Podatnik zwrócił się z prośbą o to czy kupony premiowe na reklamę limitowaną, powoduje obowiązek wystawienia faktury wewnętrznej i naliczenia należne... - Interpretacja - US40/VAT/I/2072/2004/MS

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 30.09.2004, sygn. US40/VAT/I/2072/2004/MS, Urząd Skarbowy Warszawa-Wola

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Podatnik zwrócił się z prośbą o to czy kupony premiowe na reklamę limitowaną, powoduje obowiązek wystawienia faktury wewnętrznej i naliczenia należnego podatku od towarów i usług. Za te kupony premiowe dokonuje się zakupu towarów lub usług w wartości brutto. Zdaniem podatnika takiej faktury nie należy wystawiać, ponieważ naruszona zostałaby zasada podwójnego opodatkowania - raz w fakturze wewnętrznej i drugi raz przy zakupie towarów za te kupony wg cen brutto tzn. zawierającej podatek od towarów i usług.

Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz 535) w art. 2 pkt 6 stanowi, iż przez towary rozumiemy rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Mając na uwadze przepis art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług czynności wymienione przez podatnika należy uznać jako świadczenie usług. Powyższy przepis stanowi, iż przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt. 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Należy zauważyć, iż zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Organ Podatkowy nie jest kompetentny do zaklasyfikowania danej czynności i określenia jej symbolu PKWiU.

W myśl Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 5 listopada 2002 r. w sprawie trybu wydawania opinii klasyfikacyjnych według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 12, poz. 87) :
- zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów,
- w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania zainteresowany podmiot może zwrócić się o wskazanie zaklasyfikowania i wydanie opinii interpretacyjnej do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola informuje, iż podatnik wiedząc, że wydanie kuponów premiowych należy uznać jako usługę to winien zgodnie z przepisem art. 41 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkować właściwą stawką podatku.
Natomiast jeżeli klasyfikacja wskaże, że wydanie kuponów premiowych nie jest klasyfikowana ani jako towar ani jako usługa to w takim przypadku, zgodnie z art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Urząd Skarbowy Warszawa-Wola