Skutki podatkowe aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa. - Interpretacja - 0114-KDIP2-2.4010.442.2023.4.KW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 3 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.442.2023.4.KW

Temat interpretacji

Skutki podatkowe aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Interpretacja indywidualnazbrojeń

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 października 2023 r. (wpływ 17 października 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca dalej Spółka jest osobą prawną, będącą polskim rezydentem podatkowym dla celów podatku dochodowego od osób prawnych oraz czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Działalność Spółki skupia się obecnie na trzech filarach:

  • ochrona (świadczenie kompleksowych usług ...);
  • handel (obrót specjalny, ...). Działalność ta polega na nabywaniu i sprzedaży (...) (bez produkcji);
  • nieruchomości (Spółka posiada liczne nieruchomości na terenie (...) i (...) - blisko 450.000 m2). Działalność w tym obszarze polega na wynajmowaniu powierzchni, którymi dysponuje Spółka.

Struktura organizacyjna, planowane działania restrukturyzacyjne

Struktura organizacyjna Wnioskodawcy prezentuje się obecnie następująco:

1)Pion Zarządzania (...), w skład którego wchodzą:

a) Departament Sprzedaży i Rozwoju Biznesu:

‒ Zespół Sprzedaży,

‒ Zespół Wsparcia Sprzedaży,

b) Departament Operacji:

‒ Zespół Nadzoru Operacyjnego,

‒ Zespół Audytu,

c) Departament IT i Nowych Technologii:

‒ Zespół (...),

‒ Zespół IT,

2)Pion Wsparcia, w skład którego wchodzą:

a) Departament Zarządzania Zasobami Ludzkimi:

‒ Zespół HR,

‒ Zespół Kadr i Płac,

b) Departament Finansów:

‒ Zespół Księgowości,

‒ Zespół Kontrolingu,

c) Departament Administracji i Zakupów:

Zespół Administracji i Zakupów,

Zespół Marketingu,

d)Departament Nadzoru Właścicielskiego.

3)Pion Infrastruktury i Projektów (...), w skład którego wchodzą:

a)Departament Nieruchomości,

b)Departament Projektów (...).

Spółka w ramach planowanych działań restrukturyzacyjnych zamierza wydzielić w całości wskazany w punkcie 3 Pion Infrastruktury i Projektów (...) [dalej także: PIPZ] i wnieść go aportem jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa [dalej: ZCP] do Spółki A., W zamian Wnioskodawca obejmie akcje w Spółce A.

Po przeprowadzeniu ww. operacji swoją dalszą działalność Spółka planuje oprzeć na filarze ochrony. Pozostałe filary tj. handlu i nieruchomości w całości zostaną przekazane aportem do Spółki A. Działalność tych filarów będzie kontynuowana już w ramach Spółki A. (np. istniejące zapasy zostaną sprzedane już przez Spółkę A., nieruchomości będą dalej wynajmowane przez Spółkę A.  etc.).

Wyodrębnienie finansowe Pionu Infrastruktury i Projektów (...).

Spółka prowadzi ewidencję zdarzeń gospodarczych w sposób umożliwiający ich identyfikację z przyporządkowaniem do właściwego Pionu, w tym Pionu Infrastruktury i Projektów (...). Ponadto Piony mają osobne budżety, których poziom realizacji jest stale monitorowany w Spółce. Spółka w oparciu o prowadzoną ewidencję jest w stanie sporządzić bilans i rachunek zysków i strat odzwierciedlające sytuację majątkową prowadzonych rodzajów działalności i przypisanych im struktur organizacyjnych w celu uznania ich za ZCP.

Wyodrębnienie organizacyjne Pionu Infrastruktury i Projektów (...)

Pion Infrastruktury i Projektów (...) jest wyodrębniony w strukturze organizacyjnej i w majątku Wnioskodawcy, co odzwierciedla schemat struktury organizacyjnej Spółki. Wyrazem odrębności organizacyjnej jest również ich odrębność finansowa (własny budżet i ewidencja finansowa). Każdy z Pionów odrębnie zajmuje się przypisanym mu, opisanym wcześniej filarem działalności.

Wyodrębnienie funkcjonalne Pionu Infrastruktury i Projektów (...)

Pion Infrastruktury i Projektów (...) jest wyodrębniony funkcjonalnie, tzn. jest przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych w obszarze nieruchomości i (...). PIPZ stanowi funkcjonalnie odrębną całość i w ocenie Spółki jest zdolny do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych. PIPZ posiada wykwalifikowany personel i know-how w obszarze swojej działalności, a także przypisane mu, niezbędne aktywa. Również należności i zobowiązania, które będą podlegały transferowi, są związane zarówno z przyszłą, jak i przeszłą działalnością PIPZ (PIPZ będzie zobowiązany do spłaty swoich zobowiązań, ale również otrzyma wpływy, które wynikają z dokonanej w przeszłości sprzedaży).

PIPZ posiada zatem zdolność do potencjalnego funkcjonowania jako odrębne przedsiębiorstwo, czego wyrazem jest fakt, że PIPZ będzie te zadania wykonywał nadal po dokonaniu aportu w ramach Spółki A.

Aktywa i zobowiązania, które zostaną przeniesione w wyniku aportu ZCP

W wyniku planowanych działań restrukturyzacyjnych, w ramach aportu ZCP do Spółki A.  zostaną przeniesione:

1) prawie wszystkie nieruchomości, których właścicielem jest obecnie Spółka (z wyłączeniem własnej siedziby Spółki), włącznie z istniejącymi umowami najmu,

2) środki trwałe stanowiące infrastrukturę związaną z nieruchomościami (np. w postaci maszyn takich jak windy czy klimatyzatory),

3) zapasy w postaci towarów handlowych oraz zidentyfikowane należności przynależne do Pionu Infrastruktury i Projektów (...),

4) decyzje administracyjne, pozwolenia przynależne do Pionu Infrastruktury i Projektów (...) (o ile ich przeniesienie w drodze aportu ZCP będzie możliwe),

5) zobowiązania handlowe, zobowiązania z tytułu otrzymanych zaliczek na dostawy,

6) zobowiązania z tytułu podatków oraz rezerwy na zobowiązania przynależne do Pionu Infrastruktury i Projektów (...)

Aktywa i pasywa, które pozostaną w Spółce po transferze ZCP

W Spółce pozostanie budynek centrali, wartości niematerialne i prawne (licencje informatyczne etc.), serwery, posiadane udziały i akcje w innych spółkach, należności przynależne do Pionu Wsparcia i Zarządzania (...).

W pasywach pozostaną zobowiązania handlowe, podatkowe, kredytowe, rezerwy przynależne do wyżej wymienionych Pionów, pozostających w Spółce.

Kompetencje realizowane przez Pion Infrastruktury i Projektów (...) planowane do pozostawienia w Spółce

Nieliczne, aczkolwiek konieczne dla optymalnego funkcjonowania Wnioskodawcy kompetencje realizowane przez Pion Infrastruktury i Projektów (...) mają zostać przekazane wybranym, pozostałym po planowanej restrukturyzacji w strukturze Spółki departamentom. Jako przykładowe kompetencje realizowane dotychczas przez Departament Nieruchomości, a które pozostaną w Spółce można wymienić zarządzanie i administrowanie nieruchomością (siedzibą) Spółki (w tym sporządzanie deklaracji na podatek od nieruchomości).

Z kolei po Departamencie Projektów (...) w Spółce pozostawione zostaną m.in. kompetencje w zakresie pozyskiwania i utrzymania koncesji i pozwoleń w zakresie ochrony obrotu specjalnego.

Spółka podkreśla, że pozostawienie ww. kompetencji w Spółce jest podyktowane ich związkiem z działalnością Pionu Zarządzania (...). Np. pozostawienie nieruchomości - siedziby w majątku Spółki oznacza konieczność dalszego rozliczania podatku od nieruchomości czy nadzoru nad jej stanem technicznym.

Przeniesienie pracowników

Przeniesienie do Spółki A.  PIPZ wiązać się będzie z transferem pracowników PIPZ, w trybie art. 231 Kodeksu pracy.

Przeniesienie pracowników będzie się wiązać z włączeniem ich do już istniejących struktur Spółki A. Co za tym idzie, ich miejsca pracy zostaną przeniesione do biur(a) Spółki A.

Uzasadnienie ekonomiczne

Należy nadmienić, że planowany transfer ZCP jest zdaniem Wnioskodawcy czynnością ekonomicznie uzasadnioną.

Ekonomiczną przyczyną wydzielenia ZCP w postaci Pionu Infrastruktury i Projektów (...) jest zwiększenie efektywności operacyjnej poprzez wydzielenie departamentów wymagających dużych nakładów finansowych, których rentowność może być oczekiwana dopiero w długim okresie.

Wnioskodawca planuje skoncentrować się na podstawowej działalności, jaką jest szeroko pojęta ochrona (świadczenie kompleksowych usług i rozwiązań związanych z segmentem (...) wraz z (...) i podejmować inwestycje ukierunkowane na usprawnienie i rozbudowywanie tego źródła przychodów.

Jednocześnie należy wskazać, że zarówno Wnioskodawca jak i Spółka A.  posiadają analogiczne kompetencje i cele biznesowe w zakresie projektów (...), a transfer Departamentu Projektów (...) do Spółki A., w której to Wnioskodawca jest głównym akcjonariuszem pozwoli na zlikwidowanie potencjalnego konfliktu interesów pomiędzy spółkami w zakresie realizowanych zadań.

Spółka A.  przyjmie składniki majątku Wnioskodawcy w wartościach wynikających z ksiąg Wnioskodawcy.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Spółka w ramach planowanych działań restrukturyzacyjnych zamierza wydzielić w całości wskazany w punkcie 3 Pion Infrastruktury i Projektów (...) [dalej także: PIPZ] i wnieść go aportem jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa [dalej: ZCP] do Spółki A.  W zamian Wnioskodawca obejmie akcje w Spółce A.

Po przeprowadzeniu ww. operacji swoją dalszą działalność Spółka planuje oprzeć na filarze ochrony. Pozostałe filary tj. handlu i nieruchomości w całości zostaną przekazane aportem do Spółki A. Działalność tych filarów będzie kontynuowana już w ramach Spółki A.  (np. istniejące zapasy zostaną sprzedane już przez Spółkę A., nieruchomości będą dalej wynajmowane przez Spółkę A.  etc.).

Wnioskodawca wskazał jednoznacznie, że przedmiotem aportu do Spółki A.  będzie PIPZ, realizujący dwa z trzech filarów działalności Wnioskodawcy, tj. handlu i nieruchomości. Po wniesieniu PIPZ aportem do Spółki A., Wnioskodawca oprze swoją dalszą działalność na filarze ochrony.

Spółka prowadzi ewidencję zdarzeń gospodarczych w sposób umożliwiający ich identyfikację z przyporządkowaniem do właściwego Pionu, w tym Pionu Infrastruktury i Projektów (...). Ponadto Piony mają osobne budżety, których poziom realizacji jest stale monitorowany w Spółce. Spółka w oparciu o prowadzoną ewidencję jest w stanie sporządzić bilans i rachunek zysków i strat odzwierciedlające sytuację majątkową prowadzonych rodzajów działalności i przypisanych im struktur organizacyjnych w celu uznania ich za ZCP.

Wnioskodawca potwierdził jednoznacznie, że dla poszczególnych Pionów (w tym Pionu Infrastruktury i Projektów (...)) prowadzone są odrębne budżety, a prowadzona ewidencja księgowa umożliwia przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do wyodrębnionej działalności - w przeciwnym razie nie byłoby bowiem możliwe przygotowanie bilansu i rachunku zysków i strat dla poszczególnych Pionów, o możliwości ich sporządzenia Spółka poinformowała Organ w treści wniosku.

Pion Infrastruktury i Projektów (...) jest wyodrębniony funkcjonalnie, tzn. jest przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych w obszarze nieruchomości i (...). PIPZ stanowi funkcjonalnie odrębną całość i w ocenie Spółki jest zdolny do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych. PIPZ posiada wykwalifikowany personel i know-how w obszarze swojej działalności, a także przypisane mu, niezbędne aktywa. Również należności i zobowiązania, które będą podlegały transferowi, są związane zarówno z przyszłą, jak i przeszłą działalnością PIPZ (PIPZ będzie zobowiązany do spłaty swoich zobowiązań, ale również otrzyma wpływy, które wynikają z dokonanej w przeszłości sprzedaży). PIPZ posiada zatem zdolność do potencjalnego funkcjonowania jako odrębne przedsiębiorstwo, czego wyrazem jest fakt, że PIPZ będzie te zadania wykonywał nadal po dokonaniu aportu w ramach Spółki A.

A zatem Wnioskodawca potwierdził jednoznacznie, że zostaną zachowane we wnoszonym aportem Pionie Infrastruktury i Projektów (...) związki pomiędzy poszczególnymi składnikami w sposób umożliwiający Spółce A. kontynuowanie dotychczasowej działalności gospodarczej wnoszącego aport w oparciu o przekazane składniki. Wnioskodawca zaznacza również, że wyłączenie z aportu opisanych w treści wniosku składników majątkowych nie wpłynie na zdolność funkcjonowania aportowanego majątku jako przedsiębiorstwa.

Najprawdopodobniej Spółka A.  aktualnie posiada już stosowne decyzje lub pozwolenia. Jeśli jednak okazałoby się, że Spółka A.  takich pozwoleń lub decyzji aktualnie nie ma, a będą one potrzebne do kontynuacji działalności, Spółka A.  je pozyska. W rezultacie Spółka A.  będzie mogła kontynuować działalność prowadzoną obecnie w ramach PIPZ.

Na dzień aportu Spółka A.  będzie miała faktyczną możliwość nieprzerwanego kontynuowania działalności prowadzonej dotychczas przez Wnioskodawcę w zakresie wydzielanego Pionu, w oparciu o jego składniki majątkowe.

Spółka A. nie będzie musiała podejmować żadnych działań w celu kontynuacji działania PIPZ.

Spółka A. dysponuje na dzień dzisiejszy niezbędnymi pozwoleniami czy koncesjami, a jeśli zostanie stwierdzone, że koniecznie jest ich pozyskanie, stanie się to przed wniesieniem aportu - w przeciwnym razie transfer PIPZ byłby pozbawiony sensu, ideą biznesową Wnioskodawcy i Spółki A.  jest bowiem pełna kontynuacja działalności PIPZ w ramach Spółki A. Żadne inne działania nie będą podejmowane.

PIPZ posiada wystarczającą substancję majątkową do kontynuowania działalności w ramach Spółki A.

W wyniku planowanych działań restrukturyzacyjnych, w ramach aportu ZCP do Spółki A. zostaną przeniesione;

1)prawie wszystkie nieruchomości, których właścicielem jest obecnie Spółka (z wyłączeniem własnej siedziby Spółki), włącznie z istniejącymi umowami najmu,

2)środki trwałe stanowiące infrastrukturę związaną z nieruchomościami (np. w postaci maszyn takich jak windy czy klimatyzatory),

3)zapasy w postaci towarów handlowych oraz zidentyfikowane należności przynależne do Pionu Infrastruktury i Projektów (...),

4)decyzje administracyjne, pozwolenia przynależne do Pionu Infrastruktury i Projektów (...) (o ile ich przeniesienie w drodze aportu ZCP będzie możliwe),

5)zobowiązania handlowe, zobowiązania z tytułu otrzymanych zaliczek na dostawy, zobowiązania z tytułu podatków oraz rezerwy na zobowiązania przynależne do Pionu Infrastruktury i Projektów (...).

Spółka prowadzi ewidencję zdarzeń gospodarczych w sposób umożliwiający ich identyfikację z przyporządkowaniem do właściwego Pionu, w tym Pionu Infrastruktury i Projektów (...). Ponadto Piony mają osobne budżety, których poziom realizacji jest stale monitorowany w Spółce. Spółka w oparciu o prowadzoną ewidencję jest w stanie sporządzić bilans i rachunek zysków i strat odzwierciedlające sytuację majątkową prowadzonych rodzajów działalności i przypisanych im struktur organizacyjnych w celu uznania ich za ZCP.

Wnioskodawca jest w stanie na podstawie posiadanej ewidencji przyporządkować przychody i koszty oraz należności i zobowiązania do odpowiednich Pionów, tzn. odrębnie do działalności będącej przedmiotem aportu oraz pozostającej w Spółce.

Pytania

1.Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym transfer ZCP podlega VAT?

2.Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym objęcie akcji w zamian za wkład niepieniężny (aport ZCP) skutkuje powstaniem przychodu podatkowego u Wnioskodawcy?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena Państwa stanowiska w zakresie pytania nr 2 dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych.

Natomiast w zakresie pytania nr 1 dotyczącego podatku od towarów i usług, wniosek zostanie rozpatrzony odrębnie.

Państwa stanowisko w sprawie

Wspólne stanowisko w zakresie VAT i CIT dotyczące ZCP

Zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT przez ZCP rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W rozumieniu powyższej regulacji prawnej (analogiczna definicja została zawarta w art. 4a pkt 4 ustawy o CIT), aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako ZCP, spełniać powinien następujące warunki:

  • musi istnieć zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  • zespół ten powinien być organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  • składniki przedsiębiorstwa przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  • zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące wskazane zadania.

Pion Infrastruktury i Projektów (...) spełnia ww. definicję ZCP. Pion ten stanowi wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo część Spółki, realizującą niezależnie dwa z trzech filarów bieżącej działalności Wnioskodawcy (nieruchomości i handel), posiadającą zaplecze osobowo-materialne do wykonywania swoich zadań.

Ze względu na odrębny charakter bieżących filarów działalności Spółki (ochrona, handel, nieruchomości), Pion Infrastruktury i Projektów (...) mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące swoje zadania, ponieważ jego działalność jest niezależna i niepowiązana z filarem ochrony (który to filar, jak zaznaczyła wcześniej we wniosku Spółka, ma stać się głównym przedmiotem działalności Spółki w przyszłości).

Od strony majątkowej najistotniejszymi składnikami ZCP są odpowiednio nieruchomości (filar nieruchomościowy) i zapasy (towary), a także powiązane z tą działalnością należności i zobowiązania. Od strony aktywów niemajątkowych kluczowym składnikiem ZCP są pracownicy. Te składniki są kluczowe dla możliwości niezachwianej kontynuacji działalności przez ZCP. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, taka działalność nie tylko potencjalnie będzie mogła, ale faktycznie będzie kontynuowana w ramach Spółki A..

Zbycie ZCP różni się od zbycia aktywa rzeczowego tym, że wraz z aktywami rzeczowymi przenoszone są aktywa i pasywa związane z danym rodzajem działalności, a które nie są niezbędne do przeniesienia samego aktywa rzeczowego.

Np. sprzedaż nieruchomości przeznaczonej do najmu nie stanowi sprzedaży ZCP, ale sprzedaż całej działalności nieruchomościowej, włącznie z pracownikami, którzy obsługują najem tych nieruchomości, oraz należnościami i zobowiązaniami dotyczącymi tej działalności, już stanowi ZCP.

Analogicznie, sama sprzedaż całości zapasu nie stanowiłaby ZCP, ale taka sprzedaż wraz z działem obsługującym sprzedaż oraz zobowiązaniami (m.in. z tytułu zaliczek) już stanowi ZCP.

Należy również nadmienić, że fakt, że część kompetencji realizowanych obecnie przez Pion Infrastruktury i Projektów (...) zostanie przekazana do innych działów, nie stanowi podstawy do uznania, że Pion Infrastruktury i Projektów (...) straci w ten sposób charakter ZCP.

Pozostawienie tych kompetencji w Spółce będzie mieć marginalną skalę i będzie wynikać wyłącznie z tego, że część wykonywanych obecnie przez PIPZ funkcji musi być kontynuowana (głównie dotyczy to zarządzania własną nieruchomością). Nie wpływa to na fakt, że Pion Infrastruktury i Projektów (...) jest w stanie samodzielnie realizować swoje zadania i prowadzić działalność gospodarczą - co zresztą będzie faktycznie mieć miejsce, ale już w strukturach Spółki A.  

Dla porządku warto wskazać na następujące orzeczenia sądów administracyjnych:

  • w wyroku NSA z 21 czerwca 2012 r., sygn. I FSK 1586/11: (...) Biorąc bowiem zarówno przepis art. 19 Dyrektywy 112 mówiący o całości lub części majątku, czy przepis art. 2 pkt 27e polskiej ustawy o VAT wskazującej na organizacyjnie i finansowo wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych, należy uznać, że przedmiotem oceny organu winno być nie to co zostało wyłączone, ale to co jest przedmiotem wniesienia aportem do nowopowstałego podmiotu. Sam tylko fakt wyłączenia jakiegokolwiek składnika majątku nie pozwala na stwierdzenie, że już z tego powodu przedmiotem zbycia nie jest zorganizowana część przedsiębiorstwa, bowiem decydującą jest okoliczność, czy przy użyciu tej części można samodzielnie prowadzić działalność gospodarcza. Pogląd, że jeśli wyłączenie określonego składnika nie pozbawi wydzielonego kompleksu majątkowego cech przedsiębiorstwa bądź jego zorganizowanej części, to zbycie w takiej postaci nie podlega VAT, znalazł potwierdzenie swojej słuszności w wyrokach Naczelnego Sądu Administracyjnego np.: z dnia 10 marca 2011 r., sygn. akt IFSK 1062/10, z dnia 4 października 2011 r., sygn. akt I FSK 1589/10, z dnia 20 marca 2012 r., sygn. akt I FSK 815/11, z dnia 15 maja 2012 r., sygn. akt I FSK 1223/11, z dnia 20 marca 2012 r., sygn. akt I FSK 815/11.

Poglądy przedstawione w tych orzeczeniach Naczelny Sąd Administracyjny rozpoznający niniejszą sprawę podziela w pełni.

  • w wyroku NSA z 12.02.2014, sygn. II FSK 607/12: „(...) Samo zebranie i posiadanie składników nie tworzy przedsiębiorstwa, ale o jego statusie przesądza odpowiednie zorganizowanie, a więc względy organizacyjne funkcjonalne i celowościowe. W orzecznictwie też zauważa się, że wyłączenie pewnych elementów z czynności prawnej zbycia przedsiębiorstwa nie niweczy uznania tej czynności za mającą za przedmiot przedsiębiorstwo. Dopuszczalne jest wyłączenie z transakcji zbycia przedsiębiorstwa pewnych elementów, także wymienionych expressis verbis w art. 55(1) k. c., a mimo to czynność prawna może być uznana za mającą za przedmiot przedsiębiorstwo. Zakres wyłączeń poszczególnych składników nie może jednakże być na tyle szeroki, aby przekreślił istotę przedsiębiorstwa. W skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie muszą wchodzić wszelkie zobowiązania przedsiębiorstwa. Z definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa wynika jedynie, że zespół składników materialnych i niematerialnych musi być na tyle zorganizowany i kompletny, aby mógł funkcjonować jako samodzielne przedsiębiorstwo, prowadzące określony rodzaj działalności gospodarczej. Z tych względów nie ma podstaw do uznania, że co do zasady utraci on tę samodzielność poprzez wyłączenie ze składników majątkowych niektórych zobowiązań”.

Jak wynika z opisanego zdarzenia przyszłego, PIPZ stanowi wręcz modelową ZCP. Jest to po prostu wewnętrznie wyodrębniona jednostka, która prowadzi działalność w danym obszarze, i będzie ją nadal prowadzić po transferze do Spółki A. Jednostka ta spełnia wszystkie kryteria uznania za ZCP.

Mając więc na uwadze wyżej wymienione orzecznictwo oraz fakt, że Pion Infrastruktury i Projektów (...) jest zdolny do samodzielnego funkcjonowania i prowadzenia działalności gospodarczej - musi on zostać uznany za ZCP.

Ad 2

Zdaniem Spółki aport ZCP nie skutkuje powstaniem przychodu podatkowego.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT, co do zasady wartość wkładu niepieniężnego (aportu) stanowi przychód po stronie wnoszącego aport: „Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności: wartość wkładu określona w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wkładu określona w innym dokumencie o podobnym charakterze - w przypadku wniesienia do spółki albo spółdzielni wkładu niepieniężnego; jeżeli jednak wartość ta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu albo wartość wkładu nie została określona w statucie, umowie albo innym dokumencie o podobnym charakterze, przychodem jest wartość rynkowa takiego wkładu określona na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego; przepis art. 14 ust. 2 stosuje się odpowiednio”

Jednocześnie, art. 12 ust. 4 pkt 25 lit. b ustawy o CIT wyłącza z przychodów aport przedsiębiorstwa albo ZCP, jeśli nabywca aportu przyjmuje go do swoich ksiąg w tej samej wartości, jaka wynika z ksiąg podatkowych prowadzonych przez wnoszącego ten aport.

Do przychodów nie zalicza się: wartości, o której mowa w ust. 1 pkt 7, jeżeli przedmiotem wkładu niepieniężnego do:

a)spółki kapitałowej jest komercjalizowana własność intelektualna wniesiona przez podmiot komercjalizujący,

b)spółki albo spółdzielni jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, oraz spółka lub spółdzielnia otrzymująca wkład przyjęła dla celów podatkowych składniki wchodzące w skład tego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu wnoszącego ten wkład.

Definicja ZCP na gruncie ustawy o CIT (art. 4a pkt 4) jest tożsama z definicją z ustawy o VAT. Ponieważ zdaniem Wnioskodawcy Pion Infrastruktury i Projektów (...) stanowi ZCP, co wyraził w swoim stanowisku wraz z uzasadnieniem w zakresie pytania nr 1, a definicje obu ustaw są tożsame, Wnioskodawca nie ponawia argumentacji w tym zakresie.

Wnioskodawca zaznacza również, że planowany transfer ZCP nie stanowi unikania ani uchylania się od opodatkowania, ponieważ jest to czynność o uzasadnieniu biznesowym, na co wskazano już w treści wniosku w opisie zdarzenia przyszłego.

Skoro spółka otrzymująca wkład (tj. Spółka A.) przyjmie dla celów podatkowych składniki wchodzące w skład ZCP będącej przedmiotem niniejszego wniosku w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu wnoszącego ten wkład (tj. Spółki), operacja ta nie będzie skutkowała powstaniem przychodu podatkowego po stronie Wnioskodawcy, ponieważ spełnione zostaną warunki do zastosowania wyłączenia z art. 12 ust. 4 pkt 25 lit. b.

Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych, m.in.:

  • w interpretacji Dyrektora KIS z 20.10.2022, nr 0111-KDIB1-2.4010.515.2022.2.DP: „(...)W konsekwencji, zgodnie z brzmieniem powołanego wyżej art. 12 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 12 ust. 4 pkt 25 lit. b ustawy CIT, opisywana transakcja nie będzie skutkowała u Wnioskodawcy powstaniem przychodu, pod warunkiem że spółka otrzymująca wkład przyjmie dla celów podatkowych składniki wchodzące w skład aportu w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych Wnioskodawcy”.
  • w interpretacji Dyrektora KIS z 12.05.2022, nr 0111-KDIB1-1.4010.85.2022.1.ŚS: „(...) należy stwierdzić, że opisany we wniosku zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) będący przedmiotem aportu będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa (...). W konsekwencji, zgodnie z brzmieniem powołanego wyżej art. 12 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 12 ust. 4 pkt 25 lit. b ustawy o CIT, planowana transakcja przeniesienia własności wydzielonego zespołu składników materialnych i niematerialnych Zespołu Cieplnego, o którym mowa we wniosku nie będzie skutkowała po stronie Wnioskodawcy powstaniem przychodu podatkowego.
  • w interpretacji Dyrektora KIS z 09.01.2023, nr 0111-KDIB1-1.4010.654.2022.5.AW: „(...) Zatem, mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że skoro w opisie zdarzenia przyszłego wskazują Państwo, że aport składników majątkowych przez Wnioskodawcę do Zainteresowanego będzie wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy na:
  • płaszczyźnie organizacyjnej,
  • płaszczyźnie funkcjonalnej,
  • płaszczyźnie finansowej,
  • oraz będzie zdolny do niezależnego działania jako samodzielny podmiot gospodarczy i nie będzie wymagał zaangażowania innych środków materialnych lub niematerialnych, ani podejmowania dodatkowych działań to w efekcie przeniesienie wskazanych we wniosku składników majątkowych przez Wnioskodawcę do Zainteresowanego stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 Ustawy o CIT.

Ponadto, z wniosku wynika również, że Zainteresowany przejmie dla celów podatkowych składniki będące przedmiotu aportu w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu wnoszącego ten wkład.

To w konsekwencji, zgodnie z brzmieniem powołanego wyżej art. 12 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 12 ust. 4 pkt 25 lit. b ustawy o CIT aport części przedsiębiorstwa w postaci Zakładu Ciepłowniczego wnoszonego przez Wnioskodawcę do Zainteresowanego nie będzie stanowił dla Wnioskodawcy przychodu”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Przepisy art. 12 ust. 1 ustawy o CIT, nie definiują pojęcia przychodu, jednak zawarty w nich otwarty katalog przykładowych rodzajów przysporzeń stanowiących przychody pozwala na przyjęcie, że za przychody uznaje się przysporzenia o charakterze definitywnym (trwałe i bezzwrotne), które skutkują zwiększeniem aktywów lub zmniejszeniem pasywów podatnika, a nie zostały wyłączone na mocy przepisów art. 12 ust. 4 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności: wartość wkładu określona w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wkładu określona w innym dokumencie o podobnym charakterze - w przypadku wniesienia do spółki albo spółdzielni wkładu niepieniężnego; jeżeli jednak wartość ta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu albo wartość wkładu nie została określona w statucie, umowie albo innym dokumencie o podobnym charakterze, przychodem jest wartość rynkowa takiego wkładu określona na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego; przepis art. 14 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

Ustawodawca przewidział jednak wyjątki dla rozpoznania przychodu podatkowego z tytułu wniesienia wkładu niepieniężnego.

I tak, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 25 ustawy o CIT:

Do przychodów nie zalicza się wartości, o której mowa w ust. 1 pkt 7, jeżeli przedmiotem wkładu niepieniężnego do:

a)spółki kapitałowej jest komercjalizowana własność intelektualna wniesiona przez podmiot komercjalizujący,

b)spółki albo spółdzielni jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, oraz spółka lub spółdzielnia otrzymująca wkład przyjęła dla celów podatkowych składniki wchodzące w skład tego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu wnoszącego ten wkład.

Przy czym, w art. 12 ust. 13 ustawy o CIT zawarto zastrzeżenie, że:

Przepisów ust. 4 pkt 3e-3h, 12 i pkt 25 lit. b oraz ust. 4d nie stosuje się w przypadkach, gdy głównym lub jednym z głównych celów połączenia spółek, podziału spółek, wymiany udziałów lub wniesienia wkładu niepieniężnego jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Z kolei w myśl art. 12 ust. 14 ustawy o CIT:

Jeżeli połączenie spółek, podział spółek, wymiana udziałów lub wniesienie wkładu niepieniężnego nie zostały przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, dla celów ust. 13 domniemywa się, że głównym lub jednym z głównych celów tych czynności jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

W myśl natomiast art. 12 ust. 15 ustawy o CIT:

Przepisy ust. 4 pkt 3e-3h, 12 i pkt 25 lit. b mają zastosowanie wyłącznie do spółek będących podatnikami, o których mowa w:

1) art. 3 ust. 1, przejmujących albo wnoszących w drodze wkładu niepieniężnego majątek spółek lub podmiotów mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo

2) art. 3 ust. 1, przejmujących albo wnoszących w drodze wkładu niepieniężnego majątek spółek podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, albo

3) art. 3 ust. 2, podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, przejmujących albo wnoszących w drodze wkładu niepieniężnego majątek spółek będących podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 16 ustawy o CIT:

Przepisy ust. 4 pkt 3e-3h, 12 i pkt 25 lit. b oraz ust. 4d stosuje się odpowiednio do podmiotów wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy.

Zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy o CIT:

Ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W rozumieniu powyższej regulacji prawnej, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, spełniać powinien następujące warunki:

  • musi istnieć zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  • zespół ten powinien być organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  • składniki przedsiębiorstwa przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  • zespół składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące wskazane zadania.

Zatem, nie wystarczy zorganizowanie jakiejkolwiek masy majątkowej, ale musi ona odznaczać się odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym. Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.

Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Zatem, samo nazwanie jednostki wewnętrznej określonym mianem nie zapewnia wyodrębnienia organizacyjnego, jeżeli nie podąża za tym autonomia decyzyjna, wyposażenie majątkowe i zarządzanie zespołem pracowniczym. Ważne jest przypisanie jednostce uprawnień skutkujących samodzielnym prowadzeniem działalności „widocznym z zewnątrz”. Oznacza to, że wyodrębnienie musi wynikać z określonych decyzji statutowych (zarządczych itp.), które formalnie nadają jednostce wewnętrznej uprawnienia uzasadniające jej wydzielenie organizacyjne.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Tę ostatnią przesłankę rozumie się zazwyczaj jako potencjalną zdolność (zorganizowanej części przedsiębiorstwa) do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Winno ono mieć również zdolność zaistnienia jako niezależne przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 i 552 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.).

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy, których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Przesłanki takiego wyodrębnienia są spełnione w sytuacji organizacyjnego wyodrębnienia w wewnętrznej strukturze przedsiębiorstwa oraz ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych w sposób pozwalający na przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych z tą częścią przedsiębiorstwa.

Jak przyjmuje się w praktyce organów podatkowych, konkretny zespół składników materialnych i niematerialnych powinien odznaczać się gospodarczą samodzielnością już w momencie jego zbycia. Oznacza to, że na dokonanie oceny czy dane aktywa spełniają definicję ZCP nie mogą mieć wpływu żadne czynniki zależne od nabywcy. Samo wydzielenie składników majątkowych na płaszczyźnie organizacyjnej nie jest warunkiem wystarczającym do uznania, że nastąpiło wydzielenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Jak już powyżej wyjaśniono, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników. Przy tym punktem odniesienia jest tutaj rola jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa w momencie przekazania określonych składników majątkowych (na ile stanowią w nim, w tym momencie, wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Jak wynika z opisu sprawy działalność Spółki skupia się obecnie na trzech filarach:

  • ochrona (świadczenie kompleksowych usług i rozwiązań związanych z segmentem ...);
  • handel (obrót specjalny, eksport uzbrojenia). Działalność ta polega na nabywaniu i sprzedaży (...) (bez produkcji);
  • nieruchomości (Spółka posiada liczne nieruchomości na terenie Warszawy i Wrocławia - blisko 450.000 m2). Działalność w tym obszarze polega na wynajmowaniu powierzchni, którymi dysponuje Spółka.

Struktura organizacyjna Spółki prezentuje się następująco:

1)Pion Zarządzania (...),

2)Pion Wsparcia,

3)Pion Infrastruktury i Projektów (...).

Spółka w ramach planowanych działań restrukturyzacyjnych zamierza wydzielić w całości wskazany Pion Infrastruktury i Projektów (...) i wnieść go aportem jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa do Spółki A. W zamian Wnioskodawca obejmie akcje w Spółce A.

Po przeprowadzeniu ww. operacji swoją dalszą działalność Spółka planuje oprzeć na filarze ochrony. Pozostałe filary tj. handlu i nieruchomości w całości zostaną przekazane aportem do Spółki przejmującej.

Spółka prowadzi ewidencję zdarzeń gospodarczych w sposób umożliwiający ich identyfikację z przyporządkowaniem do właściwego Pionu, w tym Pionu Infrastruktury i Projektów (...). Ponadto Piony mają osobne budżety. Spółka w oparciu o prowadzoną ewidencję jest w stanie sporządzić bilans i rachunek zysków i strat odzwierciedlające sytuację majątkową prowadzonych rodzajów działalności i przypisanych im struktur organizacyjnych w celu uznania ich za ZCP.

Pion Infrastruktury i Projektów (...) jest wyodrębniony w strukturze organizacyjnej i w majątku Wnioskodawcy, co odzwierciedla schemat struktury organizacyjnej Spółki. Wyrazem odrębności organizacyjnej jest również ich odrębność finansowa. Każdy z Pionów odrębnie zajmuje się przypisanym mu, opisanym wcześniej filarem działalności.

Pion Infrastruktury i Projektów (...) jest wyodrębniony funkcjonalnie, tzn. jest przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych w obszarze nieruchomości i (...). Spółka stanowi funkcjonalnie odrębną całość i jest zdolna do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych. Spółka posiada wykwalifikowany personel i know-how w obszarze swojej działalności, a także przypisane mu, niezbędne aktywa. Również należności i zobowiązania, które będą podlegały transferowi, są związane zarówno z przyszłą, jak i przeszłą działalnością Spółki.

Pion Infrastruktury i Projektów (...) posiada zatem zdolność do potencjalnego funkcjonowania jako odrębne przedsiębiorstwo, czego wyrazem jest fakt, że Pion będzie te zadania wykonywał nadal po dokonaniu aportu.

 W wyniku planowanych działań restrukturyzacyjnych, w ramach aportu ZCP do Spółki A. zostaną przeniesione:

1) prawie wszystkie nieruchomości, których właścicielem jest obecnie Spółka (z wyłączeniem własnej siedziby Spółki), włącznie z istniejącymi umowami najmu,

2) środki trwałe stanowiące infrastrukturę związaną z nieruchomościami (np. w postaci maszyn takich jak windy czy klimatyzatory),

3) zapasy w postaci towarów handlowych oraz zidentyfikowane należności przynależne do Pionu Infrastruktury i Projektów (...),

4) decyzje administracyjne, pozwolenia przynależne do Pionu Infrastruktury i Projektów (...) (o ile ich przeniesienie w drodze aportu ZCP będzie możliwe),

5) zobowiązania handlowe, zobowiązania z tytułu otrzymanych zaliczek na dostawy,

6) zobowiązania z tytułu podatków oraz rezerwy na zobowiązania przynależne do Pionu Infrastruktury i Projektów (...).

W Spółce pozostanie budynek centrali, wartości niematerialne i prawne (licencje informatyczne etc.), serwery, posiadane udziały i akcje w innych spółkach, należności przynależne do Pionu Wsparcia i Zarządzania (...). W pasywach pozostaną zobowiązania handlowe, podatkowe, kredytowe, rezerwy przynależne do wyżej wymienionych Pionów, pozostających w Spółce. Spółka podkreśliła, że pozostawienie ww. kompetencji w Spółce jest podyktowane ich związkiem z działalnością Pionu Zarządzania (...). Przeniesienie pracowników wiązać się będzie z transferem pracowników, w trybie art. 231 Kodeksu pracy.

Planowany transfer ZCP jest zdaniem Wnioskodawcy czynnością ekonomicznie uzasadnioną. Ekonomiczną przyczyną wydzielenia ZCP w postaci Pionu Infrastruktury i Projektów (...) jest zwiększenie efektywności operacyjnej poprzez wydzielenie departamentów wymagających dużych nakładów finansowych, których rentowność może być oczekiwana dopiero w długim okresie. Spółka planuje skoncentrować się na podstawowej działalności, jaką jest szeroko pojęta ochrona i podejmować inwestycje ukierunkowane na usprawnienie i rozbudowywanie tego źródła przychodów.

Zarówno Spółka jak i Spółki A. posiadają analogiczne kompetencje i cele biznesowe w zakresie projektów (...), a transfer Pionu Projektów (...) do Spółki A. pozwoli na zlikwidowanie potencjalnego konfliktu interesów pomiędzy spółkami w zakresie realizowanych zadań.

Spółka A.  przyjmie składniki majątku Wnioskodawcy w wartościach wynikających z ksiąg Spółki.

Zestawiając przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego z przywołanymi przepisami prawa, wskazać należy, że składniki majątkowe i niemajątkowe składające się na Pion Infrastruktury i Projektów (...) stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Zespół składników materialnych i niematerialnych składający się na ww. Pion, jest wyodrębniony na płaszczyznach organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej w Spółce.

Jednocześnie należy podkreślić, że przenoszony zespół składników materialnych i niematerialnych będzie wystarczający do kontynuowania działalności prowadzonej dotychczas przez Spółkę, bez konieczności angażowania istotnych dodatkowych składników majątku i podejmowania dodatkowych czynności niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o przejęte składniki.

W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że Pion Infrastruktury i Projektów (...) wnoszony aportem do innej Spółki A. stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa a aport ten nie będzie stanowił przychodu Spółki zgodnie art. 12 ust. 4 pkt 25 lit. b. ustawy o CIT jeśli spółka otrzymująca wkład przyjmie dla celów podatkowych składniki wchodzące w skład tego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych Wnioskodawcy.

W konsekwencji Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie wskazać należy, że ustalenie, czy wniesienie wkładu niepieniężnego o którym mowa we wniosku zostanie przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a jego głównym bądź jednym z głównych celów nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania, nie może podlegać ocenie tut. Organu, w trybie i na zasadach przewidzianych dla instytucji interpretacji indywidualnej.

Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) będzie zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Informacja w tym zakresie została przyjęta jako niepodlegający ocenie element zdarzenia przyszłego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych oraz wyroków sądów należy stwierdzić, że zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla Organu wydającego przedmiotową interpretację.

Powołane interpretacje i wyroki sądów nie stanowią źródła prawa, wiążą strony w konkretnej indywidualnej sprawie, więc zawartych w nich stanowisk organów podatkowych nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tutejszy organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...).  Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).