Czy Gmina jako podatnik od towarów i usług ma możliwość dokonania odliczeń podatku naliczonego z tytułu realizowanego projektu? - Interpretacja - ITPP1/443-440/13/JJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10.07.2013, sygn. ITPP1/443-440/13/JJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy Gmina jako podatnik od towarów i usług ma możliwość dokonania odliczeń podatku naliczonego z tytułu realizowanego projektu?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2013 r. (data wpływu 14 maja 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina realizuje projekt. Głównym celem projektu jest poprawa jakości życia mieszkańców i atrakcyjności obszaru. W chwili obecnej ww. zbiornik jest mocno zamulony i zachwaszczony. W okresie dużych opadów deszczu wody opadowe poprzez rowy melioracyjne odprowadzane są do zbiornika. W wyniku mocnego zamulenia nadmiar wód deszczowych nie może trafiać do zbiornika, co prowadzi do zalewania dróg oraz nieruchomości przez wody deszczowe powodując lokalne podtopienia. Realizacja projektu przyczyni się do znaczącej poprawy stanu technicznego odwodnienia eliminując zagrożenie powodziowe. W ramach przedmiotowego projektu przewiduje się:

  1. wykonanie dokumentacji technicznej,
  2. wykonanie remontu zbiornika - odmulenie dna zbiornika, regulacja i mocnienie brzegów, ukształtowanie i umocnienie skarp, konserwacja i izolacja ściany zaporowej, remont zastawki,
  3. budowa budynku gospodarczego,
  4. budowa ogrodzenia wokół zbiornika.

Na powyższe zadanie Gmina złożyła wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa o dofinansowanie projektu w ramach programu operacyjnego Zrównoważony rozwój sektora rybołóstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013, gdzie niezbędne jest przedstawienie aktualnej interpretacji potwierdzającej brak możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina jako podatnik od towarów i usług ma możliwość dokonania odliczeń podatku naliczonego z tytułu realizowanego projektu...

Zdaniem Gminy, nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ponieważ ww. zadanie nie jest związane ze sprzedażą opodatkowaną. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. W związku z tym przedstawione wyżej zasady wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawa Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy