
Temat interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie możliwość odliczenia podatku VAT od poniesionych kosztów podczas realizacji operacji Scena dla kultury i tradycji wiejskiej".
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2013 r. (data wpływu 27 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwość odliczenia podatku VAT od poniesionych kosztów podczas realizacji operacji Scena dla kultury i tradycji wiejskiej jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwość odliczenia podatku VAT od poniesionych kosztów podczas realizacji operacji Scena dla kultury i tradycji wiejskiej.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca (dalej Stowarzyszenie) jest stowarzyszeniem zarejestrowanym w Krajowym Rejestrze Sądowym. Stowarzyszenie działa poprzez: organizowanie konkursów wiedzy religijnej, wyposażanie biblioteki szkolnej w dzieła Jana Pawła II, organizację uroczystości z okazji rocznic związanych z życiem i pontyfikatem Jana Pawła II, sprawowanie patronatu nad kółkiem teatralnym, organizowanie zbiórek żywności i pomoc dzieciom z rodzin ubogich, rodzinom wielodzietnym oraz osobom niepełnosprawnym i samotnym. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej oraz nie działa w celu osiągania zysku. Dochodami Stowarzyszenia są składki członkowskie oraz wpłaty dobrowolne od członków aktywnych i wspierających. Stowarzyszenie wnioskowało do PROW 2007-2013, oś LEADER, działanie 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju z zakresu małych projektów o dofinansowanie operacji Scena dla kultury i tradycji wiejskiej. Projekt polegał na zakupie uniwersalnej sceny z zamiarem nieodpłatnego udostępniania dla kółka teatralnego, sołectwa i innych stowarzyszeń przy organizacji imprez i spektakli. Koszty związane z działalnością Stowarzyszenia są ponoszone z podatkiem VAT, a Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT. Zakupiona scena nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Stowarzyszenie ma możliwość odliczenia podatku VAT od poniesionych kosztów dotyczących działalności statutowej podczas realizacji operacji w ramach PROW...
Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odliczania podatku VAT poniesionego przy zakupie sceny w ramach PROW, ponieważ przychody Stowarzyszenia są zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług, a zakupiona scena udostępniana będzie nieodpłatnie. Dlatego też podatek VAT przy zakupie sceny wliczono do kosztów kwalifikowalnych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
- z tytułu nabycia towarów i usług,
- potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
- od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Z przepisów ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Stowarzyszenie) nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem podatku VAT.
S towarzyszenie wnioskowało do PROW 2007-2013, oś LEADER, działanie 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju z zakresu małych projektów o dofinansowanie operacji Scena dla kultury i tradycji wiejskiej. Projekt polegał na zakupie uniwersalnej sceny z zamiarem nieodpłatnego udostępniania dla kółka teatralnego, sołectwa i innych stowarzyszeń przy organizacji imprez i spektakli.
Zakupiona scena nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Zainteresowany, nie jest podatnikiem podatku VAT, a zakupiona scena nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu.
Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od poniesionych kosztów dotyczących działalności statutowej podczas realizacji operacji w ramach PROW.
Dodatkowo zaznaczyć należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Dodatkowo, tut. Organ wyjaśnia, iż wnioski o wydanie interpretacji indywidualnej rozpatrywane są w terminie, o którym mowa w art. 14d ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.), tj. bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosków. Ponadto, wszystkie wnioski o wydanie interpretacji indywidualnej załatwiane są z zachowaniem kolejności wpływu.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
