
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 20 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący ustalenia czy wykonywany przez Spółkę tranzyt przez terytorium Polski towarów przywiezionych z terytorium kraju trzeciego, które nie są dopuszczone do obrotu na terenie Unii Europejskiej, skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług z tytułu importu, wpłynął 20 czerwca 2025 r. Wniosek – w odpowiedzi na wezwanie Organu – uzupełnili Państwo pismem z 25 lipca 2025 r., (data wpływu: 25 lipca 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(...) z siedzibą w (...) (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest polskim rezydentem podatkowym oraz czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Głównym przedmiotem działalności Spółki jest sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet (PKD 47,91,Z). W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca prowadzi sklep internetowy oferujący sprzedaż (...). Towar do sklepu internetowego nabywany jest przez Spółkę w Polsce i poza granicami kraju.
Wnioskodawca swoją sprzedażą obejmuje zarówno rynek krajowy, jak i zagraniczny. Nabywcami sprzętu są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej oraz przedsiębiorcy (w tym podatnicy VAT i podatku od wartości dodanej).
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zawiera umowy na dostawę towarów pochodzących spoza terytorium Unii Europejskiej na rzecz kontrahenta, którego siedziba działalności gospodarczej znajduje się na terytorium innego kraju spoza terytorium Unii Europejskiej.
Przykładem takiej transakcji może być planowana sprzedaż towaru na rzecz kontrahenta z siedzibą na terytorium Ukrainy (dalej: „Nabywca”). Towar będący przedmiotem transakcji zostanie nabyty przez Spółkę na terytorium Wielkiej Brytanii. Zgodnie z projektowaną treścią umowy, Wnioskodawca sprzeda Nabywcy towar za określoną cenę. Przeniesienie własności towaru na Nabywcę, stosownie do postanowień umowy, nastąpi po przekroczeniu przez te Towary granicy Polski.
Przenosząc powyższe założenia na zawieraną umowę, przemieszczenie towaru z spoza UE, przez terytorium Polski, docelowo na terytorium kraju trzeciego odbywać się będzie w następujący sposób:
1)Wnioskodawca przemieści towar na terytorium Polski z terytorium Wielkiej Brytanii w procedurze tranzytu zewnętrznego (na podstawie dokumentu T1) do wybranego miejsca na terytorium Polski – magazynu czasowego składowania agencji (...),
2)towar będzie składowany na terenie magazynu do momentu otrzymania przez Wnioskodawcę informacji o gotowości odbioru towaru przez Nabywcę. Towar nie będzie w międzyczasie dopuszczony do obrotu na terytorium Unii Europejskiej,
3)w momencie, gdy Nabywca będzie gotowy do odbioru towaru z magazynu czasowego składowania, otwarta zostanie kolejna procedurę tranzytu zewnętrznego (na podstawie dokumentu T1) do miejsca położonego na terytorium Ukrainy,
4)z magazynu czasowego składowania, znajdującego się w Polsce, Spółka przesyła towary do kraju trzeciego, gdzie siedzibę ma Nabywca. Po zamknięciu procedury tranzytu Spółka otrzymuje komunikat IE- 45.
Ponadto, w uzupełnieniu wniosku, na pytanie Organu:
Czy w odniesieniu do przywiezionych do Polski z Wielkiej Brytanii towarów, o których mowa we wniosku powstaje/powstanie dług celny?
Wskazali Państwo:
W odniesieniu do przywiezionych do Polski z Wielkiej Brytanii towarów, o których mowa we wniosku, nie powstanie dług celny.
Na pytanie Organu:
Czy od ww. towarów pobierane są/będą opłaty wyrównawcze lub opłaty o podobnym charakterze?
Wskazali Państwo:
Nie, od ww. towarów nie są i nie będą pobierane opłaty wyrównawcze lub opłaty o podobnym charakterze.
Na pytanie Organu:
Czy Spółka będzie posiadała dokumenty, potwierdzające wywóz poza terytorium UE towarów na rzecz podmiotu spoza UE przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy?
Wskazali Państwo:
Tak, Spółka otrzyma przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy następujące dokumenty:
a)IE029PL (zwolnienie do procedury tranzytu), w którego treści znajdą się dane nabywcy towaru spoza UE, który odbierze towar oraz rodzaj towaru,
b)IE045PL (Zamknięcie tranzytu) w momencie zakończenia tranzytu.
Dokumenty te będą potwierdzały wywóz towaru poza terytorium UE.
Na pytanie Organu:
Czy komunikat IE-45, który otrzymają Państwo od Nabywcy, będą potwierdzone przez właściwy organ celny?
Wskazali Państwo:
Dokument IE-45 (IE045PL) Spółka otrzyma od agencji celnej, która prowadzi w imieniu Spółki procedury celne. Dokument ten Spółka otrzyma w wersji elektronicznej, z potwierdzeniem przez właściwy organ celny.
Na pytanie Organu:
Czy w przypadku transakcji będącej przedmiotem wniosku, Spółka będzie w posiadaniu dokumentów, z których wynikać będzie tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu?
Wskazali Państwo:
Tak, Spółka będzie posiadała dokumenty, z których będzie wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.
Pytania
1)Czy przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego wykonywany przez Spółkę tranzyt przez terytorium Polski towarów przywiezionych z terytorium kraju trzeciego, które nie są dopuszczone do obrotu na terenie Unii Europejskiej, skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług z tytułu importu?
2)Czy dostawa towarów dokonana przez Wnioskodawcę na rzecz Nabywcy na terytorium państwa trzeciego będzie stanowić eksport towarów i podlegać opodatkowaniu stawką VAT 0%?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1:
Zdaniem Wnioskodawcy przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego wykonywany przez Spółkę tranzyt przez terytorium Polski towarów przywiezionych z terytorium kraju trzeciego, które nie są dopuszczone do obrotu na terenie Unii Europejskiej, nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług z tytułu importu towarów.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 2 pkt 7 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775, dalej: „Ustawa”) przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.
Z kolei w myśl art. 2 ust. 3 Ustawy, terytorium Unii Europejskiej to terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej. Magazyn celny (tymczasowego składowania) nie jest z tego terytorium wyodrębniony, dlatego traktowany jest jako terytorium Polski (państwa członkowskiego Unii Europejskiej). W konsekwencji zakup towarów z kraju trzeciego i przywóz tych towarów do magazynu celnego na terytorium Polski należy traktować jako import towarów.
Zgodnie z art. 19a ust. 9 Ustawy, obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego. W przypadku objęcia towarów procedurą tranzytu dług celny nie powstaje. W konsekwencji nie powstaje również obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów.
Stanowisko to potwierdził tut. Organ w interpretacji indywidualnej z dnia 13.02.2024 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.474.2023.1.PJ:
„W przedmiotowym przypadku, choć przywóz towarów z kraju trzeciego, które zostały wprowadzone na terytorium Polski do składu celnego stanowi import towarów, to Spółka nie ma obowiązku rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu tego importu. Należy zauważyć, że - jak wskazuje Spółka - opłaty z tytułu importu towarów nie są wymagane na terytorium Polski. W odniesieniu do przywiezionych do Polski towarów, o których mowa we wniosku nie powstaje dług celny. Zatem w przedmiotowej sprawie przywóz towarów z państw trzecich do składu celnego nie będzie wiązał się z powstaniem obowiązku podatkowego z tytułu importu towarów na terytorium Polski na gruncie przepisów ustawy o VAT”.
Ad. 2:
Zdaniem Wnioskodawcy przedstawiona dostawa Towarów przez Spółkę na rzecz Nabywcy na terytorium państwa trzeciego będzie stanowić eksport towarów i podlegać opodatkowaniu stawką VAT 0%.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 2 pkt 8 Ustawy:
Przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:
a)dostawcę lub na jego rzecz, lub
b)nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych.
- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.
Należy zauważyć, że art. 5 ust. 1 pkt 2 Ustawy przewiduje, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega eksport towarów.
Jednak z uwagi na terytorialny charakter podatku VAT, opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności, których miejscem świadczenia jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które w przypadku dostaw towarów wysyłanych lub transportowanych wyznacza art. 22 ust. 1 pkt 1 Ustawy.
W myśl powołanego przepisu Ustawy:
Miejscem dostawy towarów jest w przypadku:
1)towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.
Należy zatem uznać, że wywiezienie towarów z terytorium kraju, w tym z magazynu celnego położonego na terytorium Polski, będzie stanowiło eksport towarów opodatkowany na terytorium kraju.
Podkreślić należy, że zarówno w treści Ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. Jedną z czynności, która korzysta z obniżonej stawki podatku od towarów i usług jest eksport towarów (art. 41 ust. 4-6a Ustawy) .
Wskazać jednak należy, że aby uznać daną czynność za eksport towarów muszą wystąpić łącznie następujące przesłanki:
-ma miejsce dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni) lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz (eksport pośredni),
-wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej musi zostać potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.
Niespełnienie jakiejkolwiek z wymienionych wyżej przesłanek powoduje, że nie dochodzi do eksportu towarów w rozumieniu przepisów ustawy.
Z kolei aby możliwe było opodatkowanie eksportu towarów stawką podatku w wysokości 0%, konieczne jest spełnienie warunku dotyczącego otrzymania przez podmiot potwierdzenia wywozu towarów przez organ celny określony w przepisach celnych. Spełnienie tego warunku ma gwarantować, że faktycznie nastąpił wywóz towarów i że bez ich powrotnego przywozu nie będą one przedmiotem dostawy na terytorium kraju, która poprzez zastosowanie stawki 0% byłaby faktycznie nieopodatkowana.
Jak wskazano w treści wniosku, z magazynu czasowego składowania, znajdującego się w Polsce, Spółka przesyła towary do kraju trzeciego, gdzie siedzibę ma Nabywca. Po zamknięciu procedury tranzytu Spółka otrzymuje komunikat IE-45.
Zatem w opisanej sytuacji mamy do czynienia z wywozem towarów z Polski na terytorium państwa trzeciego, a fakt ten jest potwierdzony przez organ celny. Zatem są spełnione warunki uznania transakcji za eksport towarów. Stąd opodatkowanie transakcji na terytorium kraju wystąpi, a właściwą stawką podatku będzie 0%.
Powyższe stanowisko znajduje również potwierdzenie w praktyce podatkowej. Przykładem mogą być m.in.:
-interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 23 kwietnia 2014 r., sygn. ILPP4/443-28/14-5/EWW,
-przytoczona wyżej interpretacja indywidualna tut. Organu z dnia 13.02.2024 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.474.2023.1.PJ.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.
Przy tym, w myśl art. 2 pkt 1, 4 i 5 ustawy:
Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Przez terytorium państwa członkowskiego rozumie się terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Przez terytorium państwa trzeciego należy rozumieć terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Na mocy zaś art. 2 pkt 6 ustawy:
Towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie do art. 2 pkt 7 ustawy:
Przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Jednocześnie, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną.
Stosownie do art. 19a ust. 9 ustawy:
Obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego, z zastrzeżeniem ust. 10a i 11.
Oznacza to, że w przypadku gdy na podstawie przepisów celnych powstaje dług celny w związku z dopuszczeniem towarów do obrotu wówczas także, co do zasady, powstanie obowiązek podatkowy w podatku VAT z tytułu importu tych towarów.
Zgodnie natomiast z art. 19a ust. 11 ustawy:
W przypadku objęcia towarów procedurą: składowania celnego, odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem z należności celnych przywozowych, uszlachetniania czynnego, tranzytu, wolnego obszaru celnego, jeżeli od towarów tych pobierane są opłaty wyrównawcze lub opłaty o podobnym charakterze, obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów powstaje z chwilą wymagalności tych opłat.
Zgodnie z art. 26a ust. 1 ustawy:
Miejscem importu towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej.
Przy czym, jak stanowi art. 26a ust. 2 ustawy:
W przypadku gdy towary zostaną objęte z momentem ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej jedną z następujących procedur:
1)uszlachetniania czynnego,
2)odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych,
3)składowania celnego,
4)tranzytu, w tym także składowaniem czasowym przed objęciem towarów jedną z procedur celnych,
5)wolnego obszaru celnego
- miejscem importu takich towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary te przestaną podlegać tym procedurom.
Ponadto, według art. 5 pkt 15, 16, 18 i 19 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego Unijny Kodeks Celny (Dz. Urz. UE L 269 z 10 października 2013 r. str. 1 ze zm.) - zwanym dalej UKC:
Do celów niniejszego kodeksu stosuje się następujące definicje:
15)„zgłaszający” oznacza osobę, która składa zgłoszenie celne, deklarację do czasowego składowania, przywozową deklarację skróconą, wywozową deklarację skróconą, zgłoszenie do powrotnego wywozu lub powiadomienie o powrotnym wywozie we własnym imieniu, albo osobę, w której imieniu takie zgłoszenie, deklaracja lub powiadomienie są składane;
16) „procedura celna” oznacza jedną z następujących procedur, którą zgodnie z przepisami kodeksu można objąć towary:
a) dopuszczenie do obrotu;
b) procedury specjalne;
c) wywóz;
18) „dług celny” oznacza nałożony na określoną osobę obowiązek zapłaty stosownej kwoty należności celnych przywozowych lub wywozowych, określonej dla danych towarów na mocy obowiązujących przepisów prawa celnego;
19) „dłużnik” oznacza każdą osobę odpowiedzialną za dług celny.
Stosownie do art. 77 UKC:
1. Dług celny w przywozie powstaje w wyniku objęcia towarów nieunijnych podlegających należnościom celnym przywozowym jedną z następujących procedur celnych:
a) dopuszczenia do obrotu, w tym na mocy przepisów o końcowym przeznaczeniu;
b) odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem z należności celnych przywozowych.
2. Dług celny powstaje w chwili przyjęcia zgłoszenia celnego.
3. Dłużnikiem jest zgłaszający. W przypadku przedstawicielstwa pośredniego dłużnikiem jest również osoba, na której rzecz dokonuje się zgłoszenia celnego. Jeżeli zgłoszenie celne dotyczące jednej z procedur, o których mowa w ust. 1, zostaje sporządzone na podstawie danych powodujących, że nie zostają pobrane w całości lub części należności celne przywozowe, osoba, która dostarczyła dane wymagane do sporządzenia zgłoszenia i która wiedziała lub powinna była wiedzieć, że dane te są nieprawdziwe, jest również dłużnikiem.
Z kolei art. 226 ust. 1 UKC stanowi, że:
Procedura tranzytu zewnętrznego pozwala na przemieszczanie towarów nieunijnych z jednego do drugiego miejsca znajdującego się na obszarze celnym Unii, przy czym towary te nie podlegają:
a)należnościom celnym przywozowym;
b)innym należnościom określonym w innych stosownych obowiązujących przepisach (…).
Stosownie do art. 234 ust. 1 UKC:
Procedura unijnego tranzytu zewnętrznego jest stosowana przy przewozie towarów przez kraj lub terytorium, znajdujące się poza obszarem celnym Unii, jeżeli spełniony jest jeden z następujących warunków:
a)taka możliwość przewidziana została w umowie międzynarodowej;
b)przewóz przez ten kraj lub terytorium odbywa się z zastosowaniem jednolitego dokumentu przewozowego wystawionego na obszarze celnym Unii.
Wskazać w tym miejscu należy, że za import towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy uważa się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej. Definicja ta stanowi implementację art. 30 dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L 347 z 11.12.2006 str. 1 z późn. zm.), w myśl którego „import towarów” oznacza wprowadzenie na terytorium Wspólnoty towarów, które nie znajdują się w swobodnym obrocie, w rozumieniu art. 24 Traktatu.
Oznacza to, że importem jest przywóz towarów z kraju trzeciego na terytorium Unii Europejskiej, natomiast to, w którym państwie członkowskim podlega on opodatkowaniu (ma miejsce import towarów) określa art. 26a ustawy. Miejscem importu jest bowiem terytorium tego państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej. Przy czym, w przypadku objęcia towarów z momentem ich wprowadzenia m.in. procedurą składowania celnego, miejscem importu takich towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary przestaną podlegać tej procedurze.
Zatem, tylko import towarów na terytorium kraju stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy.
Z kolei, powstanie obowiązku podatkowego z tytułu importu towarów powiązane jest z powstaniem obowiązku zapłaty cła lub faktem zaistnienia określonych procedur celnych. W przypadku, gdy importowany towar nie jest objęty procedurą dopuszczenia do obrotu w rozumieniu przepisów celnych i przywóz towaru nie powoduje powstania długu celnego, ani też nie występują żadne inne należności przywozowe, obowiązek podatkowy dla przedmiotowego importu towarów nie powstaje.
Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że (...) z siedzibą w (...) jest polskim rezydentem podatkowym oraz czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Głównym przedmiotem działalności Spółki jest sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet (PKD 47,91,Z). W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca prowadzi sklep internetowy oferujący sprzedaż (...). Towar do sklepu internetowego nabywany jest przez Spółkę w Polsce i poza granicami kraju.
Wnioskodawca swoją sprzedażą obejmuje zarówno rynek krajowy, jak i zagraniczny. Nabywcami sprzętu są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej oraz przedsiębiorcy (w tym podatnicy VAT i podatku od wartości dodanej).
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zawiera umowy na dostawę towarów pochodzących spoza terytorium Unii Europejskiej na rzecz kontrahenta, którego siedziba działalności gospodarczej znajduje się na terytorium innego kraju spoza terytorium Unii Europejskiej.
Przykładem takiej transakcji może być planowana sprzedaż towaru na rzecz kontrahenta z siedzibą na terytorium Ukrainy (Nabywca). Towar będący przedmiotem transakcji zostanie nabyty przez Spółkę na terytorium Wielkiej Brytanii. Zgodnie z projektowaną treścią umowy, Wnioskodawca sprzeda Nabywcy towar za określoną cenę. Przeniesienie własności towaru na Nabywcę, stosownie do postanowień umowy, nastąpi po przekroczeniu przez te Towary granicy Polski.
Przenosząc powyższe założenia na zawieraną umowę, przemieszczenie towaru z spoza UE, przez terytorium Polski, docelowo na terytorium kraju trzeciego obywać się będzie w następujący sposób:
1)Wnioskodawca przemieści towar na terytorium Polski z terytorium Wielkiej Brytanii w procedurze tranzytu zewnętrznego (na podstawie dokumentu T1) do wybranego miejsca na terytorium Polski – magazynu czasowego składowania agencji (...),
2)towar będzie składowany na terenie magazynu do momentu otrzymania przez Wnioskodawcę informacji o gotowości odbioru towaru przez Nabywcę. Towar nie będzie w międzyczasie dopuszczony do obrotu na terytorium Unii Europejskiej,
3)w momencie, gdy Nabywca będzie gotowy do odbioru towaru z magazynu czasowego składowania, otwarta zostanie kolejna procedurę tranzytu zewnętrznego (na podstawie dokumentu T1) do miejsca położonego na terytorium Ukrainy,
4)z magazynu czasowego składowania, znajdującego się w Polsce, Spółka przesyła towary do kraju trzeciego, gdzie siedzibę ma Nabywca. Po zamknięciu procedury tranzytu Spółka otrzymuje komunikat IE-45.
Przy tak przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą ustalenia czy wykonywany przez Spółkę tranzyt przez terytorium Polski towarów przywiezionych z terytorium kraju trzeciego, które nie są dopuszczone do obrotu na terenie Unii Europejskiej, skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług z tytułu importu.
Raz jeszcze przypomnieć należy, że powstanie obowiązku podatkowego z tytułu importu towarów jest powiązane z powstaniem obowiązku zapłaty cła lub faktem zaistnienia określonych procedur celnych. W przypadku, gdy importowany towar nie jest objęty procedurą dopuszczenia do obrotu w rozumieniu przepisów celnych i przywóz towaru nie powoduje powstania długu celnego, ani też nie występują żadne inne należności przywozowe, wówczas nie powstaje obowiązek podatkowy z tytułu przedmiotowego importu towarów.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Spółka przemieści Towar z terytorium Wielkiej Brytanii do Polski w procedurze tranzytu zewnętrznego (na podstawie dokumentu T1) do wybranego miejsca na terytorium Polski (magazyn czasowego składowania). Towar będzie składowany na terenie magazynu do momentu otrzymania przez Wnioskodawcę informacji o gotowości odbioru towaru przez Nabywcę. Towar nie będzie w międzyczasie dopuszczony do obrotu na terytorium Unii Europejskiej. Gdy Nabywca wykaże gotowość do odbioru towaru, zostanie otwarta kolejna procedura tranzytu zewnętrznego (na podstawie dokumentu T1) do miejsca położonego na terytorium Ukrainy. Przeniesienie własności towaru na Nabywcę, stosownie do postanowień umowy, nastąpi po przekroczeniu przez te towary granicy Polski. Po zamknięciu procedury tranzytu Spółka otrzyma komunikat IE-45. W odniesieniu do przywiezionych do Polski z Wielkiej Brytanii towarów, o których mowa we wniosku, nie powstanie dług celny. Od towarów tych nie są i nie będą pobierane opłaty wyrównawcze lub opłaty o podobnym charakterze.
Oznacza to, że w związku z przywozem Towarów na terytorium kraju nie powstanie obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów, który zgodnie z art. 19 ust. 9 ustawy powstaje z chwilą powstania długu celnego. Państwa Spółka nie będzie też podatnikiem z tytułu importu towarów, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy. Ponadto nie wystąpią okoliczności, o których mowa w art. 19a ust. 10a lub 11 ustawy, a więc takie które skutkują powstaniem obowiązku podatkowego z tytułu importu towarów i dotyczą przypadku objęcia importowanych towarów procedurą celną uszlachetniania czynnego lub jedną ze specjalnych procedur celnych, jeżeli od towarów tych pobierane są opłaty wyrównawcze lub opłaty o podobnym charakterze.
Zatem skoro, przedmiotem analizowanej transakcji będzie Towar niedopuszczony do obrotu na terytorium UE, a w odniesieniu do przywiezionych do Polski z Wielkiej Brytanii towarów, o których mowa we wniosku, nie powstanie dług celny, a także od towarów tych nie są i nie będą pobierane opłaty wyrównawcze lub opłaty o podobnym charakterze, to tym samym dostawa tych towarów dokonywana przez Państwa na rzecz Nabywcy nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.
Należy więc zgodzić się z Państwa stanowiskiem, zgodnie z którym uważają Państwo, że wykonywany przez Spółkę tranzyt przez terytorium Polski towarów przywiezionych z terytorium kraju trzeciego, które nie są dopuszczone do obrotu na terenie Unii Europejskiej, nie będzie skutkował powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług z tytułu importu towarów.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
W dalszej kolejności Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy dostawa towarów dokonana przez Wnioskodawcę na rzecz Nabywcy na terytorium państwa trzeciego będzie stanowić eksport towarów i podlegać opodatkowaniu stawką VAT 0%.
Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy:
Przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:
a)dostawcę lub na jego rzecz, lub
b)nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych
- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.
Należy zauważyć, że art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy przewiduje, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega eksport towarów, jednak z uwagi na terytorialny charakter podatku VAT, opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności, których miejscem świadczenia jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które w przypadku dostaw towarów wysyłanych lub transportowanych wyznacza art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy.
W myśl art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Miejscem dostawy towarów jest - w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.
Podkreślić należy, że zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.
Jedną z czynności, która korzysta z obniżonej stawki podatku od towarów i usług jest eksport towarów.
Zgodnie z art. 41 ust. 4-6a ustawy
4.W eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.
5.W eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, dokonywanym przez rolników ryczałtowych stawka podatku wynosi 0%, pod warunkiem prowadzenia przez podatnika ewidencji określonej w art. 109 ust. 3.
6.Stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.
6a Dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:
1)dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu;
2)dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;
3)zgłoszenie wywozowe na piśmie utrwalonym w postaci papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.
Jednocześnie stosownie do art. 41 ust. 11 ustawy:
Przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b, jeżeli podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6, z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Przepisy ust. 7 i 9 stosuje się odpowiednio.
Przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b, jeżeli podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6, z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Przepisy ust. 7 i 9 stosuje się odpowiednio.
Wskazać jednak należy, że aby uznać daną czynność za eksport towarów muszą wystąpić łącznie następujące przesłanki:
-ma miejsce dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni) lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz (eksport pośredni),
-wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej musi zostać potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.
Niespełnienie jakiejkolwiek z wymienionych wyżej przesłanek powoduje, że nie dochodzi do eksportu towarów w rozumieniu przepisów ustawy.
Z kolei aby możliwe było opodatkowanie eksportu towarów stawką podatku w wysokości 0%, konieczne jest spełnienie warunku dotyczącego otrzymania przez podmiot potwierdzenia wywozu towarów przez organ celny określony w przepisach celnych. Spełnienie tego warunku ma gwarantować, że faktycznie nastąpił wywóz towarów i że bez ich powrotnego przywozu nie będą one przedmiotem dostawy na terytorium kraju, która poprzez zastosowanie stawki 0% byłaby faktycznie nieopodatkowana.
Podatnik powinien więc posiadać w swojej dokumentacji dowód wiarygodny, stanowiący urzędowe potwierdzenie faktycznego dokonania wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej, z którego musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Oznacza to w konsekwencji, że nie każdy dokument lub zestaw dokumentów będzie mógł stanowić prawidłowe, upoważniające do zastosowania stawki 0%, potwierdzenie, że doszło do eksportu towarów.
Z powyższego wynika więc, że pomimo tego, że katalog dokumentów wymienionych w art. 41 ust. 6a ustawy jest katalogiem otwartym, nie można zastosować stawki VAT w wysokości 0% względem eksportu towarów na podstawie dowodów innych niż dokumenty „urzędowe”, w których właściwe organy celne (polskie lub z innych państw członkowskich UE) potwierdziły wywóz towarów poza terytorium UE.
Odnośnie zaś dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza Unię to zaznaczyć należy, że od dnia 1 maja 2004 r. Polska zaczęła uczestniczyć w systemie NCTS. Od tej daty podmioty zobowiązane musiały przekazywać komunikaty o operacjach tranzytowych do systemu NCTS.
System NCTS (New Computerised Transit System) jest to bowiem elektroniczne odzwierciedlenie operacji tranzytowej realizowanej zgodnie z przepisami wspólnego i wspólnotowego tranzytu. Umożliwia on wymianę informacji o operacji tranzytowej w czasie rzeczywistym za pomocą elektronicznych komunikatów, eliminując tym samym czasochłonny sposób przekazywania danych w formie dokumentów papierowych. Komunikaty wymieniane są pomiędzy urzędami celnymi w obszarze międzynarodowym (common domain), w obszarze krajowym (national domain), gdzie informacje o operacjach dostępne są z poziomu wszystkich urzędów celnych, a także pomiędzy urzędami celnymi a podmiotami realizującymi operacje tranzytowe w systemie NCTS (external domain). Operacja tranzytowa jest od początku, tj. od momentu złożenia zgłoszenia celnego, do końca, tj. do zamknięcia operacji tranzytowej, przetwarzana przez system i może być monitorowana na każdym etapie realizacji procedury, tj. w urzędzie wyjścia, tranzytowym, przeznaczenia oraz poszukiwań i poboru należności. Informacje o wprowadzonych do NCTS danych można uzyskać na każdym etapie realizacji operacji WPT, poprzez wyświetlenie zgłoszenia po wprowadzeniu numeru ewidencyjnego operacji tranzytowej, czyli numeru MRN (ang. Movement Reference Number). Celem wdrożenia NCTS było pełne skomputeryzowanie operacji tranzytowej na wszystkich etapach jej realizacji w urzędach celnych: wyjścia, tranzytowych, przeznaczenia, zamknięcia, poszukiwań i poboru. System służy usprawnieniu obrotu towarowego, poprzez umożliwienie firmom komunikowania się z administracją celną w sposób elektroniczny, w tym, przede wszystkim, składanie elektronicznego zgłoszenia do procedury tranzytu, bez potrzeby każdorazowego udawania się do urzędu. Stanowi narzędzie ułatwiające przedsiębiorstwom stosowanie procedury wspólnego i wspólnotowego tranzytu w obrocie towarowym, dając oszczędność czasu, zmniejszając koszty operacji oraz umożliwiając sprawne zarządzanie posiadanym przez firmę zabezpieczeniem. Ponadto, z punktu widzenia administracji celnej, system umożliwia ściślejszy nadzór nad przebiegiem operacji tranzytowej oraz wykrywanie nieprawidłowości.
Jednym z komunikatów wysyłanych w systemie NCTS z urzędu do podmiotu jest komunikat IE 45, którym dysponuje Spółka i który potwierdza wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.
Jak wynika z wniosku, z magazynu czasowego składowania, znajdującego się w Polsce, Spółka przesyła towary na Ukrainę, gdzie siedzibę ma Nabywca. Po zamknięciu procedury tranzytu Spółka otrzymuje komunikat IE-45.
Ponadto, jak wskazali Państwo w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka otrzyma przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy następujące dokumenty:
1)IE029PL (zwolnienie do procedury tranzytu), w którego treści znajdą się dane nabywcy towaru spoza UE, który odbierze towar oraz rodzaj towaru,
2)IE045PL (Zamknięcie tranzytu) w momencie zakończenia tranzytu.
Dokumenty te będą potwierdzały wywóz towaru poza terytorium UE.
Dokument IE-45 (IE045PL) Spółka otrzyma od agencji celnej, która prowadzi w imieniu Spółki procedury celne. Dokument ten Spółka otrzyma w wersji elektronicznej, z potwierdzeniem przez właściwy organ celny.
Spółka będzie posiadała również dokumenty, z których będzie wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że komunikat IE 45, którym będzie dysponowała Spółka, będzie uprawniał ją do stosowania stawki VAT 0% do dokonanego eksportu towaru.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Państwa zdarzenia przyszłego oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111; ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
