
Temat interpretacji
W odpowiedzi na pismo z dnia 19 lipca 2004r. uzupełnione pismem z dnia 06.09.2004r.w sprawie interpretacji przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535)Naczelnik Urzędu Skarbowego w Biłgoraju działając na podstawie art. 14a par. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926, ze zm.) uprzejmie informuje.
Według przedstawionego stanu faktycznego Spółdzielnia prowadzi działalność gospodarczą przy wykorzystaniu kilku samochodów ciężarowych o ładowności od 0,7 do 19 ton, przy czym ich ładowność wynika z dowodów rejestracyjnych, których kserokopie załączono. Pytający ma wątpliwości, czy w przypadku nie posiadania na w/w samochody odpisu świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji ma prawo odliczać podatek naliczony VAT wynikający z faktur za zakup paliwa do tych samochodów.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 w/w ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru:DŁ = 357 kg + n x 68 kg, gdzie: DŁ- oznacza dopuszczalną ładowność, n - oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z kierowcą- kwotę podatku naliczonego stanowi 50% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostaw towarów, dla której podatnikiem jest nabywca - nie więcej jednak niż 5.000 zł, o czym stanowi zapis w ust. 3 art. 86 cyt. ustawy.
Zgodnie z przepisami art. 86 ust. 4 ustawy spełnienie warunków dopuszczalnej ładowności nie jest konieczne dla:- pojazdów specjalnych (jeżeli z wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z jego uzyskania, wynika że jest to pojazd specjalny), - pojazdów samochodowych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli ze wskazanych wyżej dokumentów wynika takie przeznaczenie pojazdu.
W niniejszej sprawie istotne znaczenie ma zapis art. 88 ust. 1 pkt 3 w/w ustawy, który stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych samochodów, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5.
Zgodnie z treścią art. 86 ust. 5 w/w ustawy o PTU dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń), o których mowa w ust. 3, określana jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji, o której wyżej mowa, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc, uznaje się za samochody osobowe, o których mowa w ust. 3.
Z przepisów nie wynika, aby sam brak u podatnika odpisu świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, skutkował uznaniem pojazdu za samochód osobowy. Istotne jest bowiem, aby z homologacji wydanej dla danego typu samochodu wynikało uprawnienie, którego podatnik dowodzi, tj. że ładowność tego samochodu jest wyższa niż określona powyższym wzorem. Obowiązek homologacji pojazdów oraz możliwość zwolnienia z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji wprowadzono od dnia 1 stycznia 1984r. zgodnie z art. 55 ustawy z dnia 1 lutego 1983r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 6, poz. 35). Przed rokiem 1984 obowiązywało zaświadczenie z badania technicznego stwierdzające, że pojazd odpowiada warunkom technicznym, lub wyciąg z zaświadczenia dopuszczalności typu, które było ówczesnym odpowiednikiem dzisiejszego świadectwa homologacji. W państwach UE obowiązek homologacji pojazdów został wprowadzony dyrektywą z dnia 6 lutego 1970r.
Zarówno w okresie wcześniejszym jak i obecnie świadectwa homologacji wydaje minister właściwy ds. transportu na podstawie badań homologacyjnych. Świadectwa te są przechowywane w Ministerstwie Infrastruktury oraz przez podmiot (producenta, importera) dla którego zostało ono wydane.
Z przedstawionego przez zapytującego stanu faktycznego wynika, że użytkuje on samochody ciężarowe o różnej ładowności. Jeżeli zatem z homologacji wydanej dla tego typu samochodu wynika, że ładowność tych samochodów jest wyższa, niż określona powyższym wzorem - zapytującemu będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego przy zakupie paliwa. Należy zauważyć, że określenie tych danych nie może wynikać z samego dowodu rejestracyjnego, a z homologacji wydanej dla danego typu samochodu. Należy również podkreślić, że dokumenty uprawniające podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu używanych pojazdów samochodowych lub paliwa do nich powinny znajdować się w posiadaniu podatnika. Jeżeli podatnik ich jednak nie uzyskał, powinien zwrócić się do producenta, importera lub poprzedniego właściciela z prośbą o ich przekazanie.
