
Temat interpretacji
Stawka podatku dla szkoleń przeprowadzanych na rzecz osób, które nie są kierowane przez placówkę ustawicznego kształcenia
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25.04.2013 r. (data wpływu 13.05.2013 r.), uzupełnionym w dniu 03.06.2013 r. (data wpływu 06.06.2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 27.05.2013 r. (skutecznie doręczone w dniu 29.05.2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla szkoleń przeprowadzanych na rzecz osób kierowanych przez placówkę ustawicznego kształcenia - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13.05.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla przeprowadzanych szkoleń.
Wniosek uzupełniony został w dniu 03.06.2013 r. (data wpływu 06.06.2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 27.05.2013 r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Spółka zajmuje się między innymi organizacją szkoleń dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, które przysyłane są z Urzędu Pracy, dla osób zgłaszających się indywidualnie, dla osób które są kierowane z Placówki Ustawicznego Kształcenia R. z którą to Wnioskodawca ma podpisaną umowę. Szkolenia są organizowane również dla pracowników firm.
Wnioskodawca posiada również wpis do rejestru instytucji szkoleniowych (Urząd Pracy).
Kursant po odbyciu u Wnioskodawcy 3 szkoleń tj. 88 h, może zdać egzamin i otrzymać zaświadczenie MEN wystawione przez firmę R.. Wnioskodawca ściśle współpracuje z firmą R.. Ponadto kursant za pośrednictwem Wnioskodawcy może kontynuować szkolenie i uzyskać zawód Bioenergoterapeuty. Wtedy poprzednie 3 szkolenia są zaliczane na poczet godzin wymaganych do zrealizowania wymogów ustawy aby uzyskać zawód Bioenergoterapeuty. Zaświadczenie MEN natomiast zawsze wystawia Placówka Ustawicznego Kształcenia R..
Ponadto w uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca poinformował, iż nie świadczy usług szkoleniowych jako jednostka objęta systemem oświaty w zakresie kształcenia i wychowania.
Świadczone przez Wnioskodawcę usługi obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem. Przedmiotowe usługi mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.
Szkolenia nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
Wnioskodawca nie uzyskał akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie świadczonych usług szkoleniowych.
Świadczone usługi szkoleniowe nie są finansowane ze środków publicznych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawca za szkolenia na rzecz osób fizycznych nieprowadzących i prowadzących działalność gospodarczą w związku z podpisaną umową z Placówką Ustawicznego Kształcenia R. powinna wystawić fakturę ze stawką 23% czy ze stawką zw....
Stanowisko Wnioskodawcy:
Zdaniem Wnioskodawcy powinien zastosować stawkę zw.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Według art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %.
Jednocześnie zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.
I tak, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
- jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
- uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
- prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
- świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
- finansowane w całości ze środków publicznych
- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Ponadto w myśl § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 247 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Co więcej stosownie do § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Wskazać przy tym należy, iż w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej Dz. U. UE. L. Nr 77 str. 1).
Przepis art. 44 ww. rozporządzenia wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.
Odnosząc się do wyżej cytowanych przepisów wskazać należy, iż zwolnieniu od podatku od towarów i usług podlegają usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz usługi kształcenia na poziomie wyższym świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo rozwojowe oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane. Poza tym cytowane przepisy zwolnieniem obejmują usługi kształcenia (inne niż wymienione w pkt 26) świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Ponadto powołane przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego (innych niż wymienione w pkt 26) prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych. Co więcej obejmują zwolnieniem usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związanymi.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się między innymi organizacją szkoleń dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, które przysyłane są z Urzędu Pracy, dla osób zgłaszających się indywidualnie, dla osób które są kierowane z Placówki Ustawicznego Kształcenia R. z którą to Wnioskodawca ma podpisaną umowę. Szkolenia są organizowane również dla pracowników firm. Wnioskodawca nie świadczy usług szkoleniowych jako jednostka objęta systemem oświaty w zakresie kształcenia i wychowania. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem. Przedmiotowe usługi mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Szkolenia nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Wnioskodawca nie uzyskał akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie świadczonych usług szkoleniowych. Świadczone usługi szkoleniowe nie są finansowane ze środków publicznych.
Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się m.in. do kwestii stawki jaką winien stosować względem szkoleń organizowanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących i prowadzących działalność gospodarczą w związku z podpisaną umową z Placówką Ustawicznego Kształcenia R..
Ograniczenie umożliwiające skorzystanie ze zwolnień wynikających z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia ma charakter podmiotowo-przedmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, dany podmiot winien być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, a usługi winny być świadczone w zakresie kształcenia i wychowania bądź dany podmiot winien być uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk lub jednostką badawczo rozwojową, a usługi winny być świadczone w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Natomiast aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia, dany podmiot winien być uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk lub instytutem badawczym a usługi winny być świadczone w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Wnioskodawca wykonuje usługi szkoleniowe na rzecz osób, które są kierowane przez Placówkę Ustawicznego Kształcenia R.. Jednocześnie Wnioskodawca przedmiotowych usług nie świadczy jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Ponadto okoliczności sprawy wskazują, iż Wnioskodawca nie jest uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk, jednostką badawczo-rozwojową ani instytutem badawczym. Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w odniesieniu do przedmiotowych szkoleń na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy bądź § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia.
Dla objęcia świadczonej przez Wnioskodawcę usług organizacji szkoleń zwolnieniem wynikającym z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy bądź § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia, konieczne jest uznanie przedmiotowych usług za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz stwierdzenie, iż przedmiotowe szkolenia są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub Wnioskodawca uzyskał akredytację na dany rodzaj szkoleń lub przedmiotowe usługi są finansowane w całości ze środków publicznych bądź też stwierdzenie, iż przedmiotowe usługi są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny wskazać należy, iż w niniejszej sprawie, realizowane przez Wnioskodawcę szkolenia spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia. Szkolenia te obejmują bowiem nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem oraz mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy niezbędnej do celów zawodowych
Niemniej jednak przedmiotowe szkolenia nie mogą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, bowiem - jak wskazał Wnioskodawca nie są one prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Ponadto z uwagi na to, iż Wnioskodawca, na szkolenia, których dotyczy pytanie, nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty nie znajdzie zastosowania zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy. Poza tym Wnioskodawca nie może wobec przedmiotowych szkoleń korzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy bądź § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia bowiem nie są one finansowane ze środków publicznych.
Reasumując, organizowane przez Wnioskodawcę szkolenia świadczone na rzecz osób kierowanych przez Placówkę Ustawicznego Kształcenia R. nie korzystają ze zwolnienia od podatku lecz podlegają opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.
Jednocześnie tut. Organ informuje, iż niniejsza interpretacja rozstrzyga jedynie w zakresie zwolnienia od podatku szkoleń przeprowadzanych na rzecz osób kierowanych przez placówkę ustawicznego kształcenia natomiast w zakresie zwolnienia od podatku szkoleń przeprowadzanych na rzecz osób, które nie są kierowane przez placówkę ustawicznego kształcenia zostanie wydane odrębne rozstrzygniecie.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 335 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
