Według przedstawionego stanu faktycznego strona jest właścicielem gruntów. Na podstawie prawa wieczystego użytkowania Społdzielnia Mieszkaniowa użytk... - Interpretacja - ZN-PP/443-30/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.12.2005, sygn. ZN-PP/443-30/05, Urząd Skarbowy w Szamotułach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Według przedstawionego stanu faktycznego strona jest właścicielem gruntów. Na podstawie prawa wieczystego użytkowania Społdzielnia Mieszkaniowa użytkuje ten grunt, na którym znajdują się budynki mieszkalne wielorodzinne będące własnością Społdzielni Mieszkaniowej a także lokale użytkowe. Część gruntów jest niezabudowana i przeznaczona pod zabudowę wielorodzinną. Społdzielnia Mieszkaniowa zwróciła się do Gminy o nabycie prawa własności gruntów.

Strona stwierdza, że w sytuacji gdy grunt zabudowany jest budynkami mieszkalnymi ma prawo zastosować zwolnienie z podatku od towarów i usług, do sprzedaży gruntów niezabudowanych a przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe oraz gruntów z lokalami użytkowymi proporcjonalnie, należy zastosować stawkę 22%.

Strona informuje, że przekształcenie prawa wieczystego użytkowania w prawo własności następuje w drodze decyzji administracyjnej wydanej przez burmistrza na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości. Stanowi ona podstawę wpisu do księgi wieczystej. Osoba, na rzecz której nastąpiło przekształcenie prawa wieczystego użytkowania w prawo własności, jest obowiązana uiścić gminie opłatę z tytułu tego przekształcenia.

Oceniając przedstawiony przez stronę stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje.

W przypadku wykonywania czynności wynikających z obowiązujących przepisów prawa,w tym przypadku, przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, które następują w drodze wydania decyzji administracyjnej przez uprawniony organ władzy publicznej należy uznać, że jest to realizacja zadań, do których zostały te organy powołane.

W związku z powyższym w przedstawionej sytuacji, zastosowanie ma przepis art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami), zgodnie z którym nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wobec powyższego organ podatkowy postanawia uznać stanowisko strony za nieprawidłowe w zakresie opodatkowania czynności przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w momencie tego zdarzenia. Obowiązuje ona do czasu zmiany interpretacji lub zmiany przepsów ustawy o podatku od towarów i usług.

Urząd Skarbowy w Szamotułach