
Temat interpretacji
W uzupełnieniu do pisma Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach z dnia 07.07.2004 r. znak: PP-1/443/46/2004, Dyrektor Izby Skarbowej w Kielcach przekazuje następujące uwagi:
Informacja podatkowa Naczelnika Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach zawarta w piśmie na zapytanie Podatnika dotyczące opodatkowania usług remontów przeprowadzonych w Domu Opieki Rodzinnej - jest prawidłowa, jednakże wymaga pewnego uściślenia.
Do prawidłowego opodatkowania usług związanych z wykonaniem remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego, niezbędne jest prawidłowe określenie w/w obiektów. Zatem jak wynika z art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), przez obiekty budownictwa mieszkaniowego należy rozumieć: - budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta RP. Zatem remonty tylko tych obiektów korzystają z opodatkowania stawką 7%.
Zgodnie z PKOB domy pomocy społecznej sklasyfikowane zostały w sekcji 1 "Budynki" w 3-cyfrowej grupie 113 - jako budynki zbiorowego zamieszkania. Jednakże, jak wynika z cyt. wyżej art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, w budynkach zbiorowego zamieszkania PKOB 113 ustawodawca wymienił tylko niektóre budynki. Z powyższego wynika, że prace remontowe związane z obiektami domów opieki społecznej podlegają opodatkowaniu, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawką podatku w wysokości 22%.
