Działając na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), oraz art. 2 pkt 9, art. ... - Interpretacja - US.IX/443-18/WS/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 31.05.2005, sygn. US.IX/443-18/WS/05, Urząd Skarbowy w Przemyślu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), oraz art. 2 pkt 9, art. 17 ust. 1 pkt 4 , art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. b, art. 28 ust . 3 i 4 , art. 86 ust . 2 pkt 4 ustawy z dnia 11.03.2004 r. .o podatku od towarów i usług (Dz. U . Nr 54 poz. 535 ze. zm ) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 27.01.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawia uznać stanowisko przedstawione we wniosku za nieprawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku .

W dniu 15.03.2005 r. do tut. urzędu wpłynął wniosek Podatnika w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika. We wniosku Podatnik przedstawił następujący stan faktyczny: Spółka zleca wykonanie załadunku, magazynowania podmiotowi niemieckiemu. Usługi te raz są związane z wewnątrzwspólnotową usługą transportową a niekiedy nie są związane z tą usługą. Na fakturach wystawianych przez podmiot niemiecki występują trzy sytuacje:

  1. Spółka nie podaje nr NIP,
  2. Spółka podaje nr NIP nadany do transakcji wewnątrzunijnych,
  3. Spółka podaje nr NIP nadany do transakcji w Polsce.

Podatnik ma siedzibę oraz stałe miejsce prowadzenia działalności na terenie Niemiec i ma nadany numer do transakcji wewnątrzwspólnotowych. Usługę wykonuje na terenie Niemiec i wystawia fakturę bez podatku od wartości dodanej. Czy te usługi należy opodatkować w Polsce . Czy Spółka będzie miała prawo odliczyć ten podatek jako podatek naliczony? Według Spółki w Polsce powinien być naliczony podatek należny od faktur dotyczących wyżej wymienionych usług związanych i nie związanych z usługą transportową tylko wtedy, gdy podany jest nr NIP nadany do transakcji w Polsce.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu nie potwierdza stanowiska wnioskodawcy. Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. b ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) w przypadku świadczenia usług pomocniczych do usług transportowych takich jak: załadunek, przeładunek i podobne czynności, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone z zastrzeżeniem, art. 28. Jeżeli usługi te są bezpośrednio związane z wewnątrzwspólnotową usługą transportową to stosuje się do nich odpowiednio przepis art. 28 ust. 3 - co wynika z art. 28 ust.4 ustawy o VAT. W myśl art. 28 ust. 3 w przypadku, gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, w którym usługi są faktycznie świadczone, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy numer. W związku z powyższym, w przypadku podania przez Podatnika dla danej usługi numeru NIP nadanego dla transakcji wewnątrzwspólnotowych ( z przedrostkiem PL ) usługa ta będzie uważana za wykonaną w Polsce pod warunkiem , że jest bezpośrednio związana z wewnątrzwspolnotową usługą transportu towarów .W pozostałych przypadkach tj. brak bezpośredniego związku usług załadunku, magazynowania z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów lub brak na fakturze numeru NIP nabywcy nadanego dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, miejscem świadczenia będzie terytorium kraju, w którym usługi te są faktycznie świadczone. Ustalenie miejsca świadczenia usługi determinuje miejsce jej opodatkowania. W przypadku, gdy miejscem tym będzie Polska to dana usługa będzie podlegać opodatkowaniu w Polsce jako import usług - art. 2 pkt 9 w związku z art. 17 ust . 1 pkt 4 ustawy o VAT. Podatek należny jest w takiej sytuacji jednocześnie podatkiem naliczonym zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy o VAT. Natomiast w przypadku, gdy miejscem świadczenia będzie terytorium innego kraju Wspólnoty, usługa będzie podlegać opodatkowaniu według przepisów tego kraju.

Interpretacja niniejsza dotyczy stanu prawnego na dzień złożenia wniosku, odnosi się do przedstawionego przez Wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego oraz obowiązuje do czasu zmiany stanu prawnego, który był przedmiotem interpretacji. Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 236 §1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, przysługuje stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Przemyślu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie - art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej.

Urząd Skarbowy w Przemyślu