi składnikami w sposób umożliwiający kontynuowanie określonej działalności gospodarczej. Skoro po dniu wydzielenia Wnioskodawca w dalszym ciągu będzie prowadził działalność transportową i spedycją oraz handlową w tych samych lokalizacjach, cecha funkcjonalności Zakładu Transport i Spedycja oraz Zakładu Handlu Stalą w żaden sposób nie zostanie zachwiana.

W ocenie Wnioskodawcy, w sytuacji gdy już w momencie wyodrębnienia poszczególnych zakładów nastąpiła alokacja nieruchomości posiadanych przez Spółkę do Zakładu Nieruchomości, to w konsekwencji podjęcia takich decyzji, Wnioskodawca po dniu wydzielenia może dysponować nieruchomościami dla celów prowadzenia działalności handlowej w oparciu o inny tytuł aniżeli prawo własności. Należy podnieść, że jedynie woli stron pozostawia się włączenie lub wyłączenie nieruchomości jako elementu składników majątku przedsiębiorstwa a tym bardziej jego zorganizowanej części, co wynika wyraźnie z Kodeksu cywilnego stanowiącego, że czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych. Miejsce prowadzenia działalności ma oczywiście istotne znaczenie, gdyż ZCP musi funkcjonować w określonym fizycznie miejscu. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby prawem własności do nieruchomości dysponowała Spółka wydzielona w związku z wydzieleniem Zakładu Nieruchomości, zaś Wnioskodawca korzystał z tych nieruchomości w ramach długoterminowych umów najmu, w zakresie niezbędnym do prowadzenia przez niego działalności poprzez Zakład Transportu i Spedycji oraz Zakład Handlu Stalą. Istota ZCP tychże Zakładów Wnioskodawcy nie zostanie w żaden sposób naruszona.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w uznaje się za prawidłowe.

Dla potrzeb podatku od towarów i usług ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Zgodnie z tym przepisem przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa należy rozumieć organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa jest więc, w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 27e ustawy, organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, posiada wewnętrzną samodzielność finansową, ale także która mogłaby samodzielnie jako niezależne przedsiębiorstwo realizować zadania gospodarcze.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego (niezależnego) funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość) oraz pozwolą na samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej.

Podsumowując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Podkreślić również należy, iż tak rozumiana zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest towarem w świetle definicji zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z opisanej we wniosku sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie:

  1. handlu hurtowego towarami ze stali nierdzewnej,
  2. towarowego transportu drogowego międzynarodowego i krajowego,
  3. składowania towarów oraz
  4. wynajmu pomieszczeń.

W związku z charakterem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej oraz ich różnorodnością Wnioskodawca planuje reorganizację struktur wewnętrznych mającą na celu zwiększenie efektywności prowadzonej działalności poprzez odpowiedni podział kompetencji między zarządem oraz między kierowników poszczególnych działów (zakładów), przejrzystą kontrolę poszczególnych działalności Wnioskodawcy, efektywniejsze wykorzystanie zasobów, urealnienie wyników finansowych poszczególnych działów (zakładów) oraz zmniejszenie kosztów prowadzenia działalności w długim okresie.

Uchwałą zarządu Wnioskodawcy zostanie wprowadzony nowy regulamin organizacyjny Wnioskodawcy, na mocy którego w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy zostaną wyodrębnione trzy zakłady:

  1. Zakład Transport i Spedycja,
  2. Zakład Handlu Stalą,
  3. Zakład Nieruchomości.

Zakład Transport i Spedycja będzie świadczyć usługi transportu drogowego międzynarodowego i krajowego oraz usługi spedycyjne.

Zakład Handlu Stałą będzie prowadzić działalność w zakresie skupu i sprzedaży stali nierdzewnej.

Wydzielone działy (Zakład Transport i Spedycja oraz Zakład Handlu Stalą) będą wykazywały następujące cechy:

1. wydzielenie działów w ramach spółki Wnioskodawcy nastąpi w drodze wewnętrznego, sformalizowanego aktu.

Jak stwierdzono we wniosku bieżącym funkcjonowaniem Zakładów będą zajmować się ich kierownicy powoływani na tą funkcję uchwałą zarządu. Kierownicy Zakładów będą podlegać bezpośrednio zarządowi Wnioskodawcy. Do każdego z Zakładów zostanie wprost przydzielony majątek w skład którego będą wchodzić składniki materialne i niematerialne niezbędne do prowadzenia przez nie działalności gospodarczej.

Zakładowi Transportu i Spedycji zostaną przydzielone w szczególności: samochody ciężarowe (ciągniki - 12 szt.), naczepy (14 szt.), sprzęt komputerowy (komputery, drukarki, skanery) wraz z oprogramowaniem, w tym oprogramowaniem specjalistycznym (oprogramowanie-czas pracy kierowców, oprogramowanie autospedmax), kompresor, koparko-ładowarka, centrala telefoniczna, montażownica ciężarowa, żurawie (2 szt.), trawersa (3 szt.), waga dźwigowa, klimatyzacja, samochód ciężarowy vw golf, vw caddy, podnośnik, wózki widłowe (2 szt.), podnośnik widłakowy, wózek warsztatowy.

Zakładowi Handlu Stalą zostaną przydzielone w szczególności: narzędzia i urządzenia (przecinarki, szlifierka, foliarka, spawarka), system monitorowania, urządzenia klimatyzacyjne, urządzenia wagowe (waga pomostowa oraz waga hakowa), sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem komputerowym (komputery, drukarki, ups, router, skaner, oprogramowanie macrologic), kserokopiarki, samochody ciężarowe (iveco, crafter), portiernia-kontener, zadaszenia ochronne, regały stalowe, towary handlowe, zapasy.

2. Księgowość Wnioskodawcy już obecnie prowadzona jest w sposób umożliwiający rozpoznawanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań dla poszczególnych rodzajów działalności. Praktyka taka będzie kontynuowana w odniesieniu do ww. Zakładów. Koszty wspólne, w tym dotyczące ww. jednostek organizacyjnych realizujących wspólne zadania, będą przyporządkowywane do poszczególnych zakładów według przyjętego przez Wnioskodawcę klucza alokacji. Wnioskodawca będzie posiadać instrumenty umożliwiające sporządzenie odrębnego bilansu oraz rachunku zysków i strat dla poszczególnych Zakładów.

3. Każdy z Zakładów będzie posiadać odrębne rachunki bankowe.

4. Do każdego z Zakładów zostaną przyporządkowani pracownicy zgodnie z zajmowanym rzeczowo stanowiskiem.

5. Majątek materialny i niematerialny wskazany na wstępie umożliwi potencjalnym nabywcom tych Zakładów prowadzenie niezależnej działalności gospodarczej (odpowiednio w zakresie usług transportu drogowego międzynarodowego i krajowego oraz usług spedycyjnych, skupu i sprzedaży stali nierdzewnej) jako samodzielne, niezależne od Wnioskodawcy (w ramach odrębnego przedsiębiorstwa) podmioty gospodarcze. W oparciu o posiadany zespół składników materialnych i niematerialnych Zakład Transportu i Spedycji oraz Zakład Handlu Stalą, mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

Na pytanie organu: czy oprócz składników materialnych i niematerialnych, Zakładowi Nieruchomości, Zakładowi Transportu i Spedycji oraz Zakładowi Handlu Stalą, przekazane zostaną następujące składniki:

  1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa),
  2. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne,
  3. koncesje, licencje i zezwolenia,
  4. patenty i inne prawa własności przemysłowej,
  5. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne,
  6. tajemnice przedsiębiorstwa,
  7. księgi i dokumentu związane z prowadzeniem działalności gospodarczej...

Jeśli któryś z ww. składników nie zostanie przekazany, to należy wskazać dlaczego.

Wnioskodawca stwierdził, że Każdemu Zakładowi zostaną przekazane składniki związane z jego działalnością gospodarczą wymienione powyżej. Przy czym nieprzekazanie niektórych składników może wynikać jedynie z tej przyczyny, że w ogóle one nie istnieją w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy (np. patenty, majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne).

Mając powyższe na względzie, w oparciu o przywołane przepisy prawa stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej w oparciu o wyodrębniony majątek, można uznać, że całość tego majątku wraz ze wszystkimi zobowiązaniami i należnościami związanymi z tym majątkiem stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

W świetle przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego oraz powołanego przepisu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, należy zatem stwierdzić, że wymienione we wniosku składniki przedsiębiorstwa posiadają cechy wymienione w art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług i mieszczą się w pojęciu zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Przy czym na powyższe uznanie nie będzie miał wpływu fakt, iż w związku z wydzieleniem Zakładu Nieruchomości do Spółki wydzielonej Wnioskodawca przy kontynuowaniu prowadzenia działalności w zakresie transportu i spedycji oraz działalności handlowej na bazie składników majątkowych Zakładu Transportu i Spedycji oraz Zakładu Handlu Stalą, będzie korzystał z nieruchomości stanowiących własność Spółki wydzielonej

Podsumowując, o oparciu o opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przywołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że wydzielone w spółce Wnioskodawcy w sposób opisany we wniosku działy Zakład Transportu i Spedycji oraz Zakład Handlu Stalą będą stanowiły zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości uznania, że wydzielone w spółce Wnioskodawcy zakłady (Zakład Transportu i Spedycji oraz Zakład Handlu Stalą) będą stanowiły zorganizowane część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto informuje się, że w zakresie stwierdzenia czy wydzielony w ramach spółki Wnioskodawcy Zakład Nieruchomości (który będzie funkcjonował w spółce Wnioskodawcy po dokonaniu reorganizacji jej wewnętrznej struktury) można będzie uznać za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów art. 2 pkt 27e ustawy o VAT oraz w zakresie powstania obowiązku zapłaty podatku VAT w związku z wniesieniem przedmiotowego Zakładu Nieruchomości do Spółki przejmującej w zamian za udziały jak również w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 3 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach