Prawo do odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 7b ustawy. - Interpretacja - ITPP2/443-1452/11/EK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 03.01.2012, sygn. ITPP2/443-1452/11/EK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 7b ustawy.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 października 2011 r. (data wpływu 14 października 2011 r.), uzupełnionym w dniu 30 grudnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 7b ustawy jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 30 grudnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 7b ustawy.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina, która jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, realizuje projekt polegający na budowie od podstaw ratusza staromiejskiego. Budynek stanowić będzie majątek własny Gminy. Powierzchnia użytkowa budynku ratusza wynosi 3 660,24 m2. Miasto dąży do przywrócenia ratuszowi jego historycznych funkcji jako ośrodka działalności kulturalnej i społecznej oraz ośrodka życia kulturalnego miasta łącznie z reaktywowaniem tradycji gastronomicznych - w piwnicach. Rewitalizacja obiektu służy także zintegrowaniu społeczności, przywróceniu poczucia wspólnoty i odtworzeniu świetności dawnego miasta hanzeatyckiego. Odbudowany ratusz będzie symbolem starówki, miejscem promocji dziedzictwa kulturowego miasta i regionu, będą tu również skupione funkcje kulturalne i reprezentacyjne. Instytucje kultury funkcjonujące w ratuszu realizują zadania kulturalne, wspierające rozwój kultury i sztuki. W obiekcie tym funkcjonować będą:

  1. Orkiestra, której celem działania jest m.in. upowszechnianie, rozwijanie i zaspakajanie potrzeb społeczeństwa w zakresie kultury muzycznej oraz umożliwienie aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym - jednostka budżetowa Gminy - miejska instytucja kultury,
  2. Informacja Turystyczna będąca w strukturach urzędu miejskiego, spełniająca wymogi Polskiego Instytutu, która nie jest związana z czynnościami opodatkowanymi,
  3. E.B., którego celem działania, zgodnie ze statutem, jest m.in. podtrzymywanie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej, kultury i sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji - Stowarzyszenie,
  4. powierzchnia pod wynajem komercyjny, w tym restauracja w podziemiach oraz pokoje gościnne.

Przestrzeń wystawowa będzie wykorzystywana m.in. przez Muzeum - poprzez stworzenie M.. Jest to przestrzeń wystawowa (holl będący częścią komunikacji w obiekcie), przeznaczona na organizowanie wystaw (zwiedzanie nieodpłatne). Tym samym jest związana z zadaniami Gminy w zakresie upowszechniania kultury.

W odbudowanym ratuszu swoje miejsce znajdą: sala koncertowa/konferencyjna na 150 osób, 4 sale wielofunkcyjne na 40 osób każda oraz przestrzeń wystawowa.

Zgodnie z wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego 2007-2013, co do zasady projekt realizowany w ramach ww. programu musi zachować trwałość przez okres pięciu lat od daty zakończenia inwestycji, określonej w umowie o dofinansowanie projektu oraz nie może zostać poddany znaczącej modyfikacji, mającej wpływ na charakter lub warunki realizacji projektu. W związku z powyższym, powstała infrastruktura będzie stanowiła majątek Gminy.

Część powierzchni ratusza będzie wykorzystywana do dokonywania czynności opodatkowanych, w związku z umowami najmu/dzierżawy powierzchni dla Orkiestry, powierzchni biurowych przeznaczonych na wynajem komercyjny oraz zespołu gastronomicznego wraz z wyposażeniem i pokojami gościnnymi. Pozostała część obiektu będzie wynajmowana okazyjnie na zasadach komercyjnych w przypadku sali koncertowej oraz sal wielofunkcyjnych i na cele statutowe realizacji zadań gminy, wynikających z ustawy o samorządzie gminnym. Jedna sala wielofunkcyjna znajdująca się na poziomie pierwszym, o pow. 92,70 m2 będzie przeznaczona na wynajem (przetarg zespół gastronomiczny), zaś druga o pow. 92,72 m2 będzie wykorzystywana wyłącznie na potrzeby własne urzędu. Na poziomie drugim będzie sala wielofunkcyjna/sala prób o pow. 92,72 m2 oraz sala koncertowo/konferencyjna o pow. 226,06 m2 przeznaczona na najem okazjonalny oraz na potrzeby własne urzędu, zaś na poziomie 4 sala wielofunkcyjna o pow. 92,72 m2 - przeznaczona wyłącznie na potrzeby własne urzędu. Podatek od towarów i usług został w projekcie uznany za kwalifikowany, w części odpowiadającej powierzchni niezwiązanej z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku naliczonego, poniesionego podczas budowy nieruchomości, wg udziału procentowego, w jakim budynek będzie wykorzystywany do celów działalności gospodarczej...

Zdaniem Wnioskodawcy, możliwe jest odliczenie podatku naliczonego, poniesionego w trakcie budowy nieruchomości, zgodnie z art. 86 ust. 7b ustawy, tj. przy zastosowaniu udziału procentowego powierzchni przeznaczonej na działalność gospodarczą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostało zawarte w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w myśl którego, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powyższego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści art. 86 ust. 7b ustawy, w przypadku nakładów ponoszonych na nabycie, w tym na nabycie praw wieczystego użytkowania gruntów, oraz wytworzenie nieruchomości, stanowiącej majątek przedsiębiorstwa danego podatnika, wykorzystywanej zarówno do celów prowadzonej przez tego podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, których nie da się w całości przypisać działalności gospodarczej, podatek naliczony oblicza się według udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość wykorzystywana jest do celów działalności gospodarczej.

Jak stanowi art. 90 ust. 1 tej ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W myśl ust. 2 powyższego artykułu, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (art. 90 ust. 3).

Na podstawie zapisów art. 90 ust. 4, proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Według ust. 5 tego artykułu, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Zgodnie z ust. 6 cyt. artykułu, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.

W świetle zapisów ust. 10 omawianego artykułu, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak wynika z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne gminy obejmują sprawy edukacji publicznej, jak stanowi ust. 1 pkt 8 powyższego artykułu.

Z brzmienia ust. 1 pkt 9 tego artykułu wynika, iż zadania własne gminy obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami

Jak stanowi ust. 1 pkt 10 ww. artykułu, zadania własne gminy obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, ().

Stosownie do brzmienia art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Stosownie do brzmienia art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r., Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina realizuje projekt polegający na budowie od podstaw ratusza staromiejskiego. Budynek stanowić będzie majątek własny Gminy. Powierzchnia użytkowa budynku ratusza wynosi 3 660,24 m2. W obiekcie tym funkcjonować będą: Orkiestra, Informacja, powierzchnia pod wynajem komercyjny, w tym restauracja w podziemiach, pokoje gościnne. W odbudowanym ratuszu mają powstać: sala koncertowa/konferencyjna, 4 sale wielofunkcyjne oraz przestrzeń wystawowa. Powstała infrastruktura będzie stanowiła majątek Gminy. Część powierzchni ratusza będzie wykorzystywana do dokonywania czynności opodatkowanych, w związku z umowami najmu/dzierżawy powierzchni dla Orkiestry, E.B., powierzchni biurowych przeznaczonych na wynajem komercyjny oraz zespołu gastronomicznego wraz z wyposażeniem i pokojami gościnnymi. Jedna sala wielofunkcyjna będzie przeznaczona na wynajem, dwie wyłącznie na potrzeby własne urzędu, zaś czwarta sala wielofunkcyjna/sala prób oraz sala koncertowo/konferencyjna przeznaczona na najem okazjonalny oraz na potrzeby własne urzędu.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, iż Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od wydatków poniesionych w związku z realizacją przedmiotowego projektu według udziału procentowego, w jakim ww. budynek ratusza wykorzystywany będzie do celów najmu, o ile nie wystąpią przesłanki wyłączające to prawo, określone w art. 88 ustawy.

Należy zaznaczyć, iż dokonanie odliczenia podatku naliczonego według tzw. klucza powierzchniowego, będzie zasadne, jeżeli metoda ta miarodajnie i reprezentatywnie odzwierciedli stosunek, w jakim będą pozostawać prowadzone w obiekcie różne kategorie działalności.

Jednocześnie należy wskazać, że metoda, którą zamierza zastosować Gmina będzie mogła podlegać ocenie w toku ewentualnego postępowania podatkowego prowadzonego przez właściwy organ podatkowy pierwszej instancji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 948 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy