Stan faktyczny: - Interpretacja - PI/005-1235/04/CIP/01

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 26.08.2004, sygn. PI/005-1235/04/CIP/01, Izba Skarbowa w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Stan faktyczny:

Podatnik dokonuje wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów ze zleceniem przewozu towarów przewoźnikowi i jest w posiadaniu:

  • kopii faktury VAT, zawierającej numery identyfikacji podatkowej VAT UE, zarówno Podatnika ( dostawcy ), jak i nabywcy, oraz specyfikacje poszczególnych sztuk towaru,
  • dokumentu CMR ( otrzymany od przewoźnika, drogowy list przewozowy ), zawierającego numery faktur, miejsce dostawy, datę wystawienia dokumentu CMR, podpis i stempel przewoźnika, potwierdzenie otrzymania towaru przez odbiorcę wraz z datą otrzymania tego towaru ( pieczątka firmy odbierającej towar, podpis pracownika, data otrzymania towaru ).

Ocena prawna stanu faktycznego:

Zgodnie z przepisem art.42 ust.1 ustawy, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki 0%, pod warunkiem, że:

  • podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacji podatkowej dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art.97 ust.10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;
  • podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art.99, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego, inne niż terytorium kraju.

Dowodami takimi - w przypadku, gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi - są, określone w przepisie art.42 ust.3 pkt 1-4 ustawy, następujące dokumenty:

  1. dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika ( spedytora ), odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego, inne niż terytorium kraju,
  2. kopia faktury dostawy,
  3. specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku,
  4. dokument potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa innym niż terytorium, z którego towar wywieziono,

jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów, będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

W przypadku gdy ww. dokumenty nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia towarów do nabywcy, dowodami, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, mogą być - w myśl przepisu art.42 ust.11 - również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:

  1. korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie,
  2. dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu,
  3. dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie ( w takim przypadku: inny dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania ).

Podstawowe znaczenie dla udokumentowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów mają dokumenty, wymienione w art.42 ust.3 ustawy. Natomiast, dokumenty wymienione w art.42 ust.11 ustawy pełnią funkcję usupełniającą, w przypadku, gdy dokumentacja podstawowa nie potwierdza jednoznacznie dostarczenia towarów do nabywcy.

W niniejszej sprawie Podatnik nie posiada dwóch odrębnych dokumentów, tj.: specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku oraz dokumentu potwierdzającego przyjęcie przez nabywcę towaru.

Mając na uwadze przywołane przepisy, opisane przez Podatnika w zapytaniu, dokumenty uprawniają do zastosowania stawki 0%, o ile jednoznacznie potwierdzają dostarczenie towarów do nabywcy, znajdującego się na terytorium innego państwa członkowskiego. Wymienione w art.42 ust.3 ustawy, dokumenty mają bowiem łącznie potwierdzać spełnienie warunku z art.42 ust.1 pkt 2 ustawy, a ustawodawca nie określił żadnych szczegółów, dotyczących formy, w jakiej mają występować - nie liczy się zatem ilość dokumentów, ale to, co wynika z ich treści.

Jeżeli faktura spełnia rolę specyfikacji towarowej, to dysponowanie taką specyfikacją w postaci osobnego dokumentu - jedynie dla zapewnienia wskazanej w przepisie ilości dokumentów - nie jest konieczne.

To samo dotyczy potwierdzenia przyjęcia towaru przez nabywcę - dokonane na drogowym liście przewozowym, spełnia przedmiotowy warunek, bez konieczności ubiegania się o takie potwierdzenie w formie odrębnego dokumentu.

Zaznaczyć należy, że niespełnienie, wskazanego w art.42 ust.1 pkt 2 ustawy, warunku posiadania przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres dowodów potwierdzających, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, skutkuje obowiązkiem wykazania tej dostawy w ewidencji jako dostawę na terytorium kraju ( art.42 ust.12 ).

Otrzymanie przez podatnika ww. dowodów w terminie późniejszym, tj. po złożeniu deklaracji podatkowej za dany okres, upoważnia podatnika do dokonania korekty złożonej deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej, w której wykazał dostawę towarów na terytorium kraju ( art.42 ust.13 ).

      Izba Skarbowa w Gdańsku