Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do obniżenia podstawy opodatkowania wynagrodzenia (Opłaty serwisowej) należnego Wnioskodawcy od Partnera udzielającego Rabatu z tytułu świadczenia usługi pośrednictwa.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

1.

A. Sp. z o.o. (dalej: „A.” lub „Wnioskodawca”) jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce, należącą do Grupy B. („Grupa B.”). Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT w Polsce. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa w przewozie osób, o której mowa w art. 4 pkt 24 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym („ustawa o transporcie drogowym”). Wnioskodawca posiada licencję na pośrednictwo w przewozie osób, o której mowa w art. 5b ust. 2 pkt 2 ustawy o transporcie drogowym.

A. prowadzi i zarządza w Polsce platformą technologiczną, która wspiera świadczenie usług przez kierowców taksówek osobowych („Aplikacja Y.”). Aplikacja Y. jest częścią złożonego rozwiązania informatycznego opracowanego i utrzymywanego globalnie przez Grupę B., przy czym na potrzeby niniejszego wniosku wszystkie zasoby informatyczne zaprojektowane i udostępnione przez Grupę B. będą określane jako Aplikacja Y. Aplikacja Y. łączy konsumentów, a także klientów prowadzących działalność gospodarczą (łącznie jako: „Pasażerowie”), z niezależnymi dostawcami usług przewozu osób („Partnerzy”) w formule tzw. ridesharingu. Aplikacja Y. umożliwia Pasażerom zamawianie usług transportowych (przejazdów taksówką) od niezależnych dostawców tychże usług - Partnerów. Za pośrednictwem Aplikacji Y., Pasażer może zamówić usługę przewozu, poznać z góry określoną, przybliżoną cenę przejazdu, śledzić w czasie rzeczywistym kurs, zapłacić za przejazd oraz otrzymać dokument fiskalny dokumentujący transakcję. Z kolei Partner, świadczący usługę przewozu taksówką osobową, za pośrednictwem Aplikacji Y. ma możliwość otrzymania zlecenia przewozu, nawiązania kontaktu z Pasażerem oraz rozliczenia opłaty za przejazd. Przed skorzystaniem z usług przewozu, Pasażerowie oraz Partnerzy muszą pobrać Aplikację Y. na swoje urządzenia mobilne (np. smartfony) i zarejestrować się na stronie internetowej lub w Aplikacji Y. A. nie pobiera od Pasażerów opłat za korzystanie z Aplikacji Y.

Z punktu widzenia Partnerów, Wnioskodawca dostarcza rozwiązanie technologiczne, przy pomocy którego Partner (i jego kierowcy - w przypadku Partnerów flotowych) mogą utworzyć konto użytkownika oraz oferować usługi przewozu zainteresowanym Pasażerom, którzy zgłoszą chęć zrealizowania kursu w Aplikacji Y. Usługa świadczona przez Wnioskodawcę na rzecz Partnerów stanowi usługę pośrednictwa przy przewozie osób, polegającą na przekazywaniu zleceń przewozu od Pasażerów do Partnerów (oraz ich kierowców - w przypadku Partnerów flotowych), włączając w to powiązane świadczenia, takie jak przetwarzanie płatności uiszczanych przez Pasażerów, dostawa i utrzymanie aplikacji mobilnej i platformy internetowej, obsługa klienta, zapewnienie komunikacji pomiędzy Partnerem a Pasażerem oraz inne świadczenia wspomagające usługę pośrednictwa.

Wynagrodzeniem Wnioskodawcy za usługi świadczone na rzecz Partnerów jest opłata serwisowa („Opłata serwisowa”). Opłata serwisowa jest naliczana za okresy uzgodnione przez strony, proporcjonalnie na podstawie opłaty od każdego zlecenia usługi przewozu, które zostało zrealizowane przez Partnera i jest powiększona o podatek VAT według obowiązującej stawki.

2.

Wnioskodawca świadczy usługi pośrednictwa w przewozie osób na rzecz dwóch kategorii Partnerów. Są to:

i.Tzw. Partnerzy indywidualni, będący kierowcami taksówek, posiadający licencję na przewóz osób taksówką, o której mowa w art. 5b ust. 1 pkt 3 i art. 6 ustawy o transporcie drogowym. Są to przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie przewozów osobowych taksówką i pozyskujący klientów m.in. za pośrednictwem Aplikacji Y. Partnerzy indywidualni nabywają usługi pośrednictwa w przewozie osób od A.

ii.Tzw. Partnerzy flotowi, będący podmiotami gospodarczymi, którzy także posiadają licencje na przewóz osób taksówką, o której mowa w art. 5b ust. 1 pkt 3 i art. 6 ustawy o transporcie drogowym. Partnerzy flotowi zatrudniają kierowców taksówek lub współpracują z kierowcami na innej podstawie prawnej. Partnerzy flotowi nabywają usługi pośrednictwa w przewozie osób bezpośrednio od A., lecz usługi przewozu są co do zasady wykonywane przez kierowców zatrudnionych przez tych Partnerów lub kierowców współpracujących z nimi na innej podstawie prawnej. Kierowcy zatrudnieni przez Partnerów flotowych lub współpracujący z Partnerami flotowymi nie nabywają usług pośrednictwa w przewozie osób od Wnioskodawcy, a stroną umowy pośrednictwa z A. są wyłącznie Partnerzy flotowi. A. świadczy usługi pośrednictwa na rzecz Partnerów (w tym, Partnerów flotowych), natomiast nie jest stroną stosunku prawnego łączącego Partnera flotowego oraz poszczególnych kierowców, a także nie ma wpływu na relacje umowne zachodzące pomiędzy Partnerem flotowym i kierowcami.

Partnerzy mogą być czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług lub podatnikami zwolnionymi, o których mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Podsumowując: w przypadku Partnerów indywidualnych, relacja gospodarcza (umowna) nawiązywana jest bezpośrednio pomiędzy Wnioskodawcą a takim Partnerem. Podobnie, Wnioskodawca nawiązuje bezpośrednie relacje gospodarcze (umowne) z Partnerami flotowymi. Natomiast Wnioskodawca nie ma (nie będzie miał) żadnych relacji gospodarczych (umownych) z poszczególnymi kierowcami działającymi w ramach Partnerów flotowych (osoby te nie są kontrahentami Wnioskodawcy).

W konsekwencji, faktury za usługi pośrednictwa świadczone przez Wnioskodawcę wystawiane są wyłącznie na rzecz Partnerów indywidualnych oraz Partnerów flotowych. Odbiorcami faktur za te usługi nigdy nie są kierowcy działający w ramach Partnerów flotowych, gdyż kierowcy ci nie są stronami umów zawartych z Wnioskodawcą. Podobnie, wszystkie faktury za świadczenia wykonywane przez Partnerów na rzecz Spółki (wystawiane przez Wnioskodawcę w imieniu Partnerów w procesie tzw. samofakturowania, o którym mowa w art. 106d ust. 1 ustawy o VAT) wskazują jako usługodawcę wyłącznie Partnera indywidualnego lub Partnera flotowego: usługodawcą nigdy nie jest kierowca działający w ramach Partnera flotowego, gdyż kierowca taki nie jest stroną umowy z Wnioskodawcą.

Aktualnie, A. nie wystawia faktur w postaci „faktury ustrukturyzowanej”, natomiast zacznie wystawiać takie faktury najpóźniej w dniu, w którym zostanie objęty tym obowiązkiem.

3.

A. oraz Partnerzy operują na wysoce konkurencyjnym rynku. Z jednej strony, pośrednicy (bezpośredni konkurenci Wnioskodawcy) konkurują o przewoźników, którzy będą zainteresowani nabywaniem od nich usług pośrednictwa. Pośrednicy starają się także zwiększyć podaż usług przewozowych oferowanych przy wykorzystaniu posiadanych przez nich platform internetowych, gdyż przekłada się to bezpośrednio na ich przychody. Z drugiej strony, Partnerzy konkurują o dostęp do Pasażerów zainteresowanych otrzymaniem usługi przewozu. W związku z tym, przewoźnicy flotowi dążą do zatrudnienia jak największej liczby kierowców. Stąd, podmioty pośredniczące, takie jak A., podejmują szereg działań w celu zachęcenia zarówno Partnerów jak i Pasażerów do korzystania z ich aplikacji mobilnych w celu świadczenia usług pośrednictwa, starają się także podejmować działania nakierowane na zwiększenie floty kierowców korzystających z ich aplikacji. Ponieważ pośrednicy, tacy jak A., sami nie oferują usług transportowych i jedynie ułatwiają połączenia między zamówieniami Pasażerów (popyt) a Partnerami (podaż), na rynku istnieją różne formy zachęt, premii i działań marketingowych, z których pośrednicy korzystają w celu stymulowania korzystania z ich aplikacji.

Mając na uwadze opisany kontekst, A. podejmuje różnego rodzaju działania marketingowe i promocyjne służące zwiększeniu rozpoznawalności marki (…), utrwaleniu jej pozytywnego wizerunku, zwiększeniu popytu na oferowane przez A. usługi (m.in. poprzez zachęcanie przyszłych potencjalnych Partnerów do nawiązania współpracy z Wnioskodawcą i nabywania od Wnioskodawcy usług pośrednictwa w przewozie osób czy zachęcanie Pasażerów do zainstalowania Aplikacji Y. i aktywnego korzystania z tej aplikacji), a w konsekwencji zwiększeniu przychodów A. z tytułu świadczenia usług pośrednictwa. Z uwagi na pełnienie przez A. roli pośrednika w przewozie osób, z punktu widzenia interesów gospodarczych A., zachęcanie potencjalnych Partnerów do utworzenia konta w Aplikacji Y. i oferowania przejazdów w Aplikacji Y. jest równie istotne, co zachęcenie Pasażerów do zainstalowania Aplikacji Y. i poszukiwania oraz zamawiania przejazdów w tej aplikacji. Ponieważ wysokość przychodu Wnioskodawcy jako pośrednika jest wprost uzależniona od wysokości opłaty za przejazd uiszczanej przez Pasażerów, w najlepszym interesie Wnioskodawcy jest utrzymywanie jak najwyższej podaży usług przewozu (jak największej liczby Partnerów aktywnych w Aplikacji Y.) wraz z jak największym popytem na te usługi (jak największą liczbą Pasażerów zainteresowanych przejazdami z udziałem Aplikacji Y.).

3.1. Aktualnie, A. zleca Partnerom świadczenie następujących usług marketingowych / reklamowych:

a)Polecenie Aplikacji Y. potencjalnym nowym użytkownikom (tj. potencjalnym Partnerom indywidualnym lub kierowcom, którzy będą oferować usługi przewozu za pośrednictwem Partnera flotowego):

A. zleca Partnerom świadczenie usług polegających na reklamowaniu Aplikacji Y. pośród potencjalnych nowych użytkowników (kierowców), a tym samych zwiększeniu podaży usług przewozu oferowanych za pośrednictwem Aplikacji Y. (co prowadzi do zwiększenia przychodów z tytułu świadczonych przez Wnioskodawcę usług pośrednictwa). Przedmiotowe usługi polegają na zachęcaniu przez Partnera („zapraszającego”) nowych użytkowników do skorzystania Aplikacji Y. i świadczone są za odpowiednim wynagrodzeniem. Dzięki skutecznemu poleceniu potencjalnemu użytkownikowi (kierowcy) rozpoczęcia korzystania z Aplikacji Y., Wnioskodawca pozyskuje nowych klientów, od których może pobierać opłaty za usługi pośrednictwa. Po skutecznym poleceniu, nowi użytkownicy rejestrują się w Aplikacji Y. i zaczynają wykonywać przejazdy.

Z tytułu świadczenia tej usługi, Partner „zapraszający” wystawia fakturę na A., na podstawie której A. płaci określone wynagrodzenie za każdą usługę polecenia. Warunkiem uznania usługi za prawidłowo wyświadczoną i wystawienia faktury jest to, aby zaproszeni kierowcy dołączyli do Aplikacji Y. i byli aktywni przez określony czas, tj. wykonali określoną liczbę kursów z wykorzystaniem Aplikacji Y. Powiązanie wynagrodzenia wypłaconego „zapraszającemu” Partnerowi z liczbą kursów ukończonych przez „zaproszonego” Partnera ma na celu zapewnienie, że Wnioskodawca płaci tylko za skuteczne polecenia, co znacząco ogranicza ryzyko potencjalnych nadużyć. W interesie Wnioskodawcy jest bowiem nie tylko samo zwiększenie bazy użytkowników Aplikacji Y., ale również zapewnienie, że „zaproszeni” Partnerzy pozostaną aktywni i będą wykonywać usługi przewozu oraz płacić wynagrodzenie należne Wnioskodawcy za świadczenie usług pośrednictwa. Dodatkowo, wysokość wynagrodzenia „zapraszającego” Partnera za usługę polecenia może różnić się w zależności od miejsca i czasu świadczenia usługi - strony mogą uzgadniać inne warunki w zależności od zapotrzebowania na zwiększenie podaży usług przewozu oraz ogólnych planów marketingowych Wnioskodawcy.

Przedmiotowa usługa wykonana przez Partnera dokumentowana jest fakturą wystawioną przez Wnioskodawcę w imieniu Partnera w procesie tzw. samofakturowania, o którym mowa w art. 106d ust. 1 ustawy o VAT (z uwzględnieniem warunków wskazanych w tym przepisie).

b)Oznakowanie samochodów Partnerów logo Wnioskodawcy:

W celu promowania korzystania z Aplikacji Y., A. korzysta ponadto z usług reklamowych, polegających na odpłatnym udostępnieniu przez Partnera powierzchni reklamowej na używanych przez Partnera pojazdach. Pojazdy te są następnie oznaczane naklejanymi na pojazdy, usuwalnymi oznaczeniami reklamowymi, o treści, wyglądzie i rozmiarze zaakceptowanym przez Wnioskodawcę. Naklejki te zawierają w szczególności logo Wnioskodawcy (słowo „(…)” lub słowa „Aplikacja Y.”) lub inne oznaczenia handlowe Wnioskodawcy. Uczestnictwo w programie reklamy na pojazdach jest całkowicie dobrowolne dla niezależnych Partnerów, którzy muszą jednoznacznie wyrazić zainteresowanie udziałem w programie.

Wynagrodzenie wypłacane Partnerowi za oznakowanie jego pojazdów jest powiązane z liczbą kursów wykonanych przez Partnera (lub współpracującego z nim kierowcę) oznakowanym samochodem, w celu zapewnienia widoczności i publicznej ekspozycji materiałów reklamowych Wnioskodawcy. Wysokość wynagrodzenia i warunki jego wypłaty mogą się różnić w zależności od czasu i miejsca świadczenia usług. Wnioskodawca przeprowadza weryfikację w celu upewnienia się, że Partnerzy faktycznie świadczą przedmiotowe usługi (tj. umieszczają materiały marketingowe na swoich pojazdach); w szczególności Partnerzy, którzy oferują usługi oznakowania swoich pojazdów, zobowiązani są do wykonania zdjęć oznakowanych samochodów i przesłania ich Wnioskodawcy przed przystąpieniem do świadczenia usług.

Po spełnieniu odpowiednich warunków świadczenia usługi przez Partnera, Wnioskodawca wystawia fakturę w imieniu Partnera w ramach procesu samofakturowania, o którym mowa w art. 106d ust. 1 ustawy o VAT i wypłaca na rzecz Partnera uzgodnione wynagrodzenie.

Wypłata Partnerom wynagrodzenia za świadczenie powyższych usług jest dokonywana wraz z przekazaniem na rachunek Partnera wynagrodzenia za przejazdy uiszczonego przez Pasażerów (A. zapewnia przetwarzanie płatności za przejazdy, w tym, przekazuje płatności bezgotówkowe uiszczane przez Pasażerów na rachunek Partnerów, co jest elementem świadczenia kompleksowego, które otrzymuje Partner). Z wypłat tych Wnioskodawca potrąca należną Opłatę serwisową stanowiącą jego wynagrodzenie za świadczenie usług pośrednictwa.

Usługi marketingowe opisane w punkcie 3 lit. a) i b) były przedmiotem indywidualnej interpretacji podatkowej wydanej dla A. przez Dyrektora Krajowej informacji Skarbowej (interpretacja z 12 maja 2025 r., znak pisma 0114-KDIP1-1.4012.169.2025.2.AKA).

3.2. Istnieją również promocje skierowane bezpośrednio do Pasażerów lub Partnerów, a zatem kształtujące, odpowiednio, stronę popytową lub podażową, co w obu przypadkach przekłada się na przychody A. z tytułu świadczenia usług pośrednictwa.

Przykładowo, Pasażerowie otrzymują od A. kody promocyjne, za pomocą których mogą (częściowo) płacić za usługi transportowe oferowane przez Partnerów. W takich przypadkach, wysokość należnej Partnerowi opłaty za przejazd pozostaje niezmieniona, jednak Pasażer dokonuje płatności przy użyciu własnych środków w połączeniu z kodem promocyjnym.

Z kolei przykładem działań motywacyjnych skierowanych do Partnerów jest przyznanie Partnerowi rabatu na usługę pośrednictwa (pomniejszenie należnej od Partnera kwoty Opłaty serwisowej).

4.

Aktualnie, Wnioskodawca rozważa wdrożenie nowej formy promocji mającej na celu zwiększenie popytu ze strony Pasażerów na usługi przewozowe oferowane przez Partnerów za pośrednictwem Aplikacji Y. Istotą tej promocji ma być zwiększenie zainteresowania Pasażerów korzystaniem z Aplikacji Y., dzięki dostępnym dla Pasażerów promocjom cenowym. Takie oddziaływanie na stronę popytową powinno przełożyć się na zwiększone przychody A. z tytułu świadczenia usług pośrednictwa, gdyż Opłata serwisowa stanowiąca wynagrodzenie Wnioskodawcy za usługi świadczone na rzecz Partnerów naliczana jest proporcjonalnie na podstawie opłaty od każdego zlecenia usługi przewozu, które zostało zrealizowane przez Partnera na rzecz Pasażera. Tym samym, zwiększony popyt ze strony Pasażerów na usługi transportowe świadczone przez Partnerów w bezpośredni sposób przełoży się na zwiększone przychody A. z tytułu świadczonych na rzecz Partnerów usług pośrednictwa w przewozie osób.

Powyższą promocję (dalej jako: „Promocja rabatowa”) A. zamierza prowadzić we współpracy z Partnerami (zarówno Partnerami indywidualnymi jak i Partnerami flotowymi), przy czym:

  • współpracujący Partner (dalej jako: „Partner Udzielający Rabatu” lub „PUR”) udzieli Pasażerowi rabatu (obniżki ceny) na świadczoną przez tego PUR usługę transportową, w wysokości uzgodnionej z A. („Rabat dla Pasażera”);
  • z kolei A. zgodzi się udzielić na rzecz PUR rabatu (obniżki ceny) od „standardowego” wynagrodzenia (Opłaty serwisowej) należnego Wnioskodawcy od PUR z tytułu świadczenia przez Wnioskodawcę usług pośrednictwa w przewozie osób („Rabat dla PUR”), przy czym warunkiem udzielenia Rabatu dla PUR będzie uprzednie udzielenie przez PUR Rabatu dla Pasażera.

A. przewiduje, że zależnie od potrzeb biznesowych wynikających z analizy rynku, Rabaty dla Pasażerów mogą być dostępne powszechnie (przez okres obowiązywania Promocji rabatowej), ewentualnie mogą być dostępne wyłącznie w określonych lokalizacjach, w wyznaczonych godzinach czy dla danych typów przejazdów (np. tylko dla przejazdów prywatnych czy przejazdów lotniskowych).

Z perspektywy A., każdorazowo istotne będzie zaktywizowanie popytu w takich obszarach i przy takich parametrach, aby skutkiem tego działania był wzrost przychodów Wnioskodawcy z tytułu Opłaty serwisowej należnej z tytułu świadczenia usług pośrednictwa.

Wysokość (kwota) Rabatu dla PUR powinna, co do zasady, odpowiadać wysokości (kwocie) Rabatu dla Pasażera udzielonego w ramach Promocji rabatowej. Rabat dla PUR zostanie przyznany jako opust kwotowy obniżający wysokość należnej Opłaty serwisowej.

Rabat dla PUR zostanie udzielony przez A. po uzyskaniu potwierdzenia (za pośrednictwem Aplikacji Y.), że PUR rzeczywiście przyznał Rabat dla Pasażera. W praktyce, Rabat dla PUR będzie przyznawany cyklicznie (na ten moment planowany jest cykl tygodniowy), gdyż Opłata serwisowa za usługę świadczoną dla Partnerów rozliczana jest cyklicznie (aktualnie, są to cykle tygodniowe). Oznacza to, że A. zweryfikuje Rabaty dla Pasażerów za poprzedni cykl (tydzień) i przyzna Rabat dla PUR od Opłaty serwisowej na koniec tego samego cyklu (tygodnia). Przyznanie Rabatu dla PUR w żadnym przypadku nie będzie uzależnione od wykonania jakichkolwiek dodatkowych czynności przez Partnera Udzielającego Rabatu (lub jego kierowców) - podstawą udzielenia Rabatu dla PUR będą wyłącznie: (i) fakt świadczenia przez PUR usług transportowych i związane z tym uczestnictwo w Promocji rabatowej i (ii) uprzednie (udokumentowane) udzielenie przez PUR Rabatu dla Pasażera.

Sposób “działania” Promocji rabatowej można zilustrować na następującym przykładzie:

Nawiązując współpracę z A. (poprzez podpisanie Ogólnych Warunków Współpracy), Partner zgadza się uczestniczyć w promocjach organizowanych przez A. Po otrzymaniu, za pośrednictwem Aplikacji Y., informacji o Promocji rabatowej, Partner staje się uczestnikiem tej promocji. Tym samym, w okresie obowiązywania Promocji rabatowej:

  • Opłaty za przejazdy wykonywane przez PUR (lub jego kierowców - w przypadku Partnera flotowego), spełniające kryteria określone dla danej edycji Promocji rabatowej, korzystają ze stosownych rabatów (Rabaty dla Pasażera). W tym przykładzie, może to być np. rabat w wysokości 10 zł za dany przejazd wykonany przez danego pasażera lub rabat w wysokości 20% za ten przejazd, obliczony od podstawowej kwoty opłaty (tu: w wysokości 50 zł). W obu przypadkach, wynagrodzenie PUR (lub jego kierowcy - w przypadku Partnera flotowego) z tytułu wykonania tego przejazdu będzie niższe o 10 zł niż wynagrodzenie „standardowe”, tj. wyliczone przez Aplikację Y. na podstawie typowo uwzględnianych czynników (takich jak miejsce, czas, popyt/podaż i inne).
  • Z drugiej strony, fakt uczestnictwa PUR w Promocji rabatowej i automatycznego udzielenia, w związku z tym uczestnictwem, Rabatu dla Pasażera w danym tygodniu wpłynie na Opłatę serwisową należną A. od tego PUR za ten tydzień - w taki sposób, że należna Opłata serwisowa zostanie obliczona z uwzględnieniem Rabatu dla PUR w kwocie 10 zł. Jedynym warunkiem udzielenia przez A. Rabatu dla PUR będzie uprzednie udzielenie przez PUR Rabatu dla Pasażera.

Należy wskazać, że Rabat dla Pasażera nie będzie stałą kwotą obowiązującą dla każdego przejazdu, ale może się zmieniać wskutek zastosowania zautomatyzowanego procesu kalkulacji, który uwzględnia wiele parametrów, takich jak czas lub natężenie ruchu i decyduje o wysokości rabatu przyznanego Pasażerowi w ramach promocji. Przykładowo, kampania promocyjna może zostać zakomunikowana Pasażerom w następujący sposób: „Otrzymaj do 30% zniżki na przejazdy w tym tygodniu”, a procentowa zniżka na dany przejazd może wynosić od 15% do 30% w zależności od trasy lub pory dnia. Ponadto, takie promocje będą limitowane do pewnej liczby przejazdów i mogą podlegać dodatkowym warunkom, które zostaną przekazane Pasażerom.

Powyższe warunki Promocji rabatowej będą każdorazowo znane Partnerom (Partnerzy będą mieć możliwość zapoznania się z tymi warunkami poprzez Aplikację Y.). Z kolei po stronie A. będzie potwierdzenie, że PUR udzielił Rabatu dla Pasażera, gdyż tylko wówczas będzie on uprawniony do otrzymania Rabatu dla PUR.

A. planuje, że co do zasady, wartość Rabatu dla PUR zostanie każdorazowo uwzględniona w fakturze VAT wystawianej przez A. na Partnera z tytułu świadczonej usługi pośrednictwa i dokumentującej należną A. Opłatę serwisową (faktury te wystawiane są za uzgodnione przez strony okresy rozliczeniowe). Rabat dla PUR będzie zasadniczo udzielany za okres rozliczeniowy, w którym PUR udzielił Rabatu dla Pasażera lub za kolejny okres. A. planuje, że udzielenie przez niego Rabatu dla PUR będzie skutkować obniżeniem podstawy opodatkowania z tytułu wyświadczenia usługi pośrednictwa, wskutek obniżenia Opłaty serwisowej wskazanej na fakturze VAT wystawianej przez A. na rzecz PUR (zagadnienie to jest przedmiotem Pytania zadanego w zakresie niniejszego wniosku).

We wniosku Wnioskodawca opisał różne typy prowadzonych przez siebie działań reklamowych i promocyjnych w celu wyjaśnienia swojej aktywności marketingowej oraz relacji pomiędzy takimi działaniami a przychodami z tytułu prowadzanej przez Wnioskodawcę działalności w zakresie pośrednictwa w przewozie osób, o której mowa w art. 4 pkt 24 ustawy o transporcie drogowym. Należy jednak wyraźnie zaznaczyć, że przedmiotem tego wniosku są jedynie Rabaty dla PUR, których Wnioskodawca planuje udzielać w związku z prowadzeniem Promocji rabatowej. Tym samym, w niniejszym wniosku A. dąży wyłącznie do potwierdzenia prawidłowego rozliczenia, dla celów podatku od towarów i usług, Rabatów dla PUR, udzielanych w ramach Promocji rabatowej opisanej w pkt 4 powyżej.

Pytanie

Czy w związku z udzieleniem Rabatu dla PUR (w taki sposób, że wartość Rabatu dla PUR zostanie bezpośrednio uwzględniona w fakturze VAT wystawianej przez A. na Partnera z tytułu świadczonej usługi pośrednictwa w przewozie osób), Wnioskodawca będzie uprawniony (odpowiednio, na podstawie art. 29a ust. 7 pkt 2 lub na podstawie art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT) do obniżenia podstawy opodatkowania wynagrodzenia (Opłaty serwisowej) należnego Wnioskodawcy od Partnera Udzielającego Rabatu z tytułu świadczenia ww. usługi pośrednictwa?

Państwa stanowisko w sprawie

W świetle art. 29a ust. 7 pkt 2 ustawy o VAT, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży. W świetle art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania obniża się o kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen.

Zatem Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w sytuacji, gdy udzieli Partnerowi (PUR) Rabatu dla PUR w taki sposób, że: (i) wartość tego rabatu zostanie bezpośrednio uwzględniona w momencie sprzedaży i wykazana na dokumentującej sprzedaż fakturze VAT wystawianej przez Wnioskodawcę na PUR z tytułu świadczonej usługi pośrednictwa w przewozie osób lub (ii) rabat zostanie udzielony po dokonaniu sprzedaży, jednak zostanie wykazany na dokumentującej sprzedaż fakturze VAT wystawianej przez Wnioskodawcę na PUR z tytułu świadczonej usługi pośrednictwa w przewozie osób, Wnioskodawca będzie uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania wynagrodzenia (Opłaty serwisowej) należnego Wnioskodawcy od PUR z tytułu świadczenia ww. usługi pośrednictwa.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, podatkowi podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 (przepisy ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 ustawy o VAT nie mają zastosowania w niniejszej sprawie), jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Zgodnie z ust. 6, podstawa opodatkowania obejmuje:

1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku VAT;

2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Ustęp 7 wskazuje, że podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

1)stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

2)udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;

3)otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Zgodnie zaś z ust. 10, podstawę opodatkowania obniża się o:

1)kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;

2)wartość zwróconych towarów i opakowań;

3)zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;

4)wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Jak wynika z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą m.in. sprzedaż, dokonywaną przez niego na rzecz innego podatnika podatku VAT.

Artykuł 106e ust. 1 ustawy o VAT wymienia elementy składowe faktury - przepis ten wskazuje, że faktura powinna zawierać m.in.:

  • cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto) [pkt 9]
  • kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto [pkt 10]
  • wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto) [pkt 11]
  • stawkę podatku albo stawkę podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9 [pkt 12];

W ustawie o VAT brak jest definicji rabatu, nie uregulowano w niej także zasad jego udzielania. Zgodnie natomiast z definicją językową, rabat to „wyrażone w procentach obniżenie ceny przyjętej w cenniku; dostawca może przyznać rabat odbiorcy, który np. płaci gotówką, kupuje dużą ilość towarów, jest stałym klientem” (http://encyklopedia.pwn.pl). Inne źródło (https://pl.wikipedia.org/wiki/Rabat_(handel)) wskazuje, że rabat („wł. rabatto potrącić”) to „procentowe obniżenie przez sprzedającego ceny danego towaru lub usługi o pewną kwotę w stosunku do ceny obowiązującej”.

Opust nie został w żadnym z ww. źródeł zdefiniowany w sposób bezpośredni, a jedynie w pierwszym z nich poprzez odniesienie do definicji „przychodu ze sprzedaży” (http://encyklopedia.pwn.pl) (opisanym jako: „otrzymane i należne kwoty z tytułu sprzedaży produktów i towarów, z uwzględnieniem udzielonych rabatów, bonifikat i innych opustów oraz należnych dopłat, bez podatku od towarów i usług oraz akcyzy”).

W praktyce rabat / opust może być udzielony w chwili sprzedaży, gdy sprzedawca od razu obniża cenę podstawową (czego dotyczy art. 29a ust. 7 pkt 2 ustawy o VAT) lub po pewnym czasie od dokonania sprzedaży lub kilku transakcji sprzedaży (o czym mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT).

W sytuacji uwzględnienia rabatu w fakturze dokumentującej sprzedaż, sprzedawca (usługodawca) podaje cenę, która uwzględnia rabat i na tę kwotę wystawia fakturę VAT. Sama faktura może zawierać informację o udzielonym rabacie obniżającym cenę lub zawierać jedynie odpowiednio obniżoną cenę finalną. Ustawa o VAT nie zawiera żadnych wskazówek lub ograniczeń w tym zakresie, a zatem obie te metody są dopuszczalne i są stosowane w praktyce rynkowej.

Zagadnienie obniżenia podstawy opodatkowania u sprzedawcy (usługodawcy) udzielającego rabatu w chwili sprzedaży zostało bezpośrednio uregulowane w art. 29a ust. 7 pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży. Możliwe jest także udzielenie rabatu po pewnym czasie od dokonania sprzedaży lub kilku transakcji sprzedaży. Sytuacja ta została uregulowana w art. 29a ust. 10 pkt 1, który wskazuje, że podstawę opodatkowania obniża się o kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen.

Tym samym, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym w sytuacji, gdy Wnioskodawca udzieli Partnerowi (PUR) Rabatu dla PUR w taki sposób, że wartość tego rabatu zostanie bezpośrednio uwzględniona w fakturze VAT wystawianej przez Wnioskodawcę na PUR z tytułu świadczonej usługi pośrednictwa w przewozie osób, Wnioskodawca będzie uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania wynagrodzenia (Opłaty serwisowej) należnego Wnioskodawcy od PUR z tytułu świadczenia ww. usługi pośrednictwa. Uprawnienie to będzie przysługiwać Wnioskodawcy niezależnie od tego, czy wartość Rabatu dla PUR zostanie uwzględniona w momencie sprzedaży, czy też rabat zostanie udzielony po dokonaniu sprzedaży, jednak zostanie wykazany bezpośrednio w fakturze dokumentującej tę sprzedaż.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w praktyce interpretacyjnej tut. Organu, przykładowo w interpretacjach: z 23 lutego 2023 r., znak 0114-KDIP1-1.4012.53.2023.1.AKA oraz z 9 września 2022 r., znak 0111-KDIB3-1.4012.428.2022.1.IK. Każda z ww. interpretacji została wydana dla podatnika prowadzącego działalność zbliżoną do działalności Wnioskodawcy i dotyczyła m.in. klasyfikacji podatkowej czynności polegającej na tym, że (cytowane fragmenty pochodzą z interpretacji znak 0114-KDIP1-1.4012.53.2023.1.AKA):

„W przypadku, w którym Usługobiorca udzieli pasażerowi (wskazanemu uprzednio przez wnioskodawcę) korzystającemu z jego usług rabatu za przejazd, to wówczas również wnioskodawca udzieli takiemu Usługobiorcy bonusu / zniżki w analogicznej wysokości. Dla przykładu, jeżeli Usługobiorca udzieli pasażerowi korzystającemu po raz pierwszy z usług przejazdu za pośrednictwem platformy wnioskodawcy rabatu w wysokości 10 zł od wynagrodzenia za przejazd, wówczas otrzyma on od wnioskodawcy bonus/zniżkę w analogicznej wysokości.

Istota tego bonusu/zniżki ma więc z założenia polegać na sfinansowaniu / skompensowaniu Usługobiorcom udzielanych przez nich rabatów poprzez udzielenie analogicznego bonusu. W takim przypadku Usługobiorcy - którym zostaje sfinansowany rabat udzielony na rzecz pasażerów otrzymają efektywnie obniżkę prowizji z tytułu nabywanej Usługi […], która odpowiada udzielonemu przez nich rabatowi z tytułu świadczonych przez nich usług na rzecz pasażerów”.

Podobnie jak w zdarzeniu będącym przedmiotem niniejszego wniosku, w związku z udzieleniem pasażerowi przedmiotowego bonusu/zniżki, Usługobiorca nie zobowiązywał się do podejmowania na rzecz Wnioskodawcy żadnych działań marketingowych ani promocyjnych; jedynym warunkiem otrzymania „Bonusu za udzielenie rabatu pasażerowi” było udzielenie rabatu wskazanemu przez Wnioskodawcę pasażerowi w określonym przedziale czasu. Wnioskodawca miał możliwość weryfikacji, czy taki rabat został rzeczywiście przez Usługobiorcę udzielony konkretnemu pasażerowi.

W powyższych stanach faktycznych, Dyrektor KIS każdorazowo zgodził się z wnioskodawcą, że: „w sytuacji, w której świadczenie pieniężne / bonus jest należne kontrahentowi wyłącznie w związku z udzieleniem przez niego rabatu na rzecz jego odbiorcy, to taki bonus należy zakwalifikować jako opust cenowy / obniżkę ceny obniżający podstawę opodatkowania”.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy stanowisko powinno być uznane za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Wobec tego, każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

  • w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
  • świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Oba ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Przy czym z treści powołanego przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Przy czym przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia.

Z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Ponadto, aby dana czynność (świadczenie) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczoną usługą a świadczeniem wzajemnym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia.

Z powołanych przepisów wynika, że definicja świadczenia usług ma charakter dopełniający definicję dostawy towarów i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z powyższego wynika, że art. 29a ust. 1 ustawy odnosi się do wszystkiego, co stanowi zapłatę obejmując swym zakresem każdą formę zapłaty otrzymaną przez sprzedawcę z tytułu dostawy towarów lub wykonania usługi.

Katalog elementów dodatkowych wchodzących w skład podstawy opodatkowania określony został w art. 29a ust. 6 ustawy, w myśl którego:

Podstawa opodatkowania obejmuje:

1) podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2) koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

W myśl art. 29a ust. 7 ustawy:

Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

1) stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

2) udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;

3) otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Stosownie do art. 29a ust. 10 ustawy:

Podstawę opodatkowania obniża się o:

1) kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;

2) wartość zwróconych towarów i opakowań;

3) zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;

4) wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Z przytoczonych wyżej regulacji ustawy wynika, że udzielenie bonifikaty, rabatu, o ile nie sprzeciwiają się temu inne niż podatkowe przepisy prawa, jest ściśle skorelowane z konkretną transakcją, w związku z którą zostało zastosowane i powoduje obniżenie ceny dostarczanych towarów lub świadczonych usług, wpływa na zmniejszenie obrotu, a tym samym podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć "bonifikata" czy "rabat". W związku z powyższym pojęcia te należy interpretować stosując przede wszystkim wykładnię językową. Bonifikata to zniżka, ustępstwo od ustalonej ceny towaru na rzecz nabywcy ("Słownik języka polskiego PWN", wydawnictwo Naukowe PWN, rok wydania 2005, str. 62). Natomiast przez rabat, w myśl Słownika Języka Polskiego PWN, Warszawa 1996 r., należy rozumieć obniżenie ceny jakiegoś towaru o pewną kwotę.

Z punktu widzenia podstawy opodatkowania, można wyróżnić zatem następujące rodzaje rabatów:

  • rabaty przyznane i uwzględnione w momencie sprzedaży - niemające wpływu na podstawę opodatkowania, w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy, ponieważ zapłatą z tytułu sprzedaży jest kwota żądana od nabywcy pomniejszona już o udzielony rabat uwzględniany w momencie sprzedaży (art. 29a ust. 7 pkt 2 ustawy);
  • rabaty przyznane po dokonaniu sprzedaży - opusty i obniżki cen - wpływające na obniżenie wcześniej ustalonej zapłaty; do tych rabatów ma zastosowanie art. 29a ust. 10 ustawy, a udzielenie takiego rabatu wymaga odpowiedniego udokumentowania (w przypadku sprzedaży dokumentowanej fakturą VAT - fakturą korygującą).

W tym miejscu zauważyć należy, że rabat, o którym mowa w art. 29a ust. 10 ustawy, rozumieć należy jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Zatem rabat ma niewątpliwie bezpośredni wpływ na wartość konkretnej transakcji (dostawy lub usługi) i w efekcie prowadzi do obniżenia jej wartości (ceny). Tak rozumiany rabat powinien obniżyć podstawę opodatkowania.

W myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Faktura jest dokumentem sformalizowanym (potwierdzającym zaistnienie określonego zdarzenia gospodarczego), który powinien spełniać szereg wymogów przewidzianych przepisami prawa. Faktura jest prawidłowa w znaczeniu materialno-prawnym, jeżeli odzwierciedla prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt sprzedaży określonych towarów i usług.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że rozważacie Państwo wdrożenie nowej formy promocji mającej na celu zwiększenie popytu ze strony Pasażerów na usługi przewozowe oferowane przez Partnerów za pośrednictwem Aplikacji Y. Istotą tej promocji ma być zwiększenie zainteresowania Pasażerów korzystaniem z Aplikacji Y., dzięki dostępnym dla Pasażerów promocjom cenowym. Takie oddziaływanie na stronę popytową powinno przełożyć się na zwiększone przychody A. z tytułu świadczenia usług pośrednictwa, gdyż Opłata serwisowa stanowiąca Państwa wynagrodzenie za usługi świadczone na rzecz Partnerów naliczana jest proporcjonalnie na podstawie opłaty od każdego zlecenia usługi przewozu, które zostało zrealizowane przez Partnera na rzecz Pasażera. Tym samym, zwiększony popyt ze strony Pasażerów na usługi transportowe świadczone przez Partnerów w bezpośredni sposób przełoży się na zwiększone przychody A. z tytułu świadczonych na rzecz Partnerów usług pośrednictwa w przewozie osób.

Powyższą promocję („Promocja rabatowa”) A. zamierza prowadzić we współpracy z Partnerami (zarówno Partnerami indywidualnymi jak i Partnerami flotowymi), przy czym:

  • współpracujący Partner („Partner Udzielający Rabatu” lub „PUR”) udzieli Pasażerowi rabatu (obniżki ceny) na świadczoną przez tego PUR usługę transportową, w wysokości uzgodnionej z A. („Rabat dla Pasażera”);
  • z kolei A. zgodzi się udzielić na rzecz PUR rabatu (obniżki ceny) od „standardowego” wynagrodzenia (Opłaty serwisowej) należnego A. od PUR z tytułu świadczenia przez Państwa usług pośrednictwa w przewozie osób („Rabat dla PUR”), przy czym warunkiem udzielenia Rabatu dla PUR będzie uprzednie udzielenie przez PUR Rabatu dla Pasażera.

Wysokość (kwota) Rabatu dla PUR powinna, co do zasady, odpowiadać wysokości (kwocie) Rabatu dla Pasażera udzielonego w ramach Promocji rabatowej. Rabat dla PUR zostanie przyznany jako opust kwotowy obniżający wysokość należnej Opłaty serwisowej.

Rabat dla PUR zostanie udzielony przez A. po uzyskaniu potwierdzenia (za pośrednictwem Aplikacji Y.), że PUR rzeczywiście przyznał Rabat dla Pasażera. W praktyce, Rabat dla PUR będzie przyznawany cyklicznie (na ten moment planowany jest cykl tygodniowy), gdyż Opłata serwisowa za usługę świadczoną dla Partnerów rozliczana jest cyklicznie (aktualnie, są to cykle tygodniowe). Oznacza to, że A. zweryfikuje Rabaty dla Pasażerów za poprzedni cykl (tydzień) i przyzna Rabat dla PUR od Opłaty serwisowej na koniec tego samego cyklu (tygodnia). Przyznanie Rabatu dla PUR w żadnym przypadku nie będzie uzależnione od wykonania jakichkolwiek dodatkowych czynności przez Partnera Udzielającego Rabatu (lub jego kierowców) - podstawą udzielenia Rabatu dla PUR będą wyłącznie: (i) fakt świadczenia przez PUR usług transportowych i związane z tym uczestnictwo w Promocji rabatowej i (ii) uprzednie (udokumentowane) udzielenie przez PUR Rabatu dla Pasażera.

A. planuje, że co do zasady, wartość Rabatu dla PUR zostanie każdorazowo uwzględniona w fakturze VAT wystawianej przez A. na Partnera z tytułu świadczonej usługi pośrednictwa i dokumentującej należną A. Opłatę serwisową (faktury te wystawiane są za uzgodnione przez strony okresy rozliczeniowe). Rabat dla PUR będzie zasadniczo udzielany za okres rozliczeniowy, w którym PUR udzielił Rabatu dla Pasażera lub za kolejny okres. A. planuje, że udzielenie przez niego Rabatu dla PUR będzie skutkować obniżeniem podstawy opodatkowania z tytułu wyświadczenia usługi pośrednictwa, wskutek obniżenia Opłaty serwisowej wskazanej na fakturze VAT wystawianej przez A. na rzecz PUR.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy w związku z udzieleniem Rabatu dla PUR (w taki sposób, że wartość Rabatu dla PUR zostanie bezpośrednio uwzględniona w fakturze VAT wystawianej przez A. na Partnera z tytułu świadczonej usługi pośrednictwa w przewozie osób), będziecie Państwo uprawnieni (odpowiednio, na podstawie art. 29a ust. 7 pkt 2 lub na podstawie art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT) do obniżenia podstawy opodatkowania wynagrodzenia (Opłaty serwisowej) należnego Państwu od Partnera Udzielającego Rabatu z tytułu świadczenia ww. usługi pośrednictwa.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, że współpracujący z Państwem Partner udziela Pasażerowi Rabatu za świadczoną przez Niego usługę transportu, zamówioną w aplikacji Y. W takiej sytuacji Państwo udzielają Parterowi takiego samego Rabatu pomniejszając o ten rabat swoje wynagrodzenie (opłatę serwisową) należne od Partnera za świadczone na jego rzecz usługi pośrednictwa w przewozie osób. Istota tego rabatu ma więc z założenia polegać na sfinansowaniu Parterom udzielonych przez nich rabatów Pasażerom, poprzez udzielenie im analogicznego bonusu. W takim przypadku Partnerzy, którym zostaje skompensowany rabat udzielony na rzecz Pasażerów otrzymają efektywnie obniżkę opłaty serwisowej (wynagrodzenia) z tytułu nabywanej od Państwa usługi.

W opisanych okolicznościach Rabat udzielony Partnerom (zarówno Partnerom indywidualnym jak i Partnerom flotowym), stanowi opust/zniżkę ceny w rozumieniu art. 29a ust. 7 pkt 2 ustawy, obniżając podstawę opodatkowania z tytułu świadczenia usług pośrednictwa. Powyższe wynika z faktu, że zwiększony popyt ze strony Pasażerów na usługi transportowe świadczone przez Partnerów w bezpośredni sposób przełoży się na zwiększone przychody A. z tytułu świadczonych na rzecz Partnerów usług pośrednictwa w przewozie osób. Państwa wynagrodzenie bowiem za usługi pośrednictwa w przewozie osób świadczone na rzecz Partnerów jest uzależnione od wysokości pobranych opłat od Pasażerów korzystających z usług transportowych realizowanych przez Parterów. Ponadto, wartość Rabatu dla Parterów zostanie każdorazowo uwzględniona w fakturze VAT wystawianej przez Państwa na rzecz Partnera z tytułu świadczonej usługi pośrednictwa w przewozie osób i dokumentującej należną Państwu Opłatę serwisową (wynagrodzenie). Zaznaczyć przy tym należy, że Partnerzy w związku z opisaną akcją promocyjną nie podejmują na Państwa rzecz żadnych czynności, działań marketingowych, ani promocyjnych - jedynym warunkiem otrzymania przez nich obniżki wynagrodzenia, które Państwu płacą, jest udzielenie rabatu Pasażerowi.

Zatem, opisany w zdarzeniu przyszłym Rabat udzielony Partnerom (zarówno Partnerom indywidualnym jak i Partnerom flotowym), stanowi opust/zniżkę ceny w rozumieniu art. 29a ust. 7 pkt 2 ustawy, który będzie obniżał podstawę opodatkowania z tytułu świadczenia usług pośrednictwa w przewozie osób.

W efekcie, Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.