
Temat interpretacji
Stan faktyczny:
Podatnik dokonuje wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów ze zleceniem przewozu towarów przewoźnikowi i jest w posiadaniu:
- kopii faktury VAT, zawierającej numery identyfikacji podatkowej VAT UE, zarówno Podatnika ( dostawcy ), jak i nabywcy, oraz specyfikacje poszczególnych sztuk towaru,
- dokumentu CMR ( otrzymany od przewoźnika, drogowy list przewozowy ), zawierającego numery faktur, miejsce dostawy, datę wystawienia dokumentu CMR, podpis i stempel przewoźnika, potwierdzenie otrzymania towaru przez odbiorcę wraz z datą otrzymania tego towaru ( pieczątka firmy odbierającej towar, podpis pracownika, data otrzymania towaru ).
Ocena prawna stanu faktycznego:
Zgodnie z przepisem art.42 ust.1 ustawy, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki 0%, pod warunkiem, że:
- podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacji podatkowej dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art.97 ust.10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;
- podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art.99, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego, inne niż terytorium kraju.
Dowodami takimi - w przypadku, gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi - są, określone w przepisie art.42 ust.3 pkt 1-4 ustawy, następujące dokumenty:
- dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika ( spedytora ), odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego, inne niż terytorium kraju,
- kopia faktury dostawy,
- specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku,
- dokument potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa innym niż terytorium, z którego towar wywieziono,
jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów, będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
W przypadku gdy ww. dokumenty nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia towarów do nabywcy, dowodami, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, mogą być - w myśl przepisu art.42 ust.11 - również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:
- korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie,
- dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu,
- dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie ( w takim przypadku: inny dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania ).
Podstawowe znaczenie dla udokumentowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów mają dokumenty, wymienione w art.42 ust.3 ustawy. Natomiast, dokumenty wymienione w art.42 ust.11 ustawy pełnią funkcję usupełniającą, w przypadku, gdy dokumentacja podstawowa nie potwierdza jednoznacznie dostarczenia towarów do nabywcy.
W niniejszej sprawie Podatnik nie posiada dwóch odrębnych dokumentów, tj.: specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku oraz dokumentu potwierdzającego przyjęcie przez nabywcę towaru.
Mając na uwadze przywołane przepisy, opisane przez Podatnika w zapytaniu, dokumenty uprawniają do zastosowania stawki 0%, o ile jednoznacznie potwierdzają dostarczenie towarów do nabywcy, znajdującego się na terytorium innego państwa członkowskiego. Wymienione w art.42 ust.3 ustawy, dokumenty mają bowiem łącznie potwierdzać spełnienie warunku z art.42 ust.1 pkt 2 ustawy, a ustawodawca nie określił żadnych szczegółów, dotyczących formy, w jakiej mają występować - nie liczy się zatem ilość dokumentów, ale to, co wynika z ich treści.
Jeżeli faktura spełnia rolę specyfikacji towarowej, to dysponowanie taką specyfikacją w postaci osobnego dokumentu - jedynie dla zapewnienia wskazanej w przepisie ilości dokumentów - nie jest konieczne.
To samo dotyczy potwierdzenia przyjęcia towaru przez nabywcę - dokonane na drogowym liście przewozowym, spełnia przedmiotowy warunek, bez konieczności ubiegania się o takie potwierdzenie w formie odrębnego dokumentu.
Zaznaczyć należy, że niespełnienie, wskazanego w art.42 ust.1 pkt 2 ustawy, warunku posiadania przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres dowodów potwierdzających, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, skutkuje obowiązkiem wykazania tej dostawy w ewidencji jako dostawę na terytorium kraju ( art.42 ust.12 ).
Otrzymanie przez podatnika ww. dowodów w terminie późniejszym, tj. po złożeniu deklaracji podatkowej za dany okres, upoważnia podatnika do dokonania korekty złożonej deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej, w której wykazał dostawę towarów na terytorium kraju ( art.42 ust.13 ).
