
Temat interpretacji
Czy usługa wynajmu lokalu mieszkalnego na pracownię twórcy, w przypadku gdy w wynajętym lokalu najemca (twórca) stale zamieszkuje i jest zameldowany na stałe, jest zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2011 r. (data wpływu 17 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usługi wynajmu lokali mieszkalnych jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 października 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usługi wynajmu lokali mieszkalnych.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną Gminy Miasta, nieposiadającą osobowości prawnej, powołaną w dniu 1 stycznia 2003 r. uchwałą Rady Miasta z dnia 5 grudnia 2002 r. w sprawie wstrzymania likwidacji Przedsiębiorstwa Gospodarki Mieszkaniowej G. w likwidacji, PGM O. w likwidacji, PGM W. w likwidacji, PGM N. w likwidacji oraz połączenia tych zakładów budżetowych i Zakładu Budżetowego Zarząd Nieruchomości Komunalnych w jeden zakład budżetowy pod nazwą Zarząd Nieruchomości Komunalnych. Podstawowym zadaniem Wnioskodawcy jest administrowanie gminnym zasobem mieszkaniowym i lokalami użytkowymi. Gminne lokale mieszkalne wynajmowane są na podstawie uchwały Rady Miasta z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali mieszkalnych wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Miasta oraz zasad udzielania pomocy w wynajęciu takich lokali w zasobach Towarzystw Budownictwa Społecznego. Wymieniona uchwała reguluje także zasady przydziału lokali mieszkalnych na pracownie twórców. Cześć twórców oddane im w najem lokale mieszkalne z przeznaczeniem na pracownie zamieszkuje na stałe, przez co lokale te są lokalami przeznaczonymi na cele mieszkalne. Wnioskodawca wskazał, iż usługa świadczona jest przez wynajmującego na własny rachunek, a w wynajętym lokalu nie jest prowadzona działalność gospodarcza.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy usługa wynajmu lokalu mieszkalnego na pracownię twórcy, w przypadku gdy w wynajętym lokalu najemca (twórca) stale zamieszkuje i jest zameldowany na stałe, jest zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług...
We własnym stanowisku Wnioskodawca wskazał, iż wynajmuje lokale mieszkalne na podstawie ww. uchwały Rady Miasta z dnia 25 marca 2004 r. Zgodnie z tą uchwałą Gmina wynajmuje lokale mieszkalne także na pracownie twórców. Na gruncie bowiem obowiązujących przepisów lokal będący pracownią artystyczną traktowany jest jako lokal mieszkalny (art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu Cywilnego). Do czynszu płaconego przez najemców pracowni doliczany jest VAT. W niektórych przypadkach, jak w postawionym pytaniu, najemcy (twórcy) wynajmują lokale mieszkalne w celu zaspokojenia swoich potrzeb mieszkaniowych, wykonując także działalność twórczą (niestanowiącą działalności gospodarczej). Wymienieni najemcy stale zamieszkują w tych lokalach, nie mają tytułu prawnego do innego lokalu (jest to warunek do uzyskania lokalu w najem), są w tych lokalach zameldowani na stałe, lokale tym samym służą do celów mieszkalnych. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkalne. W przypadku, gdy lokal mieszkalny wynajęty został twórcy na prowadzenie działalności w dziedzinie kultury i sztuki, i twórca w lokalu tym nie mieszka, to wyjaśnił Wnioskodawca usługa wynajmu tego lokalu nie podlega zwolnieniu od podatku VAT (nie jest spełniony mieszkaniowy cel najmu). W opinii Wnioskodawcy, w sytuacji, gdy lokal mieszkalny wynajęty został twórcy przez organ Gminy w celu zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych twórcy (najemcy), służący równocześnie jako pracownia artystyczna (w której nie jest prowadzona działalność gospodarcza), to cel najmu tego lokalu jest mieszkalny. Przesłankami do zastosowania wymienionego zwolnienia od podatku VAT są: świadczenie przez wynajmującego usługi na własny rachunek, charakter mieszkalny nieruchomości oraz mieszkaniowy cel najmu. Jak wskazał Wnioskodawca, w opisanym przypadku występują wszystkie trzy przesłanki, w związku z czym zachodzi podstawa do zwolnienia usługi najmu takich lokali od podatku VAT. Celem innym niż mieszkaniowy jest np. cel krótkotrwałego pobytu o charakterze turystycznym lub biznesowym w wykorzystaniu lokalu mieszkalnego (por. IPPP2/443-616/11-4/JO). W artykule M. Majkowskiej Od wynajmu pracowni trzeba płacić podatek (Gazeta Prawna z dnia 10 grudnia 2007 r.) zacytowana została wypowiedź doradcy podatkowego A. Nikończyka z Kancelarii Ożóg i Wspólnicy, który stwierdza, że gdy pracownia stanowi nierozłączny element lokalu mieszkalnego, gdy głównym celem wynajmu jest realizacja celów mieszkaniowych, zwolnienie od podatku VAT powinno objąć całą należność. W interpretacji Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku, po rozpatrzeniu wniosku podatnika z dnia 25 lipca 2005 r. stwierdza się, że za lokal mieszkalny może być uznana pracownia artystyczna, a prawo do zwolnienia od podatku od towarów i usług przysługuje tylko wtedy, gdy lokal wynajmowany jest w celach mieszkaniowych. Oznacza to, że jak w niniejszym pytaniu usługa najmu pracowni artystycznej, będącej lokalem mieszkalnym i wynajętej na cele mieszkalne, zwolniona jest od podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Stawka podatku zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.
Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe.
Należy przy tym zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 20 ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 36, nie ma zastosowania do usług wymienionych w poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy.
Pod poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy wymienione zostały usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 55, tj. usługi związane z zakwaterowaniem.
Z powołanego wyżej przepisu wynika, że zwolnieniu od podatku podlega świadczona na własny rachunek usługa wynajmu lub dzierżawy nieruchomości o charakterze mieszkalnym, co istotne, na cele mieszkaniowe. Zastosowanie zwolnienia jest więc uzależnione od spełnienia przesłanek dotyczących charakteru wynajmowanego lokalu (lokal mieszkalny) oraz dotyczących przeznaczenia wynajmowanego lokalu (cel mieszkaniowy). W związku z tym zwolnieniu nie podlega wynajem nieruchomości o charakterze mieszkalnym na cel inny niż mieszkaniowy.
Realizacja powyższego celu wynajmu następuje poprzez wykorzystanie lokalu przez najemcę. Tym samym zasadniczą kwestią dla opodatkowania czy zwolnienia od podatku świadczonej usługi pozostaje cel realizowany przez osobę bezpośrednio uczestniczącą w świadczeniu usługi.
Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lokale mieszkalne, których administrowaniem zajmuje się Spółka, wynajmowane są na pracownie twórcom. Najemcy ci uzyskują w najem lokale mieszkalne w celu zaspokojenia swoich potrzeb mieszkaniowych, wykonując tam także działalność twórczą (niebędącą działalnością gospodarczą). Twórcy stale zamieszkują w tych lokalach, są tam na stałe zameldowani.
Mając na względzie powyższe należy stwierdzić, iż skoro jak wskazano w treści wniosku wynajem lokali mieszkalnych twórcom służy zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych, a pracownie stanowią jedynie element lokali mieszkalnych, to należy przyjąć, że są one faktycznie przeznaczone na cele mieszkaniowe. W takim zatem przypadku, świadczona przez Spółkę usługa wynajmu lokali mieszkalnych twórcom, na własny rachunek, na cele mieszkaniowe podlega zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
