Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu polegającego na modernizacji infrastruktury tramwajowej - Interpretacja - IBPP3/443-461/12/AŚ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 14.08.2012, sygn. IBPP3/443-461/12/AŚ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu polegającego na modernizacji infrastruktury tramwajowej

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2012r. (data wpływu do tut. organu 14 maja 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 lipca 2012r. (data wpływu 10 lipca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizacji projektu pn. ... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizacji projektu pn. ....

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 lipca 2012r. (data wpływu 10 lipca 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organ z dnia 27 czerwca 2012r. znak: IBPP3/443-461/12/AŚ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Nazwa Projektu: ....

Numer umowy na dofinansowanie: ....

Zachodzi konieczność dostarczenia interpretacji organów podatkowych, co do kwalifikacji bądź też niekwalifikowania podatku VAT dla kosztów poniesionych przez gminę miasta T. na opracowanie dokumentacji aplikacyjnej i projektowej, w tym: koncepcje, Rezultaty Studium Wykonalności, analizy ruchowe, ocenę oddziaływania na środowisko, aktualizację Rezultatów Studium Wykonalności, dokumentację na budowę parkingów wielopoziomowych, Wspólne Rezultaty Studium Wykonalności i planowanych do wydatkowania środków finansowych na promocję Projektu, to jest czy przysługuje miastu T. prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług.

Przedmiotem projektu pod nazwą ..., realizowanego w partnerstwie ze spółką T. S.A. (Beneficjent Projektu), jest usprawnienie i rozwój istniejącego systemu komunikacji publicznej na terenie Aglomeracji poprzez zwiększenie udziału transportu publicznego przyjaznego środowisku. Projekt z uwagi na obszar oddziaływania oraz uczestników obejmuje następujące podprojekty:

  • podprojekt 1 - obejmujący swym zakresem modernizację infrastruktury tramwajowej, zakup i modernizację pojazdów tramwajowych - realizowany przez T.S.A.,
  • podprojekt 2 - obejmujący swym zakresem budowę parkingów wielopoziomowych, modernizację infrastruktury trolejbusowej i zakup trolejbusów - realizowany przez: Urząd Miasta T. (Wydział Rozwoju Miasta i Funduszy Europejskich, Wydział Przygotowania i Realizacji Inwestycji), Miejski Zarząd Ulic i Mostów (samorządowa jednostka budżetowa utworzoną na mocy Uchwały Rady Miasta T..) oraz X Sp. z o.o.

Miasto T. jest Partnerem spółki T.SA, która jest stroną umowy o dofinansowanie Projektu z Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Gmina T. była płatnikiem faktur w zakresie przygotowania inwestycji do realizacji (między innymi: dokumentacja projektowa budowy parkingów, postępowanie środowiskowe. Rezultaty Studium Wykonalności i wspólne Rezultaty Studium Wykonalności) i będzie płatnikiem faktur w zakresie działań promocyjnych w ramach Projektu.

W oparciu o umowę o dofinansowanie projektu dotacja ze środków Funduszu Spójności, co stanowi 59% kwoty wydatków kwalifikowanych.

Syntetyczne ujęcie nakładów inwestycyjnych brutto dla tyskiej części projektu (Podprojekt nr 2) przedstawia się następująco:

  • wartość całkowita nakładów inwestycyjnych: 74 235 038,54 zł,
  • wartość nakładów pochodzących ze środków unijnych: 35 743 555,13 zł,
  • wartość środków własnych: 38 491 483,41 zł, w tym:
  • wartość kosztów kwalifikowanych: 60 582 296,33 zł,
  • wartość wydatków niekwalifikowanych: 13 652 741,71 zł.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U.11.73.392), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanych w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jednocześnie zgodnie z art. 6 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W związku z powyższym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, a w szczególności w zakresie lokalnego transportu zbiorowego oraz promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 4 i 18 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina T. realizuje przedmiotowy projekt w ramach zadań własnych. Zatem, w myśl powyższych przepisów nabywane przez Gminę T. towary i usługi, związane z promocją oraz przygotowaniem do realizacji przedmiotowego projektu nie służą czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym nie przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług.

W piśmie z dnia 2 lipca 2012r. uzupełniono wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej o następujące informacje:

  1. Płatnikiem faktur VAT w zakresie przygotowania inwestycji do realizacji oraz działań promocyjnych jest Gmina T.. Stąd też, część faktur będzie wystawianych na Wnioskodawcę (Gminę), natomiast pozostałe dotyczące realizacji przedsięwzięcia - będą wystawione na Miejski Zarząd Ulic i Mostów, jednostkę budżetową Gminy.

Pytanie Wnioskodawcy dotyczy tylko możliwości odliczenia podatku VAT z faktur wystawionych na Gminę.

  1. Towary i usługi zakupione w celu realizacji przedmiotowego projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, wykonywanymi przez Gminę.
  2. Gmina nie będzie osiągała żadnych obrotów opodatkowanych podatkiem VAT z tytułu kosztów poniesionych na: opracowanie dokumentacji aplikacyjnej i projektowej, koncepcje, Rezultaty Studium Wykonalności, w tym ich aktualizację, analizy ruchowe, ocenę oddziaływania na środowisko, dokumentacje na budowę parkingów wielopoziomowych, Wspólnych Rezultatów Studium Wykonalności oraz planowanych do wydatkowania środków finansowych na promocję Projektu.
  3. Miejski Zarząd Ulic i Mostów, odpowiedzialny za realizację przedmiotowej inwestycji w zakresie prowadzenia robót budowlanych, stanowi odrębną od Gminy jednostkę podatkową.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 2 lipca 2012r.):
Czy miasto T. w wyniku realizacji projektu pod nazwą ..., dofinansowanego ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Priorytet VII Transport Przyjazny Środowisku Działanie 7.3 Transport Miejski w Obszarach Metropolitalnych, ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług wystawionych na gminę...

Zdaniem Wnioskodawcy, nabywane przez Gminę T. towary i usługi, związane z promocją oraz przygotowaniem do realizacji przedmiotowego projektu nie służą czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym nie przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca współrealizuje projekt pn. ....

Przedmiotem projektu pod nazwą ..., realizowanego w partnerstwie ze spółką T.S.A. (Beneficjent Projektu), jest usprawnienie i rozwój istniejącego systemu komunikacji publicznej na terenie Aglomeracji poprzez zwiększenie udziału transportu publicznego przyjaznego środowisku. W projekcie uczestniczą: T.S.A., Gmina T., Miejski Zarząd Ulic i Mostów oraz X Sp. z o.o.

Płatnikiem faktur VAT w zakresie przygotowania inwestycji do realizacji oraz działań promocyjnych jest Gmina T.. Stąd też, część faktur będzie wystawianych na Wnioskodawcę (Gminę), natomiast pozostałe dotyczące realizacji przedsięwzięcia - będą wystawione na Miejski Zarząd Ulic i Mostów, jednostkę budżetową Gminy.

Towary i usługi zakupione w celu realizacji przedmiotowego Projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, wykonywanymi przez Gminę.

Gmina nie będzie osiągała żadnych obrotów opodatkowanych podatkiem VAT z tytułu kosztów poniesionych na: opracowanie dokumentacji aplikacyjnej i projektowej, koncepcje, Rezultaty Studium Wykonalności, w tym ich aktualizację, analizy ruchowe, ocenę oddziaływania na środowisko, dokumentacje na budowę parkingów wielopoziomowych, Wspólnych Rezultatów Studium Wykonalności oraz planowanych do wydatkowania środków finansowych na promocję Projektu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT w świetle art. 86 ustawy o VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że w przypadku towarów i usług nabywanych bezpośrednio przez Gminę związek taki nie występuje. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że towary i usługi zakupione w celu realizacji przedmiotowego projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, wykonywanymi przez Gminę.

Zatem w oparciu o przedstawiony opis stanu faktycznego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy stwierdzić, iż towary i usługi związane z realizacją ww. projektu, których nabycia dokonuje Gmina nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług wystawionych dla Wnioskodawcy związanych z realizacją ww. projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie przysługuje Mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do partnerów projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Ponadto należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego, z którego wynika, iż towary i usługi zakupione w celu realizacji przedmiotowego projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, wykonywanymi przez Gminę. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystania towarów i usług zakupionych w celu realizacji projektu do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach