możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - IBPP4/443-1868/11/ASz

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 20.03.2012, sygn. IBPP4/443-1868/11/ASz, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2011r. (data wpływu 30 grudnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 marca 2012r. (data wpływu 15 marca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacja projektu pn. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 grudnia 2011r., uzupełniony pismem z dnia 13 marca 2012r. (data wpływu 15 marca 2012r.), wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacja projektu pn.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gminy powiatu m - Ł, , O, Or, oraz Powiat M, korzystając z uprawnienia do realizowania zadań publicznych w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego w terminie od 22 kwietnia 2009r. do 31 grudnia 2012r. realizują projekt partnerski pn. ".

Realizacja inwestycji jest związana z wdrożeniem systemu informatycznego wraz z założeniem zintegrowanej bazy informacji o terenie na podstawie istniejącej numerycznej mapy powiatu oraz rozproszonych informacji zawartych w różnych aplikacjach i kartotekach prowadzonych ręcznie w poszczególnych gminach i powiecie. Przyczyni się to do sprawniejszego działania administracji publicznej i wspomoże proces decyzyjny dzięki stałemu dostępowi do aktualnych i rzetelnych danych oraz umożliwi efektywniejsze realizowanie zadań własnych dotyczących m.in.:

  1. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
  2. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
  3. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
  4. zieleni gminnej i zadrzewień,
  5. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,
  6. promocji gminy.

Powiat M będzie mógł sprawniej realizować zadania własne dotyczące m.in.: geodezji, kartografii i katastru; gospodarki nieruchomościami; administracji architektoniczno-budowlanej; gospodarki wodnej; ochrony środowiska i przyrody; rolnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego; transportu zbiorowego i dróg publicznych; kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami; porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli; promocji powiatu. Zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie 85% kosztów zostanie sfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a pozostałe 15% stanowi wkład własny wszystkich partnerów. W ramach niniejszego projektu, Wykonawcy wyłonieni zgodnie z przepisami Ustawy Prawo Zamówień Publicznych, wykonali oraz wykonują następujące działania: opracowano cyfrową ortofotomapę terenu powiatu m; opracowano studium wykonalności na potrzeby ww. projektu, współpraca z Zespołem Wsparcia Projektu, który w zakresie swoich zadań opracował dokumentację przetargową na budowę systemu wraz z zakupem sprzętu teleinformatycznego; zlecono realizację działań promocyjnych, w tym wykonanie ulotek i tablic pamiątkowych oraz drobnych gadżetów; wyłoniono wykonawcę zadania pn. ". Ponadto trwa procedura przetargowa na zadanie pn, " oraz przygotowywane jest postępowanie przetargowe na zadanie dotyczące audytu zewnętrznego projektu. Zgodnie z art. 4 pkt 8 ustawy PZP udzielono poniższych zamówień, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 14.000 euro:

  • kontrola wykonania wektoryzacji sieci uzbrojenia terenu i dróg na terenie powiatu m.,
  • kontrola wykonania ortofotomapy powiatu m,
  • Gmina M jest umocowana zapisami w umowie partnerskiej zgodnej z wytycznymi Instytucji Zarządzającej RPO W dotyczącymi realizacji projektu przez kilka podmiotów, do pełnienia roli Lidera projektu, który reprezentuje wszystkich partnerów i odpowiada za:
  • koordynację całości projektu,
  • przygotowanie wniosku aplikacyjnego,
  • złożenie wniosku o dofinansowanie do Instytucji Zarządzającej RPO W wraz z kompletem załączników,
  • podpisanie indywidualnej umowy o dofinansowanie projektu z Instytucją Zarządzającą RPO W,
  • przeprowadzenie procedur przetargowych oraz podpisywanie umów z wykonawcami,
  • terminowe przekazywanie do Instytucji Zarządzającej RPO W sprawozdań okresowych z postępu rzeczowego realizacji projektu,
  • składanie wniosku o płatność nie rzadziej niż raz na 3 miesiące zgodnie z harmonogramem ustalonym z Instytucją Zarządzającą RPO W po podpisaniu umowy o dofinansowanie,
  • właściwe wydatkowanie środków przekazanych przez partnerów w formie dotacji celowych stanowiących wkład własny,
  • rozliczanie środków finansowych zgodnie z wysokością udziału w kosztach każdego z partnerów,
  • terminowe rozliczenie całości projektu wraz z wnioskiem o płatność końcową i wypełnioną częścią sprawozdawczą z jego realizacji,
  • przechowywanie dokumentów związanych z realizacją projektu w swojej siedzibie do czasu określonego w umowie o dofinansowanie projektu,
  • przestrzeganie procedur sprawozdawczości - monitoringu przez wszystkich uczestników przedsięwzięcia oraz opracowywanie i przekazywanie raportów do Instytucji Zarządzającej RPO W,
  • niezwłoczne informowanie partnerów o konieczności podjęcia określonych działań w szczególności w terminie pozwalającym na terminowe odniesienie się do wystąpienia Lidera,
  • przedstawienie wszelkich zmian w projekcie, które będą podlegały zatwierdzeniu przez partnerów przed przekazaniem do akceptacji Instytucji Zarządzającej RPO W,
  • otwarcie i prowadzenie rachunków bankowych wyodrębnionych dla każdego partnera do celów rozliczeniowych,
  • działania związane z promocją i informacją oraz kontrolą projektu.

Gmina Ł oraz pozostali partnerzy projektu zgodnie z zapisami umowy partnerskiej zobowiązali się do:

  • wyznaczenia dwóch osób, które będą odpowiedzialne za koordynację prac i wdrożenie projektu w danej Jednostce,
  • wdrożenia projektu w zakresie komponentów jakie przewidziane są dla poszczególnych Jednostek zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie,
  • zabezpieczenia środków finansowych na pokrycie wkładu własnego w budżetach Gmin/Powiatu na każdy rok realizacji projektu, zgodnie z aktualnym harmonogramem rzeczowo-finansowym stanowiącym załącznik do wniosku o dofinansowanie projektu,
  • rzetelnego przygotowania i przekazania w określonych terminach wszelkich informacji wymaganych przez Lidera projektu,
  • terminowego dostarczania Liderowi projektu odpowiednich oświadczeń i niezbędnych dokumentów zgodnie ze wzorami zatwierdzonymi przez Instytucję Zarządzającą RPO W,
  • wyrażenia zgody na podpisanie przez Lidera projektu umowy o dofinansowanie z Instytucją Zarządzającą RPO W,
  • przekazywania informacji finansowych i sprawozdawczych w terminach i formie umożliwiającej przygotowanie wniosku o płatność do Instytucji Zarządzającej RPO W,
  • przedstawienia na żądanie Lidera projektu i w określonym przez niego terminie wszelkich dokumentów, informacji wyjaśnień związanych z realizacją projektu,
  • prowadzenia promocji projektu zgodnie z wytycznymi Instytucji Zarządzającej RPO W, w szczególności za publikowanie informacji na stronach internetowych, w prasie i materiałach promocyjnych oraz używanie odpowiednich logotypów we wszelkiej korespondencji i dokumentacji dotyczącej projektu,
  • prowadzenia promocji projektu zgodnie z wytycznymi Instytucji Zarządzającej RPO W, w szczególności za publikowanie informacji na stronach internetowych, w prasie i materiałach promocyjnych oraz używanie używanie odpowiednich logotypów we wszelkiej korespondencji i dokumentacji dotyczącej projektu,
  • przechowywania oryginałów dokumentów związanych z realizacją projektu w swoich siedzibach do czasu określonego w umowie o dofinansowanie projektu. Kopie tych dokumentów przekażą Liderowi,
  • archiwizacji wszelkiej dokumentacji związanej z projektem dotyczącej części przez nich realizowanej,
  • zachowania celów i utrzymania trwałości projektu przez okres zgodny z aktualnymi wytycznymi Instytucji Zarządzającej RPO W,
  • pokrycia ewentualnych wydatków niezakwalifikowanych do refundacji.

W ramach realizacji projektu zostaną zakupione następujące towary i usługi:

  • system wraz z wprowadzeniem danych, wdrożeniem na stanowiskach pracy oraz przeszkoleniem pracowników - odbiór w siedzibach Partnerów przy współudziale Lidera projektu;
  • sprzęt teleinformatyczny wraz z konfiguracją - odbiór w siedzibach Partnerów przy współudziale Lidera projektu;
  • wektoryzacja sieci uzbrojenia terenu i dróg na terenie powiatu m - odbiór w siedzibach Partnerów przy współudziale Lidera projektu oraz wyznaczonych osób z Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w M;
  • audyt zewnętrzny - usługa zostanie wykonana w siedzibach partnerów i Lidera projektu, poszczególne protokoły odbioru podpisane zostaną bezpośrednio przez wszystkich partnerów i Lidera;
  • działania promocyjne - usługa jest realizowana etapowo. I i II etap był realizowany w 2010 i 2011r., gdzie protokoły odbioru zostały podpisane przez Lidera projektu. III etap zostanie zrealizowany w 2012r.;

  • Zespół Wsparcia Projektu - usługa polegająca na opracowaniu dokumentacji przetargowej oraz merytorycznym wsparciu zamawiającego podczas realizacji całości projektu. Lider projektu - Gmina M dokonała odbioru dokumentacji przetargowej poprzez obustronne podpisanie protokołów zdawczo odbiorczych. Płatność za merytoryczne wsparcie realizacji projektu dokonywana jest w cyklach kwartalnych (IV kw. 2010 - IV kw. 2012) po zatwierdzeniu przez Zamawiającego miesięcznych raportów z wykonania zadań.
  • pozyskanie danych z Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej - odbiór osobisty przez każdego z Partnerów projektu, który będzie miał podpisaną umowę z PODGiK.

Faktury wystawiane będą na partnerów projektu, w tym również na Wnioskodawcę, a płatnikiem będzie Lider - Gmina M. Każdy z partnerów, w tym Gmina Ł, przekazuje Liderowi projektu środki finansowe (wkład własny) w formie dotacji celowej na podstawie odrębnej umowy, na utworzony i wyodrębniony dla każdego rachunek bankowy. Przekazywane środki nie noszą charakteru świadczenia pieniężnego, lecz są to środki publiczne służące finansowaniu projektu.

Partycypacja w kosztach projektu odbywa się wg następujących zasad:

  1. Wysokość udziału w kosztach równa 1/6 dla każdego z partnerów na zadania: opracowanie Studium Wykonalności; opracowanie dokumentacji przetargowej; prace Zespołu Wsparcia; przeprowadzenie audytu i kontroli; działania promocyjne; sprzęt komputerowy w centrali Starostwa Powiatowego; zakup aplikacji serwer GIS; zakup oprogramowania warstw tematycznych.
  2. Wysokość udziału w kosztach dla poszczególnych partnerów ustala się następująco:
    • 1/6 kosztów zadania poniesie Powiat M (16,67%),
    • 5/6 wartości zadania zostanie podzielone pomiędzy pozostałych partnerów proporcjonalnie do powierzchni terytorialnej danej gminy: Ł - 7,18%, M - 28,32%, O - 5,53%, Or - 29,96%, W -12,34% na zadania:
    1. wykonanie zdjęć lotniczych oraz opracowanie cyfrowej ortofotomapy terenu powiatu m,
    2. kontrola i nadzór prac geodezyjnych związanych z wykonaniem zdjęć lotniczych oraz opracowaniem cyfrowej ortofotomapy dla terenu powiatu mikołowskiego
    3. wektoryzacja i obiektowanie sieci uzbrojenia terenu i dróg na terenie powiatu m (z uwzględnieniem zwektoryzowanych dużych odcinków sieci oraz dużych odcinków dróg po uzgodnieniu z Powiatowym Ośrodkiem Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w M).
  3. Wysokość udziału w kosztach wynikająca z nakładów pracy przy opracowaniu poszczególnych modułów tematycznych systemu GIS dla poszczególnych partnerów: Ł - 22,12%, M - 23,62%, Ornontowice -10,81%, Or -17,30%, W -10,72%, Powiat M -15,43%.
  4. Wysokość udziału w kosztach wynikająca z ilości stanowisk obsługujących system informacji o terenie w siedzibie każdego z partnerów na zadania:
    1. Integracja systemów obiegu dokumentów w zakresie korespondencji związanej z informacją o terenie (Ł -14,09%, M -19,93%, O -14,09%, Or -17,53%, W - 9,62%, Powiat M - 24,74%)
    2. szkolenia dla użytkowników w zakresie budowy systemu informacji o terenie i integracji systemów obiegu dokumentów (Ł -14,09%, M -19,93%, O -14,09%, Or -17,53%, W-9,62%, Powiat M - 24,74%)
    3. szkolenia dla informatyków .

Nabyte usługi zostaną bezpośrednio wykonane na majątku Gminy Ł oraz partnerów projektu. System związany będzie z wykonywaniem następujących czynności:

  • wydawanie zaświadczeń o nadaniu numeru adresowego (nie podlega opodatkowaniu),
  • wydawanie decyzji o warunkach zabudowy i lokalizacji inwestycji celu publicznego (nie podlega opodatkowaniu)
  • wydawanie wypisów i wyrysów z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (nie podlega opodatkowaniu),
  • wydawanie decyzji dot. zjazdów z dróg gminnych/powiatowych (nie podlega opodatkowaniu),
  • zawieranie umów dot. zjazdów z dróg gminnych/powiatowych (nie podlega opodatkowaniu),
  • wydawanie decyzji na umieszczenie urządzenia w pasie drogowym (nie podlega opodatkowaniu),
  • zawieranie umów na umieszczenie urządzenia w pasie drogowym (nie podlega opodatkowaniu),
  • wydawanie decyzji na zajęcie pasa drogowego (nie podlega opodatkowaniu),
  • wydawanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (nie podlega opodatkowaniu),
  • wydawanie decyzji dot. usuwania drzew i krzewów (nie podlega opodatkowaniu),
  • wydawanie pozwoleń na wytwarzanie, odzysk, unieszkodliwienie, transport i zbieranie odpadów innych niż komunalne (nie podlega opodatkowaniu),
  • wydawanie decyzji zastępczego wykonania wywozu odpadów (nie podlega opodatkowaniu),
  • zawieranie umów użyczenia (nie podlega opodatkowaniu),
  • zawieranie umów wieczystego użytkowania (opodatkowane),
  • zawieranie umów dzierżaw, użytkowania, najmu (opodatkowane),

System będzie dostępny nieodpłatnie w trybie publicznym dla każdego, kto będzie potrzebował danych ze zintegrowanej bazy informacji o terenie, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z obowiązku ochrony danych osobowych. Dostęp do danych odbywać się będzie poprzez moduł informacji o terenie umieszczony na stronach internetowych poszczególnych gmin powiatu m. W zakresie niezbędnym do realizacji zadań własnych poszczególnych gmin/powiatu, nieodpłatnie z systemu korzystać będą pracownicy poszczególnych jednostek samorządów terytorialnych z terenu powiatu m. W ramach realizacji projektu nie przewiduje się generowania jakichkolwiek dodatkowych przychodów. Wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne i nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Na etapie tworzenia projektu nie będą świadczone usługi za wynagrodzeniem - wszystkie informacje i dane będą umieszczane i udostępniane bezpłatnie. Gmina Ł nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywać budowanego systemu elektronicznego do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym. Do wykonywania czynności związanych z pobieraniem opłat z tytułu najmu, dzierżawy, wieczystego użytkowania jednostka ta posiada oprogramowanie firmy G Sp. z o.o. Ogólne dane dotyczące użytkowania, najmu, dzierżaw, wieczystego użytkowania będą jedynie zaczytywane z posiadanego przez Gminę Ł specjalistycznego oprogramowania do budowanego systemu w celu poglądowym dla innych użytkowników lub mieszkańców. Gmina Ł posiada również specjalistyczne oprogramowanie do wykonywania czynności związanych z zawieraniem umów najmu lokali użytkowych. Do naliczania należności oraz wydruku faktur nie będą wykorzystywane moduły budowanego systemu informacji o terenie. Ze względu na specyfikę projektu - wspólny system, nie jest możliwe odrębne realizowanie go przez Gminy powiatu m lub Powiat M.

W piśmie z dnia 13 marca 2012r. Wnioskodawca wskazał, iż efekty projektu System informacji o terenie GIS" będą wykorzystywane w tut. urzędzie tylko do czynności niepodlegąjących opodatkowaniu podatkiem VAT. System będzie wykorzystywany głównie dla potrzeb wewnętrznych Wnioskodawcy związanych z realizacją zadań publicznych. Jednocześnie część systemu będzie udostępniana nieodpłatnie w trybie publicznym dla każdego podmiotu, który będzie zainteresowany danymi z GIS - w zakresie danych, które nie są objęte ustawową ochroną. Dostęp do danych odbywać się będzie poprzez moduł informacji o terenie, umieszczony na stronach internetowych poszczególnych gmin powiatu i starostwa powiatowego. Nie przewiduje się generowania jakichkolwiek przychodów z efektów projektu. Wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne i nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT składającym deklaracje VAT 7.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca na przykładzie przedstawionych zdarzeń przyszłych ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...

Stanowisko Wnioskodawcy: Gmina Ł nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

Należy jednak zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Gminy powiatu m - Ł, M, O, Or, W oraz Powiat M, korzystając z uprawnienia do realizowania zadań publicznych w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego w terminie od 22 kwietnia 2009r. do 31 grudnia 2012r. realizują projekt partnerski pn. Budowa zintegrowanego systemu zarządzania Gminami Powiatu M i Powiatem M w oparciu o system informacji o terenie (GIS)". Realizacja inwestycji jest związana z wdrożeniem systemu informatycznego wraz z założeniem zintegrowanej bazy informacji o terenie na podstawie istniejącej numerycznej mapy powiatu oraz rozproszonych informacji zawartych w różnych aplikacjach i kartotekach prowadzonych ręcznie w poszczególnych gminach i powiecie. Wnioskodawca jest jednym z partnerów projektu. Faktury wystawiane będą na poszczególnych partnerów projektu. Efekty projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę tylko do czynności niepodlegąjących opodatkowaniu podatkiem VAT. System będzie wykorzystywany głównie dla potrzeb wewnętrznych Wnioskodawcy związanych z realizacją zadań publicznych. Jednocześnie część systemu będzie udostępniana nieodpłatnie w trybie publicznym dla każdego podmiotu, który będzie zainteresowany danymi z GIS - w zakresie danych, które nie są objęte ustawową ochroną. Dostęp do danych odbywać się będzie poprzez moduł informacji o terenie, umieszczony na stronach internetowych poszczególnych gmin powiatu m i starostwa powiatowego. Nie przewiduje się generowania jakichkolwiek przychodów z efektów projektu. Wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne i nic mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT składającym deklaracje VAT 7.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje bowiem realizowany projekt nie służy w jakimkolwiek zakresie czynnościom opodatkowanym. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że efekty projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę tylko do czynności niepodlegąjących opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem w oparciu o przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pn.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie wydatki związane z realizacją ww. projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystania usług lub towarów zakupionych w celu realizacji projektu do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (generujących podatek VAT należny), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do partnerów projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 4 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach